دانلود مقاله مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن word دارای 56 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن word :

حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که: روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد. رسول خدا فرمود:چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟فاطمه عرض کرد: او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند. رسول خدا فرمود:شهادت می دهم که تو پاره تن منی. روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟» اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه علیهاسلام رسید. فاطمه فرمود:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند (و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد.)امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟فاطمه علیهاسلام پاسخ داد: بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینندرسول خدا بعد از ازدواج فاطمه علیهاسلام کارها را بین او و علی علیه السلام تقسیم کرد و فرمود کارهای منزل با فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی. فاطمه علیها سلام می‌فرماید: هیچ کس نمی‌‌داند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد. روزی فاطمه زهرا سلام الله علیها به اسماء فرمود: چه بد است این تخته‌هایی که بدن مرده را برای تشییع جنازه روی آن می‌گذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه ای بر بدنش می کشند، حجم بدن او معلوم است. اسماء گفت:من که در حبشه بودم، می‌دیدم مردم آنجا تابوتی از چوب درست می‌کردند و مرده را داخل آن می‌گذاشتند. سپس اسماء با چوب خرما تابوتی لبه‌دار درست کرد و به فاطمه علیهاسلام نشان داد. حضرت فاطمه بسیار خوشحال شد و فرمود: این خیلی خوب است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچه‌ای روی آن بکشند، دیگر معلوم نمی‌شود مرده مرد است یا زن. و فرمود:« پس از مرگم، مرا در همین تابوت بگذارید.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود بررسی انواع ابزارهای مالی در بازارهای مالی جهان جهت جذب سرمایه های مردمی و رشد اقتصادی word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود بررسی انواع ابزارهای مالی در بازارهای مالی جهان جهت جذب سرمایه های مردمی و رشد اقتصادی word دارای 217 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسی انواع ابزارهای مالی در بازارهای مالی جهان جهت جذب سرمایه های مردمی و رشد اقتصادی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

مقدمه:
   
وجود ابزارهای مالی گوناگون و متنوع در بازار مالی. انگیزش و مشارکت بیشتر مردم را در تأمین منابع مالی فعالیتهای اقتصادی درازمدت به همراه می‌آورد. تنوع ابزارهای مالی از نظر ترکیب ریسک و بازده و ماهیت سود و شیوه مشارکت در ریسک گروههای مختلفی را به سوی خود می‌کشاند. مطالعه سیر تاریخی بازار مالی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نشان می‌دهد که این کشورها همواره سعی کرده‌اند که با انجام نوآوریهای مالی در زمینه ابزارهای مالی گونه‌ها و زمینه‌های بکارگیری ابزارهای مالی را گسترش دهند و از این طریق سرمایه‌های بیشتری را جذب کنند. شناخت این ابزارهای جدید می‌تواند ما را در توسعه هر چه بهتر بازار مالی کشورمان یاری رساند و بدین ترتیب رشد و توسعه اقتصادی را تسهیل و تسریع بخشد. همانطور که در فصل اول اشاره گردید بهترین شکل تأمین مالی سرمایه‌گذاریهای درازمدت. از محل پس اندازها و نقدینگی بخش خصوصی و از طریق بازار مالی محقق می‌شود. بازار مالی در هدایت پس اندازهای کوچک به سرمایه‌گذاریهای مولد. جذب پس اندازهای راکد در تولید. اصلاح ساختار بخشهای اقتصاد. افزایش درآمد ملی. افزایش درآمد دولت و ... نقش مهمی می‌تواند ایفا کند. دستیابی به این هدفها مستلزم گسترش بازار مالی از طریق تنوع بخشیدن به ابزارها و نهادهای مالی است. بدیهی است نخستین گام در متنوع ساختن، دستیابی به شناخت کامل و دقیق از انواع آن است. در تحقیق پیش روی سعی شده است انواع ابزارهای مالی موجود در بازارهای مالی جهان اشاره شود و ضمن آن ویژگیها، زمینه‌ها، کاربرد، وجوه افتراق و اشتراک ابزارها و ... تبیین شود.
ابزارهای مالی جدید که بواسطه نوآوری‌های ابزاری ایجاد گردیده‌اند از لحاظ تنوع و تعداد بسیار وسیع و گسترده هستند بنابراین در این تحقیق سعی خواهد شد ابزارهای اصلی و بیشتر کاربرد پذیر معرفی و بررسی گردند. بدین منظور ابتدا ابزارهای نوین معرفی شده در سیستم بانکی معرفی می‌شوند و سپس انواع ابزارهای مالی منتشر شده در بازارهای اولیه یا ثانویه سیستم مالی بررسی می‌گردند


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله در مورد بررسی بزه ارتشاء word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله در مورد بررسی بزه ارتشاء word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله در مورد بررسی بزه ارتشاء word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله در مورد بررسی بزه ارتشاء word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله در مورد بررسی بزه ارتشاء word :

بررسی بزه ارتشاء

اعم از اینکه امر مذکور مربوطه به وظائف آن ها بوده یا آنکه مربوط به مامور دیگری در آن سازمان باشد ، خواه آن کار را انجام داده یا نداده و انجام آن بر طبق حقانیت و وظیفه بوده یا نبوده باشد و یا آن که در انجام یا عدم انجام آن موثر بوده یا نبوده باشد به ترتیب زیر مجازات می شود.

در صورتیکه قیمت مال یا وجه ما خود بیش از بیست هزار ریال نباشد به انفصال موقت از 6 ماه تا 2 سال و چنانچه مرتکب در مرتبه مدیر کل یا هم طراز مدیر کل یا بالاتر باشد به انفصال دائم از مشاغل دولتی و محکوم خواهد شد و بیش از این مبلغ تا دویس هزار ریال از یکسال تا سه سال حبس و جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه ماخوذ و انفصال موقت از شش ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد و چنانچه مرتکب در مرتبه مدیر کل یا هم طراز از مدیر کل یا بالاتر باشد به جای انفصال موقت به انفصال دائم از مشاغل دولتی محکوم خواهد شد .

در صورتیکه قیمت مال یا وجه ماخوذ بیش از دویست هزار ریال تا یک میلیون ریال باشد مجازات مرتکب دو تا پنج سال حبس به علاوه جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه ماخوذ و انفصال دائم از خدمات دولتی و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود و چنانچه مرتکب در مرتبه پائین تر از مدیر کل یا هم طراز آن باشد بجای انفصال دائم به انفصال موقت از ش ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد .

در صورتیکه قیمت مال یا وجه ماخوذ بیش از یک میلیون ریال باشد مجازات مرتکب پنج تا ده سال حبس به علاوه جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه ماخوذ و انفصال دائم از مشاغل دولتی و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود و چنانچه مرتکب در مرتبه پائین تر از مدیر کل یا هم طراز آن باشد بجای انفصال دائم به انفصال موقت از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد .

ب: عنصر مادی :
عنصر مادی این جرم عبارت است از قبول وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مال مستقیماً یا غیر مستقیم از طرف مستخدم دولتی یا شهرداریها یا نیروهای مسلح برای انجام دادن یا انجام ندادن امری که مربوط به سازمانهای مزبور می باشد .
برای تحقق عنصر مادی ارتشاء ضرورتی ندارد که رشوه به یکبار و دفعتاٌ پرداخت شود بلکه حتی اگر رشوه بطور خرد خرد و هر بار مقداری از آنچه مورد توافق قرار گرفته است پرداخت شود برای تحقق عنصر مادی کفایت می کند .
همچنین راشی هر مقدار وجه که بعنوان رشوه بپردازد اگر بقدری باشد که در عرف بتوان عنوان رشوه به آن داد برای تحقق آن جرم کافی است زیرا قانونگذار حداقل برای میزان رشوه تعیین ننموده و هر مقدار آن تا بیست هزار ریال دارای مجازات انفصال موقت از 6 ماه تا 3 سال و انفصال دائم در صورتیکه مرتشی مدیر کل یا هم طراز آن نباشد ، می باشد.
البته باید در نظر داشت در این بخش رشوه به اقسام متفاوت قابل تقسیم است که ذیلاً به بیان آن خواهیم پرداخت .
1- اقسام رشوه :

1-1) رشوه مادی :
که عبارت از مال یا وجهی است که به مامور دلتی پرداخت می شود تا امر خلاف قانون و مورد نظر راشی را انجام دهد این همان رشوه مورد نظر قانون است و کیفر آن در ماده ی 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و ; تشدید یافته است .
1-2) رشوه اهدائی :
عبارت از رشوه ای است که راشی جهت فرار از مجازات و فریفتن مامور یا حاکمی که انجام امر بدست اوست مالی بعنوان هدیه می فرستد تا بدینوسیله محبت او را به خود جلب نموده و از وظیفه قانونی اش باز دارد .
البته قبول و فرستادن هدیه در شرع و قانون مجاز می باشد و بین مردم نیز رایج است ولیکن همانطور که هرامر مشروعی اگر در جهت باطلی صرف شود غیر مشروع خواهد شد هدیه نیز همین حکم را دارد و اگر به منظور انجام یا عدم انجام کاری

از طرف ارباب رجوع داده شود رشوه محسوب خواهد شد .
– حضرت امیر المومنین علی علیه السلام در نامه معروف خود به مالک اشتر که از طرف او حاکم مصر بود مرقوم می فرمایند : (( ای مالک البته از مامورین و فرمانداران خود و ارباب رجوع به هیچ وجه چیزی بعنوان هدیه قبول ننما ، زیرا قبول هدیه به نجابت ، شرافت ، به تقوا و بی طرفی فرمانفرمایان و قضاوت صدمه می زند و عذت را ناچیز نموده و از ابهت والی می کاهد )).
1-3) رشوه بیانی :

این نوع رشوه حربه موثری است که اشخاص متملق و چابلوس جهت فریفتن کارمند و برای پیشرفت مقاصد نامشروع خود بکار می برند چون بشر بنا به فطرت و خوی طبیعی خود خواستار آن است که دیگران او را به دیده ی تحسین نگریسته و به نیکی از او یاد کنند و از اینکه خوبیهای خود را می شنود خرسند شده و در خود احساس خوشحالی می نماید ، لذا از اینرو اشخاص متملق و چابلوس با استفاده از طرز فکر و روحیه طرف مقابل خود ( مستخدم دولتی ) حداکثر استفاده را نموده و شروع به مداحی نموده و چنان چه وی را ستایش می نمایند و مهارت به خرج می دهند که امر را برطرف مشتبد نموده تا عل=اقبت به مقصود نامشروع خود نائل می شوند در حالیکه از ته قلب او را مسخره نموده و به جهالتش می خندند.

1-4) رشوه مقامی :
عبارت از وعده مقام به مامور بوده تا او را ترغیب نمایند که مطیع اراده آنان شده و بدینوسیله به انجام مقاصد نامشروع خویش موفق گردند. حب جاه و مقام همیشه در نهاد بشر بوده و با تحریک این حس می توان مامور را فریفته و او را وادار نمود که برخلاف وظیفه خویش عمل نماید . خوشبختانه دادن این نوع رشوه برای همگان مقدور نبوده و جزء در طبقات بالا و مقامات عالیه دیده نمی شود.
2) تفاوت رشوه با هدیه :
هدیه تملیک مالی است به کس به منظور اکرام و ابراز محبت ، بنابراین به هدیه ای که برای تجیب و جلب قلوب داده می شود عنوان رشوه صادق نیست هرچند قباحت آن قابل انکار نیست و ذاتاً قبیح است .
فرق بین رشوه و هدیه به همین است که رشوه مستقیماً برای حکم داده می شود ولی هدیه هبه ای است که بدان وسیله در قلب قاضی ایجاد محبت می کنند و وقتی که اسیر محبت شد در هنگام حکم بطور ناخود آگاه و یا آگاه به نفع بذل کننده که اسیرش نموده است حکم می نماید در حقیقت هدیه یعنی رشئوه غیر مستقیم و از این قبیل است بیح محاباتی یعنی فروختن متاعی که مثلاً پنج هزار تومان ارزش دارد به آقای قاضی به یکصد تومان یا عاریه دادن و وقف کردن چیزی برای قاضی که از این رهگذر قاضی را به نفع خود صید کند .

لازم به ذکر است اجرت گرفتن ( قاضی ) از طرفین دعوا که بین آنان حکم می کند حرام است همانطور که رشوه گرفتن حرام است و حرمت رشوه مورد اجماع مسلمین اعم از شیعه و سنی است
حرمت رشوه برابر است با حرمت شرک و کفر به خداوند متعال ، بلکه می توان گفت رشوه اختصاص به بذل مال ندارد و اگر رشوه زبانی به قاضی بدهد و با وی قرار بگذارد که به نفع او ترویج و تبلیغ کند تا حکم برله وی دهد مشمول روایات فوق الذکر است چنانچه صاحب جواهر نیز این نظر را تقویت فرموده و می فرمایند ، هر چیزی که با تشبث به آن حاکم را در مقام حکم برله خود

برانگیزد حرام است ، فرقی نمی کند که اصطلاحاً به آن رشوه گفته شود یا نشود مثلاً هدیه یک نوع هبه است قبلاً برای ایجاد محبت به قاضی داده می شود که هنگام حکم این اسیر محبت به نفع هدیه کننده حکم کند همانطور که گرفتن چنین هدیه ای حرام است دادن آن نیز حرام است
ج: عنصر معنوی :
جرم ارتشاء از جمله جرائم مطلق می باشد ، بعبارتی حصول نتیجه مجرمانه شرط لازم برای مجازات مرتکب آن نیست بلکه صرف دریافت رشوه از سوی مرتشی یا کارمند و یا پرداخت آن از سوی راشی یا ارباب رجوع برای تحقق این جرم کافی است .
از طرف دیگر طرفین باید عالماً و آگاهانه این عمل را مرتکب شده باشند بنابراین اگر ارباب رجوع مبلغی را به عنوان رشوه بپردازد بدون اینکه صریحاً یا ضمناً به آگاهی طرف مقابل خود برساند و مستخدم دولت به تصور اینکه مبلغ پرداختی قسمتی از کارمزد وی است یا جهت تحکیم د.وستی و محبت است نه چیز دیگر ، این امر نسبت به مستخدم دولت ارتشاء نخواهد بود .
نکته ای که لازم است در خصوص عنصر روانی ارتشاء ذکر گردد این است که از آنجائی که معمولاً رشوه را با پوشش ظاهری هدیه می پردازند اثبات اینکه مبلغ پرداختی رشوه بوده بسیار مشکل است و طرفین به راحتی می توانند از مجازات رهائی یابند .
1) رشوه از نقطه نظر فقهی :
مرحوم محقق صاحب شرایع در باب قضاء کتاب شرایع ( راجع به آداب قضاوت ) می فرمایند :
(( السادسه عشر : الرشوه حرام علی اخذها و یا ثم الذافع بها ان توصل بها الحکم له باطل و لوکان الی حق لم یا ثم و یجب علی المرتشی اعاده الرشوه الی صاحبها ولو تلف قبل وصولها الیه ضمنهاله ))
یعنی رشوه حرام است و دهند رشوه اگر در راه باطلی چیزی داده و از گیرنده آن خواسته حکمی به نفع او صادر نمایند گناهکار است ولی اگر در راه حق چنین عملی کرده باشد گناهکار نخواهد بود ولی بر مرتشی واجب است که رشوه ماخوذه را به صاحبش رد نماید و اگر قبل از رسیدن به

صاحبش تلف گردد گیرنده آن ضامن است.
مرحوم علامه در کتاب قواعد الاحکام در باب متاجر در پایان قسم چهارم از اقسام کسب حرام چنین می فرماید : (( ویحرم الرشاء فی الحکم وان حکم علی باذله او باطل )) .
یعنی اخذ رشوه حرام است و اگرچه گیرنده به نفع یا ضرر دهنده رشوه بحق یا باطل حکم دهد .
مرحوم حاج شیخ مرتضی انصاری مصنف کتاب معروف کاسب ، رشوه خواری را بسیار نکهوش نموده و در ردیف هفتم کسبهای حرام چنین بیان فرموده :
(( رشوه حرام استو بنابراین آنچه در کتبهای جامع المقاصو کتاب سالک درج شده تحریم آن اجماعی همه مسلمین است کتاب و سنت نیز دلیل این تحریم می باشد و در روایات مستفیضه رشوه کفر و یا شرک به خداوند متعال می باشد .
و در روایت اصبغ بن بناته از حضرت امیر المومنین علی علیه السلام وارد شده که فرمودند شخص والی و زمامداری که خود را از مردم محجوب دارد و در انجام تقاضاهای آنان نکوشد خداوند متعال در روز رستاخیز عنایت و فضل خود را از او برگیرد و اگر در راه بر آوردن حاجات مردم هدیه بپذیرد ، حرام است و اگر رشوه بگیرد شرک بخدا است .

در کتاب خصال شیخ صدوق از عمار بن مروان روایت شده که معصوم فرمودند :
(( هر چیزی که زمامدار بعنوان رشوه اخذ نماید پلید است و پلید را انواعی است و از آن جمله مزدهائی است که داوران و قضات (برای رفع خصومت ) از طرفین دعوا اخذ نمایند و مزدهائی که زنان بدکار و فواحش در قبال فحشاء خود بگیرند و بهای شراب و هر مسکر دیگر ، ربا پس از اثبات ولیکن ای عمار اخذ رشوه در احکام کفر بخدای بزرگ است .))
از روایات مذکور معلوم می شود که تا چه حد رشوه خواری مورد تنفر قانونگذاران اسلام بوده است و مخصوصاً اینکه حضرت رسول (ص) آنرا سخت دانسته و چنانکه توضیح داده شده است (( سحت)) عبارت ازمالی است که از زنا و رشوه و فروش خوک و سکر حاصل شده باشد و مخصوصاً رشئوه را پستترین اقسام آن دانسته اند و هرگاه رشوه خواری را با خود فروشی زنان بدکاره برابر دانسته اند بدین جهت است که زنان بدکالره با فروختن جسم و ناموس خویش مالی بدست می آورند و شخص مرتشی هم با فروش شخصیت و ایمان خود بوسیله رشوه مالی حاصل می نماید و در حقیقت با قبول آن شرافت و حیثیت وجدان خویش را فروخته و از جاده عدل و انصاف منحرف می گردد .
همچنین تعدادی روایت از حضرت رسول اکرم (ص) در خصوص رشوه خواری نقل شده که به ترتیب زیر ذکر می گردند :
* قال رسول ا; (( اخذ الامیر المدیه سحت و قبول القاض الرشوه کفر )) .
یعنی هدیه گرفتن امیر نارواست و رشوه گرفتن قاضی کفر است .

* اما بعدفابال فستعمله فیا تینا فیقول هذا من عملکم و هذا اهدی الی افلا فعدنی بیت ابیه و امه فینظر هل یهدی له ام لا ؟
یعنی اما بعد چرا کسی که ما کار به او می سپاریم وقتی از ماموریت خود بیاید گوید اینها را برای شما وصول کردم و اینها را به من هدیه داده اند چرا در خانه پدر و مادر خود ننشست تا ببیند هدیه ای به او می دهند یا خیر ؟
* الراشی و المرتشی فی النار

یعنی رشوه دهنده و رشوه گیرنده در آتشند .
* لعنه الله علی الراشی و المرتشی .
یعنی لعنت خدا بر رشوه ده و رشوه گیر باد .
* لعن الله الراشی و المرتشی و الذی یمشی بینهما.
یعنی خدا رشوه ده و رشوه گیر را با آنکه میان آن ها واسطه می شود لعنت می کند .
* ما من قوم یظهر فیهم الربا الااخذوا بالسنه و مامن قوم یطهر فیهم الرشاء الا اخذ بالرعب .
یهنی هر گروهی که ربا میانشان رواج گیرد به قحط مبتلا شوند و هر گروهی رشوه مسانشان رواج گیرد به ترس دچار شوند


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله زمینه پژوهش word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله زمینه پژوهش word دارای 190 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله زمینه پژوهش word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله زمینه پژوهش word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله زمینه پژوهش word :

زمینه پژوهش
اختلالات انعقادی ارثی پلاسما بعلت نقص در یک پروتئین انعقادی پدید می آید. دو اختلال وابسته به کروموزوم X یعنی فقدان عوامل VIII و IX مسئول اکثر موارد این اختلالات مادرزادی می باشند. این بیماران در معرض خونریزی شدید و ناتوانی مزمن بوده، نیازمند درمانهای طبی اختصاصی هستند (هاریسون، 2001، ص 239).
هموفیلی اختلال ارثی بصورت کاهش یا فقدان فاکتور VII (یکی از پروتئینهای مسئول تشکیل لخته در پلاسما) می باشد که منجر به هموفیلی A می شود نوع دیگر آن، هموفیلی نوع B است که در اثر کاهش فاکتور IX بوجود می آید (گیلبرت ، 2001، ص 672).

سطح فاکتور انعقادی VIII و IX در حالت نرمال بین 120-50% می باشد. هموفیلی بر اساس سطح پلاسمایی فاکتور انعقادی به سه نوع، هموفیلی شدید (سطح فاکتور کمتر از 1% حد نرمال)، متوسط (5-1%) و خفیف (25-5%) تقسیم می شود (چودهری ، 2000، ص 45).
اگر چه درمان موثر بیماری هموفیلی به دهه اخیر مربوط می شود ولی هموفیلی در جهان کهن نیز شناخته شده بود. قدیمی ترین دست نوشته ها در مورد چگونگی ظهور بیماری هموفیلی مربوط به متن های یهودی در قرن دوم میلادی است. هموفیلی به عنوان بیماری سلطنتی نامیده می شود زیرا اعضای خانواده های اصیل در اروپا به آن مبتلا بودند. در اجداد ملکه ویکتوریا هیچ سابقه ای از هموفیلی نبوده است اما پس از تولد پسرش لئوپلد در سال 1853 که مبتلا به هموفیلی بود معلوم شد که ملکه ویکتوریا ناقل هموفیلی بوده و ایجاد بیماری در او در اثر جهش ژنتیکی بوده است. ژن بیماری توسط دختران ملکه در خاندان سلطنتی روسیه، آلمان و اسپانیا نیر انتقال یافت (اسدی، 1380، ص 27).
طبق برآوردهای کلی از هر ده هزار نوزاد پسر یک نفر مبتلا به هموفیلی است.

حدود سه هزار بیمار هموفیل نوع A و حدود 750 هموفیل نوع B در کشور ما وجود دارد (شریفیان، 1378، ص 29).
انجمن هموفیلی ایران (1377) گزارش می دهد: در حال حاضر تعداد 3215 نفر بیمار هموفیل A و تعداد 668 نفر بیمار هموفیل B وجود دارد. رشد هموفیلی و سایر اختلالات انعقادی حدوداً در حد تشخیص یک فرد در یک روز است یعنی سالیانه 360 نفر که رقم قابل توجهی به نظر می رسد (ص 34).

گیلبرت می نویسد: تخمین زده می شود در حدود 000/10 نفر در ایالات متحده مبتلا به هموفیلی می باشند. گزارش ها در مورد میزان شیوع هموفیلی متفاوت است اما میزان یک در 000/20 اغلب ذکر می شود. در 30% از موارد ابتلاء به بیماری به دلیل جهش ژنتیکی می باشد که در این موارد سابقه بیماری در خانواده بیمار وجود ندارد (2001، ص 673).
شاوساسمن شیوع هموفیلی A را در انگلستان یک در 000/10 جمعیت مردان و هموفیلی B را یک در 000/60 از جمعیت مردان گزارش می کند (1999، ص 41).
چودهری می نویسد: شیوع هموفیلی در هندوستان نزدیک به 1 در 5000 مرد می باشد تخمین زده می شود که سالانه 1300 کودک مبتلا به هموفیلی در هندوستان متولد می شود و تقریباً 000/50 بیمار با هموفیلی A شدید در حال حاضر وجود دارد. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه تنها 5% از جمعیت مبتلا به منابع کافی درمانی و مراقبتی دسترسی دارند (2000، ص 45).

تزریق فاکتورهای انعقادی مشتق از پلاسما که جهت درمان هموفیلی استفاده می شود می‌تواند باعث انتقال عفونتهای HBV ، HCV ،HIV در این بیماران گردد.
این مسئله ناشی ار فقدان حساسیت صد در صد تست های تشخیصی در مواردی است که اهداکنندگان خون با وجود آلوده بودن فاقد آنتی بادی می باشند. افزایش تعداد موارد ابتلاء به عفونتهای ویروسی در دهه گذشته منجر به بروز مشکلات روانی، اجتماعی و نگرش منفی در بیماران هموفیل گردیده است (چهاب ، 2002، ص420).
در یک مطالعه انجام شده توسط کریمی و همکاران در جنوب ایران شیوع هموفیلی 64/6 در 000/100 نفر بود. میزان ابتلا به HIV، 4/2% ، HCV 15% و HBV 7/0 درصد بود معمول ترین علایم در این مطالعه خونریزیهای مفصلی (همارتروز )، هماتوم ها و خون دماغ ذکر شده است (2002، ص 740).

بیماران با بیماریهای مزمن نادر تقریباً همیشه به مراقبتهای پر هزینه ای جهت پیشگیری از عوارض نیاز دارند. اگر چه ابداعات اخیر در تکنولوژیهای تشخیصی و کشف داروها پیش آگهی شرایط کشنده بیماری هموفیلی را بهتر کرده است ولی درمان این بیماران صدها هزار دلار برای کشور هزینه دارد. در یک مطالعه انجام شده توسط هیسل گریو سه دسته از بیماران از نظر هزینه تمام شده برای سیستم بهداشتی مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج حاصل از مطالعات او نشان داد که بیماران با بیماریهای حاد که 90% از کل بیماران را تشکیل می دهند میانگین متوسط هزینه سالانه درمان این بیماریها برای سیستم بهداشت 200/1 دلار برای هر بیمار می باشد، دسته دوم با بیماریهای مزمن شایع مثل دیابت یا آسم بودند که 9% از کل بیماران را تشکیل می‌دهند و هزینه سرانه سالانه برای سیستم بهداشت و درمان در این گروه 6600 دلار می باشد، آخرین دسته از بیماران که تنها 1% از کل بیماران را تشکیل می دادند افراد با بیماریهای مزمن نادر از قبیل هموفیلی بودند که میانگین هزینه محاسبه شده برای هر یک از بیماران سالانه 000/71 دلار برآورد شد (2003).
دولت ایران سالانه بالغ بر 20 میلیون دلار فقط برای واردات فراورده های خونی مورد نیاز بیماران هموفیلی هزینه می کند ، یک گرم فاکتور VIII انعقادی در بازارهای جهانی به قیمتی حدود 2 میلیون دلار فروخته می شود (چوپان، 1381، ص 7).

سایر هزینه های مربوط به بستری جهت کنترل و درمان دوره های خونریزی، اعمال جراحی ارتوپدی برای ترمیم و تعویض مفصل، هزینه های داندانپزشکی، واکسیناسیون، فیزیوترابی، توانبخشی و… را نیز باید به هزینه های مربوط به جایگزینی فاکتورهای انعقادی اضافه نمود. به علاوه افزایش تعداد بیماران بر بودجه ها و امکانات بهداشتی و درمانی کشور فشار می آورد و از کیفیت درمانها می کاهد. بنابراین تلاش در زمینه پیشگیری از بروز عوارض بیماری و بالا بردن سطح آگاهی بیماران در این رابطه به‌مـوازات مراقبتهای درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است (شریفیان،1378، ص30).

در درمان هموفیلی علاوه بر انفوریون فاکتورهای انعقادی نباید حمایتهای روحی و عاطفی، مراقبتهای پیشگیری عمومی و حمایتهای آموزشی بیماران را از نظر دور داشت، مشکلات روحی و ضعف آگاهی بیماران در تمام جنبه های بیماری می تواند به اندازه مشکلات جسمی بیمار را ناتوان سازد (اسپرینگ هاوز ، 2002، ص 987).
پیشرفت در زمینه های درمانی و مراقبتی در سالهای اخیر در کشور ما به قدری بوده است که از مرگ و میر بیماران جلوگیری کند اما به دلایل متعدد برای زندگی عادی کافی نبوده است. لذا زندگی بسیاری از بیماران همراه با ضایعات مفصلی و عضلانی اسـت.

بسیاری از آنها قادر به کار فعال بخصوص در مشاغل بدنی و فیزیکی نیستند، استمرار مرض، عوارض، خونریزی و رفت و آمد آنها را از تحصیل نیز باز داشته است، ضمن اینکه دارایی ناچیز قبلی را نیر صرف هزینه های درمان و مراقبت می کنند (شریفیان، 1378، ص29 ).
برای بیمار هموفیل خونریزی ممکن است به طور ناگهانی و یا در اثر ضربه ایجاد شود، یکی از معمول ترین علایم هموفیلی خونریزیهای داخل مفصلی می باشد که منجر به التهاب مزمن سینوویوم (سینویت) ، تخریب مفصل و نهایتاً آرتروپاتی هموفیلی می شود.

مطالعات متعدد نشان می دهد این عارضه با شیوه زندگی، میزان رعایت برنامه های خودمراقبتی و درمانهای پروفیلاکسی ارتباط معنی‌داری دارد، آموزش به بیماران و خانواده آنها در باره انواع خونریزی و علایم همراه با آن، آموزش درباره درمانهای ممکن،‌‏ فعالیتهای ورزشی مجاز، داروهای مورد استفاده در هموفیلی و راههای پیشگیری از دوره های خونریزی می تواند در پیشگیری از بروز این عارضه ناتوان کننده و بهبود کیفیت زندگی بیماران موثر واقع شود (پاولوا ، 2002، ص 65).
هدف از آموزش به بیمار، ایجاد سازگاری مطلوب و موثر با تغییرات ناشی از بیماری در جهت ارتقاء سطح سلامت وی، درمان و نوتوانی است که نقش پرستاران در امر آموزش در زمینه های مختلف پیشگیری، درمان و نوتوانی قابل توجه است (ردمن ، 2001، ص 4).

آموزش و یادگیری فرایندی دو جانبه اند که نقش آموزش دهنده کمک به فراگیر است تا اینکه اطلاعات، مهارتها و نگرش هایی را که وی نیاز دارد یاد بگیرد (اسدی، 1379، ص12). پس با به کارگیری روشهای صحیح و موثر آموزش می توان الگوهای رفتاری را بـه منظور ارتقاء سطح آگاهی و نگرش افراد تغییر داد (پوتروپری، 2003، ص 472).
لک (1376) می نویسد: مشارکت دادن بیمار و خانواده در امر مراقبت و درمان باعث می‌شود تا مخارج بستری شدن در بیمارستان، مشکلات مفصلی، هزینه تعویض مفصل و معلولیت و از کار افتادگی در سنین رشد و نوجوانی کاهش یابد و غیبت از کار و تحصیل، عقب افتادگیهای اجتماعی و مشکلات روحی بیمار به چشم نخورد و در نهایت باعث کاهش مشکلات اجتماعی، اقتصادی و عاطفی در خـانواده شود (ص 20).

هدف از درمان در بیماری هموفیلی، پیشگیری از خونریزی و کاهش دفعات آن، جایگزینی ترکیبات خونی و فراورده های انعقادی و مراقبت به هنگام خونریزی می باشد (احسانی و همکاران، 1379، ص 183).
بیماران باید بدانند نوع و مقدار داروها و فاکتورهای جایگزین به نوع و شدت هموفیلی آنها بستگی دارد و به دلیل نیمه عمر کوتاه فاکتور انفوزیون آنها باید تکرار شود. همچنین آنها باید در مورد فعالیتهای ورزشی مجاز انفوزیون دارو در منزل، نحوه محافظت از وریدها، محاسبه مقدار مورد نیاز فاکتورهای انعقادی و احتیاطات مورد لزوم جهت به حداقل رساندن دوره های خونریزی و بسیاری از موارد دیگر نیز اطلاعات کافی داشته باشند. آموزش نکات فوق می تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران و کاهش موارد ناتوانی آنان منجر شود (اسپرینگ هاوز، 2002، ص 976).

از سوی دیگر مطالعات متعددی نشان داده که بیماران از رویکرد برنامه ریزی شده و هماهنگ آموزش بیمار فوایدی را دریافت می نمایند. کاهش طول مدت بستری، کاهش عوارض بیماری و تعداد دفعات پذیرش مجدد در بیمارستان و کاهش هزینه‌های درمانی و مراقبتی مزایایی هستند که بیماران از آن بهره برده و اکثراً به طور گسترده ای در پـژوهش‌های آموزش بیماران ثبت شده اند (پارسی نیا و همکاران، 1380، ص 145).
توسعه رفتار های بهداشتی از طریق آموزش، اعتماد به نفس مددجو را جهت پذیرش مسئولیت بیشتر افزایش می دهد. با کسب دانش و‌ آگاهی بیشتر شخص می تواند رفتارهای بهداشتی را در سطح بالاتری رعایت کند. هنگامی که مددجویان درباره سلامتی خود بیشتر آگاه شوند سریعتر در صدد تشخیص مشکلات خود بر خواهند آمد. (اسمعیلی، 1379، ص8 ).
طی یک بیماری مزمن به مشارکت فعال بیمار جهت رسیدن به اهداف و اجرای برنامه مراقبتی نیاز داریم جهت توانایی بیمار در این زمینه نیاز به تغییر روشها و ساختار مؤسساتی است که مراقبت بهداشتی و آموزش به بیمار را بر عهده دارند (مهاجر، 1380، ص 93).

انتخاب روش آموزش بهداشت باید با توجه به هدف، خصوصیات فراگیر و امکانات موجود انجام گیرد برای آموزش بیمار باید از حواس بینایی و شنوایی فراگیرنده استفاده شود (رحیمی، 1377، ص 39). وسایل کمک آموزشی بسیاری برای افزایش توانایی پرستار در اجرای آموزش بیمار در دسترس است. این وسایل شامل کتاب ها، جزوات، فیلم و اسلاید می باشد. ارزش این گونه وسایل در صورتی که در موقعیت مناسب از آنها استفاده شود، بسیار زیاد است (اسمعیلی، 1379، ص 35).

آموزش مفاهیم خود مراقبتی در پیشگیری از عوارض در بیماران هموفیل اهمیت به سزایی دارد که ضمن کاهش هزینه درمان و مراقبت به بهبود کیفیت زندگی آنان منجر می شود. در رابطه با بیماران هموفیل تحقیقات نشان می دهد که خود آنان می توانند بهترین نقش را در کنترل بیماری داشته باشند لذا هسته مرکزی این پژوهش بر آموزش و بررسی تاثیر آن بر آگاهی بیماران استوار شده است. از طرفی طبق تجارب کاری پژوهشگر و تحقیقات متعدد این بیماران از نگرش مثبت برای ادامه برنامه های خود مراقبتی برخوردار نیستند لذا موضوع بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی مد نظر پژوهشگر قرار گرفته است. امید است یافته های این پژوهش بتواند مراکز ارائه خدمات به بیماران هموفیلی را برای ارائه هر چه بهتر خدمات مشاوره ای و انتخاب برنامه های آموزشی مطلوب تر جهت بیماران و پرستاران شاغل در مراکز مراقبت از بیماران هموفیلی یاری نماید تا بدین وسیله بتواند گامی موثر در بهبود و ارتقاء وضعیت بهداشتی این قشر بردارد.

بیان مسئله پژوهش:
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل 20-12 سال مراجعه کننده به مجتمع درمانگاهی امام خمینی (ره) در رابطه با بیماری هموفیلی انجام شد.
اهداف پژوهش
هدف کلی :
تعیین تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل 20-12 سال مراجعه کننده به مجتمع درمانگاهی امام خمینی در رابطه با بیماری هموفیلی سال 1382
اهداف جزئی:

1- تعیین و مقایسه میزان آگاهی بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی در گروه تجربه قبل از آموزش و گروه شاهد در آزمون نوبت اول.
2- تعیین و مقایسه نگرش بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی در گروه تجربه قبل از آموزش و گروه شاهد در آزمون نوبت اول.
3- تعیین و مقایسه آگاهی بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی در گروه تجربه بعد از آموزش و گروه شاهد در آزمون نوبت دوم.
4- تعیین و مقایسه نگرش بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی در گروه تجربه بعد از آموزش و گروه شاهد در آزمون نوبت دوم.
5- تعیین تأثیر آموزش بر آگاهی بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی در گروه تجربه.
6- تعیین تأثیر آموزش بر نگرش بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی در گروه تجربه.

فرضیه های پژوهش:
عابد سعیدی به نقل از برنز و گرو (1999) می نویسد: فرضیه یک پیش بینی و حدس علمی است که محقق درباره رابطه احتمالی بین متغیرها ارائه می کند (ص 27).
1- آموزش در میزان آگاهی بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی موثر است.
2- آموزش در نگرش بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی موثر است.
تعریف واژه ها:
آموزش (نظری): آموزش فرایندی تعاملی است که باعث ایجاد یادگیری می شود و شامل اعمال آگاهانه و هوشیارانه است که به فرد در جهت به دست آوردن دانش و مهارتهای جدید کمک می کند (یوتروپری، 2003، ص 262).

آموزش (عملی): در این پژوهش آموزش به بیماران در گروه تجربه پس از انجام پیش‌آزمون از طریق پخش فیلم ویدئویی و ارائه کتابچه آموزشی در رابطه با بیماری هموفیلی و مراقبت از خود در بیماران هموفیل انجام شد.
تأثیر آموزش (عملی): در این پژوهش منظور از تأثیر آموزش عبارت است از محاسبه تفاوت بین امتیازات کسب شده از سوالات مربوط به سنجش آگاهی و نگرش بیماران در پرسشنامه قبل و بعد از آموزش از طریق پیش آزمون و پس آزمون.

آگاهی (نظری): طبق تعریف تیلور (1997) آگاهی به معنی کسب اطلاعات یا حقایق جدید و توانائی به یاد آوردن آموخته های قبلی است (ص 422). آگاهی به معنی تحصیل و جمع آوری اطلاعات در مغز به منظور استفاده از آنها یا ضبط این اطلاعات می باشد (اگدن ، 1999).
آگاهی (عملی): منظور از آگاهی در این پژوهش امتیازی است که واحدهای مورد پژوهش از پاسخگویی به 62 سوال قسمت دوم پرسشنامه کسب نموده اند و نتایج به صورت درجات خوب، متوسط و ضعیف تقسیم بندی شده است.

نگرش (نظری): نگرش حالت درونی است که بر انتخاب عمل فرد نسبت به یک چیز، یک شخص یا رویداد اثر می گذارد (اسمیت و مورو ، 2000).
نگرش را می توان تمایل نسبتاً دائمی هر فرد برای احساس کردن و رفتار کردن به شیوه‌ای خاص به یک موضوع یا یک پدیده معین دانست (ساعتچی، 1374، ص 139).
نگرش (عملی): منظور از نگرش در این پژوهش امتیازی است که واحدهای مورد پژوهش از پاسخگویی به 20 عبارت قسمت سوم پرسشنامه مربوط به نگرش راجع به بیماری هموفیلی (بر اساس مقیاس لیکرت) به دست آوردند.

هموفیلی (نظری): یک اختلال ژنتیکی وابسته به جنس است که با نبود یا نقص ساختمانی پروتئین های انعقادی مشخص می شود و منجر به طولانی شدن زمان انعقاد و ایجاد خونریزی می گردد (اورتو ، 1997، ص 117)‌.
بیماری هموفیلی (عملی): در این تحقیق منظور افراد مبتلا به هموفیلی «آ» و «ب» از نوع شدید یا متوسط در سنین 12 تا 20 ساله می باشند که جهت درمان خونریزی، جلوگیری از عوارض، انجام آزمایشات و معاینات دوره ای به درمانگاه هموفیلی مجتمع درمانگاهی امام خمینی (ره) مراجعه نموده و در آن مرکز دارای پرونده پزشکی می باشند سطح فاکتور انعقادی برای بیماران نوع شدید کمتر از 1% و برای بیماران نوع متوسط 1 تا 5% بود.
درمانگاه (نظری): مکانی است برای بیمارانی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند و در مواقع لزوم برای مراقبت و درمان به آن محل مراجعه می نمایند. در این واحدهای سر پائی خدمات تشخیصی، درمانی، مشاوره، مراقبت، آموزش بهداشت و توانبخشی توسط پرسنل آن مرکز ارائه می گردد (تیلور، 1997، ص 35).
درمانگاه هموفیلی مجتمع درمانگاهی امام خمینی (عملی):

منظور قسمتی از مجتمع درمانگاهی بیمارستان امام خمینی تهران است که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و مرکز اصلی مراجعه بیماران هموفیلی به منظور درمان خونریزی، پیشگیری از عوارض، مشاوره، آزمایشات و معاینات دوره ای می باشد.

پیش فرضهای پژوهش
1- هموفیلی از بیماریهای خونریزی دهنده ارثی است که از طریق کروموزوم X حامل ژن هموفیلی منتقل می شود (برونر، 1379، ص 399).
2- آلودگی به هپاتیت C و ایدز از خطرناک ترین عوارض بیماری هموفیلی به شمار می‌آیند (کریمی، 2002، ص 740).
3- خونریزیهای مفصلی (همارتروز) از شایع ترین علایم بیماری هموفیلی هستند (لک، 1377، ص 29).
4- آرتروپاتی هموفیلی دلیل اصلی معلولیت در افراد هموفیل است (رزندال، گیلبرت، آیکوف، 1377، ص 35).
5- آگاهی وسیله ای است که بر روی نگرش و عملکرد فرد تأثیر می گذارد (جلیلیان، 1380، ص 74).
6- هدف از آموزش به بیماران دست یافتن به عالی ترین سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی می باشد (برونر- سودارث، 2000، ص 6).
7- اجرای برنامه های آموزشی به بیماران هموفیل با توسعه دانش آنها، به کاهش دوره های خونریزی منجر می شود (شاو ساسمن، 1999، ص 41).

محدودیت های پژوهش

محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر:
1- تفاوتهای فردی، خصوصیات روحی و روانی و زمینه های فرهنگی واحدهای مورد پژوهش بر میزان آگاهی آنها موثر است. انگیزه و علاقه شخصی واحدهای مورد پژوهش از جمله عواملی است که بر میزان یادگیری واحدهای مورد پژوهش تأثیر می‌گذارد که تفکیک واحدهای مورد پژوهش بر اساس این متغیر ممکن نبود و از محدودیت های پژوهش محسوب می شد.
2- مطالعات شخصی واحدهای مورد پژوهش و کسب اطلاعات از طریق رسانه های گروهی بر میزان آگاهی آنها در طول پژوهش موثر بود و این تغییر آگاهی با شیوه آموزش داده شده ارتباطی نداشت و کنترل این متغیر از عهده پژوهشگر خارج بود.
3- مشکلات شخصی و خانوادگی واحدهای مورد پژوهش در طول آموزش بر میزان یادگیری و نحوه پاسخ به سوالات پرسشنامه موثر بود و تفکیک واحدهای مورد پژوهش بر حسب این متغیر امکان پذیر نبود.

محدودیت های در اختیار پژوهشگر:
محدودیت های که تحت نظر گرفته شد:
1- در این پژوهش بعضی از خصوصیات دموگرافیک مثل شغل و میزان تحصیلات والدین، وضعیت اجتماعی، اقتصادی خانواده، و… بر روی آگاهی و نگرش بیماران تأثیر گذار بود که پژوهشگر با طرح‌ریزی سولات دقیق در قسمت اول پرسشنامه (مشخصات دموگرافیک) تأثیر این متغیرها را بر روی میزان آگاهی و نگرش بیماران مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
2- زمان برگزاری کلاسهای آموزشی (پخش فیلم ویدئویی) و عوامل فیزیکی و محیطی می‌توانست در میزان یادگیری بیماران، موثر باشد که سعی شد با نمایش فیلم ویدئویی در ساعات صبح و مناسب کردن شرایط محیط از نظر نور، تهویه و سر و صدا و… این تأثیر به حداقل برسد.

اهمیت پژوهش:
با پیشرفتهای نوین در علوم پزشکی تعداد افراد هموفیل که به سنین بالاتر می رسند رو به ازدیاد است ولی از آنجائی که این بیماران هزینه های بالائی را بر روی سیستم بهداشت و درمان کشور اعمال می نمایند لازم است با استفاده از برنامه های آموزشی مدون سطح آگاهی آنها در مورد بیماری و اقدامات مراقبتی، درمانی ارتقاء یابد و نگرش های منفی آنان با نگرش های مثبت جایگزین گردد.

علاوه بر هزینه بالای بیماری باید به عوارض خونریزی و مشکلات مفصلی ناشی از بیماری که با غیر فعال کردن بیمار حضور او را در خانواده، مدرسه و اجتماع کمرنگ کرده و در نهایت با ایجاد ناتوانی و معلولیت منجر به مشکلات اجتماعی، اقتصادی و روحی و روانی در خانواده و اجتماع می شود اشاره نمود که امروزه با آموزش برنامه‌های خود مراقبتی و مراقبت در منزل تا حدود بسیار زیادی قابل کنترل و پیشگیری می باشد. پژوهشگر می تواند با تعیین نیازهای آموزشی بیماران هموفیل تاثیر برنامه های مشاوره ای مراکز هموفیلی را که اکثراً به صورت جلسات سخنرانی برگزار می گردد مورد بررسی قرار دهد و با اجرای برنامه آموزشی سمعی بصری (فیلم و کتابچه آموزشی) تأثیر این روش آموزشی را بر آگاهی و نگرش بیماران سنجیده و مورد بررسی قرار دهد. باشد که نتایج این پژوهش راهنمائی جهت مسئولین و برنامه ریزان مرکز بیماریهای خاص باشد تا بتوانند با به کار گیری روشهای مطلوب تر و برنامه منسجم تر جهت آموزش بیماران هموفیل به برطرف کردن نیازهای آموزشی، بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی آنها همت گمارند. همچنین نتایج این تحقیق می تواند آن مرکز را از وضعیت آگاهی و نوع نگرش بیماران هموفیل در رابطه با بیماری خود آگاه نموده و در تدوین برنامه های آموزشی موثر برای بیماران و پرستاران شاغل در این مراکز موثر باشد.
در بخش آموزش پرستاری نیز یافته های این پژوهش می تواند نظر برنامه ریزان آموزش پرستاری را به اهمیت آموزش به بیماران هموفیل جلب نماید.
یافته های حاصل از این پژوهش می تواند رهنمودی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت برگزاری دوره های بازآموزی برای پرستاران شاغل در مراکز بیماریهای خاص باشد. در بخش مدیریت پرستاری نیز یافته های این پژوهش می‌تواند نظر مدیران را به لزوم برنامه ریزی آموزشی منسجم و مداوم برای بیماران هموفیل جلب نماید.

منابع فارسی:
1 احسانی و همکاران. (1379)، کودک بیمار، تهران : موسسه فرهنگی نور دانش.
2 اسدی، خشایار. (1381)، پیشرفتهای پژشکی در هموفیلی، بنیاد امور بیماریهای خاص، شماره 12 و 13
3 اسمعیلی، روانبخش. (1379)، کاربرد فرایند پرستاری در آموزش بیمار، تهران: نشر سالم.
4 انجمن هموفیلی ایران. (1377)، هموفیلی، نشریه آموزشی، ج 4، شماره 2، تهران: انتشارات کانون هموفیلی ایران.
5 آیکوف، رزندان، گیلبرت. (1377)، کنترل بافت سینوویال در بیماران هموفیل، ترجمه پیوندی ، فصلنامه کانون هموفیلی ایران، سال سوم، شماره نهم و دهم.
6 برونر سودارث. (1379)، هندبوک پرستاری داخلی جراحی، ترجمه کلاهی و همکاران، تهران : انتشارات گلبان.
7 جلیلیان، میترا. (1380)، بررسی آگاهی و عملکرد پرستاران در مورد کاربرد داروهای شیمی درمانی رایج و استفاده از امکانات حفاظتی، پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری، گرایش داخلی جراحی، دانشگاه آزاد اسلامی.
8 چوپان، علی اکبر. (1381)، خدمات مرکز جامع هموفیلی ایران، فصلنامه کانون هموفیلی، سال هفتم، شماره پانزدهم.
9 دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت. (1380)، تحقیق در ارتقای سلامت، ترجمه پارسی‌نیا و همکاران، ناشر: دفتر ارتباطات و آموزش بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

10 رحیمی، نسرین. (1377)، اصول مبانی خدمات بهداشتی، تهران: انتشارات شهر آب.
11 شریفیان، رمضانعلی. (1378)، شناخت ناقلان و تشخیص قبل از تولد در هموفیلی، فصل نامه کانون هموفیلی ایران، سال چهارم، شماره یازدهم و دوازدهم.
12 عابد سعیدی، ژیلا. امیر علی اکبری، صدیقه. (1381)، روش تحقیق در علوم پزشکی و بهداشت، تهران: نشر سالمی.
13 لک، منیژه. (1377)، خونریزهای مفصلی (همارتروز) و درمانهای پیشنهادی برای بیماران هموفیل، فصلنامه کانون هموفیلی ایران،‌ سال سوم، شمـاره نهم و دهم.
14 مهاجر، تانیا. (1380)، اصول آموزش به بیمار : راهنمای آموزش به بیمار جهت کلیه اعضای تیم بهداشتی درمانی، تهران : نشر سالمی.
15 هاریسون. (2001)، بیماریهای خون، اصول طب داخلی هاریسون، ترجمه میرزاده و نورایی، تهران: انتشارات اشتیاق.

فهرست منابع خارجی:
1 Bar bara L. Hesselgrave. (2003), Helping to manage the high cost of rare disese, Managed care Quarterly, Vol 2, Issue 1, p.1-6.
2. Brunner L, soddarth, D.(2000), Medical surgical Nursing, philadelphia, j. B. CO.
3. Chehab, Nadine. (2002), Review of coagulation products used in the treatment of Hemophilia, pharmacotherapy, Vol 5, No 4, p.40-56.
4. Coudhary, U.P. (2000), Hemophilia , personal practice, Indian pediatric, 37: 45 – 53
5 Gilbert, Aggie. schaefer, Judy. (2001), Nursing Management of Basic Hemophilia.
6. Karimi et al. (2002), In herited coagulation disorders in Southern Iran. Haemopilia ,8(6), P.740 – 4
7 Klug Redman, Barbara. (2001), the practice of patient Education, Ninth Edition, p. 3-4.
8. Ogden, j. (1999), A text Book of patient Education, 8 th, st louis, Mosby Co.
9. Ortto, E. W. (1997), Clinical Hematology: Principles procedures, correlation uK: WB sanders Co.
10. Pavlova, AK. (2002), In tensive rehabilation of a knee joint in Hemophilic patients, 4 preliming study, folia Med (plovdiv), 44 (1-2), P.
40-4.
11. Potter, p. perry, A (2003), foundamental of nursing: professional standard in Nursing practice, 4 thed, st louic, Mosby.
12. Show, susman. (1999), Hemophilia: the facts, Nurs stand, vol 13(3), oct 6, P. 39- 46.
13. Smith CM. Maurer, A. (2000), community health Nursing, second Edit, philadelphia, W. B, saunders Co.
14. Spring house. (2002), patient teaching, Reference Monual, pennsylvania.
15. Taylor, LL. (1997), foundamental of Nursing, Second Edition,

Philaderphia JB lippincott Co.

چهار چوب پنداشتی:
چهار چوب پنداشتی این پژوهش را بیماری هموفیلی و آموزش بیماران هموفیل تشکیل می دهد که در این راستا به مفاهیم آموزش،‌آگاهی و نگرش نیز پرداخته شده است.
هموفیلی یک اختلال مادرزادی خونریزی دهنده است که به دلیل عدم وجود حداقل یک فاکتور انعقادی رخ می دهد . این بیماری در برگیرنده انواع مختلف اختلالات خونریزی دهنده بوده و از شایع ترین مشکلات انعقادی است. هموفیلی A یا هموفیلی کلاسیک ناشی از کمبود فاکتور 8 است و هموفیلی B به نام بیماری کریسمس هم معروف است که ناشی از کمبود فاکتور 9 می باشد. انواع دیگر هموفیلی شامل هموفیلی C ناشی از کمبود فاکتور 11، کمبود فاکتور هاگمن به دلیل کمبود فاکتور 12 رخ می دهد. ون ویلبراند یا هموفیلی عروقی در اثر کمبود خفیف فاکتور 8 (15 تا 50 درصد طبیعی) همراه با اختلال عمل پلاکت ایجاد می شود. موارد ذکر شده کمتر از 10 درصد از هموفیلی ها را تشکیل می دهند . اکثریت کودکان مبتلا به هموفیلی از نوع A یا B هستند که 80 درصد از موارد ابتلا مربوط به هموفیلی A می باشد.

هموفیلی A و B به صورت کروموزوم جنسی مغلوب انتقال می یابد و فقط در جنس مذکر دیده می شوند (لاکمن، 1379، ص 57 و 56). بیماری ون ویلبراندیک صفت غالب است و در زنان و مردان بروز می کند. هموفیلی غالبا به وسیله یک مرد فاقد بیماری و یک زن حامل انتقال می یابد . یک مرد هموفیل و یک زن سالم می توانند کودکان مذکر طبیعی و کودکان مونث حامل ژن هموفیلی به وجود آورند.

ژنهای مسئول سنتز فاکتور 8 و 9 بر روی کروموزوم X قرار گرفته ایند. در هموفیلی این ژنها معیوب بوده و یا وجود ندارند و به این خاطر هموفیلی یک اختلال وابسته به جنس می باشد. یک مرد هموفیل دارای یک کروموزوم X مبتلا و یک کروموزوم Y می باشد. دختران چنین فردی همگی ناقل خواهند بود زیرا یک کروموزوم X مبتلا از پدر و و یک کروموزوم X سالم را از مادرشان دریافت می کنند . زنان ناقل به دلیل داشتن یک کروموزوم X سالم که می تواند در تولید فاکتور 8 و 9 موثر واقع شود انعقاد خون طبیعی خواهند داشت .در مردان کروموزوم Y نمی تواند در تولید فاکتور 8 و 9 موثر واقع شود. به این دلیل اگر یک مرد کروموزوم X حامل ژن هموفیلی را به ارث ببرد او مبتلا به بیماری خواهد شد زیرا کروموزم Y او نمی تواند ناتوانی کروموزوم X را برای تولید فاکتور 8 یا 9 جبران کند (شاو، ساسمن ، 1999، ص39)‌.
در مواردی که زن ناقل و مرد سالم باشد از پسرها مبتلا و از دخترها ناقل خواهند بود.

 

وقتی مادر ناقل بیماری است: fig (1)
کروموزوم X حامل ژن طبیعی: X
کروموزوم X حامل ژن بیماری: X
اگر پدر مبتلا به بیماری و مادر سالم باشد همه دخترهای این خانواده ناقل و همه پسرها سالم خواهند بود.

وقتی پدر بیمار و مادر سالم است: fig (2)
کروموزوم X حامل ژن طبیعی: X
کروموزوم X حامل ژن بیماری: X
اگر یک مرد هموفیل با زنی که ناقل است ازدواج کند احتمال تولد یک دختر هموفیل وجود خواهد داشت. در این رابطه لازم است که برخورداری از ازدواجهای نسبی در خانواده های هموفیل تأکید شود برای مثال پسر عمو با دختر عمو، پسر عمه با دختر دایی، پسر خاله با دختر خاله و… (آگوزی ، 1998، ص 619).
در حدود از افراد هموفیل در تاریخچه خانوادگی خود سابقه ای از هموفیلی ندارند، در این موارد هیچ علت شناخته شده ای غیر از جهش ژنی وجود ندارد که در آن یک ژن هموفیل جدید ایجاد شده است که می تواند به نسل های بعدی نیز منتقل شود (شریفیان، 1378، ص 29).

حدود 50% از موارد جهش ها در نتیجه وارونگی ژن می باشد که تاکنون 3 نوع وارونگی ژن که باعث هموفیلی شدید می شود شناسایی شده است . همچنین ثابت شده است که جهش های دیگر به صورت توقف کد ، حذف ، الحاق و اتصالات غیرطبیعی نیز می‌توانند منجر به همـوفیلی شدید شوند (جیانلی و همکاران، 2002، 168).
هموفیلی بر پایه سطح پلاسمایی فاکتور و شدت بیماری بالینی به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی می شود . سطح فاکتور انعقادی نرمال بین 50 تا 120 درصد می باشد. در هموفیلی شدید سطح پلاسمایی کمتر از 1% از فاکتور انعقادی بوده و معمولاً با علایمی چون دوره های تکرار شونده همارتروزهای ناگهانی (خونریزهای مفصلی) و خونریزی در بافت نرم مشخص می شود. بیماران با هموفیلی متوسط دارای سطح پلاسمایی بین 5-1 درصد حد نرمال بوده و در نوع خفیف که سطح فاکتور بین 5 تا 25 درصد حد نرمال می‌باشد بدنبال ترومای شدید یا جراحی خونریزی شدید وجود خواهد داشت. دوره های خونریزی در اولین سال زندگی نادر می باشد (چودهری ، 2000، ص 45).

میانگین سن تشخیص برای نوع شدید 9 ماهگی می باشد که کودک شروع به یادگیری ایستادن و راه رفتن می کند. ظهور علایم همراه با خونریزی در مورد زایمان تروماتیک زودرس تر می باشد که منجر به ایجاد هماتوم سر می گردد.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله تفسیر سوره آل عمران word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله تفسیر سوره آل عمران word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله تفسیر سوره آل عمران word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله تفسیر سوره آل عمران word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله تفسیر سوره آل عمران word :

تفسیر آیات 36 و37 سوره¬ی مبارکه¬ی آل¬عمران:
(فلما وضعتها قالت: رب انی وضعتها انثی) با این¬که می¬توانست بفرماید: (فلما وضعت مافی بظنها) از جمله¬ی آن¬چه در بطن داشت تعبیر کرد. و فرمود: (وقتی آن را وضع کرد) و این خود کوتاه¬گوئی لطیفی است و معنای جمله این است که زمانی¬که فرزند خود را در شکم داشت بزائید و معلومش گردید که دختر زائیده گفت(پروردگارا من آن را دختر آوردم) و این سخن به¬ظاهر جمله¬ایست خبری ولی منظور از آن حسرت و اندوه است به-ان¬که بخواهد به¬خدا خبری داده باشد.
(والله اعلم بما وضعت و لیس الذکر کالانثی) این دو جمله از همسر عمران نیست بلکه کلام خدای تعالی است که به عنوان جمله¬ی معترضه آورده شده و بعضی در این¬باره دو احتمال می¬دهند یکی این¬که هر دو جمله کلام مدر مریم همسر عمران باشد دوم این¬که جمله¬¬ی اولی کلام خدا و دومی کلام همسر عمران باشد که هیچ¬یک درست نیست.
اما اولی درست نیست زیرا پرواضح است که اگر کلام همسر عمران باشد باید آیه به این صورت باشد(خدا بهتر می¬داند من چه¬چیز زائیده¬ام) لکن از آن¬جا که گفتیم جمله¬ی قبلی(رب انی وضعتها انثی) درمقام اظهار حسرت و اندوه بود از ظاهر جمله¬ی(والله اعلم بما وضعت) استفاده می¬شود که می¬خواهد بفرماید ما می¬دانیم که فرزند او دختر است ولکن با دخترکردن فرزند او خواستیم آرزوی او را به بهترین وجه بر آوریم و به طریقی برآوریم که او را خشنودتر سازد و اگر اومی¬دانست چرا فرزند در شکم او را دختر کردیم هرگز حسرت نمی¬خورد و آن¬طور اندوهناک نمی¬شد

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید