دانلود مقاله معرفی وتاریخچه ونقش واهمیت سازمان نهضت سوادآموزی فایل ورد (word)


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله معرفی وتاریخچه ونقش واهمیت سازمان نهضت سوادآموزی فایل ورد (word) دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله معرفی وتاریخچه ونقش واهمیت سازمان نهضت سوادآموزی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله معرفی وتاریخچه ونقش واهمیت سازمان نهضت سوادآموزی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله معرفی وتاریخچه ونقش واهمیت سازمان نهضت سوادآموزی فایل ورد (word) :

مقدمه
در آغاز’ حمدوستایش ان آغازوانجام بی انجام راکه آغازوانجام هستی تجلی اراده اوست.
اوکه باارسال رسل وفرستادن کتب نور ’بصیرت واگاهی رافراروی ادمیان قراردادوراه خروج ازتاریکی هارااموخت.خداوندی که به «قلم »و«نوشته» سوگندیادکرد: «ن والقلم ومایسطرون » واموختن باقلم را شاهدی برکریمانه ترین جلوه ربوبی خویش معرفی فرمود.تعلیم وتربیت در همه جنبه های زندگی فردی واجتمایی نیروی نافذ وحیاتی است.بدیهی است که بی سوادی با داشتن شعور وقوه درک منافاتی ندارد؛در حقیقت نبوغ درسنتهای شفاهی همه ملت هاومردم وجود دارد؛امادرجهان کنونی تعلیم وتربیت لازم ترین شرط وعامل نیرومند رشد وپیشرفت است وسواد ’یعنی توانایی ساختن نمادهای نوشتاری ودرک انها وبه سخن دیگر خواندن ونوشتن اساسی ترین مهارت یادگیری است؛کلیدی که دستیابی به گنج دانش راممکن می سازد .

سوادبه عنوان ابزار یادگیری می تواند جریان یادگیری رادرفردتقویت کندوان گونه که کولین پاور معاون مدیر کل یو نسکو در مقاله ای درباره سال جهانی سواد آموزیاظهار داشته است: «سواد اموزی‘ انگونه که عموما مورد نظر است تنها اشنایی با سه مهارت خواندن ‘نوشتن ومحاسبه نیست’ بلکه تلمه برای وفق دادن یک استعداد بالقوه ودرحقیقت یک انقلاب فرهنگی است.سواد به انسان بینشی تازه می دهد تا به خود وجایگاهش در جهان پیرامون’ باروشی نو بنگرد. » 1

1علل اجتمایی بی سوادی کاربردی.محسن میرزایی.سال1380ناشر :سازمان نهضت سواد اموزی

تاریخچه سوادآموزی (تحقیقات کتابخانه ای)
در آغاز قرن بیست ویکم میلادی هستیم واین قرن نه تنها موجب تغییرات زمانی خواهد’شدبلکه تغییرات عمده ای رادر شیوه زندگی بسیاری از مردم به وجود خواهد اورد.قرن بیست ویکم’ قرنی است که بر توسعه تاکید دارد ’اما این توسعه بیشتر به قابلیت های نا محدود ذهنی بشر بستگی دارد تا به منابع مادی محدود؛ مردم بی سواد نمی توا نند از منابع عصر جدید برای بهبود زندگی وکشورهای خود سود جویند وبه علت سطح پایین سواد در فعالیت های ملی’ از سایر کشورها عقب خواهند ماند.

بنا بر این نگرش عمیق تر به سواد ضرورتی اجتناب ناپذیر است وسیر تحول سواد –آموزی در اندیشه صاحب نظران این رشته بیانگر چنین ضرورتی است.
سوادآموزی که شکل مهم وویژه آن آموزش خواندن ونوشتن وریاضیات پایه است که به عنوان پایه واساس ایجاد اگاهی در فرد وفراهم کردن زمینه های رشد وتکامل او ونیز اساس سایر بر نامه های اموزشی بزرگسالان ضرور ت دارد.

تحول آموزش بزرگسالان درجهان:
اولین کنفرانس بین المللی اموزش بزرگسالان رادر سال 1929با شرکت نمایندگان ملل اروپایی در دانشگاه کمپریج لندن تشکیل دادند .این کنفرانس تنها به برخی از مسایل مربوط به اموزش بزرگسالان اروپا توجه کرد.
بعد از بیست سال (1949)یونسکو باتوجه به تصمیمات و قطعنامه کنفرانس مذکور’ اولین کنفرانس رسمی بین المللی اموزش بزرگسالان را در شهر السینور دانمارک ترتیب داد که از 25نماینده شرکت کننده دران فقط 6نماینده از کشورهای جهان سوم بود.
از سال 1960به بعد یعنی در فاصله پنج سالی که کنفرانس وزرای آموزش وپرورش جهان در سال 1965در تهران برگزار گردید ’ مفاهیم تازه ای در زمینه اموزش بزرگسالان جای خود را باز کردند وبسیاری از کشورهای جهان ’ به ویژه کشور -های جهان سوم به اجرای برنامه های وسیع اموزشی برای بزرگسالان با تاکید بر بعد سواد آموزیعلاقمند گردیدند .1

 

پس از کنفرانس تهران’ شهر توکیو میزبان کنفرانس جهانی اموزش بزرگسالان شد در این کنفرانس که در سال 1972ترتیب یافت مقرر گردید که نیروی انسانی کشورها بایستی بیش از هرزمان دیگر در جهت توسعه’ عمران وتولید بیشتر مجهز شود واموزش وپرورش به عنوان عامل اصلی تغییر جوامع در زمینه های مختلف کشاورزی وصنعتی مورد توجه قرار گیرد.
در این مورد کنفرانس باز هم با اشاره به مسئله بی سوادی ومبارزه پی گیر علیه ان تاکید کرد.

کمیته ملی پیکار جهانی بابی سوادی:
درزمستان سال 1343کمیته ای به نام کمیته ملی پیکار جهانی با بی سوادی تشکیل شد که اکثر شخصیتهای مملکتی در ان عضویت داشتند.این کمیته شعباتی نیز در مراکز استانها زیر نظر استانداران درمراکزشهرستا نها وبخشها زیر نظرفرمانداران وبخشداران وعضویت مسئولان اموزش وپرورش واشخاص علاقمند دایر کرد.فعالیت وسیع کمیته –های مذ کور از سال1346اغازشد وبرای جلب بی سوادان به کلا سهای مبارزه با بی سوادی به اقدامات زیر دست زد.

1امورش بزرگسالان.عیسی ابراهیم زاده.سال1372-74ناشردانشگاه پیام نور.ص33و32
1استفاده از رادیو وتلوزیون ومطبوعات وپوسترهای تبلیغاتی برای تشریح مزایای با -سوادی وتشویق بی سوادان برای شرکت در کلاسها.
2تطیق ساعات کار کلاسها باساعات فراغت سواد اموزان.
3استخدام پرستار برای نگهداری کودکان مادرانی که در کلاسها شرکت می -جویند.
4ملزم کردن کار کنان بی سواد دولت ومؤسسات وابسته به دولت برای شرکت در کلاسها.
5قائل شدن مزایایی برای نوسوادان از قبیل تقدم در استخدام’ترفیع’دریافت دستمزد بیشترو…1

در ایران باستان دراوج قدرت ساسانیان باوجود گسترش نسبی اموزش عالی دربین فرزندان طبقات ممتازومرفه ’ مردم خواندن ونو شتن بهره ای نداشتند و اموزش خواندن ونوشتن به فرزندان اشراف وطبقات خاص اختصاص داشت.با ظهوردین مبین اسلام وتاکید اسلام برفراگرفتن دانش درهرسن وسال’ درصدر اسلام مساجد’ مرکز عمده تجمع مردم وتعلیم وتربیت انان شد.از اوایل قرن دوم ’ برای تعلیم قران واصول دین ’ مکتبخانه هابیی در جوار مساجد به وجود امد که در انها اموزش قران وتعلیم خواندن ونوشتن مورد تاکید بود.

علی رغم اهمیتی که فرهنگ اسلامی به تعلیم وتربیت عمومی داده است ’ در دورهای بعدی تاریخ ایران به دلایل گوناگون درزمینه اموزش همگانی وسوادآموزیبه صورت گسترده اقدامات جدی صورت نگرفت و باانکه مکتبخانه ها توسعه یافته بود ولی تعداد بسیاری از مردم بی سواد بودند یا سواد نوشتن نداشتند ویا امکانات اموزش برای بزرگسالان درزمینه خواندن ونوشتن فراهم نبود.

1 امورش بزرگسالان.عیسی ابراهیم زاده.سال1372-74ناشردانشگاه پیام نور.ص45و35
سابقه تاریخی سواد آموزیدر ایران:

پس از اعلام مشروطیت ظاهرا نخستین کلاس به نام « کلاس اکابر» در سال -1327ه.ق در دبستان رحمت شیراز تاسیس شد وبتدریج برای اموزش خواندن ونوشتن زبان فارسی به بزرگسالان ’ کلاسهایی درمدارس باهزینه مردم خیرخواه دایر گردید ’ ولی باتصویب قانون اساسی معارف در1290ه.ش بود که دولت ’ سیاست مشخصی برای اجرای اموزش همگانی ومبارزه با بی سوادی تعیین واعلام کرد.1

در سال 1315ه.ش برای اولین بار نظامنامه « تعلیمات اکابری »به تصویب هیات وزیران رسید وبه موجب ماده 1این نظامنامه ’ وزارت معارف مکلف شد در سراسر کشور’ در هر دبستان دولتی یا مدرسه ای که مقتضی بداند کلاس اکابر برای اموزش خواندن ونوشتن وحساب به بزرگسالان و افراد بی سواد تاسیس کند.دوره تعلیمات اکابر دوسال ’ مدت هر درس دوساعت وبرنامه درسی شامل خواندن ونوشتن زبان فارسی’ حساب ومختصری اطلاعالات تاریخی‘ جغرافیایی وتعلیمات مدنی بود.

تحصیل درکلا سهای اکابر رایگان بودودرپایان دوره گواهینامه کلاس اکابر داده می-شدکه ارزش تحصیلی ان بعدها معادل کلاس سوم ابتدایی شد.درسال 1322کلاسهای اکابر باعنوان جدید « اموزش سالمندان» فعالیت خودرا اغاز کرد ودر سال 1335 باعنوان« اموزش بزرگسا لان» سواد آموزیمورد توجه قرار گرفت و کتابهای به نام «همه باسوادشویم » برای تدریس بزرگسالان تالیف شد .

1سازمان وقوانین اموزش وپرورش ایران.احمدصافی.تهران1373سمت.ص110

باتصویب طرح «پیکار بابیسوادی» در برنامه چهارم عمرانی وقت (1347-1351)راههای بسیاری برای مبارزه با بیسوادی در نظر گرفته شد وسمپوزیومها وسمینارهای متعددی در این زمینه برپا شد.
درسال1355تصمیم گرفته شد کار مبارزه بابیسوادی اصطلاحاً به صورت یک جهاد ملی درآید وبنابراین کار سوادآموزی به عنوان « جهاد ملی سواداموزی» ادامه یافت.

دقت نظر در سیر تحول سوادآموزی و طرحهای متعدد مبارزه با بیسوادی تاسال 1357مبین این واقعیت است که باوجود تشکیلات گسترده’بوجه مناسب’صرف وقت زیاد’تشکیل سمینارها’کنگرهاوسمپوزیومهای متعدد’تبلیغات داخلی وخارجی وامارهایارائه شده طرحهای مبارزه با بیسوادی در ایران باعدم توفیق ازنظراهداف مورد همواره بوده است.1
درتحلیلی که دراین زمینه صورت گرفته است ’علل متعددی بر عدم موفقیت طرحهای مذکورارائه شده است که به چند مورد ان اشاره می شود:
-افزایش تدریجی تعداد بیسوادان به علت همگانی نشدن اموزش عمومی واجباری.
-تمرکزفعالیتهادرمناطق شهری وعدم توجه کافی به مناطق روستایی ونقاط دورافتاده که محل اجتماع اکثر بیسوادهابوده است.
-کاغذ بازی بیش ازحدوگرایش سازمانها ی اجرایی به انجام دادن فعالیتهای صرفاً اداری ورفع تکلیف.
-عدم انطباق مواداموزشی با نیازهای شغلی وعلایق نوسوادان.
-نداشتن معیارهای دقیق برای ارزشیابی علمی…2

1 – سازمان وقوانین اموزش وپرورش ایران.احمدصافی.تهران1373سمت ص 111 .
2 – .همان کتاب.112

تعاریف آموزش بزرگسالان
درسال1976نمایندگان142کشوردراجلاس عمومی یونسکوتوصیه ای کلی رادرموردتوسعه اموزش بزرگسالان تصویب کردند که تعر یف زیررا نیزدربرمیگیرد: «اصطلاح آموزش بزرگسلان » دلالت بر مجموعه فعالیتهای اموزشی سازمان یافتهای میکند که صرفنظراز چگونگی محتوا’سطح’روش’رسمی بودن یانبودن اعم ازانکه دنبال اموزش دبستانی‘دبیرستانی’دانشگاهی وکارآموزیحرفه ای باشدیاجایگزین انهاشود ’ به مددانهاکسانی که ازدیدجامعه خودبزرگسال شناخته می شوند استعدادهایشان رارشد می دهند؛دانش خویش راغنی تر می سازند؛معلومات ومهارتهای فنی یاحرفهای خودرابهبودمی بخشند یادرمسیرنوین می اندازندونگرشهایارفتارخودرادرچشم اندازی دوگانه ومستقل اجتماعی’اقتصادی وفرهنگی متحول می سازد.

آموزش بزرگسالان جریانی است که دران افرادی که به نحوی به مراکز اموزشی راه نیافته اند ویا دوره اموزشی شان قطع شد ه است اگاهانه برای آموختن مها رتهای گوناگون ودگر گونی یا پیشرفت اطلاعات دانش ومهارتهای خویش فعا لیتهای سازمان یافته ومداومی راانجام می دهند که بو سیله دولت یا او لیای امور محلی برای انها تدارک می شود .1

نقش انگیزه دریادگیری بزرگسالان
انگیزه که برای یادگیری انسان نقش اساسی دارد ’ معلول عوامل درونی پیچیده است که شاید ترکیبی از تمایلات ’ نیازها ’ ارزوها واهداف باشد. جداکردن این عوامل از یکدیگر غیرممکن بوده و مطالعه آنها بصورت

1 – . علل اجتماعی بیسوادی کاربردی.محسن میرزایی.سال1380ن.سازمان نهضت سواداموزی. ص28و27

مجزابرای درک بهتر مفهوم انگیزه مشکل بهنظر می رسد.تمام بزرگسالان بوسیله انگیزهای درونی -که گاهی هم باهم درتضادهستند-تحت تاثیرقرارمیگیرد.هراندازه فرداگاهی وشناخت بیشتری داشته باشد’ .
به همان اندازه خواهان و پذیرای تحرک ‘تغییر ‘عقاید جدید و استقلال خواهد بود
افرادکم سوادیابیسوادنیز تمایل بیشتری به امنیت’ثبات’میراثهای گذشته ووابستگی فردی دارند.به همین دلیل رفتار این قبیل افرادمعمولا نشانگر ملایمت به جای پرخاشگری’جانبداری به جای سلطه جویی’کناره گیری به جای خودنمایی است.1

ظرفیت یادگیری بزرگسالان

زمانی فرض بر این بود که علاقه به یادگیری وتوانایی آن تا سنین معین در انسان وجود دارد وازان به بعد یادگیری کاری بسیار مشکل است.اما امروز دیگر بحثی دراین نیست که بزرگسالان هم میتوانند همانند کودکان ونوجوانان وجوانان یاد بگیرند وکاهش توانایی یادگیری ’از نقطه نظر علمی ان چنان ناچیز است که به راحتی می توان از ان چشم پوشی کرد .مثلا گزارش شده است که در تعدادی از افراد ’ توانایی یادگیری مهارتهای ریاضیات جدید با افزایش سن ’ کاهش می یابد .اما تحقیقات انجام گرفته روی هوش در بزرگسالان نشان داده که این قبیل کاهشها به کاهش درهوش افراد بستگی ندارد .بلکه از یک طرف به سرعت پاسخگویی وازطرفی به استفاده کم ونامنظم از این مهارتهابستگی دارد.چون چنین کاهشی در توانایی یاد گیری لغات نه تنها مشاهده نمی شود بلکه با افزایش سن ’ بیشتر هم می شود.2

1اموزش بزرگسالان.عیسی ابراهیم زاده.سال74و72ن.دانشگاه پیام نور.ص129
2همان.ص127

یادگیری بزرگسالان درآموزش بزرگسالان میل به یادگیری بیش از خودیادگیری اهمیت دارد.زیرا معمولا بزرگسالان اجبار به یادگیری ویا حضور درکلاس را کمتراحساس می کنند.تمایل به یادگیری در بزرگسالان ’ ممکن است ازیک علاقه شدید –ولو به طور موقت –به برخی از مسائل وموضوعات واحساس نیاز به بعضی از دانشها ومهارتها برای حل مشکل یا مشکلاتی ناشی شده باشد .ایجاد چنین علاقه ای توسط معلمان ’ رهبران ویاافراد مورد احترام بزرگسالان نیز ممکن است.تا این انگیزه وعلاقه نباشد بزرگسالان کمتر حاضر به یادگیری میشوند .بدیهی است که یادگیری تا اندازه زیادی نتیجه فعالیتهای فردی است.اما انچه ازدست معلم ساخته است وامر یادگیری راتسهیل می -کند ’ فراهم کردن عوامل وزمینه ها به منظور تشویق فراگیر به یادگیری است.

اهمیت سواد آموزی
مسئله مبارزه بابیسوادی وگسترش اموزش وپرورش عمومی از مسائل عمدهای است که موردتوجه کشورهای مختلف جهان قرارگرفته است وبه دلیل ارتباط وهمبستگی رشداخلاقی ’فرهنگی ’اجتماعی واقتصادی هرجامعه باافزایش تعدادباسوادان ’ سرمایه گذاری دراین زمینه وتلاش برای مبارزه با بیسوادی از مهمترین سیاستهای کشورهای امروزه جهان اعلام شده است.

علی رغم تلاشهایی که در این زمینه صورت گرفته است’ به دلایل گوناگون از جمله افزایش جمعیت دربعضی از کشورها پیش بینی می شود که تعداد بیسوادان بالای پانزده سال جهان درسال 2000م.به بیش از نهصد میلیون نفر برسد.
در ایران توجه به سوادآموزیوضرورت تداوم اموزش وپرورش وفرا گیری علم در مراحل مختلف زندگی از دیر باز مورد تاکید بوده است.
به فرموده حضرت محمد(ص)«اطلبو العلم من المهدالی اللحد» وتاکید فراوان ان حضرت بر اموزش مردان وزنان « طلب العلم فریضهعلی کل مسلم ومستمه » موُید
عنایت مکتب اسلام به اهمیت وضرورت گسترش سواد وکسب علم در جوامع بشری وبیان کننده فلسفه اموزش مداوم است که پس ازگذشت پانزده قرن ‍’امروزه در جهان معاصر ظاهر شده است.1

 

تشکیلات نهضت سوادآموزی
در تشکیلات جدید سازمان نهضت سواد آموزی’رئیس سازمان که معاون وزیر اموزش وپرورش نیز هست ’دارای قائم مقام وچهار معاون درامور اداری ومالی ’روابط عمومی وتبلیغات ’تامین وتربیت نیروی انسانی ’ واموزشی است وزیر نظر هر معاون ’مدیریتهای مختلف فعالیت دارند. تشکیلات دفاتر استان وشهرستان نیز مشابه سازمان مرکزی ’امابه صورت محدودتر’وظایف محول راانجام می دهند.تا سال 1368طرحهای گوناگونی باعنوان طرح سوادآموزیدرکارخانه ها’نیروهای مسلح ’مدارس کودکان واجب التعلیم’شیوهای اموزشی .

برای نیل به این اهداف’ تشکیل کلاسهای حضوری در مناطق شهری وروستایی ’اموزش فردبه فردواموزش ازراه دور (برنامه های تلوزیونی ومکاتبه ای )درطرح’مورد توجه قرار گرفته است .کلاسهای درس درهفته شش روز وهر روزسه ساعت در کلیه فضا های اموزشی (بخصوص مدارس ابتدایی)’مساجد وتکایا ’محیطهای اداری ’چادرهای خیمه ای ومنازل دایر بوده است.

1همان کتاب .ص12

نیروی موردنیاز:
-اموزشیاران نهضت سواداموزی.
-کارمندان دولت.
-دیپلمه های مشمول با عنوان سرباز معلم.
-دانشجویان مراکز تربیت معلم و…
ایین نامه ها ومقررات اموزشی وامتحانی:
دراین ایین نامه ها زمانبندی هر یک از دورهای اموزشی’مواد درسی’ مقررات امتحانی’تعریف وشرح وظایف اموزشیار راهنمایی تحصیلی مشخص شده است .برابر مقررات مصوب’ارزش تحصیلی باسوادانی که دوره تکمیلی را بگذرانند معادل کلاس سوم ابتدایی است 1

برای افزایش معلومات سواد اموزان ’دوره سومی با عنوان دوره پایانی درنظر گرفته شده است که سواد اموزان با گذراندن این دوره می توانند در امتحانات پنجم ابتدایی شر کت کنند که در صورت توفیق به انان گواهینامه پنجم ابتدایی داده میشود.

1سازمان وقوانین اموزش وپرورش ایران.احمدصافی.سمت.سال1373ص109

تعداد ومدت دورهای آموزشی:
1دوره مقدماتی:260یا270ساعت(گویش محلی40ساعت’عقب ماندگی20ساعت’تجدیدی30-20ساعت)کلاس مقدماتی (معادل پایه اول ودوم ابتدایی است )شروع تشکیل وثبت نام کلاسهای مقدماتی از اول فروردین تا اواخر اردیبهشت ادامه داردوشروع تشکیل وثبت نام کلاسهای نیمه دوم از اول مهر تا اواخر ابان می باشدکه باده یا دوازده نفر کلاس شروع می شود.ساعت تدریس کلاس در روز دو ساعت در ایام هفته دوازده ساعت می باشد که طول این دوره 240ساعت می باشدوکتاب شامل تدریس فارسی که باعنوان خواندن ونوشتن وریاضی که شناخت اعداد تا100تایی وجمع وتفریق ساده میباشد.

2دوره تکمیلی:378-368ساعت(40ساعت گویش محلی’20ساعت عقب ماندگی’30-20ساعت تجدیدی)کلاس تکمیلی (معادل پایه سوم ابتدایی تشکیل وثبت نام ان مثل دوره مقدما تی می باشدوکتابهای دوره تکمیلی شامل قران’فارسی’ریاضی’تعلیمات دینی.
3دوره پایانی :576-546ساعت(40ساعت گویش محلی ‘30ساعت عقب ماندگی’ 60-30ساعت تجدیدی)کلاس پایانی معادل چهارم ابتدایی میباشد.شروع وتشکیل کلاس پایانی در نیمه دوم از اول مهر تا 15ابان می باشد ساعت تدریس سه ساعت در روز می باشد که در طول دوره در حدود 484ساعت می با شد.کتابها شامل: قران’ فارسی’ ریاضی’دینی’ تعلیمات اجتماعی می باشد. ‍

4دوره پنجم:800ساعت(40ساعت گویش محلی’30ساعت عقب ماندگی’60-40ساعت تجدیدی)شروع تشکیل کلاس پنجم از15شهریور اغاز وتا15مهر می باشد تدریس 4ساعت درروز می باشد وطول این دوره نه ماه است که مطابق با اموزش پرورش است.وکتابهای ان نیز مانند پنجم ابتدایی می باشد.
نهضت سواد آموزی واهم مقررات آن

پس ازانقلاب اسلامی در دی هاه 1358باصدور فرمانی از جانب رهبر انقلاب اسلامی همه بیسوادان برای یاد گیری وهمه با سوادان زن ومرد برای یاد دادن دعوت شدند .دراین فرمان نکات بر جسته ای مطرح شده است ‏؛از جمله :
-توجه به اموزش همگانی به عنوان نیاز اولیه هر ملت .
-تاکید بر طلب علم به عنوان فریضه .
-بسیج عمومی برای مبارزه با بیسوادی به طور ضربتی ’بدون از دست دادن وقت وبدون تشریفات خسته کننده.
-دعوت از ائمه جماعات شهروروستا برای تحریض واموزش بیسوادان درمساجدوتکایا.

-تشویق افراد باسواد خانوادها به اموزش بیسوادان خانواده خودو…
برای باسواد کردن بیسوادان کشور ’سازمان نهضت سواد آموزیبه عنوان یک سازما ن وابسطه وزارت اموزش وپرورش با اساس نامه وایین نامه های مختلف به وجود امد وبه تدریج در مرکز ’استانها ’شهرستانها وبخشهاگسترده شد.1
اساسنامه نهضت سواد آموزی:
این اساسنامه در خرداد 1363در8ماده و6تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
نکات برجسته این اساسنامه عبارت است از:
-وابسته بودن این سازمان به وزارت اموزش وپرورش.
-اموزش بزرگسالان در حد خواندن ونوشتن واموزش حساب ’به گروه سنی ده سال به بالا.

1همان.ص113

– تاُمین اموزشیاران مورد نیاز وامتیازات استخدامی آنان.
-تهیه ایین نامه های اجرایی واداری نهضت سوادآموزیوتصویب ان درهیات دولت1

تعریف سوادوسوادآموزی
تعریف سواد:«سوادعبارت است از توانایی ازتوانائی خواندن ونوشتن یک نامه ساده به هر زبانی که شخص تکلم می کند »
کمیسیون کارشناسان سازمان ملل متحد 1948:
«با سوادکسی است که مطلبی را که می خواند درک کند وبتواند وقایع ساده زندگی روزانهُ خود را بنویسد کسی که فقط خواندن بداند شبه باسواد ونیمه باسواد شناخته می شود.2
تعریف بیسوادبزرگسال:
بزرگسالی’دورانی از زندگی است که رشد جسمی انسان تقریبا به پایان رسیده است’ حال چنانچه چنین اشخاصی نتوانند یک متن ساده وکوتاه را بخوانند’ بنویسندودرک کنند’به انها «بیسواد بزرگسال» اطلاق می شود.3
تعاریف ومفاهیم سواد آموزی:

برای سواد آموزیتعاریف گوناگون وغالبا مبهم که از لحاظ نگارش ونیز شیوه عمل متعارضند وجود دارد.

1همان.ص114
2 . علل اجتماعی بیسوادی کاربردی.محسن میرزایی.سال1380ن سازمان نهضت سواداموزی
3- منشور اموزشیاران – سال 1380 – سازمان نهضت سواد آموزی

همچنین تعابیر وتفاسیر مربوط به بیسوادی وباسوادی از دودیدگاه ونگرش ریشه میگیرد.دیدگاه اول دیدگاه سنتی است که منظور از سواد را خواندن ونوشتن وحساب کردن یعنی همان سه مهارت اصلی می داند ودید گاه دوم دیدگاه جدیدونوینی است که در ان منظور ازسوادتوانایی وامادگی افراد برای مشارکت در سرنوشت خود وپیشرفت وتوسعه جامعه ارزیابی می شودکه مهارتهای خواندن’نوشتن وحساب کردن تنها وسیله ای برای رسیدن به اهداف فوق تلقی می شود.

دیدگاه قطعنامهُ تخت جمشید از سواد آموزی چنین است:
«سواد آموزیتنهافرایند یاد گیری مهارتهای خواندن’نوشتن وحساب کردن نیست’ بلکه کمک به ازاد سازی انسان ورشد کامل ان است.سواد آموزیحق اساسی انسان است.سواد آموزیاولین مرحله اموزش وپرورش پایه را تشکیل می دهد.
شرایط لازم برای گسترش اموزش رسمی ’برای استفاده ان دسته از افرادی که از نظام اموزشی جاری محروم هستند ’فراهم میسازد …سرانجام به اصلاحات بنیانی در ساختار کل نظام اموزشی خواهد پرداخت.1

بسیج وبازاریابی اجتماعی برای اموزش با تاکید بر اموزش بزرگسالان :
ه س .بولا’متخصص برجسته جهانی در زمینه سواد آموزیواموزش بزرگسالان معتقد است:«فقرا وبیسوادان خودشان به سراغ دست اندرکاران اموزش بزرگسالان نمی ایند که ازانها کمک بگیرند.یکی ازنکات مسخره ای که درنظریه تحول اجتماعی وجود دارد همین است که استثمارشدگان وطردشدگان بایدنسبت به وضع خوداگاهی پیدا کنند وسپس برای احقاق حقشان سازماندهی شوند؛ مطابق با همین نظریه تامدتهای مدید ’متصدیان اموزشی بزرگسالان شکست خود را درجذب بیسوادی به گردن بزرگسالان

1-همان ص 39

می انداختند ومی گفتند انها برای استفاده از امکانات اموزشی که در اختیارشان گذاشته شده انگیزه ندارند .امروز دیگر معلوم شده است که انگیزه خود به خود ایجاد نمی شود وباید ازطریق بسیج اجتماعی عمومی ’ستم دیدگان و مستضعفان را در جهت منافعشان برانگیزیم.(ه س.بولا-99:1373).
نقش آموزشیار
اموزشیاران از اصلی ترین وتا‏‏ُثیر گذارترین عوامل اجرایی سوادآموزیواموزشهای پس از ان’در ارتقا وتعالی فرهنگ ایران اسلامی محسوب می شوند .
تعریف آموزشیار:
اموزشیار فردی است که در کلاسهای سوادآموزیوگروه های پیگیر ویژه بزرگسالان وظیفه تعامل وهماهنگ کنندگی جریان بحث وگفتگوباسواداموزان وفراگیران را درقالب کار یاد دهی ویاد گیری به عهده دارد.به عبارت ساده تر ’اموزشیار شخصی است که دانش وتجارب خود رابه سواداموزان منتقل میکندوازدانسته هاوتجارب انان’مطالب جدیدی رافرامیگیرد .
جایگاه وموقعیت مربی بزرگسالان:
شاید به دلیل ماهیت فرایند اموزش بزرگسالان تعداد بسیار کمی از افرادی که در این رابطه فعالیت دارند خود رابه عنوان مربی یااموزشیار تلقی می کنند .معمولاً این افراد خودرابه صورتهای مختلف معرفی می کنندمثلاً رئیس مرکز…معاون مرکز اموزش روستائیان’مدیر اجرایی…وغیره.اما باید توجه داشت کلیه این افراد دررابطه باموضوعی خاص فعالیت دارند یعنی

آموزش بزرگسالان.به هر حال اکثر این افرادخودبا عناوین سازمانی معرفی نموده وبعضاً غافل از این امر هستند که به عنوان یک گروه بزرگ مربیان درجهت بالا بردن سطح مهارتهای بزرگسالان فعالیت داشته وهدفی واحد را دارا هستند.1
ارزیابی این موقعیت :

اگر چه میزان حقوق در تعیین جایگاه مربیان بزرگسال زیاد مهم نیست ولی به هرحال به عنوان یک عامل همیشه مطرح بوده است.چراکه در بیشتر مواقع ودر بیشتر کشورها میزان حقوق ودستمزد اموزشیاران بسیار پایین بوده وقابل مقایسه بافعالیتهای ونقش مهم انان دراموزش نیست.
به عبارت دیگر این افراد وقتی خودرابادیگرافرادجامعه ومشاغل دیگر مقایسه می کنند درمی یابند که از حقوق ومزایای ناچیز برخوردارند.البته این راهم باید دانست که این وضعیت معمولاًدربخشهای دولتی دیده می شود ودربخشهای خصوصی حقوق ماهیانه مربیان بزرگسال نسبت به این اشخاص بیشتراست.
چه چیز جایگاه مربیان بزرگسال راتعیین می کند:

جایگاه یک اموزشیار تاحدزیادی به عملکرد’کارایی وخلاقیت او بستگی دارد.از سوی دیگر اینکه تا چه حددرزمینه کاری خودمسئولیت پذیر است .نیز مهم می باشد .از دیگرمسائلی که روی این موضوع می تواندتاُثیر بگذاردمحیط کار او مانند دفتر’کلاس ’کارخانه’روستاویاحتی موُسسه خصوصی بوده واز طرف دیگرتعریف خوداوازحرفه خودواگاهی به اهمیت ان نیزمهم است.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.