دانلود ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای سازه های فولادی با اتصالات خرجینی مطالعه موردی بخش دوم در ارزیابی کمی فایل ورد (word) دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای سازه های فولادی با اتصالات خرجینی مطالعه موردی بخش دوم در ارزیابی کمی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای سازه های فولادی با اتصالات خرجینی مطالعه موردی بخش دوم در ارزیابی کمی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
این مقاله به ارزیابی آسیب پذیری کمی سازه های فولادیدارای اتصالات خرجینی با مطالعه موردی یک ساختمان اداری در شهر سنندج اختصاص دارد ارزیابی آسیب پذیری دراین ساختمان نامنظم در پلان و ارتفاع شامل دو مرحله عمده کیفی و کمی بوده که قسمت کیفی آن در مقاله ای جداگانه ارایه شده است با توجه به ارزیابی های صورت پذیرفته می توان نتیجه گیری نمود که ساختمان مورد نظر بخشی از مشخصات لازم جهت مقابله با زلزله و مقاومت در برابر نیروهای جانبی ناشی از آن را دارد اما برای حفظ پایداری ساختمان باید قسمتهایی از اعضا و اجزای آن بهسازی شوند با انجام بهسازی عناصر و اجزای آسیب پذیر ساختمان می توان انتظار داشت تحت اثر زلزله سطح خطر موردن ظر سطح عملکرد مشخص شده برای ساختمان تامین شود. براساس بررسی های حاصل از تحلیل سازه و ارزیابی اجزا آن پس از تعبیه بادبندها تحت اثر نیروهای وارده ملاحظه می شود که اسکلت ساختمان واحدمورد مطالعه پس از پایدارسازی توسط بادبندها تا حدی معیارهای پذیرش را تامین نموده اما فونداسیون و اجزای غیر سازه ای آن تا اندازه زیادی آسیب پذیر بوده و انجام بهسازی جهت تامین ظرفیت لازم در سطح عملکرد قابلیت استفاده بی وقفه ضرورت دارد
دانلود مقاله The Co/Cu Multilayer Electrodeposition فایل ورد (word) دارای 2 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله The Co/Cu Multilayer Electrodeposition فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله The Co/Cu Multilayer Electrodeposition فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
سال انتشار: 1387
محل انتشار: دومین کنگره بین المللی علوم و فناوری نانو
تعداد صفحات: 2
چکیده:
In various multilayer systems, the electrodeposited Co/Cu presents a great interest [1]. They are among those for magnetic storage devices owing very large magnetoresistance properties even at room temperature [2]. The properties of this system depend on the Co/Cu bilayer thickness, global thickness and desirable structure of multilayer. Therefore, it is important to control the electrodeposition conditions leading to formation of a super lattice structure [3]. In this case, a very low concentration of metallic ions is used for the first specie (non magnetic layer) with deposition at the lower overpotential and high concentration for the other one (magnetic layer) that is deposited at the higher overpotentials [4]. In this paper, the electrodeposition mechanism of the Co/Cu multilayer system is studied by electrochemical techniques
دانلود مقاله رشته دانشگاهی ریاضی فایل ورد (word) دارای 174 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله رشته دانشگاهی ریاضی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله رشته دانشگاهی ریاضی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
رشته دانشگاهی ریاضی
– مقدمــه
کمیته برنامه ریزی گروه ریاضی در تاریخ 15/9/82 برنامه پیشنهادی دوره کارشناسی رشته ریاضی را دو گرایش محض و کاربردی به تصویب رساند.
در این برنامه سعی شده است که تعداد واحدهای دروس اصلی (مشترک) هر دو گرایش به گونه ای باشد که دانشجویان گرایش ریاضی محض تعدادی از دروس کاربردی را اختیار نموده و بدین ترتیب این دسته از دانشجویان هم می توانند از فرصت های شغلی که برای دانشجویان گرایش کاربردی وجود دارد بهره مند شوند.
با ظهور رایانه های سریع در قرن بیستم، شاهد پیشرفتهای خارق العاده ای در زمینه های مختلف ریاضی کاربردی بوده ایم که تاکنون نیز ادامه دارد، به طور مثال می توان به فراکتالها، نظریه کدگذاری و همچنین به نظریه کنترل و کنترل بهینه اشاره نمود. در برنامه پیشنهادی سعی شده است که این قبیل دروس نیز مورد نظر قرار گرفته تا ضمن ایجاد انگیزه، دانشجو بیش از پیش به اهمیت ریاضی واقف گردد. همچنین کماکان دروس مختلفی از رشته های گوناگون مثل آمار، کامپیوتر، اقتصاد، مدیریت ،حسابداری برای دانشجو در نظر گرفته شده تا او بتواند ضمن آشنایی با کاربردهای مختلف فرصت های شغلی خویش را در آینده افزایش دهد.
2ـ تعداد واحدهای رشته ریاضی:
(الف) در دو گرایش رشته ریاضی دروس عمومی 21 واحد ، دروس پایه 27 واحد، دروس اصلی مشترک 48 واحد.
(ب) در گرایش ریاضی کاربردی، دروس تخصصی گرایش 24 واحد، دروس اختیاری 16 واحد است که جمعاً دانشجو با 136 واحد در این گرایش فارغ التحصیل خواهد شد.
(پ) در گرایش ریاضی محض، دروس تخصصی گرایش 24 واحد، دروس اختیاری 14 واحد می باشد که جمعاً دانشجو با 134 واحد در این گرایش فارغ التحصیل خواهد شد.
معرفی رشته:
برنامه آموزشی دوره کارشناسی ریاضی از دو گرایش محض و کاربردی تشکیل شده است مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس این دوره به تصویب کمیته سیاستگذاری برنامه ریزی درسی گروه ریاضی رسیده است.
اهداف و ضروریات تغییر:
اهداف دو گرایش دوره کارشناسی ریاضی بشرح زیر است.
گرایش ریاضی محض تربیت متخصصان جامع در علم ریاضی که امادگی لازم را برای ادامه تحصیل در جهت اشتغال به پژوهش و نیز انتقال علم ریاضی در سطوح بالاتر داشته باشند.
گرایش ریاضی کاربردی
تربیت کارشناسان چند جانبی دارای اندوخته کافی از دانش ریاضی که توانایی تحلیل کمی از مسایل صنعتی، اقتصادی و برنامه ریزی را کسب نموده ونیز توانایی ادامه تحصیل در سطوح بالاتر را داشته باشند.
در دو دهه اخیر شاهد پیشرفتهای خارق العادهای در زمینه های مختلف ریاضی کاربردی بودهایم بطور مثال می توان به فراکتالها، نظریه کدگذاری،نظریه رمزنگاری و نظریه کنترل اشاره نمود.
در برنامه تدوین شده سعی شده است که این قبیل دروس نیز مورد نظر قرار گرفته تا ضمن ایجاد انگیزه، دانشجو بیش از پیش به اهمیت ریاضی واقف گردد.
مطالعات و اقدامات انجام شده
در تدوین این برنامه سعی شده است که از برنامه های گروههای ریاضی دانشگاههای کشورهای کانادا ،آمریکا و انگلستان استفاده شود.
همچنین سعی شده است که ازبرنامه های تدوین شده در گروههای ریاضی دانشگاههای داخلی نیز استفاده شود.
ویژگیهای برنامه
علاوه بر دروس ریاضی کاربردی که که در برنامه ریاضی محض برای دانشجویان ریاضی محض با روشهای کاربردی در نظر گرفته شده،سعی گردیده است دروس مختلفی از رشته های گوناگون مثل امار، کامپیوتر، اقتصاد، مدیریت، حسابداربرای دانشجو در نظر گرفته شود تا او نیز بتواندضمن اشنایی با کاربردهای مختلف ، فرصتهای شغلی خویش را در اینده افزایش دهد.
جدول مقایسه
برنامه جدید برنامه قدیم
21 20 دروس عمومی
27 29 دروس پایه
48 32 دروس اصلی مشترک
24 39 دروس تخصصی ریاضی کاربردی
16 16 دروس اختیاری ریاضی کاربردی
24 36 دروس تخصصی ریاضی محض
14 15 دروس اختیاری ریاضی محض
جدول1ـ دروس پایه رشته ریاضی
ردیف نام درس شماره درس تعداد واحد پیش نیاز
1 ریاضی عمومی 1 312101 4 –
2 ریاضی عمومی 2 312102 4 1
3 مبانی ریاضیات 310101 4 –
4 فیزیک پایه 1 326429 4 1
5 فیزیک پایه 2 326430 4 4
6 معادلات دیفرانسیل 312103 3 2
7 مبانی کامپیوتر و برنامه سازی 410011 – 4
جمع 27
جدول2ـ دروس اصلی(مشترک) رشته ریاضی
ردیف نام درس شماره درس تعداد واحد پیش نیاز
8 جبرخطی 1 311220 3 3
9 جبر1 311203 4 8
10 جبر خطی 2 311222 3 8 و 9
11 جبر 2 311214 4 8 و 9
12 آنالیز ریاضی 1 312201 4 2 و 3
13 آنالیز ریاضی 2 312202 4 12
14 آنالیز عددی 1 314205 4 7 و 8 و 12
15 آمار و احتمال 1 316110 3 2
16 آمار و احتمال 2 316112 4 15
17 توابع مختلط 312204 4 12
18 معادلات با مشتقات جزیی 312111 3 6
19 تحقیق در عملیات 314204 4 3
20 ریاضیات گسسته 312287 4 3 و 6
جمع 48
• * شماره هایی که در ستون پیشنیاز داخل پرانتز است به معنی همنیاز می باشد. به طور مثال شرط اخذ درس فیزیک پایه 1 گذراندن درس ریاضی عمومی 1 یا گرفتن همزمان با ریاضی عمومی 1 می باشد.
• ** دروس ردیفهای 1 و 2 و 3 و 9 و 11 و 12 و 13 به 2 ساعت حل تمرین و دروس ردیفهای 4 و 5 و 6 و 8 و 10 و 18 به 1 ساعت حل تمرین نیاز دارد.
• *** در موارد استثنایی دانشجو می تواند با اجازه کمیته تخصصی گروه ریاضی تعدادی از دروس اختیاری خود را از هر یک از جدول های 3 و 4 و 5 و 6 انتخاب نماید.
جدول3ـ دروس تخصصی (گرایش) ریاضی کاربردی
ردیف نام درس شماره درس تعداد واحد پیش نیاز
21 برنامه سازی پیشرفته 410451 3 7
22 ساختمان داده ها 410452 3 21
23 ذخیره و بازیابی اطلاعات 411453 3 22
24 فرآیندهای تصادفی 314207 4 16
25 اصول طراحی پایگاه داده ها 411455 3 23
26 آنالیز عددی 2 314206 4 14
27 بهینه سازی مقدماتی 314220 4 19
جمع 24
جدول4ـ دروس اختیاری گرایش ریاضی کاربردی :
دانشجو موظف است تعداد 6 درس از سه مجموعه دروس ارائه شده و مطابق با جدول به صورت 2 درس از مجموعه دروس اختیاری (1) ، 2 درس از مجموعه دروس اختیاری (2) و 2 درس از مجموعه دروس اختیاری (3) را اختیار نماید. به این ترتیب مجموع واحدهای اخذ شده از جدول 4 ، 16 واحد می باشد.
ردیف نام درس شماره درس تعداد واحد پیش نیاز
28
مجموعه دروس اختیاری (1) طراحی الگوریتمها 410443 3 22
29 مهندسی نرم افزار 1 411464 3 23
30 مبانی علم اقتصاد 241150 3 –
31 اصول حسابداری 270562 3 –
32 مبانی سازمان و مدیریت 271230 3 –
33 مبانی هندسه 313112 3 3
34 سریهای زمانی 314211 4 6 و 16
35
مجموعه دروس اختیاری (2) جبر خطی عددی 311230 3 2 و 8 و 14
36 نظریه کدگذاری 311205 3 8 و 20
37 نظریه گراف 314309 3 20
38 فرکتالها 314310 3 13
39 نظریه کنترل 314311 3 8 و 6
40 پروژه کارشناسی 318203 3 ترم 7 به بعد
41
مجموعه دروس اختیاری (3) زبان ویژه ریاضی 310212 2 ترم 5 به بعد
42 مباحث وپژه در ریاضی 314400 2 ترم 7 به بعد
43 نرم افزارهای ریاضی 314210 2 ترم 7 به بعد
44 تاریخ ریاضی 310102 2 ترم 5 به بعد
جدول3ـ دروس تخصصی (گرایش) ریاضی محض
ردیف نام درس شماره درس تعداد واحد پیش نیاز
21 نظریه اعداد 311103 4 3
22 آنالیز ریاضی (3) 312203 4 13
23 جبر 3 311215 4 11
24 هندسه دیفرانسیل موضعی 313204 4 10 و 12
25 توپولوژی عمومی 313203 4 12
26 توپولوژی جبری مقدماتی 313208 4 25
جمع 24
جدول4ـ دروس اختیاری گرایش ریاضی محض :
دانشجو موظف است تعداد5 درس از سه مجموعه دروس ارائه شده و مطابق با جدول به صورت 3 درس از مجموعه دروس اختیاری (1) ، 1 درس از مجموعه دروس اختیاری (2) و 1 درس از مجموعه دروس اختیاری (3) را اختیار نماید. به این ترتیب مجموع واحدهای اخذ شده از جدول 6 ، 14 واحد می باشد.
ردیف نام درس شماره درس تعداد واحد پیش نیاز
27
مجموعه دروس اختیاری (1)
هندسه دیفرانسیل سرتاسری 313210 3 24
28 هندسه جبری مقدماتی 313213 3 11 و 17
29 توپولوژی دیفرانسیل مقدماتی 313214 3 22 و 25
30 نظریه معادلات دیفرانسیل 312230 3 6 و13 و 17
31 مبانی هندسه 313112 3 3
32 نظریه مجموعه ها 310210 3 3و 8 و9و12
33 منطق ریاضی 310213 3 3
34 نظریه کد گذاری 311205 3 8 و 10
35 نظریه گراف 314309 3 20
36 نظریه کنترل 314311 3 6 و 8
37 فرکتالها 314310 3 13
38 جبر خطی عددی 311230 3 2و8 و14
39
مجموعه دروس اختیاری (2) برنامه سازی پیشرفته 410451 3 7
40 مبانی علم اقتصاد 241150 3 –
41 اصول حسابداری 270562 3 –
42 مبانی سازمان و مدیریت 271230 3 –
43 آموزش ریاضی 310204 3 ترم 5 به بعد
44 پروژه کارشناسی 318203 3 ترم 7 به بعد
45
مجموعه دروس اختیاری (3) نرم افزارهای ریاضی 314210 2 ترم 7 به بعد
46 زبان ویژه ریاضی 310212 2 ترم 5 به بعد
47 تاریخ ریاضی 310102 2 ترم 5 به بعد
48 مباحث ویژه در ریاضی 314400 2 ترم 7 به بعد
در موارد استثنایی، دانشجو می تواند با اجازه کمیته تخصصی گروه ریاضی تعدادی از دروس اختیاری خود را
از هر یک از جدول های 3 و 4 انتخاب نماید.
ریاضی عمومی 1
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: 2 ساعت تعداد واحد نظری:4
پیشنیاز: — نوع درس: نظری
هدف درس :
یادآوری مفاهیم حد و پیوستگی و آشنایی با مشتق و انتگرال و سریها و کاربردهای عملی مشتق و انتگرال می باشد.
رئوس مطالب :
1- یادآوری از اعداد حقیقی و معرفی و نمایش اعداد مختلط (یک هفته )
2- یادآوری از حد و قضایای آن – یادآوری از پیوستگی و قضایای آن – قضایای مقدار میانی و اکستریمم (2 هفته )
3- یادآوری از مشتق و دیفرانسیل و قضایای مربوطه – مشتق تابع معکوس- قضایای رل و مقدار میانگین – کاربــرد در تقریب ریشــه ها – تقریب خط ممــاس – سرعــت و شتاب (2 هفته )
4- معرفی انتگرال بصورت حد مجموع های ریمان – پاد مشتق – قضیه اساسی حساب دیفرانسیل و انتگرال- معرفی توابع لگاریتمی – نمایی – هذلولی ( 3 هفته )
5- روشهای انتگرال گیری – انتگرال مجازی – معادلات پارامتری – کاربرد انتگرال در محاسبه طول منحنی ها- حجم – سطح (4هفته )
6- معرفی دنباله ها و سریهای عددی – آزمون های همگرایی – سریهای توانی – قضیه تیلور و کاربرد (4 هفته )
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: ——
منابع اصلی :
1- ریچارد سیلورمن «حساب دیفرانسیل و انتگرال با هندسه تحلیلی» ترجمه دکتر علی اکبر عالم زاده چاپ انتشارات ققنوس چاپ اول 1373
2- لوئیس لیتهلد، « حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی»، ترجمهُ مهدی بهزاد، محسن رزاقی، سیامک کاظمی و اسلام ناظمی چاپ مرکز نشر دانشگاهی. با ترجمهُ دکتر علی اکبر عالم زاده، نشر علوم چاپ 1366
3- تام اپوستل «حساب دیفرانسیل و انتگرال» ترجمه علیرضا ذکائی، مهدی رضایی دلفی، علی اکبر عالم زاده و فرخ فیروزان چاپ مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول 1361
4- جورج توماس، راس فینی «حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی» ترجمه دکتر مهدی بهزاد، سیامک کاظمی و مهندس علی کافی چاپ مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول 1370
5- جیمز استوارت «حسابگان» ترجمه محمدحسین علامت ساز، علی اکبر محمدی و حسین ناهید. انتشارات دانشگاه اصفهان چاپ اول 1375
ریاضی عمومی 2
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: 2 ساعت تعداد واحد نظری:4
پیشنیاز: — نوع درس: نظری
هدف درس :
آشنایی با توابع برداری، رویه ها و توابع چند متغیره می باشد. مفاهیمی از قبیل اکستریممها، انتگرالهای چندگانه، حساب برداری و کاربردهای آنها مورد نظر می باشد.
رئوس مطالب :
1- توابع برداری و مشتق آنها – خمیدگی – بردارهای مماس و قائم – سرعت و شتاب (3هفته)
2- آشنایی با رویه های درجه دوم – معادلات پارامتری رویه های فضایی – رویه های دوار (3هفته )
3- توابع چند متغیری – مشتقات جزیی و سویی – گرادیان – معادلــه صفحــه مماس – خط قائم بر رویه- قاعده زنجیره یی- اکستریمم مقید و قضیه لاگرانژ (3 هفته)
4- انتگرالهای دوگانه – سه گانه – کاربرد آنها (محاسبه حجم ، سطح – گشتاور – مرکز جرم ) تعویض ترتیب انتگرال گیری – محاسبه انتگرال در مختصات کروی و استوانه – تغییر متغیر در انتگرالهای دوگانه و سه گانه (ژاکوبی تبدیل) (4 هفته)
5- حساب برداری: میدان برداری – انتگرالهای خط – قضیه گرین – کرل و واگرایی – انتگرال های رویه یی- قضیه استوکس – قضیه واگرایی (3هفته )
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: —
منابع اصلی :
1 ریچارد سیلورمن «حساب دیفرانسیل و انتگرال با هندسه تحلیلی» ترجمه دکتر علی اکبر عالم زاده چاپ انتشارات ققنوس چاپ اول 1373
2 لوئیس لیتهلد، « حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی»، ترجمهُ مهدی بهزاد، محسن رزاقی، سیامک کاظمی و اسلام ناظمی چاپ مرکز نشر دانشگاهی. با ترجمهُ دکتر علی اکبر عالم زاده، نشر علوم چاپ 1366
3 تام اپوستل «حساب دیفرانسیل و انتگرال» ترجمه علیرضا ذکائی، مهدی رضایی دلفی، علی اکبر عالم زاده و فرخ فیروزان چاپ مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول 1361
4 جورج توماس، راس فینی «حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی» ترجمه دکتر مهدی بهزاد، سیامک کاظمی و مهندس علی کافی چاپ مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول 1370
5 جیمز استوارت «حسابگان» ترجمه محمدحسین علامت ساز، علی اکبر محمدی و حسین ناهید. انتشارات دانشگاه اصفهان چاپ اول 1375
مبانی ریاضیات
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: 2 ساعت تعداد واحد نظری:4
پیشنیاز: — نوع درس: نظری
هدف درس :
آشنایی با زبان و مفاهیم اساسی و شیوهُ استدلال ریاضی و ساختار اعداد می باشد و منظور تسلط بیشتر در فهم ریاضی و استفاده از آن در مراحل بعدی است.
رئوس مطالب :
آشنایی با منطق واصول اثبات، تعارضهای منطقی (مغالطه، سفسطه، پارادکس) مجموعه ها- رابطه و انواع آن – تابع – مشخصه انواع تابع – حاصلضرب دکارتی یک خانواده اندیس دار – اصول پئانو- قضیه بازگشتی خواص حسابی جمع و ضرب و ترتیب بر – ساخت مجموعه اعداد صحیح ، گویا و حقیقی توسط رابطه هم ارزی بر – کران بالا و پائین – اصل کمال – اصل ارشمیدس – ساخت اعداد حقیقی به روش ارشمیدس و ددکیند.
مجموعه های شمارش پذیر – مجموعه های شمارش ناپذیر- اعداد جبری و اعداد متعالی – مهفوم اعداد اصلی – قضیه شرودر برنشتاین – عدد اصلی یک مجموعه توانی- جمع و ضرب و توان اعداد اصلی – فرضیه پیوستار – اصل انتخاب و بعضی از صورت های هم ارز آن .
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: —
منابع اصلی :
1- شو وینگ لین و یوفنگ لین ، « نظریه مجموعه ها و کاربردهای آن » ، ترجمه عمید رسولیان، مرکز نشر دانشگاهی ، چاپ اول 1368
2- ایان استیوارت و دیوید تال، « مبانی ریاضیات » ترجمه محمد مهدی ابراهیمی، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول 1365
3- غلامحسین مصاحب، « آنالیز ریاضی » ، جلد اول و دوم ، انتشارات سروش.
4- « مبانی ریاضیات » تألیف دکتر امیر هوشنگ یمینی انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر چاپ اول 1371
فیزیک پایه 1
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: 2 ساعت تعداد واحد نظری:4
پیشنیاز: همزمان ریاضی عمومی 1 نوع درس: نظری
هدف درس:
آشنایی با مکانیک کلاسیک می باشد.
رئوس مطالب :
اندازه گیری بردارها، حرکت در یک بعد، حرکت در یک صفحه ، دینامیک ذره و کار و انرژی، بقا انرژی، دینامیک سیستمهای ذرات ، برخوردها، سینماتیک دورانی ، دینامیک دورانی ، تعادل اجسام صلب ، نوسانات ، گرانش ، مکانیک سیالات
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: —
منابع اصلی :
Physics, R. Resnick, D. Halliday & K. Krane, 1992, John Wiley.
University Physics, H. Benson (1991), John Wiley & Sons, Inc.
Physics, H. C. Ohanian (1989), Norton.
Physics, P. A. Tipler (1990), Worth Pub. Inc.
فیزیک پایه 2
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: 2 ساعت تعداد واحد نظری:4
پیش نیــاز: فیزیک پایه 1
نوع درس: نظری
هدف درس:
آشنایی با الکتریسته و الکترومغناطیس می باشد.
رئوس مطالب :
بار و ماده، میدان الکتریکی ، قانون گاوس ، پتانسیل الکتریکی ، خازنها و دی الکتریکها، جریان و مقاومت ، نیروی محرکه الکتریکی و مدارها، میدان مغناطیسی ، قانون آمپر، قانون القاء فاراده ، القاء، خواص مغناطیسی ماده ، نوسانات الکترومغناطیسی، جریانهای متناوب، معادلات ماکسول، امواج الکترومغناطیسی 2
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: —
منابع اصلی :
Physics, R. Resnick, D. Halliday & K. Krane, 1992, John Wiley.
University Physics, H. Benson (1991), John Wiley & Sons, Inc.
Physics, H. C. Ohanian (1989), Norton.
Physics, P. A. Tipler (1990), Worth Pub. Inc.
معادلات دیفرانسیل
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: 2 ساعت تعداد واحد نظری:3
پیشنیاز: همزمان با ریاضی عمومی2 نوع درس: نظری
هدف درس:
آشنایی با معادلات دیفرانسیل معمولی و روشهای مختلف حل آن.
رئوس مطالب :
معرفی و تشکیل معادلات دیفرانسیل – خانواده منحنی ها و مسیرهای قائم – دسته بندی معادلات مرتبه اول و حل آنها – معادلات خطی مرتبه دوم – معادلات همگن با ضرایب ثابت – روش ضرایب نامعین و تغییر پارامتر – کاهش مرتبه و تبدیل معادلات به ضرایب ثابت – کاربرد معادلات در فیزیک و مکانیک – حل معادلات به روش سریها – توابع بسل – گاما و چند جمله ایهای لژاندر- تبدیل لاپلاس و کاربرد آن در حل معادلات – انتگرال پیچش – حل معادلات انتگرالی – معرفی دستگاه معادلات دیفرانسیل – دستگاه معادلات خطی مرتبه اول همگن و غیر همگن – حل دستگاه بوسیله – حل دستگاه به روش تبدیل لاپلاس .
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: —
منابع اصلی :
1- ویلیام بویس ، ریچارد دیپریما، «مقدمات معادلات دیفرانسیل و مسائل مقدار مـرزی»، ترجمهُ محمدرضا سلطانپور و بیژن شمس چاپ مرکز نشر دانشگاهی ، چاپ اول 1366
2- جرج سیمونز، «معادلات دیفرانسیل و کاربرد آنها» ترجمه علی اکبر بابایی و ابوالقاسم میامئی ، چاپ مرکز نشر دانشگاهی ، چاپ اول 1364
3- «معادلات دیفرانسیل و کاربرد آنها» تألیف مهدی چینایی و محبوبه رضایی، انتشارات ارکان سال 1380
4- «معادلات دیفرانسیل و کاربرد آنها» تألیف دکتر اصغر کرایه چیان، انتشارات دانشگاه فردوسی (مشهد) ، چاپ اول 1373
مبانی کامپیوتر و برنامه سازی
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: — تعداد واحد نظری:4
پیشنیاز: — نوع درس: نظری
هدف درس:
آشنایی با مفاهیم اولیه کامپیوتر و برنامه نویسی است.
رئوس مطالب :
1- مفاهیم اولیه کامپیوتر، نقش کامپیوتر در جهان امروز و بیان مثالهای کاربردی، معرفی اجزای اصلی کامپیوتر و محیط آن (سخت افزار – نرم افزار) سیستمهای عددی در کامپیوتر– نمایش داده های عددی (ممیز ثابت ، ممیز شناور) و غیر عددی – آشنایی با زبان ماشین (با استفاده از یک زبان فرضی با حدود 10 دستور العمل)- مفهوم الگوریتم
2- اصول طراحی الگوریتمها (توالی، انتخاب و تکرار) و حل مسئله (Problem Solving) – بیان الگوریتم به شبه کد (Pseudo Code) – آشنایی با یک زبان برنامه سازی ساختیافته- ثابتها، متغیرها، عبارتهای محاسباتی و منطقی، انواع دستورالعملها، انواع حلقه ها، عملیات شرطی، بردارها، ماتریسها، برنامه های فرعی (توابع و رویه ها)، دستورالعملهای ورودی و خروجی، الگوریتمهای متداول مانند روشهای جستجو و مرتب کردن، آشنایی با اصول پیشرفته طراحی برنامه.
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: —
منابع اصلی :
1- T. C. Bartee, Digital Computer Fundamental, Mc Graw Hall, 1981.
2- A.Catlin, Pascal for Engineers and Scientists with Turbo Pascal, Prentice Hall, 1990.
3- R.Bomat, Programming From First Principles, Prentice Hall, 1986.
4- A.Behfrooz and Onkar P. Sharma, An Introduction to Computer Science: A Structured Problem Solving Approach, 1985.
جبــر 1
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: 2 ساعت تعداد واحد نظری:4
پیشنیاز: جبر خطی 1 نوع درس: نظری
هدف درس:
فهم ساختارهای جبری در قالبهای بسیار کلی تری از آنچه که دانشجو قبلاً دیده است و تعاریف حلقه ، گروه و بیان مثالهایی از آنها ، معرفی توابع خاص بین ساختارهای مختلف جبری مثل حلقه ، گروه .
رئوس مطالب :
1 گروهها : تعریف و مثال های مهم چون گروه جایگشت ها ، گروههای خطی ، گروههای دوری ، زیر گروه و هم دسته ، قضیه لاگرانژ، زیر گروه نرمال ، گروه خارج قسمت ، انواع همریختی ها، قضایای همریختی ، حاصلضرب مستقیم گروهها.
2 حلقه و میدان : تعریف و مثال های مهم ، دامنه صحیح ، میدان ، زیر حلقه، ایده آل حلقه خارج قسمت ، انواع همریختی ها، قضایای همریختی، ایده آلهای اول و ماکزیمال ، مشخصه یک میدان و میدان اول، میدان کسرها ، حلقه چند جمله ایها، الگوریتم تقسیم برای چند جمله ایها روی یک میدان .
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: —
منابع اصلی :
1- مقدمه ای بر جبر مجرد، نوشته تی. دبلیو هانگرفورد، ترجمه سعید اعظم ، رضا انشایی، انتشارات دانشگاه اصفهان 1381
2- جبر مجرد ، تألیف : علی اکبرمحمدی حسن آبادی، انتشارات دانشگاه اصفهان 1375
3- جبر مجرد، تألیف آی. ان. هرشتاین، ترجمه محمدرضا رجب زاده مقدم و علی اکبر محمدی حسن آبادی، انتشارات امام رضا 1375
4- مباحثی در جبر ، تألیف ای. ان . هرشتاین، ترجمه عالم زاده.
5- مبانی جبر مجرد، تألیف بیژن طائری، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان، 1382
جبـر 2
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: 2 ساعت تعداد واحد نظری:4
پیشنیاز:جبر 1 و جبر خطی نوع درس: نظری
هدف درس:
آشنایی با کاربردهای جبر در حـل مسائل هندسـی چـون تثلیت مثلث، ساخت پذیری n – ضلعی منتظم و آشنایی با نظریه گالوا که اساس کاربردهای بسیار قوی جبر در هندسه است.
رئوس مطالب :
دامنه تجزیه یکتا، دامنه ایده آل های اصلی و دامنه اقلیدسی، توسیع میدان ها، عناصر جبری، چندجمله ای کمین عناصر جبری ، میدان شکافنده یک چند جمله ای روی یک میدان ، ساختار میدان های متناهی، توسیع نرمال ، قضیه بنیادی گالوا ، گروههای حلپذیر و بحث در مورد حلپذیری گروههای Sn ، محک حلپذیری یک معادله چند جمله ای با رادیکالها، ساخت پذیری با خط کش و پرگار، شرط لازم و کافی برای ساخت پذیری n ضلعی منتظم، برخی کاربردهای آن مثل رمزنگاری.
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: —
منابع اصلی :
1- مقدمه ای بر جبر مجرد، نوشته تی. دبلیو هانگرفورد، ترجمه سعید اعظم ، رضا انشایی، انتشارات دانشگاه اصفهان 1381
2- جبر مجرد ، تألیف : علی اکبرمحمدی حسن آبادی، انتشارات دانشگاه اصفهان 1375
1- جبر مجرد، تألیف آی. ان. هرشتاین، ترجمه محمدرضا رجب زاده مقدم و علی اکبر محمدی حسن آبادی، انتشارات امام رضا 1375
4- مباحثی در جبر ، تألیف ای. ان . هرشتاین، ترجمه عالم زاده.
5- مبانی جبر مجرد، تألیف بیژن طائری، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان، 1382
جبر خطی 1
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: 2 ساعت تعداد واحد نظری : 3
پیشنیاز: مبانی ریاضی نوع درس: نظری
هدف درس:
بسط نظریهُ ماتریسها و فضـاهـای بـرداری – درک رابطـه ماتریسهـا و فضـاهـای برداری- نحوه به دست آوردن مقادیر ویژه ، بردار ویژه، چند جمله ایهای کمین، قضایای قطری کردن و مثلثی نمودن ماتریس .
رئوس مطالب :
حل و بحث دستگاههای m معادله خطی n مجهولی روی یک میدان از طریق ساده کردن سطری، پلکانی کردن ماتریس ضرایب دستگاه ، فضاهای برداری روی یک میدان ، ضرب ماتریسها ، ماتریس های وارونپذیر ، فضای برداری ، زیر فضا ، پایه، بعد، مختصات ، تبدیل خطی ، تعویض پایه تبدیل های خطی، فضای دوگان ، بردار ویژه ، مقدار ویژه ، چند جمله ای ویژه و کمین ، ماتریسهای متشابه، قضیه کیلی – هامیلتون ، قطری کردن و مثلثی کردن ماتریسها ، قطری کردن و مثلثی کردن همزمان.
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: —
منابع اصلی :
1- جبر خطی تألیف : م. اونان ، ترجمه علی اکبر محمدی حسن آبادی ، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی 1363
2- جبر خطی تألیف : سرژ لانگ ، ترجمه محمدحسین طرخوزانی ، انتشارات صفا 1372 .
3- جبر خطی تألیف : هافمن – کنزی، ترجمه فرشیدی، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی 1370
جبر خطی 2
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: 2 ساعت تعداد واحد نظری:4
پیشنیاز: همزمان ریاضی عمومی 1 نوع درس: نظری
هدف درس:
آشنایی با مکانیک کلاسیک می باشد.
رئوس مطالب :
اندازه گیری بردارها، حرکت در یک بعد، حرکت در یک صفحه ، دینامیک ذره و کار و انرژی، بقا انرژی، دینامیک سیستمهای ذرات ، برخوردها، سینماتیک دورانی ، دینامیک دورانی ، تعادل اجسام صلب ، نوسانات ، گرانش ، مکانیک سیالات
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: —
منابع اصلی :
Physics, R. Resnick, D. Halliday & K. Krane, 1992, John Wiley.
University Physics, H. Benson (1991), John Wiley & Sons, Inc.
Physics, H. C. Ohanian (1989), Norton.
Physics, P. A. Tipler (1990), Worth Pub. Inc.
آنالیز ریاضی 1
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: 2 ساعت تعداد واحد نظری :4
پیشنیاز: مبانی ریاضی و ریاضی عمومی 2 نوع درس: نظری
هدف درس:
آشنایی با مفاهیم اساسی آنالیز ریاضی از قبیل خواض فضای ، همبندی، فشردگی، دنباله ها، پیوستگی و مشتق.
رئوس مطالب :
یادآوری ساختمان اعداد حقیقی، فضای ، مجموعه باز و بسته، قضیه بولتسانو- وایرشتراس، قضیه هاینه – بورل، مجموعه همبند در ، دنباله و سری عددی، دنباله کوشی، حد زیرینه و زبرینه، دنباله توابع ، آزمونهای همگرائی، همگرائی مطلق، پیوستگی، توابع پیوسته، پیوستگی و فشردگی، پیوستگی و همبندی، توابع یکنوا ، قضیه استون وایرشتراس ، قضیه تیتزه ، قضیه آسکولی آرزلا ، مشتق، قضیه مقدار میانگین، قاعده هوپیتال، قضیه تیلر .
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: —
منابع اصلی :
1- ربرت بارتل. «اصول آنالیز حقیقی» ترجمهُ دکتر جعفر زعفرانی چاپ مرکز نشر دانشگاهی چاپ اول 1366
2- والتر رودین. «اصول آنالیز حقیقی» ترجمهُ دکتر علی اکبر عالم زاده چاپ انتشارات علمی و فنی چاپ اول 1362
3- تام آپوستل. «آنالیز ریاضی» ترجمهُ دکتر علی اکبر عالم زاده چاپ مؤسسه انتشارات علمی دانشگاه شریف چاپ اول 1359
4- ویلیام پارزینسکی و فیلیپ زیپس. «آشنایی با آنالیز ریاضی» ترجمهء سید محمود طالبیان. انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول 1369
5- آندرو برودر، «آنالیز ریاضی»، ترجمه دکتر علی اصغر علیخانی و مجید میرمیران. انتشارات ارکان چاپ اول 1380
آ نالیز ریاضی 2
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: 2 ساعت تعداد واحد نظری : 4
پیشنیاز:آ شنایی با مفاهیم مقدماتی نظریه
انتگرال و سریها نوع درس: نظری
هدف درس:
آشنایی با مفاهیم مقدماتی نظریه انتگرال و سریها
رئوس مطالب :
انتگرال ریمن – استیلتجس، انتگرال بالائی و پائینی، توابع با تغییرات محدود، انتگرال پذیری، خواص انتگرال، انتگرال و مشتق، قضایای اساسی حساب دیفرانسیل و انتگرال، انتگرال ناسره و همگرایی یکنواخت در آنها، سریها، آزمونهای همگرایی، سری تابعی و همگرائی آنها، همگرائی یکنواخت و انتگرال سریها، سری توانی، شعاع همگرائی ، برخی توابع مقدماتی سری فوریه ، کرنل دیریخله، قضیه پارساوال، قضیه فیر ، توابع بتا و گاما، دستور استرلینگ.
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: —
منابع اصلی :
1- ربرت بارتل. «اصول آنالیز حقیقی» ترجمهُ دکتر جعفر زعفرانی چاپ مرکز نشر دانشگاهی چاپ اول 1366
2- والتر رودین. «اصول آنالیز حقیقی» ترجمهُ دکتر علی اکبر عالم زاده چاپ انتشارات علمی و فنی چاپ اول 1362
3- تام آپوستل. «آنالیز ریاضی» ترجمهُ دکتر علی اکبر عالم زاده چاپ مؤسسه انتشارات علمی دانشگاه شریف چاپ اول 1359
آنالیز عددی 1
تعداد واحد عملی: —
حل تمرین: 2 ساعت تعداد واحد نظری :4
پیش نیــاز: مبانی کامپیوتر و برنامه سازی ، و جبر خطی 1، همزمان آنالیز ریاضی 1
نوع درس: نظری
هدف درس:
ارائه الگوریتم های عددی و بررسی خطاهای ایجاد شده در حل عددی مسائل ، در خصوص روش های تکرار شونده ، بررسی همگرایی نیز مورد تأکید می باشند.
رئوس مطالب :
نمایش اعـداد ، نمایش ممیز شناور، از دست دادن ارقام ارزشمند، انواع خطاها، آنالیز خطاها، تخمین های موضعی و کلی ، حل معادلات غیر خطی ، روش نقطه ثابت و قضایای مربوطه. تقریب توابع و درونیابی، درونیابی تکه ای اسپلاین، خطای درونیابی، مدلهای آماری و روش کمترین مربعات، مشتقگیری و انتگرالگیری عددی ، برونیابی ریچاردسون، الگوریتم رامبرگ، حل عددی مسائل مقادیر اولیه ، روشهای رونگ کوتا ، پایداری روشهای رونگ کوتا، روشهای چند قدمی و پایداری آنها .
روش ارزیابی:
پروژه آزمون نهایی میان ترم ارزشیابی مستمر
– + + –
بازدید: —
منابع اصلی :
1- ریچارد بوردن، دوگلاس فیرز، آلبرت سی، رینولدز، «آنالیز عـددی»، ترجمه آقایان دکتر بابلیـان، دکتر عالم زاده، آقای امیدوار.
2- An Introduction to Numerical Analysis By K.E. Atkinson
3- Numerical Mathematics and Computing By: W. Cheney & D. Kincaid
دانلود بررسی نقش هویت در تداوم حیات شهر اسلامی مورد مطالعه: قزوین فایل ورد (word) دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود بررسی نقش هویت در تداوم حیات شهر اسلامی مورد مطالعه: قزوین فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود بررسی نقش هویت در تداوم حیات شهر اسلامی مورد مطالعه: قزوین فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
توسعه سریع شهر ها بدون برنامه ریزی کالبدی و اجتماعی صحیح موجب نابسامانی و ناهنجاری هر چه بیشتر شهر ها می شود؛ بدین صورت که هر روز بر بافت شهری ما تکه ای افزوده می شود بدون آنکه به تاثیر و تاثرات آن توجهی شود. هر شهری به سبب پیشینه خود به صورت تصویری در ذهن شهروندانش وجود دارد که هر چه تصویر ذهنی شهروندان از شهرشان شفاف تر و به یکدیگر نزدیک تر باشد، آن شهر با هویت تر است. شهر باهویت سکونتگاه روح یکایک شهروندان شهر است و شهری است که مردمان آن نه تنها به بودن در آن افتخار می کنند بلکه در جهت توسعه و پیشرفت آن می کوشند و برای هر تکه از خاکش ارزش قائلند و مایلند در مدیریت و توسعه شهرشان سهیم باشند. بدین صورت توسعه و تداوم حیات شهر اسلامی در گرو هویت مندی یکایک شهروندان مسلمان شهر می باشد. بهره گیری از الگوهای اسلامی و ایرانی موفق در معماری غنی پیشین این مرز و بوم در راستای توسعه امروزی شهر ها نقش یسزایی خواهد داشت. شهر قزوین به سبب داشتن پیشینه تاریخی درخشان،که پیش مکتب اصفهان در شهرسازی نیز می باشد در گذشته خودهمچون بسیاری از شهرهای اسلامی ایرانی دارای فضاهای اجتماعی گسترده ای بوده است که امروزه کم و بیش اثری از آنها نمیبینیم. حال آنکه این فضاها که اغلب نیز رنگ و بوی مذهبی داشته اند بستر حضور همه جانبه مردم در شهر بوده اند و نقطه درخشان هویت مندی یک شهر اسلامی به شمار می رفته اند. در این مقاله بر آنیم تا ضمن روشن نمودن ابعاد مختلف هویت در ارتباط با حیات شهر به معرفی شاخص های هویت مندی شهر اسلامی قزوین بپردازیم که ضامن تداوم حیات آن نیز هستند.
دانلود مقاله موسیقی ایلیاد و ادیسه هومریونان باستان فایل ورد (word) دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله موسیقی ایلیاد و ادیسه هومریونان باستان فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله موسیقی ایلیاد و ادیسه هومریونان باستان فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
موسیقی ایلیاد و ادیسه هومریونان باستان
یونانیان باستان موسیقی را به اندازه ریاضیات و نجوم، ضروری میدانستند.
فیثاغورث (500 ق.م) نسبتهای فرکانسی را که ما امروزه در موسیقی ، به آنها
فواصل میگوییم،کشف کرد0 مثلاً دونتی که فرکانسهای آنها براساس ضریب 2 به
1 هستند ، یک اکتاو ، 3 به 2 یک پنجم ، 4 به 3 یک چهارم و 9 به 8 یک ماژور را
ایجاد می کنند . موسیقی دانها و فلاسفه یونانی از یک ساز تک سیمی که به عنوان
مونوکورد 17 شناخته می شد ، برای تولید فواصل گوناگون استفاده می کردند0
فلاسفه فیثاغورثی اعتقاد داشتند که این ضرائب بر حرکات اجرام سماوی و سایر
عناصر مربوط به کهکشان هم حکم می رانند 0 از اینرو موسیقی در یونان ، جنبه
هنری و روشنفکرانه بسیار بالایی پیدا کرد وهم طراز با ریاضیات ، اخلاق و نجوم
مطرح شد 0 رساله بطلمیوس با عنوان هارمونی ، مهم ترین مأخذ در موسیقی
باستانی یونان است0 تفسیررسالههای موسیقی یونان باستان ، نتنگاری ریتمیک را
نشان می دهد ، ولی درمورد بیان و تفسیر گامها ، اختلاف نظرهای بی شماری در
این آرا وجود دارد 0یونانیها ازنظامی آهنگین که احتمالاً به مقیاسهای امروزی ما
شباهت داشتند ، استفاده میکردند0
نت نگاری دقیق موسیقایی به شکل امروزی ، در یونان باستان وجود نداشت0
یونانیان باستان با استفاده از الفبای یونانی ، نوعی خط فاصلههای ملودیک و
تقسیمات ریتمیک را ابداع کرده بودند 0 درحدود 15 نمونه از نت نگاری یونان
باستان ، امروزه موجود هست0 پژوهشگران سعی کردهاند با گردآوری تمامی
اطلاعات موجود در منابع ادبی آن دوران درباره نظامهای ریتمیک و تونال و
استفاده از آنها درساختمان نخستین سازهای یونانی ، اجزای این قطعات موسیقی را
تشخیص بدهند 0در نتیجه ، حدسهای ثاقبی درباره نغمات موسیقی یونان باستان ،
توسط آنها مطرح شدهاند0 بسیاری از پژوهشگران معتقد ند که موسیقی یونان
باستان مونوفونیک (فقط ملودی) یا هتروفونیک18 ( نواختن گونههای مختلف یک
ملودی همسان توسط سازهای گوناگون بهطور همزمان) بوده است0
بسیاری ازمنابع ادبی ، نقش بسیارمهم موسیقی را درفرهنگ یونان وتأثیرآن بر
رفتار بشری نشان میدهند0 برخلاف موسیقی مدرن ، موسیقی باستان یونان جزئی
منسجم از سایرشکلهای هنری ، مخصوصاً رقص ، نمایش وشعر بود0 برای مثال،
ایلیاد و ادیسه هومر اشعاری مطوّل هستند که قرار بوده است بهعنوان اشعار بزمی
و همراه با سازهایی زهی چون چنگ نواخته شوند 0شاید به خاطر درهم آمیختگی
موسیقی با سایر هنرها و نیز جنبههای مختلف زندگی یونانیان بود که فلاسفه
یونان، آن را دارای قدرتهای روانشناختی وحتی ماوراءالطبیعهای میدانستند0
نظریه انسانشناسی در یونان ، مبتنی برتأثیرشگفتآورموسیقی بررفتارانسانها
بود 0برای مثال ، سبک دوریان 19 ، انسانها را منطقی و متفکر و موسیقی سبک
فریژیان،20 او را احساساتی و جنگطلب میسازد0
اورفئوس 21 ، یکی ازبزرگترین اساطیر یونان ، می توانست با موسیقی خود ،
اشیاء را به حرکت درآورد و بر خدایان تأثیر بگذارد. صدای سازهای خاصی نیز،
بسیار قدرتمند بودند0 مثلاً گفته میشد که صدای چنگ و کیتارا22، باعث تحریک
استدلال میشود و با عبادت آپولو23 ، خدای عقل ارتباط دارد0 همچنین ، سازی
دو سیمهای که به نام آولوس24 شناخته میشد ، به اعتقاد یونانیها ، احساس را
برمیانگیخت و با عبادت دیونی سوس25، خدای وجد و خلسه ارتباط داشت0
تأثیر موسیقی بر رفتار انسانها به قدری از نظر یونانیان باستان مسلم بود که
بحثهای گستردهای درباره این موضوع در بحثهای افلاطون، بهخصوص در کتاب
جمهوریت مطرح شدهاند.
بیوگرافی جیمز جویس همراه سه داستان کوتاه از مجموعه دوبلینیها
جیمزآگوستین آلوی سیوس جویس درسال 1882 درایرلند ، در خانواده اشرافی
رو به زوالی چشم به جهان گشود. دو عامل بزرگ ازعوامل مؤثر در اندیشه او
مذهب کاتولیک مادرش و میهنپرستی پدرش بود.
مراحل رشد هنری او نمودار سیر تکاملی داستالننویسی قرن بیستم بود. مجموعه
داستان دوبلینیها (1914) به شیوه ناتورالیسم درآمد . جویس وقت نوشتن
«دوبلینیها» به همسرش گفت می خواهد برای هموطنانش وجدان خلق کند و
هنگام خواندن دوبلینیها می بینیم که بیراه هم نمیگفته. داستانها همه در مورد
زندگی اهالی دوبلین است. مردمی که دچار تعصب و خشک مذهبی هستند و از آن
جا که مذهبشان نتوانسته به طور طبیعی به نیازهای روحیشان پاسخ دهد، تبدیل
به آدمهایی منزوی، سرخورده و اغلب دغلباز شدهاند.
جیمز جویس ،در سال 1922 ، اولیس را نوشت ، این اثر ، یک اثر عظیم
تجربی و شاهکار مکتب عریان ذهنی است ، که به عنوان مهمترین و مؤثرترین
داستان قرن شناخته شده است.
زمان وقوع داستان روز 16 ژوئن 1904 و محل آن شهر دوبلین ، پایتخت ایرلند
است0 تمام حوادث تقریباً درمدت 16 ساعت اتفاق می افتد. این کتاب با مهارت و
دقت تمام در همان قالب ادیسه ، اثر معروف هومر نوشته شده است. در این قالب
جدید ستیفن دیدلس «تلماک» در جست وجوی پدرش جوک و پولدبلوم «اولیس»
می باشد. در طول روزآنها دو بارازمسیریکدیگرمی گذرند.بدون آنکه همدیگر را
بشناسند ، ستیفن باباک ملیگن که دانشجوی طب است، در یک قلعه قدیمی نزدیک
ساحل زندگی می کند. وجدان او از رفتاری که در واپسین دم حیات مادرش انجام
می دهند،عذاب میکشد. پدرش آنچنان مشروبخوارعاطل وباطلی است که اصلاً به
حساب نمیآید.درمدرسه آقای دیزی اورا نصیحت میکند.بلوم، که اصلاً مجارستانی
است ، برای همسر بی وفایش مولی تویدی بلوم «پنه لوپ» صبحانه تهیه می کند
وسپس بکارهای مختلفش ازجمله ادای آخرین احترامات به پدی دیگنم می پردازد،
درمراسم تشییع جنازه اوبه فرزندش رودی که یازده روزپس از تولدش درگذشت،
فکر میکند0 میگویند جویس با افتخار اعلام کرده است که میتوان خیابانها و
شهر دابلین را خراب کنند و دوباره ازروی صفحات کتاب اولیس بسازند0 اما از
آن زمان تاکنون شهردابلین دستخوش تغییراتی بسیارشده است، بطوری که برخی
از صحنههای کتاب درجایی غیرازآن چه در کتاب آمده است اجرا شد0 موزه ملی
ایرلند نیز درصدد است یک مجسمه از بودای نشسته متعلق به کشور برمه را که
جویس در دوران زندگیاش در دابلین آن را دیده بود و دو بار در صفحات اولیس
به آن اشاره شده است بار دیگر به نمایش بگذارد.
جویس در زمان حیاتش خوانندگان زیادی نداشت و خانوادهاش را با تدریس
زبان و کار دفتری اداره میکرد. البته بعد از چاپ اولیس جویس ، وضعیت مالی
بهتری پیدا کرد. او در سال 1941 تقریبا نابینا در شهر زوریخ ، از دنیا رفت.
ایلیاد و ادیسه هومر در (ویرژیل)
پوبلیوس ورژیلیوس مارو(Publius vergilius maro)معروف به ویرژیل
بزرگترین شاعر رم باستان که از سال70 تا 19قبل ازمیلاد زندگی میکرده است.
ازخوانواده ای متوسط بود که درشهرمانتوا متولد و درشهر بریندیزی ازدنیارفت.
اثرافسانه ای وحماسی او به نام آنئید (Aeneid) را در ده سال آخر زندگیش خلق
کرد ، هر چند موفق به تمام کردن آن نشد0 این کتاب از ایلیاد (Iliad) و ادیسه
(Odyssey) دو شاهکار بزرگ حماسی یونان باستان ، الگو گرفته و به عنوان
اولین شاهکار منظوم حماسی در شاعری محسوب میشود و هنرمندان بسیاری پس
از وی این کتاب را سر مشق خود قرار داده اند.
انئید به معنای « کتاب انه » است و« انه » شاهزاده ای افسانه ای تروا بود.
ویرژیل در دوازده سرود حماسی از وی تجلیل کرده و داستان اسقرار اهالی تروا
در ایتالیا و بوجود آمدن شهر رم را با شعر تعریف کرده است.
ویرژیل شاعری بسیار محبوب ودوست داشتنی برای هنردوستان وشاعران قرون
وسطی، از جمله دانته بوده است.
ایلیاد وادیسه هومر درCerberus
میگن سگ سه سری هستش که نگهبان درنده دروازه دوزخه ، که قبلاً تو
کتابهای هومر،ویرژیل ودوازده خان هرکول هم اسمش اومده0سمبل شکمپرستاییه
که اشتهاشون برای هیچ چیز(مال واموال واشخاص وچیزهای دیگه)تمومی نداره.
تو سرود ششم اسمش اومده و این سگه نگهبان دروازه سوم بوده. موهاش به شکل
ماره و دم خاردار داره و کفی که از دهنش درمیاد سمیه. دانته میگه که چشمان
براق،رنگ سرخ خونین، پوزه ای آکنده ازموی چرب و سیاه، شکم بزرگ وپنجه
هایی تیز داشته که ارواح رو پاره پاره میکرده0
نظریات هومر در مورد محصولات نهایی درخت زیتون
در دنیای هومر همانگونه که در ایلیاد مشخص است، روغن زیتون فقط بعنوان
یک ماده برای ثروتمندان – محصول خارجی – شناخته شده و بیشتر به سبب
ارزش آن برای آرایش پهلوانان مورد توجه بوده است ؛ جنگجویان بعد از استحمام
به خودشان روغن زیتون می زدند و بدن پاتریکلوس هم عیناً با روغن زیتون
پوشیده میشد اما نه اشارهای به کشت این گیاه شده و نه بر روی تاکستانی که روی
سپر آشیل نقش شده ، جود دارد0 اما اگر چه در ایلیاد هیچ اشارهای به کشت زیتون
نشده، وجود آن در باغ السینوس و دیگر کنایههای آشنا نشان دهنده این حقیقت است
که زیتون در زمان نگارش ادیسه شناخته شده است0
هر زمان که به معرفی این گیاه می رسیم تمامی روایات به تپههای آهکی آتیکا
بعنوان اولین مکان کشت آن درشبه جزیره یونانی اشاره دارد0 زمانیکه (پوسایدون
خدای دریا) و (آتن الهه عقل و زیبایی) برای شهر آینده رقابت میکردند به خواست
الهه یک زیتون از صخرههای لم یزرع پدیدار شد ( نگهبان هنرهایی که برآن
وضعیت روبه افزایش تاثیرجاودانی گذاشت)0 اینکه این افسانه ارتباطهایی با اولین
کشت زیتون در یونان دارد با توجه به داستان جالبی که توسط هرودوت
Epidaurian ها نقل شده قطعی به نظر می رسد0 آنها به علت از دست دادن
محصولشان مجبور به مشورت با (پیشگوی دلفی) شدند و مقرر شد تا مجسمه
هایDamia و Auxesia ( نمادهای حاصلخیزی) را از چوب باغهای زیتون
بتراشند سپس تنها در اختیار مردم آتن قرار گیرد ، آتنی ها به درخواست مردم
Epidaurian درختی را به آنها اعطا کردند مشروط به آنکه هر سال برای آتنا الهه
عقل و زیبایی ( نگهبان آن) قربانی کنند لذا آنها دستوردلفی را اطاعت نمودند و
سرزمینشان دوباره حاصلخیز شد0
درخت مقدس الهه مدت طولانی در آکروپلیس قرار دادشت و اگرچه در حمله
ایرانیان نابود شد ، دوباره از ریشه جوانه زد ( گفته میشود بعضی مکندههای این
ریشه ، درختان زیتون باغ محل تحصیل افلاطون را بوجود آوردهاند که پس از
گذشت سالها هنوز بسیار قابل احترام هستند)0
در بستر ایلیاد ، یا پس زمینهء ادیسه
داستانها درعمل دو درونمایه بیشترندارند، درهمهء گوناگونیهای نامحدودشان
برگردان احوال روحی انسانهایی هستند که می آیند و برگردان احوال روحی
انسانهایی هستند که می روند0
همهء داستانها این هردو درونمایه را درخود یکجا دارند0
در ایلیاد منظومهء هومر از داستان جنگ ده سالهء تروا خشم ویرانگر آشیل
قوی ترین سردار جنگی یونانیان و اختلاف او با آگاممنون پادشاه کشور برسر
تصاحب بریستس دختر اسیر تروایی به ترک سرداربزرگ ازصحنهء نبردمی
انجامد0 ماجراهای پیش از این و پس از این همه بر محور سفر و هزیمت است0
هلن دخترزئوس همسر منه لاوس همراه پاریس شاهزادهء تروایی از خانه گریخته
و به کشور او رفته است0 عشق و تراژدی از بطن خصیصه های اخلاقی آدمی
زاییده می شود : شراقت ، حسادت ، رقابت ، حماقت ، کینه توزی و انتقام جویی،
آکاییهای یونانی و مردم تروا را به دام جنگی می اندازد که تدبیرها ودسیسه
کاریهای خدایان حامی این و آن هر چه بیشتر بر شعله هایش دامن می زنند0
پاریس که آفرودیت وعدهء عشق هلن را به او داده در جنگی که خود افروخته
جانش را از دست می دهد0اکنون جور این جنگ را پدر او پریام پادشاه تروا و
برادرش هکتور قوی ترین سردار تروایی و مردم این کشور می کشند0 هکتور
در غیبت آشیل زمانی که او صحنه جنگ را در مخالفت با آگاممنون رها کرده
آکاییها را از مرزهای تروا عقب می راند وپاتروکلوس نزدیکترین دوست محبوب
آشیل را در نبرد می کشد0 منظومهء ایلیاد و مرکز ثقل آن یکسره بر محور خشم
آشیل است0 او آکنده از میل انتقام به صحنه بر می گردد ، با گزانتوس خدای
رودخانه ها می جنگد و بستر او را انباشته از اجساد ترواییها می کند. اکنون باقی
ماندهء سپاه همه به درون حصارهای شهر پناه برده اند ، اما هکتور که خود را
عامل خشم آشیل می داند از پناه جستن امتناع می کند0 در نبرد تن به تن کشته
می شود و آشیل جسد او را به خواری در میدان جنگ می گرداند0 آکاییها در
بزرگداشت پاتروکلوس مراسمی با شکوه بر پا می کنند0 توفان فرو می نشیند،
جنگ به پایان رسیده است0 پریام نزد آشیل می آید و ملتمسانه از او می خواهد
که اجازه دهند جسد پسرش هکتور به تروا بر گردد0 آشیل بر این وضعیت رقت
می آورد 0 جسد را به تروا برمی گردانند . تشییع جنازه هکتور با شکوه و
شایستگی سرداری نجیب بر گزار می شود0 اکنون او مورد تکریم هر دو جناح
جنگ است0
منه لاوس پادشاه اسپارت ، برادر کوچکتر آگاممنون ، که عهد کرده بود هلن
همسر بی وفای خود را به محض دستیابی دوباره به کیفر مرگ رساند ، مقهور
زیبایی اوخلف وعده می کند، اما دیفوبوس برادر پاریس را که پس ازمرگ برادر
هلن را به ازدواج خود در آورده می کشد و همسر گریزان خود را به خانه بر
می گرداند0 پس از مرگ منه لاوس پسرشان مگاپنتس مادرش هلن را بار دیگر
به دیار تبعید می فرستد0
در ادیسه، کتاب دوم هومر مرکز توجه این باربی واسطه برموضوع مهاجرت
قرار می گیرد0 ادیسه شرح سفر بیست سالهء مبدل به تبعید شدهء اولیس ، زیرک
ترین سردار آکایی در جنگ ترواست0 در این اثر سرایندهء منظومهء بلند ایلیاد
در گذر از حماسه به احوال شخصی نسان نقش تقدیر قهرمان خود را همچنان در
محضر اساطیر جستجو می کند ، امّا احساسات او را ملموس تر و انسانی تر از
کار در می آورد و بذر داستان را در دل افسانه می کارد0
اولیس سر گردان ماجراهای دور دراز خود را ده سال در نبرد تروا و ده سال در
راه بازگشت به خاده در سرزمینهای بیگانه از سر می گذراند، سر انجام به ایتاکا
نزد همسر و پسرش برمی گردد ، خواستگاران تاق و جفت پنه لوپه را تار و مار
می کند و با وقوفی تازه در معنای هستی حاکم بر مملکت رنجها و شادیهای روح
بی تاب خود می شود0
در انه اید ، ویرژیل چند قرن بعد شرح ماجرای فرار انه آس نجیب زادهء
تروایی را می دهد که پس از سقوط این شهر سختیهای هجرت و تبعید را با پدری
سالخورده بر دوش خود در پی می گیرد0 به کارتاژ می رود و از آنجا راهی
ایتالیا می شود و تمدن نوین عصر خود را به دست اعقابش در روم باستان بنیاد
می کند.
در سالهای قرون وسطا و سلطهء دستگاه تفتیش عقاید کلیسای کاتولیک، دانته
در کمدی الهی شرح سفر خیالی و رنجبار خود را در کنار ویرژیل شاعر
محبوبش از دوزخ جهل ، تا برزخ بی خبری و تا بهشت آگاهی به شعر می آورد
و چشمه های زلال معرفت را در این سفر کشف می کند0
در آستانهء عصر نوزایی فرهنگی یک نویسندهء اسپانیایی که خود شیفتهء
داستانهای پهلوانی دوران خویش است ، با خلق شخصیتی نحیف ، شیفتهء
ماجراهای پهلوانی و تا سر حد مرگ خیال پرداز ، طرحی تازه در هنر داستان
سرایی می اندازد0 دن کیشوت و دستیارش سانکو پانزا به سرعت آوازهء جهانی
پیدا می کنند0 خوانندگانی که با شگفت ترین حوادث طنز هستی در اثر سروانتس
رو به رو شده اند ، از آن زمان تا به امروز همچنان بر شهرت این دو شخصیت
داستانی افزوده اند0 دن کیشوت و سانکو پانزا پس از هنرنماییهای فراوان در
سرزمینهای دور و نزدیک سر انجام در پایان داستان به مبدأ حرکت خود بر می
گردند در حالی که سر راه خود هر جا که رفته اند، به هنر داستان رنگ تازه ای
داده اند0
در قرن نوزدهم لئون تولستوی در روسیه دو رمان همطراز یکی در قالب
ایلیاد و دیگری در قالب ادیسه می نویسد0
در جنگ و صلح با ورود لشگر ناپلئون به روسیه برگی از تاریخ این کشور
ورق می خورد0 فصلهای اولیه رمان خواننده را مسحور ریزه کاریهای ظریف
هنر نویسنده در نشان دادن شیوه های زندگی و مناسبات اجتماعی محافل اشرافی
روسیه درسا لهای اولیهء قرن نوزدهم می کند0 آرامش با خبرهای پراکندهء حاکی
از نزدیک شدن نیروهای دشمن به برج وباروی شهرها به تدریج به هم می ریزد.
دیری نمی گذرد که مردمی سعادتمند غرق در حرص و آز بر سر مقامهای دولتی
و بر سر میراث پول و زمین در می یابند که زمین زیر پایشان خشکی نیست،
اقیانوس مهیبی ست که دستخوش توفان شده و می رود که طومار ملتی را در هم
پیچد0
روایت تولستوی از تاریخ و نقش جبر و اختیار در چشم انداز فلسفهء اخلاق و
تعالیم مذهبی بحث انگیزشده است، اما چیره دستی او در هنر رمان و تواناییهایش
درتوصیف چهرهء انسان وزوایای تاریک روح او در جنگ و صلح به حدی ست
که کمتر رقیبی می توان بر این اثر پیدا کرد. سرگردانیها و در به دریهای روحی
قهرمانهای جنگ و صلح از لحظهء ورود ناپلئون به خاک روسیه تا زمان خروج
و هزیمت سپاه او هر یک نمودی از غور در معنای هستی ست که در هنر رمان
به شیواترین زبان ممکن متبلور شده است0
در آنا کارنینا نویسنده وارد زمان حال عصر خود می شود0 وقایع جنگ و
صلح در سال 1805 حدود بیست و سه سال قبل از تولد نویسنده رخ داده اند0 در
پارودی ادیسه تولستوی به زمان حال و شخصیتهای دور وبر خود در جامعهء
نیمهء دوم قرن نوزدهم روسیه رو می آورد0 محور این داستان زندگی زنی ست
که با وجود داشتن شوهرتسلیم هوسهای خود می شود ، دل به دیگری می سپرد و
سرانجام در بن بست قوانین اخلاقی جامعه ای که حتی پابند همان قوانین خودش
هم نیست دست به خودکشی می زند0 محوردیگراین داستان لوین است0 خوانندهء
آناکارنینا از طریق احوال او و سیر و سلوکش دربارهء مفهوم عشق ، زندگی و
سعادت و رستگاری ست که گام به گام همراه با داستان پی می برد آنا در چه نوع
جامعه ای زندگی می کند وچگونه در این جامعه زنی با طرز فکر او و رویاهایی
چون رویاهای او به دام ظاهرسازیهای ریاکارانه می افتد0 لوین که فرزند معنوی
پیربزوخوف و شاهزاده آندرهء جنگ و صلح است، سرانجام چارهء سرگشتگیهای
روحی خود را در ساده زیستی و کار بدنی در کنار دهقانها می یابد. اما او دهفان
نیست و تناقض درون او همان تناقض درون پیر، شاهزاده آندره و خود تولستوی
است0 ساده زیستی و جستجوی سعادت زندگی در کنار انسانهای ساده ممکن است
از آلام روحی لوین بکاهد امّا معمای آنا نمی کند0 لوین به این حقیقت واقف است
و با این وقوف به جستجو ادامه می دهد0 تراژدی آنا و داستانهای موازی در این
رمان نشان می دهد که سعادت نه در سرمنزل مقصود بلکه در نفس جستجوست0
آنا خودش را به زیرقطار می اندازد. او قربانی می شود اما ارزشهای کهنه را هم
با خود به زیر قطار می برد0و قطار به حرکت ادامه می دهد 0 داستانها را یک
بار دیگر مرور کنید؛ هم در معنی و هم در توصیف عینی همواره در سفرهستند0
در قرن بیستم جویس ادیسهء هومر را بهانهء سفری تازه می کند0 اولیس
جویس جوانی ایرلندی ست که یک روزدردوبلین سفری به تاریخ،زبان و فرهنگ
جهان می کند و انقلابی در هنر داستان نویسی عصر خود به راه می اندازد0
درونمایه های داستانها درونمایه های صورتهای هستی نیز هستند ، امّا داستانها
مدعی معنای هستی نیستند0 هستی را شاید معنایی نباشد ، شادی و ناشادی انسان
را امّا معنایی هست 0 آگاهی و ناآگاهی او را هم معنایی هست 0 سفر صورت
شاداب انسان و سکون نشانی از ناشادی اوست0