دانلود مقاله ارزیابی ریسک های زنجیره تأمین با استفاده از تحلیل پوششی داده ها با مطالعه موردی در صنعت تولید لوازم خانگی word دارای 4 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله ارزیابی ریسک های زنجیره تأمین با استفاده از تحلیل پوششی داده ها با مطالعه موردی در صنعت تولید لوازم خانگی word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله ارزیابی ریسک های زنجیره تأمین با استفاده از تحلیل پوششی داده ها با مطالعه موردی در صنعت تولید لوازم خانگی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
چکیده
در دنیای رقابتی امروز با توجه به ویژگی های محیط های جدید تولیدی
طبیعت مشتریان ، دیگر شیوه های مدیریت تولید گذشته که یکپارچگی کمی را در فرآیندهایشان دنبال می کرده اند کارایی خود را از دست داده است بنابراین شرکت ها نیازمندند تا یکپارچگی مناسبی را در تمام فرآیندهای تولیدی از ماده خام تا مصرف کننده نهایی ایجاد نمایند. مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یک رویکرد یکپارچه جهت مدیریت مناسب جریان مواد و کالا ، اطلاعات و جریان پولی ، توانایی پاسخگویی به این شرایط را داراست . ، در این راستا توجه به فرصتها
تهدیدات موجود در عرصه تجارت جهانی و ارزیابی توان سازمان در رویارویی با ریسکهای این عرصه از اهمیت انکارناپذیری برخوردار است، مدیریت ریسک در زنجیره تأمین وظیفه شناسایی، تحلیل و ارائه راهکارهای مناسب جهت پاسخگویی، کنترل و کاهش ریسکها در چرخههای اقتصادی و تولیدی را بر عهده دارد. در این مقاله ابتدا ریسک های زنجیره تأمین شناسایی شده و سپس با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها رتبه بندی ریسک های زنجیره تأمین از لحاظ اهمیت آنها در زنجیره تأمین انجام می شود . هدف این تحقیق بررسی و اولویت بندی ریسکهای زنجیره تأمین و استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها در مدیریت زنجیره تأمین میباشد.
واژه های کلیدی : ریسکٌ ، مدیریت زنجیره تأمینٍ ، مدیریت ریسک زنجیره تأمینَ ، تحلیل پوششی داده هاُ
-1 مقدمه سال ها قبل از شکل گیری تکنولوژی مدرن امروزی و نیز تعداد کم
صنایع مختلف در عرصه رقابت ، هر سازمان که به نوعی یکی از اعضای زنجیره تأمین محسوب می شد ، سعی در مدیریت و نظارت بر برنامه های درون سازمانی خود داشت ، به عبارتی به دنبال سودآوری منفرد می گشت . با به وجود آمدن رقابت شدید در بازارها و شکل گیری صنایع مختلف تولیدی و نیز پیدایش تکنولوژی مدرن اطلاعاتی همه و همه باعث تغییر نگرش شرکت ها در مورد زنجیره تأمین گردید و باعث شد که شرکت ها با سرمایه گذاری های مناسب و برنامه ریزی شده و همچنین ارتباط مناسب با زنجیره تأمین توان رقابتی و قابلیت سودآوری سازمان خود را افزایش دهند.
یک زنجیره تأمین شامل تمام مراحلی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در برآورده ساختن خواست مشتری دخیل هستند. زنجیره تأمین نه تنها شامل سازندگان و تأمین کنندگان می شود بلکه بخش های حمل و نقل ، انبارها ، خرده فروشان و حتی خود مشتریان را در بر می گیرد. [1] مدیریت زنجیره تأمین بر یکپارچه سازی فعالیت ها و نیز جریان های اطلاعاتی مرتبط با آنها از طریق بهبود در روابط زنجیره ، در جهت دستیابی به مزیت رقابتی قابل اتکا و مداوم ، نظارت دارد. بنابراین مدیریت زنجیره تأمین عبارت است از : فرآیند یکپارچه سازی فعالیت های زنجیره تأمین و نیز جریان های اطلاعاتی مرتبط با آن از طریق بهبود و هماهنگ سازی فعالیت ها در زنجیره تأمین تولید و توزیع محصول . [2]
1- Risk 3- Supply Chain Risk Management(SCRM)
2- Supply Chain Management (SCM) 4- Data Envelopment Analysis(DEA)
1
عدم قطعیت و ریسک در زنجیره تأمین برروی شکل، طرح و عملیات آن تأثیر بسزایی دارد. از دیدگاه دیگر، تجارت و کسب و کار، به دلیل وجود ریسک و عدم قطعیتها، معنا می یابد. چراکه اگر ریسک و خطر درکاری وجود نداشته باشد، ارزش اقتصادی نخواهد داشت؛ به این دلیل که در آن فعالیت، ارزش افزوده ای ایجاد نخواهد شد.[3]
دانلود مقاله مقایسه اثرات ضدمیکروبی عصارههای ده گون? گیاهی با دهانشویه کلرهگزیدین بر سه نوع میکروارگانیسم آسیبزای دهان در شرایط آزمایشگاهی word دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله مقایسه اثرات ضدمیکروبی عصارههای ده گون? گیاهی با دهانشویه کلرهگزیدین بر سه نوع میکروارگانیسم آسیبزای دهان در شرایط آزمایشگاهی word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله مقایسه اثرات ضدمیکروبی عصارههای ده گون? گیاهی با دهانشویه کلرهگزیدین بر سه نوع میکروارگانیسم آسیبزای دهان در شرایط آزمایشگاهی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
مقدمه:
علـم شناسـائی و اسـتفاده از گـیاهان داروئـی به قدمت عمر انسـان است. تا قبل از قرن 19 میلادی استفاده از منابع طبیعی و عمدتـاً گـیاهان از راههـای اصلی درمان بیماری ها بوده است. اما پیشـرفت سـریع علـم شیمی و کمبود منابع طبیعی باعث شد که ترکیبات شیمایی جدید جایگزین داروهای گیاهی شود. اما امروزه مجـدداً دانشـمندان بسـیاری از رشـته هـای گوناگون به داروهای گیاهـی روی آورده انـد. اثـرات ضـد میکروبـی، ضد قارچی و ضد سـرطانی در گیاهان ایران سرمنشأ بسیاری از تحقیقات بوده
و به سـرانجام رسـیدن ایـن تحقـیقات مـیتوانـد سـبب خودکفائـی و اسـتقلال در صـنایع داروئی کشور شود. با توجه به اینکه در حال حاضـر اکـثر مـواد اولـیه دارویـی در ایـران ساخته نشده و نیاز به واردات ایـن کالاهـا وجـود دارد و از طرفی مقاوم شدن باکتری ها نسبت به داروهای ساختگی شیمیایی، نیاز به بررسی و تولید انواع مواد ضد میکروبی گیاهی بنظر منطقی میرسد.
درمحدود درمان های دندانپزشکی و بویژه علم پریودنتولوژی نـیز مواد ضد میکروبی چه بصورت خوراکی و چه بشکل موضعی (دهانشـویه) در جهـت کاهش فلور میکروبی دهان قبل از جراحی لـثه و در طـول مـدت ترمـیم بعـد از جراحی و حتی بطور روزمره
جهـت کنـترل پـلاک باکـتریال در دهان استفاده فراوان دارد. از سـوئی بیماران خاص مثل افراد سالخورده و ناتوان همچنین افراد دیگر با بیماری هایی که منجربه تضعیف عضلات دست می شود و یا افراد در معرض خطر میکروبی مثل افراد مستعد به اندوکاردیت، ضعف سیستم ایمنی، دیابتی ها، بیماران خونی، برای کنترل پلاک دندانـی و جلوگیری از بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ملزم به اسـتفاده از مـواد آنتـی میکروبیال می باشند. با گسترده شدن دامنه کاربـرد دهانشـویه هـا دسترسـی بـه مـوادی کـه با حداقل اثرات جانبـی(مـثل ایجـاد رنگـیزه بـر دنـدانهـا و مـواد پـر کردگـی، عفونـت هـای ناخواسـته و سمیت بافتی) حداکثر اثرات مطلوب را ایجاد نماید، بسیار لازم و ضروری به نظر میرسد.
بررسـی اثرات ضد باکتریائی گیاهان داروئی در جهت کاهش فلورمیکروبـی دهان و در نتیجه ساخت و کاربرد دهانشویه هایی با حداقـل اثـرات ناخواسـته و قیمـت مناسـب در داخـل کشور و با اسـتفاده از منابع طبیعی کشورمان می تواند اهمیت ویژه ای داشته باشد.
عـلاوه بـر ایـن عفونـت های فرصت طلب مثل کاندیدیازیس
(عفونت با کاندیدا آلبیکانس) به شکل های مختلفی در دهان بروز مـی نمـاید و اغلب در دهان افرادی که از نظر سیستم ایمنی دچار
دکتر فریده حقیقتی و همکاران
نقـص هسـتند باعـث ناراحتـی و اخـتلالات فـراوان مـیگـردد. گونـه های پاتوژن از میکروارگانیسم های موجود در شیار لثه مانند
Actinobacillus actionomycetem comitans نـیز باعـث بـروز
عفونـت هـای پیشـرفته پریودنـتال و نهایـتاً، لقی و از دست رفتن دنـدان هـا می گردند. همچنین گونه های پاتوژن از استرپتوکوک ها همانـند اسـترپتوکوک موتـانس مسـبب ایجاد پوسیدگی در دهان بـوده و در نهایـت باعـث تحمیل هزینه های درمانی و یا از دست رفتـن دنـدان هـا خواهـند شد. لذا یافتن دهانشویه های گیاهی که توانائـی حـذف و یـا بـه حداقل رساندن این گونه های میکربی را داشته باشد نیز از هر نظر اهمیت خاصی مییابد.
علاوه بر مقالات متعدد که در مجلات خارجی در مورد اثرات ضـد میکروبی عصاره های مختلف گیاهان داروئی به چاپ رسیده تحقـیقات بسـیاری نـیز در قالب طرح فیتوشیمی و بررسی اثرات بـیولوژیک گـیاهان ایـران از سـال 1356 در دانشکده داروسازی دانشـگاه تهـران شـروع شـده و ادامه دارد اما مطالعه در مورد اثر گیاهان داروئی بر پاتوژنهای دهان بسیار اندک بوده است.
Kaimjm و همکــاران (1998) طــی تحقیقــی اثــرات ضــد میکربــی دهانشــویههــای گیاهــی1 و Gum therapy را بــر
Streptococcus mutans، Streptococcus sanguis و
Actinomyces viscosus بررسـی کـرده و بـه نتایج مثبتی دست یافتـند. ایـن دهانشـویه ها در مقایسه با کلرهگزیدین و لیسترین2 اثرات برتری را نشان دادند .(1)
Fine DH و همکاران در سال 2000 اثرات ضد میکروبی یک دهانشـویه آنتی سپتیک3 را بر میزان استرپتوکوک موتانس بزاق و پـلاک میکروبی بررسی کردند .(2) در این مطالعه نشان داده شد کـه اسـترپتوکوک هـای گـروه موتـانس نسبت به گروه میتیس از حساســیت بیشــتری بــه اثــرات ضــد میکروبــی ایــن دهانشــویه بـرخوردارند. محققیـن پیشـنهاد می کنند در افرادی که روش های مکانیکی کنترل پلاک به حد کافی موثر نیست از دهانشویه ها در کنار روشهای مکانیکی استفاده شود.
درمطالعـه دیگـری کـه توسـط Pan PH و همکاران (1999) انجـام گرفـت ایـن محققیـن اثـرات ضـدباکتریائی لیسترین را با دهانشـویه حاوی استانوس فلوراید4 مقایسه کرده و نتیجه گرفتند لیسترین به طور معنی داری اثرات ضد میکروبی بالاتری نسبت به مریدول دارد .(3)
در سـال 1987 ،Lens نشـان داد کـه اسـانس های آویشن و
1 – Herbal mouth 2 – (Peridex) Chlorhexidine, (Listerine ) 3 – Listerine antiseptic 4 – Meridol
73
دارچیـن دارای فعالیت ضد باکتریائی قابل توجهی هستند .(4) همچنیـن Cai و همکـارش (1996) اثر ضد باکتری میخک را بر روی دو گونـه میکروبی پروتلااینترمدیا و پورفیروموناز ژنژیوالیس مطالعه و اثرات عالی آنرا گزارش نمودند .(5) نیز اثرات ضدقارچی گیاه آویشن درمطالعه سال 1985 توسط Gerin گزارشگردید(.(6
(1995) Chulasiri توانائـی ضـد میکروبی پوست انار را با اثر اسـید تانـیک %60 معـادل بـیان کـرده و عنوان نمود که در pH (اسـیدتیه) بالاتر خواص ضد میکروبی کاهش می یابد و در حضور خون کاملاً بیاثر میگردد .(7)
اثر ضد میکروبی رزمارینوس و نعناع در شیلی توسط Montes (1991) (8) در شـرایط آزمایشـگاه نشان داده شد و Hethelyi اثر ایـن گیاه را عمدتاً بر روی ارگانیسمهای گرم مثبت گزارش نمود .(9) آقـای دولوئی (1374) اثر ضدمیکروبی شقایق و لوتوس را بر اسـترپتوکوک موتانس و گلرنگ وحشی، بومادران و بارهنگ را بر استافیلوکوک ارئوس نشان داد .(10)
در تحقـیق ابراهیم نوخاصی 1368 اثر ضدقارچی گیاه پرسیکا بر کاندیدا آلبیکانس گزارش شد. وی ذکر کرده که این ترکیب بر سـایر میکروارگانیسـم هـای دهان بی اثر بوده است .(11) در سال 1369 علـی صـالح نـیا اثـر ضـد ویـروس HSV و ضـدقارچ های سـاپروفیت را در گیاه مورد سبز گزارش نمود .(12) عباس شفیعی (1376) اثـر اسانس آویشن شیرازی را بر استافیلوکوک اورئوس و قارچ کاندیدا گزارش کرد .(13)
در سـال 1376 اثـر ضد قارچی گیاهان طب سنتی شامل 45 گـیاه توسـط تفرشـی (14) مورد بررسی قرار گرفت و گیاهان زیر اثر ضد قارچی از خود نشان دادند: دارچین، کافور، کرفس، صندل سفید، ریواس زردچوبه، زنجبیل و بابونه.
دانلود مقاله خواص فیزیکی و شیمیایی نو کلئیک اسیدها word دارای 50 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله خواص فیزیکی و شیمیایی نو کلئیک اسیدها word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله خواص فیزیکی و شیمیایی نو کلئیک اسیدها word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
خواص فیزیکی و شیمیایی نو کلئیک اسیدها
نکات کلیدی
پایداری نوکلئیک اسیدها : اگر به نظر میرسد که ساختار رشته های دوبل DNA و RNA بوسیله پیوند هیدروژنی محکم میگردند ، اما این چنین نیست با ندهای هیدروژنی بای جفت شدن بزها مخصوص هستند ، اما پایداری مار پیچ نوکلئیک اسید نتیجه اثر متقابل آب گریزی و دو قطبی ـ دو قطبی بین جفت بازهای آلی میباشد .
اثر اسید : وضعیت بسیار اسیدی ممکن است باعث تجزیه نوکلئیک اسیها به اجزایشان شود : بازها قند و فسفات اسیدهای ضعیف سبب هیدرولیز پیوند بازهای پودینی گلیکوزیلی تا اسید بدون پودین بدست آید شرایط شیمیایی پیچیده برای انتقال بازهای ویژه توسعه داده شده است و اساس توالی شیمیایی DNA است .
اثر قلیا : PH بالا DNA و RNA را تخریب میکند بوسیله تغییر در وضعیت تاتو مری بارها و قطع بازهای هیدروژنی ویژه RNA همچننی مشکوک به هیدرولیز در PH بالا بوسیله شرکت در OM-Z در فرایند شکستگی درون مولکولی ستون فقودی استر میباشد .
بعضی از ترکیبات شیمیایی مانند دوره و فرمامید میتوانند DNA و RNA را در RM طبیعی بوسیل قطع نیروی آب گریزی بین بازهای آلی تخریب کنند .
چسبندگی : DNA خیلی دراز و نازک است و محلولهای DNA یک چسبندگی بالایی دارند مولکوهای DNA دراز مستعد شکستگی در یک محلول از طریق لرزش میباشند این پروسه ها میتوانند برای تولید DNA با یک طول متوسط و مشخص استفادع شود .
چگالی شناوری :
DNA دارای چگالی حدود میباشد و میتواند آنالیز شود خالص شود بوسیله قابلیتش در متعادل کردن در چکالی شناوری اش در یک شیب چگالی کلراید سندیم تشکیل شده در یک سانتریفوژ چگالی دقیق DNA بعلت وجود G+C میباشد و این تکنیک ممکن برای تجزیه DNA های ترکیبات مختلف استفاده شود
موضوعات مرتبط :
ساختار نوکلئیک اسیدها
ویژگیهای دمایی و اسپکتروسکوبی نوکلئیک اسدیها
پایداری نوکلئیک اسیدها : در اولین نگاه ممکن است بنظر میردس که مارپی
چ دو گانه DNA و ساختار ثانویه RNA بوسیله باندهای هیدروژنی بین جفت بازها محکم میگردند .
در حقیقت اینطور نیست مانند پروتئینها ( موضوع A4 را ببینید ) حضور باندهای هیدروژنی بین یک ساختار بطور نرمال ایجاد پایداری نمیکند این بخاطر اینست که یکی باید بررسی شود اختلاف در انرژی بین انها ، در مورد DNA وضعیت تک رشته ای پیچ خورده و ساختار دو رشته ای توجه داشت باندهای هیدروژنی بین جفت بازها در DNA دو رشته ای صرفاً جایگزین میشد از نظر قدرت و انرژی که اگر مولکول DNAتک رشته می بود در محلول آبی ، فقط با مولکولهای آب برقرار میگردد پیوند
هیدروژنی یقیناً در شرایط مورد نیاز برای جفت شدن بازها در یک زنجیریه دوتایی دخالت دارد
DNA دو رشته ای فقط موقعی تشکیل خواهند شد که مکمل یکدیگر باشند اما این پیوند در پایدار بودن مارپیچ شرکت نمی کنند ریشه این پایداری در جای دیگری نهفته است مهمترین مسئله بین جفت بازهای آلی تداخل میباشد از آنجائیکه آن بهتر است که از نظر انرژی آب را به روش متراکم مردن آن از محیط زوجهای آب گریز دور کرد مقدار زیادی از آب در شبکه پیوندهای هیدروژنی وارد
میشودد تد اخل عمل بین دوقطبی های باردار موجود روی بازها را بیشتر میکنئ حتی در DNA تک رشته ای بازها تمایل دارند تا رروی همدیگر متراکم شوند این تراکم شدن ، در زنجیره دوتایی DNA بیشتر میگردد . پدیده آب گریزی باعث میشود که این حالت بهترین حالت از نظر انرژی زایی باشد .
اثر اسید :
در اسیدهای قوی و دمای بالا بعنوان مثال در اسید کلریک در دمای بیش از 100 درجه سانتی گراد ، اسید نوکلئیک بطور کامل به ا جزایش تفکیک میشود بازها ، ریبوز ، دی اکسید ریبوز و فسفات درحضور اسیدهای معدنی رقیق تر به عنوان مثال به PH=3-4 ، باندهای راحت تجزیه میشوند به طور انتخاب می شکنند این پیوندها آن پیوندهای گلیکوزیلی هستند که بازهای پورین را به حلقه قندریبوز متصل میکنند و با شکستن آنها اسید نوکلئیک به صورت بدون پودین میشود روشهای شیمیایی پیچیده تری به دست آمده ا ند که بطور ویژه بازها را در بر دارند این شکل اساس توالی شیمیایی در DNA است که توسط ماکسیم و گیلبرت ارائه شد .
اثر قلیا بر DNA :
افزایش PH بالای دامنه فیزیو لوژیکی (PH=7-8) اثرات دقیق بیشتر روی ساختار DNA دارد . اثر قلیا تغییر دادن وضعیت توتومریک بازها است این اثر میتواند با مراجعه به مدل ترکیب سیکلو هگزان مشاهده شود مولکول در تعادل است بین وضعیت توتومریک کتو و انول میباشد در PH طبیعی ، ترکیب عمدتاً در حالت keto میباشد افزایش PH سبب میشود تغییر به تشکیل اینولات میگردد که مولکول پروتون از دست میدهد زیرا بار منفی با پایداری بیشتی بر روی اتم اکسیژن الکترونگاتیو
مطابقت دارد ساختار گوانین نیز تمایل پیدا میکند به تشکیل اینولات در PH بالا و تغییرات شبیه نیز در ساختار بازای دیگر روی میدهد این اثرات باند هیدروژنی بین جفت بازها را تحت تاثیر قرار میدهد ونتیجه آن اینست که ساختار دو رشته ای DNA بشکند واین است که DNA واسرشت میگردد .
RNA :
در RNA هم واسرشت مشایه در مناطقی از مارپیچ در PH بالا صورت میگیرد اما این اثر تحت تاثیر حساس بودن RNA برای هیدرولیز در محیط قلیایی است
شکل 38
واسرشت شدن DNAدر محیط با PH بالا
این مسئله است بخاطر اینکه گروه در RNA وجود دارد که دقیقاً در جایی قرار گرفته در شکستن ستون RNA از طریق اعمال نیروی درون مولکلی بر روی فسفات در محل اتصال فسفودی استر دخالت میکند این مسئله بیشتر پیشرف
ت میکند در شرایط با PH بالا ویرا –OH بعنوان یک باز عمومی عمل میکند .
محصول آن ایجاد آزاد و و فسفودی استر حلقوی اس که بعداً به یا مونو فسفات هیدرولیز میشود حتی در PH طبیعی هم RNA نسبت به DNA برای هیدرولیز شدن مستعد تر است که DNA البته فاقد است این مسئله پذیرفتی است که چرا DNA بازشده تا با دی اکسی ریبوز ترکیب شود چون کاربری آن به پایداری بالای انرژی احتیاج دارد .
شکل ص 38
شکسته شدن درون مولکولی پیوندهای فسفودی استر در محیط قلیایی
واسرشت شیمیایی :
تعدادی از عوامل شیمیایی میتوانند سبب واسرشت DNA یا RNA در محیط طبیعی شوند بهترین مثال این ترکیبات اوره و فرمامید میباشد غلظت بالایی این عوامل ( چندین مولا ر) باعث تخریب باندهای هیدروژنی در محلول آبی متراکم میگردد معنی آن اینست که پایداری انرژی در ساختار ثانوی اسید نوکلئیک ازطر یق خارج کردن آب در بین پیوندهای آب گریز باز صورت گرفته ضعیف میشود و پیوندهای مستمر واسرشت شدن میشوند .
چسبندگی :
ی DNA سلولی خیلی دراز و باریک است و از نظر فنی نسبت به طولی زیادی دارد DNA حدود دو نانومتر قطر دارد و ممکن است در حدود میکرومر یا میلی متر یا ؟ مثل کرموزومهای یوکاریونی چند سانتی متر باشد برای دید بهتر ، اگر DNA قطری شبیه ماکارونی داشته باشد در آن صورت کروموزوم Ecoli ، دارای 6/4 میلیون زوج باز طولی برابر 1 کیلومتر دارد بعلاوه DNA یک مولکول محکمی است سختی آن میتواند شبیه به ماکارونی نیم پخت باشد بهمین علت است که
محلولهای DNA چسبندگی زیادی دارند بعلاوه مولکولهای بلند DNA میتوانند به راحتی با نیروی حرکتی آسیب ببینند یا با استفاده از ولتراموند با توان بالا ، که در نهایت غلظت محیط کم میشود حساسیت نسبت به لرزش مشکل ساز میشود اگر بخواهید مولکولهای بلند DNA را به صورت دست نخورده جداکنیم اگر چه باید از لرزشهای صسورت برای تولید DNA با طول متوسط و مشخثث استفاده کرد توجه کنید که لرزش و صوت هیچ کدام DNA دارد ناتوره نمی کند آنها فقط طول مولکول دو رشته ای DNA را در محلول کوتاه میکنند .
چگالی شناوری :
تجزیه و خالص سازی DNA میتواند مطابق با چگالی آن انجا م گیرد در محلولهای با غلظت بالا از نمکی باوزن مولکولی زیاد دارند برای مثال هشت مول کلرید سدیم ، DNA چگالی مشابه با توده محلول معینی حدد 107 گرم دارد اگر محلول در با سرعت بالا سانتریفوژ کینیم ، محلول غلیط سدیم گرایش درد که به انتهای لوله برود و یک شیب چگالی ایجاد کند ( شکل 3) درنهایت DNA موجود در محلول یک نوار معینی را در نزدیک محل رسوب سزیم ایجاد میکند که این نوار به خاطر چگالی
شناوری خاص DNA میباشد این روش سانتریفوژ تعادتی براساس شیب چگالی یا سانتریفوژ ایزو پیکینک می گویند از آنجائیکه تحت این وضعیت ذرات RNA در ته ظرف رسوب میکنند این میتواند روش مناسبی برای خالص سازی DNA از این دو ترکیب باشد این روش از نظر تجزیه و تحلیل هم تاثیر دارد زیرا که چگالی شناوری DNA (p) رابطه خطی ای از میزان G+C موجود در مولکول است
P=1066+0/098%(G+C)
بنابراین رسوب DNA میتواند استفاده شود برای تخمین محتوای G+C و یادر بعضی موارد قطعات DNA با محتوی G+C مختلف از کلروپلاستها مولکول میتواند جداشود .
Q4 : کنترلهای ترجمه و رویدادهای پساز ترجمه
نکات کلیدی
کنترل ترجمه :
در پزوکاریوتها سطح ترجمه سیترونها مختلف میتواند موثر واقع شو بوسیله ( 1) اتصال مولکولهای کوتاه آنتی سنس ( 2) ثبات نسبی با نوکلئازهای قسمتهایی از RNA پلی سیترونی و( 3) باندهای پروتئینی که ممانعت میکنند از دسترسی ریبوزوم تحت تاثیر قرار گیرد در یوکاریتها باندهای پروتئینی میتوانند نیز با پوشش Mrna از ترجمه مانه شوند و تکرار هایی از توالی را بی ثبات کنند و ترجمه Mrna را کمتر کنند .
پلی پروتئینها :
یک محصول ترجمه منفرد به نام پلی پروتئین شکافته میشود برای تولید دو یا چند پروتئی جدا بسیاری از ویروسها پلی پروتئینها را تولید میکنند
هدف گیری پروتئین :
نوالیهای لیپیدی کوتاه ویژه ای در پروتئین تعیین میکند مکان سلولی پروتئین را مانند هسته ، میتوکندری ، یا کلروپلاست توالی نشانه پروتئینخا ترشحی موجب اتثال ریبوزوم در حال ترجمه به عواملی میشود که این عوام در اتصال ریبوزوم به غشا نقش دارند و پروتئین در حال سنتز منتقل میشود از مسان غشاء معمولاً توالی نشانه جدا میشود بوسیله نشانه پپتیدلاز .
تغییر پروتئین :
بیشترین تغییرات عادی برای پلی لیپیتدهای جدید جداشدگی و تغییرات شیمیایی هستند شکاف اتفاق می افتد برای انتقال پتیدهای نشانه برای رها سازی قطعات بالغ از پلی پروتئینها برداشت لیپیتدهای داخلی و آرایش پایانه های N و C وجود دارند تغییرات شیمیایی که میتوانند برروی کلی پروتئینها اتفاق می افتد به جزء شش زنجیره جانبی آمینو اسید اغلب فستوریلاسیون فعالیت پروتئین را کنترل میکند
تخریب پروتئین :
پروتئینها یآسیب دیده تغییر یافته ناپایدار به طور ذاتی با وجود مولکولهای چندتایی یوبی کوئیتین به طور کووالانسی به پرتئینها متصل شده اند برای تخریب مشخص میشوند پروتئین یوبی کوئیتن بعداً تخریب میشود بوسیله یک کمپلکس پروتئاز 26S .
موضوعت مرتبط :
ژنهای راه اندازها و افزایش دهنده ها ( m4(
پردازش mRNA، hbRNPS و snRNPs
کنترل ترجمه :
بخا طر ماهیت مختلف mRNA در پروکاریوتها و یوکاریوتها و فقدان پوشش هتسه ای در پروکاریوتها امکانات مختلف وجود دارند برای کنترل ترجمه در پروکاریوتها ساختار تشکیل شده بوسیله نواحی mRNA جایگاههای اتصال ریبوزم را مبهم میکنند بنابراین ترجمه بعضی از سیترونها نسبت به دیگران کاهش می یابد حضور کیپهای چندتایی از معمولاً در ناحیه بدون کلرون ، mRNA را برای تخریب
سریع معین میکند نوع دیگری از کنترل ترجمه اتصال مستقیم پروتئینهاا به mRNA و در نتیجه جلوگیری از ترجمه است این RNA ، mRNA پو شیده نام دارد در وضعیتهای مناسب mRNA میتواند با جداشدن پروتئین mRNA میتواند ترجمه شود برخی توالیهای بدون رمز میتواند موجب شود mRNA در قسمت مخصوصی باعث قرار گرفتن آن در سیتوپلاسم شود و قتی ترجمه میتواند شیبی از غلظت پروتئین را در درون سلول ایجاد میکند .
پلی پروتئینها :
با کتریوفاژ و نسخه های ویروسی وخیلی از mRNA ها برای هورمونها در یوکاریوتها ترجمه میشوند به صورت زنجیره پلیس پپتیدی که بعد بوسیله پروتئازهای ویژه برای تولید پروتئینهای بالغ چند تایی از یک محصول ترجمه جدا میشوند پلی پپپتید پلی پروتئین نامیده میشود
هدف گیری پروتئین :
مشخص شده ایت که مکانهایی پروتئین ها در سلول اغلب تعیین میشوند بوسیله آمینو اسیدهای ویژه نسبتاً کوتاه در داخل خود پروتئینها این توالیها میتوانند پاسخگو باشند برای ترشح پروتئینها یا هدف گیری آنها برای اندامک های دیگر هستند پیچیدگی زیاد سلول یوکاریوتی به معنی اینست که انواه مختلفی وجود دارند در هدف گیری یوکاریوتها ترسح پروتئین در پروکاریوتها ویوکاریوت ها با دخالت میکن یک توالی نشانه در پروتئین نوکلئیک پدید و پروتئینهای ویژه صورت میگیرد و شناسایی پروتئین های ویژه با یک ذره RNP ذره شناسایی نشانه SRP انجام میشود .
اگر یک ریبوزوم سیتورولی ترجمه mRNA مربوط به یک پروتئین ترشحی را آغاز کند ، باندهای SRP به ریبوزوم و پلی پپتید خارج شده متصل شده و ترجمه را جلوگیری میکند SRP قادر است ریبوزومها را با یک زنجیره نوکلئیک پدید دارای توالی نشانه شناسایی کند که تشکیل مشود از حدود 13-36 آمینو اسید که دارای حداقل یک آمینو اسید با بار مثبت است که با یک هسته آب گریز تشکبل شده اند 10-15آمینو اسید دنبال میشود و به یک آمینو اسید گوچک خنثی اغلب آلانین متصل است.
شکل 263
دیگر پپتیدهای توالی دارد در پروتئین ها مسئول مکان یابی سلولی آنها هستند توالیهای مختلف پایانه N باعث ورود پروتئین ها به میتوکندری ها یا کلروپلاستها میشوند و توالی داخلی LYS-LYS-LTS-ARG-LYS یا هر پنج آمینو اسید مثبت متوالی میتواند یک نشانه جاگیری هسته ای باشد که باعث ورود پروتئین به درون هسته میشود
تغییر پروتئین :
یک پلی پپتید تازه ترجمه شده ، همیشه نمیتواند فوراً یک پروتئین کاربردی را تولید کند .
جدا از تاخوردگی صحیح و امکان تشکیل شدن پیوندهای دی سولفید ، وجود دارند تعدادی از تغییرات دیگر برای فعالیت . این تغییرات شاکل شکافتگی و. تغییرات کووالانسی مختلف است شکفتگی خیلی معمول است خصوصاً آرایش با آمینو یا کربوکسی پپتیداز ها . اما انتقال پپتیدهای داخلی در انسولین اتفاق می افتد تغییرات شیمیایی بسیار زیاد و مختلف هستند و دیده شده است که اتفاق میافتد روی پایانه N و C بر روی زنجیره جانبی آمینو اسیدی به جز
Val,Met,Leu,IleGly,Ala تغیرات شامل استیلاسیون ،هیدروکسیلاسیون ،فسفریلاسیون ،متیلاسیون ، گلیکوز یلاسیون وحتی افزایش نوکلئو تید میباشند هیدروکسیلاسیون پروتئین در کلاژن رایج است و برخی از پروتئین های هیتونی ، اغلب استیله میشوند فعالیت خیلی از آنزیمها نظیر گلیلوژن فسفریلاز و برخی از عوامل رونویسی یه وسیله فسفریلاسیون کنترل میشوند
تخریب پروتئین :
پروتئین مختلف نیمه عمرهای بسیار مختلفی دارند پروتئین های تنظیمی به بازسازی دوره ای سریع گرایش دارند و سلولها باید قادر باشند به مصرف پروتئین های ناقص و آسیب دیده در یوکاریوتها مشخص شده است آمینواسیدهای پایانه N ، که نقش بحرانی در پایداری ذاتی پروتئین بازی میکند هشت آمینو اسید پایانه N( val,thr ,ser, pro,met,gly,cys,ala) با پایداری آن پروتئین همبستگی دارد ( ساعت ) هشت آمینو اسید ( tyr, trp,pho,lys,len,his,arg) با کوتاه ( 2 تا 30 دقیقه ) و چهار آمینو ا سید ( glu,gln,asp,asn) به دنبال تغییر شیمیایی ، ناپایدار میشوند پروتئین که آسیب دید تغییر یافته یا پروتئین که بطور ذاتی یک پایانه N آمینو اسیدی ناپایدار است با اتصال کووالانسی مولکولهای کوچک ، پروتئین به شدت حفظ میشود .
یوبی کوئیتن از طریق Gly پایانه C یوبی کوئیتین با آمینو اسیدهای لیزین در پروتئین یوبی کوئیتن دار میشود این پروتئین بوسیله یک کمپلکس پروتئاز 26S هضم میشود دراین واکنش ATP مورد نیاز است و یوبی کوئیتن سالم آزاد میشود برای استفاده مجدد .
E3 : رونوشت برداری چرخه سلولی
نکات کلیدی
چرخه سلولی DNA فقط نسخه برداری میشود در هنگام فاز S این بوسیله G1 ادامه می یابد و با G2 میتوز بعد از G2 است ورود به فاز S بوسیله چرخه تنظیم میشود و کنیاز پروتئین فرایند منظم است سلولها میتوانند چرخه سلولی GO آغاز کنند .
مراحل چرخه سلولی :
چهار مرحله اساسی M,G2,S,GL در چرخه سلولی وجود دارد مرحله S مرحله سنتز DNA است ولی مرحله M یا میتوز مرحله تقسیم سلول است این دو مرحله با G1 و G2 جدا میشوند مرحله M میتواند به چهار مرحله پروفاز ، متافاز ، آنافاز و تلوفاز تقسیم شود G2,S,G1 مرحله انتر فاز را تشکیل میدهند سلولها میتوانند وارد شوند به یک مرحله غیر تقسیم از G1 بنام G0 یا آرامش .
نقاط کنترل و تنظیم آنها :
چرخه سلولی در پاسخ به محیط سلول به منظور جلوگیری از تکثیر سلولهای آسیب دیده تنظیم میشود نقاط تنظیمی مراحلی هستند که اگر شرایط برای تقسیم سلولی مناسب نباشد ، چرخه سلولی در آنها متوقف میشود نقاط تنظیم اصلی در انتهای مراحل G1 و G2 اتفاق می افتند .
درنقطه R در مرحله G1 سلولهای بدون متیوژنها از چرخه سلولی خارج و وارد مرحله استراحت G0 میشوند
سیکلین ها و کینادهای وابسته به سیکلین :
چرخه سلولی از طریق فسفریلاسیون پروتئین ها کنترل میشود که بوسیله کمپلکسهای پروتئین کیناز چند تایی کاتالیز میشوند کمپلکسهای CDK سیکلین مراحل مختلف چرخه سلولی کنترل میکنند فعالیتشان از طریق کنترل رونویسی سنتز آنها تنظیم میشود و تفسیر فعالیت آنزیمی آنها نیز بوسیله پروتئینهای فعال کننده و با تنظیم تخریب آنها تنظیم میگردد
نظیم بوسیلهE2F و Rb :
پیشرفت G1 بوسیل فعال سازی عامل رونویسی E2F کنترل میشود که این عامل بیان ژنهای لازم را برای مراحل بعدی چرخه سلول را تنظیم میکنند
فعال سازی چرخه سلولی آن و مهار آن و سرطانی شدن
رده هایی از پروتئین های SIP و INK4 پیشرفت چرخه سلولی را با مهار فعالیت کمپلکسهای CDK سیلیکن متوقف میکنند
مراحل چرخه سلولی :
از آنجایی فرایندهای تنه سازی DNAو تقسیم سلول در فواصل زمانی مشخص و تنظیم شده و اقع میشوند چرخه سلولی چهار مرحله است :
G1 : طولانی ترین مرحله است که سلول برای همانند سازی DNAآماده میشود
S : تنها دوره در چرخه سلول در مدتی که DNA همانند سازی میکند .
G2: یک مرحله تاخیری کوتاه قبل از میتوز
M : یا میتوز ( جداسازی کروموزمهای خواهری ) و تقسیم سلول
G1 ، S و G2 مرحله اینترفاز را تشکیل میدهند میتوز میتواند به مراحل پروفاز
مدتی که کروموزمها متراکم میشوند متافاز مدتی که کروماتیدهای خواهری در ناحیه سانترومر متصل شده اند درنهایت آنافاز که در این مرحله کروماتیدهای خواهری جداشده وبه قطبین و ؟؟ کقابل حرکت میکنند و به صورت سلولهای دختر جدا میشوند ر تلوفاز پوشش های هسته ای اطراف کروموزمهای هر قطب را می پوشاند و دوهسته تشکیل میشود
نقاط کنترل و تنظیم آنها :
شروع یک چرخه تقسیم سلولی به وجود عاملهای رش بیرون سلولی نیازمنداست در فقدان میتوژن ها ، سلولها از چرخه سلول در مرحله G1 خارج و به مرحله استراحت G0 وارد میشوند سلولهایی که بعد از گذشتن از نقطه محدود کننده از میتوژنه محروم مانده اند برای تکمیل تقسیم سلول قبل از ورود به مرحله G0 به چرخه سلولی ادامه میدهند به طور مشخص نقطه محدود کنند
از اهمیت محکمی در دوک سلولها برخوردار است برای تحمل یک چرخه تقسیم سلولی
G1فاصله ای در میان میتوز و نقطه محدود کننده است .
بخشهایی از چرخه سلولی مانند نقطه محدود کننده که فرایند در آنجا متوقف میشود به عنوان نقاط کنترل مینامند این نقاط در مرحله های تاخیر به کار میروند .
سیکلین ها و کنیاز های وابستهبه سیکلین ها :
مکانیزمی ا صلی برای پیشرفت چرخه سلولی تنظیم فسفریلاسیون پروتئین هاست این عمنل بوسیله پروتئین کنیاز های ویژه کنترل میشود که از یک زیر واحد تنظیم کننده و یک زیر واحد کاتالیتک
ساخته شده اند زیر واحدهای تنظیم کننده سیکلین ها نام دارند وزیر واحدهای کاتالیتک کنیاز های وابسته به سیکلین ( CDKS) نام دارند سه گروه متفاوت کمپلکس CDK سیکلین وجود دارد که با هر یک از مراحل G1 ، S یا M چرخه سلولی درارتباط هستند کمپلکسهای G1CDK سلول را برای ورود به مساله S با فعال کرد عوامل رونویسی آمناده میکنند
عوامل رونویسی موجب رونویسی و بیان آنزیمهای مورد نیاز برای سنتز DNAو ژنهای رمز کننده کمپلکس ه ای CDK مرحله S را موجب میشوند این کمپلکس ها این اطمینان را ایجاد میکنند که هر کرموزوم فقط یک بار رونویسی شود .
فعالیت کمپلکس های CDK در سه مرحله تنظیم میشود :
1- با منترل رونویسی زیر واحدهای کمپلکس CDK
2- با کنترل ممانعت کننده هایی که فعالیت کمپلکسهای CDK را کاهش میدهند
3- با پروتئولیز کردن سازمان یافته کمپلکسهای CDK در مرحله معینی از چرخه سلولی زمانی که این کمپلکسها به مدت طولانی تری نیازمند
تنظیم بوسیله E2F و Rb
پیشرفت چرخ سلولی از G1 به مرحله S در یک قیمت با فعالیت تنظیم شده رونویسی ژنهاست و. به نظر میرسد که پیشر فت مراحل بعد چرخه سلول به وسیله مکانیزمهای پس رونویسی تنظیم شود E2F رونویسی وبیان ژنهای رمز کننده پروتئین های مورد نیاز برای همانند سازی DNA وسنتز دی اکسی ریبو نوکلئوتیدها وبرای سیکلین ها و CDK های مورد نیاز در مراحل بعدی چرخه سلولی را تحریک میکند هنگامی که Rb هیپوفسفریله میشود فعالیت E2F ممانعت میشود فسفریلاسیون Rb به وسیله کمپلکسهای CDK سیکلین در طی مرحله میانی و پایانی G1 ، E2F را آزاد میکند که میتواند رونویسی را فعال سازد
H1 : طراحی ناقلین پلاسمیری
نکات کلیدی
محصولات اتصال : یکی از بهترین قدمها در پرورش لکونینگ تشخیص داد بین مولکولهای ناقل تولید شده و پلاسمیدهای نوترکیب است تعدادی از روشها برای تسریع این فرایند توسعه یافته اند.
مقاومت دوتایی بر آنتی بیوتیک : یک ناقل با ژنهای مقاوم آنتی بیوتیک میتوانند برای غربال برای نوترکیبها استفاده شوند اگر قطعه هدف به داخل یکی از ژنها وارد شود بنابراین آن را به طور اتفاقی غیر فعال کند
غربالگیری آبی ـ سفید : غیر فعال کردن ژن Lacz روی پلاسمید میتواند برای غربال برای نوترکیبها روی پلات شامل IPTG و ژن X استفاده شود .
ژل x به محلول آبی تبدیل میشود اگر ژن Lacz دست نحورده بوده وبوسیله IPIG القاء شود و ازاین رو نوترکیبها به صورت کلنی های سفید میرویند .
مکانهای کلوئینگ چند تایی :
یک مکان کلوئینگ چندتایی انعطاف پذیری در انتخاب یک آنزیم محدود کننده یا آنزیمهای برای کلوئینگ فراهم می آورد .
دانلود تحقیق شیشه word دارای 38 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود تحقیق شیشه word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق شیشه word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
مقدمه :
اختراع شیشه تحولی عظیم در معماری دنیا ایجاد کرد. به گونه ای که امروزه شهرهای جهان زیبایی خود را مدیون این تحول بزرگ درصنعت تولید می دانند
شیشه به واسطه حرارت دادن و سرد کردن ترکیبی از شن، کربنات سدیم و آهک تولید می شود.
:تاریخچه شیشه
تاریخچه تولید و کاربرد شیشه به حدود بیش از 4 هزار سال پیش بر می گردد. ولی تقریبا 2 هزار سال پس از کشف آن بود که کاربرد شیشه در پنجره ها مطرح شد. روش تولید شیشه به روش بادی امکان ایجاد شیشه های ظریف برای پنجره ها را میسر کرد که در قطعات مستطیلی با ابعاد حداکثر400 در 300 میلیمتر درصفحات مدور تولید می شد.بلافاصله پس از کشف این روش ونیزی ها متد استوانه ای را کشف کردند که این روش حدود 800 سال برای تولید شیشه به کار برده می شد. در این روش درون یک استوانه شیشه ای توخالی دمیده، از طول برش داده و سپس صاف و صیقل داده می شد. با این روش ورقه های بزرگتری تولید می شد ولی حرارت مجدد و صاف کردن شیشه منجر به خرابی سطح شیشه می شد. به هر حال همراه با پیشرفت تکنولوژی روش هایی برای تولید شیشه هایی که در ساختمان ها کارایی داشته باشند ابداع شد. آنها به صورت عنصری طبیعی و لازم در کلیساهای بزرگ درشمال اروپا به کار برده می شدند که تا اواخر هزاره اول پس از میلاد نیز این روند ادامه داشت.
در جستجوی نور:
با تغییرسبک معماری از رومی به گوتیک، کاربرد شیشه در دنیای معماری جایگاه خود را تا ابد پیدا کرد. شاید بتوان معماری سبک گوتیک در شمال اروپا را دوره اول معماری شیشه ای نامید. جابه جایی قسمت هایی از دیوارهای سنگی بزرگ معماران را قادر به خلق آثار چشمگیری در تاریخ کرد. شیشه خود به خود جایگاه خود را در معماری پیدا کرد و شیشه های بسیار زیبا کم کم در معماری بناها دیده شدند. معماری سبک گوتیک به منظور جستجو ی نور به وجود آمد، جستجوی درخشش ، سبکی و بی وزنی. پنجره هایی که در سبک گوتیک به کار برده می شد معمولا با شیشه های رنگی توسط هنرمندان نقاشی و تزیین می شد.
در اواخرقرن شانزدهم به کار گیری شیشه به عنوان سمبلی از ثروت و تجمل در انگلستان در نظر گرفته می شد. شیشه وسیله ای بسیار گران قیمت بود و بنابراین استفاده از آن در ساختمان و حتی گاهی اوقات به کار بردن آن به جای دیوارحالت تظاهر به ثروت و توانمندی بود. بدین ترتیب در انگلستان شیوه های غیر متعارف استفاده از شیشه رایج شد.
در نیمه اول قرن نوزدهم بود که مراکز هنری به راه افتادند و بدین ترتیب زبان نوینی در معماری به وجود آمد، پنجره هایی که نوربه راحتی و فراوانی از آنها عبور کند و معماری از آن حالت سنتی خارج شد و شیشه جایگاه و کاربرد واقعی خود را پیدا کرد. به دنبال انقلاب صنعتی در بریتانیا و به موازات آن به کارگیری آهن در ساختمان ها، پروژه هایی مثل کاخ کریستال پاکستون اجرا شد.
معماری شیشه ای و حرکت های نوین:
آغاز قرن بیستم در واقع عصر فضا و زمان نام گذاری شده است، عصرزیبایی شناسی در حرکت، متغیر بودن و هیجان در ماشین. پل شبارت در کتاب معماری شیشه ای خود در سال 1914 می نویسد.
ما بیشتر زندگیمان را در اتاق های بسته سر کرده ایم. این فرهنگی است که با آن بزرگ شده ایم و خو گرفته ایم. سبک معماری ما تا حد زیادی تحت تاثیر فرهنگ ما بوده است. چنانچه بخواهیم تغییری در فرهنگمان ایجاد کنیم به ناچار باید در سبک معماریمان تغییر ایجاد کنیم و این امر تنها به وسیله ترک اتاق های بسته و تغییر دادن آنها حاصل می شود. با نهادینه شدن و معرفی معماری شیشه ای، راه برای عبور نورطبیعی خورشید ، ماه و ستارگان نه فقط از طریق پنجره ای کوچک بلکه از طریق دیوارها که صرفا از شیشه و آن هم شیشه های رنگی ساخته می شوند هموار می شود. بدین ترتیب محیط جدیدی که به وجود می آوریم ،فرهنگی نوین را با خود به همراه می آورد.
غرفه های شیشه ای برونو تات نیز به همین منظور طراحی شد و هدفی مشابه را دنبال می کرد که آن به کار گیری بهینه شیشه و استفاده از شفافیت و روشنایی آن درآینده معماری بود. البته شیشه جزو لا ینفک کارهای معماران بزرگ ازجمله مایس وان دور روحه،لو کوربوسیر و فرانک لیود است.
طی نیمه اول قرن بیستم، به جهت توسعه صنعت و تکنولوژی، بهبود و پیشرفت هایی در ساختار کارهای شیشه ای پدید آمد. و بالاخره در اوایل دهه 1950 پیشرفتی در صنعت تولید شیشه حاصل شد که تا به امروز ادامه دارد. آلیستار پیلکینگتون روش شناوری شیشه مذاب بر سطح فلز مذاب را ابداع کرد، که امروزه از آن به عنوان فرآیند شناور یاد می شود. با این روش ورقه های شیشه ای کاملا صاف و هموار تولید می شود که امروزه روشی غالب درتولید شیشه در سراسر جهان است.
دانلود تحقیق در مورد ریشه هاى عبادت word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود تحقیق در مورد ریشه هاى عبادت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق در مورد ریشه هاى عبادت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
ریشههاى عبادت
1 عظمت خدا
برخورد با یک شخصیت برجسته، انسان را به تواضع وا مىدارد، دیدار با یک دانشمند بزرگ، آدمى را به تکریم و احترام وا مىدارد، چون که انسان در برابر عظمت و دانش آن شخصیت و این دانشمند، خود را کوچک و کم سواد مىبیند. خداوند، مبدأ همه عظمتها و جلالهاست. شناخت خدا به عظمت وبزرگى، انسان ناتوان وحقیر را به کُرنش وتعظیم در برابر او وامىدارد.
2 احساس نیاز و وابستگى
انسان، عاجز، نیازمند و ناتوان است و خداوند، در اوج بى نیازى و غناى مطلق، و سر رشته دار امور انسانهاست. این هم عاملى است، تا انسان در برابر خداوند «بندگى» کند.
3 سپاس نعمت
توجه به نعمتهاى بى حساب و فراوانى که از هر سو و در هر زمینه ما را احاطه کرده، قوىترین انگیزه را براى پرستش پروردگار ایجاد مىکند. نعمتهایى که حتّى پیش از تولّد شروع مىشود و در طول زندگى همراه ماست و در آخرت هم (اگر شایستگى داشته باشیم) از آن بهرهمند خواهیم شد. قرآن به این نکته اشاره کرده و به مردم زمان پیامبر صلى الله علیه وآله مىفرماید:
«فَلْیَعْبُدُواْ رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ الَّذِى أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَءَامَنَهُم مِّنْ خَوْف» باید خداى کعبه را عبادت کنند، خدایى که آنان را از گرسنگى نجات داد و از ترس، ایمن ساخت.
4 فطرت
در سرشت انسان، پرستش و نیایش وجود دارد. اگر به معبود حقیقى دست یافت، که کمال مطلوب همین است، و اگر به انحراف و بیراهه دچار شد، به پرستش معبودهاى بدلى و باطل مىپردازد. بت پرستى، ماه و خورشید پرستى، گوساله و گاو پرستى، نمونههایى انحرافى است که وجود دارد، کسانى هم پول و مقام و همسر و ماشین و مدال و ; را مىپرستند.
انبیا آمدهاند تا فطرت را در مسیر حق، هدایت کنند و انسان را از عبادتهاى عوضى نجات بخشند. حضرت على علیه السلام در مورد بعثت رسول خدا صلى الله علیه وآله مىفرماید:
«فَبَعَثَ اللّهُ مُحَمَّداً بِالْحَقَّ لِیُخرِجَ عِبادَهُ مِنْ عِبادَهِ الاوثانِ اِلى عِبادَتِهِ ;» خداوند حضرت محمّد صلى الله علیه وآله را برانگیخت، تا بندگانش را از «بتپرستى» به «خدا پرستى» دعوت کند.
روحِ عبادت در فطرت انسان نهفته است و اگر درست رهبرى نشود به عبادت بت و طاغوت مىگراید. مثل میل به غذا که در هر کودکى هست، ولى اگر راهنمایى نشود، کودک خاک مىخورد و لذّت هم مىبرد. بدون هدایت صحیحِ این گرایش فطرى نیز، انسان به عشقهاى زودگذر پوچ یا پرستشهاى بى محتواى انحرافى دچار مىشود.
چگونه عبادت کنیم؟
مگر نه اینکه نشانى هر خانه را باید از صاحب خانه گرفت؟ و مگر نه اینکه در هر ضیافت و مهمانى، باید نظر میزبان را مراعات کرد؟
عبادت، حضور در برابر آفریدگار است و نشستن بر سر مائدههاى معنوى که او براى «بندگان» خود فراهم کرده است.
پس، چگونگى عبادت را هم از او باید فراگرفت و به دستور او عمل کرد و دید که او چه چیز را عبادت دانسته و عبادت را به چه صورت از ما طلبیده است؟
غیر از شکل ظاهرى عبادات، به خصوص نماز که بیشتر در چگونگى آن سخن خواهیم گفت، محتواى عبادت را باید از دید اولیاى دین و متن مکتب شناخت و به کار بست.
بهترین عبادتها آن است که:
1 آگاهانه باشد.
دو رکعت نمازِ انسان آگاه و دانا، از هفتاد رکعت نماز شخص نادان برتر است. و عبادت کننده ناآگاه، همچون الاغ آسیاب است که مىچرخد ولى پیش نمىرود.
امام صادق علیه السلام مىفرماید: کسى که دو رکعت نماز بخواند و بداند با که سخن مىگوید، گناهانش بخشیده مىشود. در این صورت است که نماز، معراج روح مىشود و عامل بازدارنده از فساد و موجب قرب به خدا مىگردد.
2 عاشقانه باشد.
آنچه موجب نشاطروح در عبادت مىشود وعابداز پرستش خود لذّت مىبرد، عشق به اللّه و شوق به گفتوگوى با اوست.
عبادتهایى بى روح و از روى کسالت و سستى و خمودى، نشانه نداشتن شور و شوق نیایش و نجوا با پروردگار است. در دعا مىخوانیم: «; وَ اجْعَلْ نِشاطِى فى عِبادَتِکَ»
خداوندا! نشاط مرا در عبادت خودت قرار بده.
آنان که از عبادت لذّت نمىبرند، همچون بیمارانى هستند که از غذاى لذیذ، لذّت نمىبرند.
اگر این شوق وعشق باشد، دیگر چندان نیازى به تبلیغ، تشویق و تحریک از بیرون نیست، بلکه انگیزه درونى انسان را به عبادت وامىدارد و آنگونه که براى دیدار شخصیت معروف ومحبوبى، لحظه شمارى مىکنیم واز آن دیدار، مسرور مىشویم، از عبادت هم به وجد و نشاط مىآییم.
براى عاشقان، شنیدن صداى «اذان» اعلام فرا رسیدن لحظه دیدار است. پیامبر اسلام به بلال مىفرمود: «اَرِحْنا یا بلال» اى بلال! ما را از غم و تلخى نجات بخش. این شوق زاید والوصف آن حضرت را به نماز مىرساند.
3 خالصانه باشد.
هیچ چیز همچون «ریا» و خودنمایى و مردم فریبى، آفت عبادت نیست. از طرف دیگر، هیچ چیز چون خلوص، ارزش آفرین عبادت و نماز نیست. البتّه داشتن اخلاص در عبادت بسیار دشوار است، و دل و جان را از تهاجم وسوسههاى ابلیسى رهاندن، رنجى بزرگ دارد و همتى بلند و ارادهاى نیرومند مىطلبد. عبادت تا خالص نباشد، در درگاه الهى پذیرفته نیست و تنها پیشانى بر زمین سودن و قرائت صحیح داشتن و در صف اوّل جماعت ایستادن و ; ملاک نیست. باید نماز و بندگى از رنگِ ریا پاک و به رنگِ الهى «صبغهاللّه» آراسته باشد تا به خدا برسد. تعبیر قرآن چنین است:
«وَمَآ أُمِرُواْ إِلَّا لِیَعْبُدُواْ اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ»
هیچ دستور عبادى براى مردم نیامده مگر آنکه امر به اخلاص در آن شده است.
4 خاشعانه باشد.
خشوع، حالت قلبى انسان در عبادت و نتیجه توجّه کامل به مقام بندگى در آستانِ الهى است. آنکه نیاز و عجز خود را مىداند و عظمت و کمال الهى را مىشناسد و در عبادت، خود را در برابر آن خداى بى همتا و آگاه مىیابد. حالتى متناسب با این «حضور» پیدا مىکند، در این حالت قلب، خاشع مىشود، نگاه افتاده مىگردد و توجّه از هر چیز دیگر بریده و به معبود متوجّه مىشود.
قرآن در توصیف مؤمنان و عبادتشان مىفرماید: «الَّذِینَ هُمْ فِى صَلَاتِهِمْ خَشِعُونَ» در نمازشان خاشعاند.
این حالت، محصول آن توجّه است، در حدیث مىخوانیم: «اُعبُدِ اللّهَ کَأَنَّکَ تَراهُ» خدا را چنان عبادت کن که گویا او را مىبینى. «فَصَلِّها لِوَقتِها صَلاهَ مُوَدَّعٍ»
چنان نماز را در وقت خودش بخوان که گویا آخرین نماز است. یعنى همواره این حالت را داشتن که گویا فقط براى همین یک نماز، فرصت باقى است.
5 . مخفیانه باشد.
رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: «اَعظَم العباده اَجراً اَخفاها» پاداش عبادتى بیشتر وبزرگتر است که مخفىتر باشد. این براى آن است که عبادت (به خصوص عبادتهاى مستحب) در حضور جمع، زمینه بیشترى براى تظاهر وریا دارد.
البتّه این در مواردى است که اسلام، خود امر به عبادت آشکار نکرده باشد، همچون نمازجماعت در مسجد که از نماز فرادى در خانه برتر است.
شیطان، دشمن رستگارى انسان است و سوگند خورده است که همواره در راه انسان، چاه گمراهى بکند و پرتگاه گناه پدید آورد و انسان را مانند خودش جهنّمى کند. از این رو، براى تباه ساختن عمل انسان، دام مىگسترد و عبادت او را فاسد مىکند. یا از راه ریا و خراب کردن نیّت. یا پدید آوردن عُجب و خودپسندى به خاطر عبادت. یا از طریق سلب توفیق از انسان. و ; یا از راه کشاندن به گناه، که موجب تباه شدن و هدر رفتن زحمت انسان در طریق بندگى مىشود.
همچون کشاورزى که محصول زحمتهاى طاقت فرسایش، با جرقهاى مىسوزد و دود مىشود، و یا جامى از آب زلال که با افتادن حشره یا ریختن خاک در آن، آلوده مىشود.
شرایط قبولى عبادت
مقصود، شرایطى است که رعایت آنها، علاوه بر درستى عمل، موجب قرب به خدا و جلب رضاى او مىشود. ممکن است نمازى صحیح باشد ولى سبب رشد و تزکیه روح نشود، همچون دارویى که شفابخش نباشد، یا جنسى در بازار بىمشترى باشد. عبادت هم، گاهى تنها در حدّ نجات بخشى از کیفر است، ولى گاهى انسان را محبوب خدا و عمل را مقبول درگاهش مىسازد.
در آیات و روایات، نکات بسیارى پیرامون قبولى عبادت و عمل مطرح است که به عنوان نمونه، چند مورد ذکر مىشود.
1 در بُعد اعتقادى، «ایمان»
قرآن کریم مىگوید: اعمال شایسته و صالح، از کسى که «مؤمن» باشد، موجب حیات طیّبه مىشود. «مَنْ عَمِلَ صَلِحاً مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوهً طَیِّبَهً» و در آیه دیگرى مىفرماید: «وَمَن یَکُفُرْ بِالْإِیمَنِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ» کسى که کفر ورزد و ایمان را نپذیرد، اعمالش تباه مىشود.
آنکه خدا را باور ندارد، چگونه انتظار دارد پرستشهایش مورد پذیرش آفریدگار قرار گیرد؟
2 در بُعد سیاسى، «ولایت»
آنچه عمل را در مسیر صحیح و خدایى قرار مىدهد، پیروى از رهبرى آسمانى و شایسته است. در سایه چنین رهبرى و ولایتى، خط صحیح عمل و عبادت، کارساز مىشود و در غیر آن، یا بىخاصیت و بىاثر مىشود، یا عبادت هم در راستاى اهداف دشمنان راه خدا قرار مىگیرد.
اگر مسافران، با رانندهاى راه شناس و امین مسافرت کنند، هر چند ژنده پوش و نامرتّب باشند، سرانجام به مقصد مىرسند. ولى سرنشینان شیک پوش و آراسته اتومبیلى که به رانندهاش اطمینان نیست، ناشى یا مست است یا مسیر را عوضى مىرود، هرگز به مقصد نمىرسند، بلکه چه بسا نابود مىشوند.
امروزه کشورهاى اسلامى، ارزشمندترین دستورالعملهاى اسلامى را در اختیار دارند ولى بخاطر گردن ننهادن به رهبرى معصومین یا جانشینان آنان و تن دادن به ولایت جور وحکومت طاغوتها، دچار ذلّت، تفرقه وضعفاند.
عبادت در سایه رهبرى صحیح، مفهوم راستین خود را مىیابد و خداوند آن را مىپسندد و مىپذیرد.
در حدیث از امام باقر علیه السلام آمده است:
«مَنْ دانَ اللّهَ بِعِبادَهٍ یَجْهَدُ فیها نَفْسَهُ وَ لا اِمامَ لَهُ مِنَ اللّهِ فَسَعْیُهُ غَیْرُ مَقْبُولٍ» کسى که ایمان به خدا دارد و عبادتهاى جانفرسا هم انجام مىدهد، ولى امام شایستهاى از طرف خدا ندارد، تلاشش بى فایده و نپذیرفته است.
در حدیثى دیگر مىخوانیم:
«مَنْ لَمْ یَتَوَلَّنا لَمْ یَرْفَعِ اللّهُ لَهُ عَمَلاً»
هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبرى ما گردن ننهد، خدا عملى را از او بالا نمىبرد.
3 در بُعد اخلاقى، «تقوا»
بندگى خدا با شرط تقوا و ترک گناه، قبول مىشود. قرآن پس از ذکر داستان هابیل و قابیل، که هر دو به درگاه خداوند قربانى کردند و قربانى یکى پذیرفته و دیگرى ردّ شد، مىفرماید: «إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ»
خداوند، تنها از اهل تقوا، «قبول» مىکند.
آنکه دزدى کند و مال دیگران را انفاق کند، مقبول نیست. آنکه حق مردم را بخورد وبه نماز بایستد، نمازش مردود است.
آنکه نماز را ترک کند ولى جهاد نماید، یا به دیگران ستم کند و نماز بخواند، یا به دیگرى تهمت بزند و غیبت کند و به زیارت هم برود، یا چشم ناپاک به نوامیس مسلمین داشته باشد و نماز شب هم بخواند، آن نماز و جهاد، و این زیارت و نافله را خدا نمىپذیرد، چون همراه با تقوا نیست و بدون تقوا هیچ عملى براى انسان، عمل خیر به حساب نمىآید.
4 در بُعد اقتصادى، «رسیدگى به محرومین»
نیازمندان و فقیران، بندگان خدایند. آن عبادت و بندگى که همراه با رسیدگى به وضع بندگان ناتوان و محروم خدا نباشد، بى ارزش است. در آیات و روایات، موضوع «نماز» و «زکات»، معمولاً در کنار هم آمده است که یکى ارتباط با خداست و دیگرى ارتباط با خلق خدا.
از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود:
«مَنْ صَلّى وَ لَمْ یُزَکِّ لَمْ تُقْبَلْ صَلوتُهُ» نماز افرادى که زکات ندهند، پذیرفته نیست.
آرى نپرداختن حقوق واجب محرومین، اموال انسان را آمیخته به حرام مىکند و زندگى از مسیر الهى بیرون مىرود.
5 . در بُعد اجتماعى، «خوش رفتارى»
اساس جامعه اسلامى بر اخوّت و صفا و برادرى میان مسلمانان است. هر چه که این روابط را به هم بزند و وحدت را بشکند و حرمت افراد را زیر پا بگذارد، چنان ناپسند است که قبول عبادت را هم با مشکل مواجه مىسازد. غیبت و بهتان باشد، یا تفرقه انگیزى و نمّامى، سوء خلق و بدرفتارى باشد، یا مردم آزارى و قطع رحم.
بر عکس، صله رحم، حسن خلق، مودّت با مردم و حسن نیّت با دیگران، موجب رضاى خدا و قبول اعمال است. در این زمینهها حدیث بسیار است. به این روایت توجّه کنید.
رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود:
هر کس مسلمانى را غیبت کند، تا چهل روز، نماز و روزهاش قبول نمىشود، مگر اینکه غیبت شده او را ببخشد.
رسول خدا صلى الله علیه وآله به ابوذر فرمود:
از هجران و قهر کردن با برادر دینى بپرهیز، چرا که با این ترک رابطه، عمل قبول نمىشود.
و امام صادق علیه السلام فرمود:
بد اخلاقى و بدرفتارى عمل را تباه مىکند، آن گونه که سرکه عسل را.
6 در بُعد خانوادگى، «رعایت حقوق»
والدین و فرزندان نسبت به هم حقوق متقابل دارند و کسانى که این حقوق را مراعات نکنند، خدا نماز و کارهاى نیک آنها را نمىپذیرد.
به روایت امام صادق علیه السلام : «مَنْ نَظَرَ اِلى اَبَویْهِ نَظَرَ ماقِتٍ وَ هُما ظالِمانِ لَهُ. لَمْ یَقْبَلِ اللّهُ لهُ صَلاهً»
فرزندى که از روى خشم به پدر و مادر خود نگاه کند – هر چند والدین در حق او کوتاهى و ظلم کرده باشند – نمازش از سوى خدا پذیرفته نیست.
آرى پیوند با خدا در صورتى مفید است که پیوند خانوادگى، با رعایت حقوق و وظایف متقابل میان افراد، مراعات شود.
نماز، معراج روح و نردبان معنّویت است. در صورتى مىتوان از این نزدبان عروج کرد که پایهاش لغزان نباشد. پایه استوار ارتباط با خدا، روابط صحیح میان افراد خانواده است.
شرایط کمال عبادت
غیر از شرط صحّت و شرایط قبول، شرایطى هم براى کمال عبادت است. یعنى اگر این شرایط باشد، عمل عبادى ارزشى فوقالعاده و کمالى بالاتر خواهد داشت. عبادات واعمالى که شرایط زیر را داشته باشد، برتر وکاملتر است:
1 مشکلتر بودن
در عبادت، باید دشوارى آن را تحمل کرد و بر سستى و تن پرورى غلبه یافت و به پرستشى عاشقانه و پیوسته پرداخت. علىعلیه السلام فرموده است: «اَفْضَلُ الاَعْمالِ ما اَکْرَهْتَ نَفسَکَ عَلَیهِ» بهترین کارها، عملى است که خود را (علىرغم عدم پذیرش نفس) بر آن وادار کنى.
آنکه در لحظات سخت، از رسولخدا حمایت ویارى کند.
آنکه با پاى پیاده به سفر حج و زیارت برود.
آنکه با جان و مال، در راه خدا مبارزه کند.
آنکه در راه دین، سختى بیشترى تحمّل کند، از فضیلت بیشترى برخوردار است.
2 نظم و تداوم
عبادت اگر برنامههاى دائمى ومنظّم داشته باشد، بهتراست. در روایات آمده است که مؤمن، اوقات وکارهاى خود را تقسیم مىکند وبخشى را براى عبادت ومناجات با خدا قرار مىدهد.
3 مهمتر بودن
در کارها باید اهمّ و مهمّ کرد و کارهاى «مهمّ» را فداى کارهاى «مهمتر» نمود.
وقتى بستگان انسان نیازمند هستند، چرا صدقه به دیگران؟
وقتى کارهاى مستحب، به واجبات انسان ضرر بزند، چه نیازى به انجام آنها؟
وقتى کارى، نفع عامترى دارد، چرا پرداختن به امورى که خیرش محدود و موقّت است؟
على علیه السلام مىفرماید:
«لا قُرْبَهَ بَالنَّوافِلِ اِذا اَضَرَّتْ بِالْفَرائِضِ» هرگاه نمازهاى مستحب، به نمازهاى واجب ضرر برساند، دیگر آن نافلهها موجب قرب به خدا نخواهد شد.
4 برکت داشتن
گاهى کمال یک عمل، در برکت داشتن آن است، یعنى کارى باشد که خیر و سود آن، جاودان و گسترده و باقى باشد، نه موقّت و گذرا.
5 . سبقت گرفتن
در کارهاى نیک، پیشتاز بودن و شتاب به سوى صالحات و خیرات، امتیازات ویژهاى دارد.
پیوستن به اسلام در آغاز امر، برتر از مسلمان شدن در روزگار غلبه و قدرت مسلمین است. به سوى نماز اوّل وقت باید شتافت. در کارهاى خداپسند باید پیشقدم بود. تأکید بر «سارعوا» و «سابقوا» ، در قرآن و حدیث نشان آن است که سرعت و سبقت در عبادت مایه کمال عبادت است.
6 نشاط و دوام
منافقان، نماز را با کسالت و بى نشاط مىخوانند.
اهل شک، در عبادتشان دچار تردید و سستى مىشوند.
عبادتى کاملتر است که همراه با نشاط، و برخوردار از استمرار و پیوستگى باشد. عملِ اندک و با دوام، برتر از کار زیادى است که انسان از آن ملول و خسته شود و دست بکشد.
خداوند، در توصیف عبادت فرشتگان فرموده است: شبانه روز، بدون خستگى، خدا را تسبیح مىگویند.
7 بصیرت و یقین
عملى که از روى بینش عمیق و آگاهى و یقین باشد، به مراتب برتر از کارهاى سطحى و عبادتهاى تهى از یقین است. در حدیث مىخوانیم:
«اِنَّ الْعَمَلَ الدّائِمَ الْقَلیلَ عَلَى الْیَقینِ، اَفْضَلُ عِنْدَاللّهِ مِنَ الْعَمَلِ الْکَثیرِ عَلى غَیْرِ یَقینٍ»
عمل اندک ولى پیوسته و مداومى که همراه یقین باشد، نزد خدا برتر از عمل بسیارى است که فاقد بصیرت ویقین باشد.
شرایط دیگرى براى کمال عبادت وجود دارد که در این مختصر از آنها مىگذریم ;