دانلود مقاله انسان سالم و ویژگی‌های آن از دیدگاه ویکتور فرانکل word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله انسان سالم و ویژگی‌های آن از دیدگاه ویکتور فرانکل word دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله انسان سالم و ویژگی‌های آن از دیدگاه ویکتور فرانکل word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود مقاله انسان سالم و ویژگی‌های آن از دیدگاه ویکتور فرانکل word

چکیده  
مقدمه  
انسان سالم و ویژگی‌هایش، از منظر فرانکل  
توانایی‌های روحانی انسان  
ویژگی‌های انسان سالم  
1- آزاد، مختار و گزینش‌گر  
2- خودآگاه و مسئولیت‌پذیر  
3 ارزش مدار  
الف) خلّاقیت  
ب. دریافت و ایثار عشق  
ج. تحمل خردمندانه رنج  
4 معناجویی  
5 یکتایی و بی‌همتایی (تفرد و جایگزین ناپذیری)  
6 پاسخ‌گویی به ندای وجدان  
نقد و بررسی  
1 ملاحظاتی در اندیشه‌های فرانکل در تعریف سلامت  
2ـ در ساختار انسان سالم  
نتیجه‌گیری  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود مقاله انسان سالم و ویژگی‌های آن از دیدگاه ویکتور فرانکل word

شولتز، دوآن، روان‌شناسی کمال (الگوی شخصیت کامل)، ترجمه گیتی خوشدل، چ چهارم، تهران، نشر پیکان، 1386

فرانکل، ویکتور امیل، پزشک و روح، ترجمه فرخ سیف بهزاد، چ دوم، تهران، انتشارات درسا، 1372

ـــــ، انسان در جستجوی معنا، ترجمه نهضت صالحیان و مهین میلانی، چ هجدهم، تهران، انتشارات درسا، 1386

ـــــ، فریاد ناشنیده برای معنا، ترجمه مصطفی تبریزی و علی علوی نیا، چ دوم، تهران، انتشارات فراروان، 1383

ـــــ، انسان در جستجوی معنای غایی، ترجمه احمد صبوری و عباس شمیم، تهران، تهران صدا- قصیده، 1381

محمد‌پور یزدی، احمدرضا، ویکتور امیل فرانکل، بنیانگذار معنا درمانی، چ اول، تهران، نشر دانژه، 1385

مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 1، چ 7، تهران، انتشارات صدرا، 1377

حیدری، مجتبی، «معنا‌درمانگری فرانکل در نگاه تحلیلی و نقد»، مجله معرفت، ش 119، آبان 1386، ص 140-121

چکیده

تحقیق حاضر با هدف نقد و بررسی دیدگاه ویکتور فرانکل، یکی از روان‌شناسان کمال در موضوع شخصیت سالم به رشته تحریر درآمده است. فرانکل در معرفی انسان سالم ابتدا از دو ظرفیت روحانی و متعالی انسان، یعنی «توانایی از خود فاصله گرفتن» و «از خود فرارفتن» سخن گفته، سپس شاخصه‌های سلامت را به میزان فعلیت بخشیدن به این ظرفیت‌ها تبیین کرده است. ویژگی‌های انسان سالم از این دیدگاه، عبارت‌اند از: آزادی و اختیار، خودآگاهی و مسئولیت‌پذیری، ارزش‌مداری (خلاقیت، عشق، رنج)، معناجویی، یکتایی و بی‌همتایی و پاسخ‌گویی به ندای وجدان. نگارنده با روش تحقیق توصیفی-تحلیلی ضمن بررسی و نقد دیدگاه فوق، به مقایسه آن با دیدگاه قرآن پرداخته و به این نتایج دست یافته که دو دیدگاه در تعریف، گستره و هدف‌گذاری «سلامت» و ساختار انسان سالم، تفاوت داشته و مواردی چون عدم توجه کافی به مبدأ و مقصد و ناتوانی در ارائه تعریفی جامع از مفاهیمی، چون خدا، جاودانگی، عمل و وجدان، از کاستی‌های نظریه فرانکل است.

کلید‌واژه‌ها: فرانکل، انسان سالم، معنا‌جویی، ندای‌وجدان.

 

مقدمه

سلامت مفهومی است که در ساده‌ترین تعریفش، به معنای سالم بودن و دور از آفت بودن بدن، اندیشه و روح است. در تعریف علمی این واژه، زمانی نظریه رایج، مدل سلامت زیست ـ پزشکی بود که فقط به بررسی ارگانیزم و بیولوژیک انسان می‌پرداخت، اما به تدریج با روشن شدن کاستی‌های این نگرش الگوی زیستی ـ روانی ـ اجتماعی قوت گرفت و طرفداران این الگو سلامت فرد را نتیجه تعامل عوامل زیست‌شناختی (ویروس‌ها، باکتری‌ها و ;)، روان‌شناختی (بازخوردها، باورها و رفتارها)، جامعه‌شناختی (طبقه، شغل، نژاد و ;) دانستند. امروزه وقتی در متون روان‌شناسی و دینی از انسان سالم سخن به میان می‌آید، منظور، سلامت در بعد روان‌شناختی است که البته این بعد هم نمی‌تواند بدون ارتباط با ابعاد دیگر سلامت، معرف شخصیت سالم باشد، زیرا جایگاه بحث از سلامت در بعد زیستی و اجتماعی، در قلمرو علوم دیگر است

سلامت روان نیز از مفاهیمی است که در تبیین آن تلاش‌های فراوانی صورت گرفته و نظریه‌پردازان شخصیت هر یک به گونه‌ای از سلامت روان و معیارهای رفتار سالم و ناسالم سخن گفته‌اند. نظام‌های زیستی‌نگر، سلامت روانی را در کارکرد صحیح اندام‌ها و دستگاه عصبی بدن می‌دانند. نظام روان تحلیل‌گری، سلامت روان را در کنش موزون سه پایگاه شخصیت (نهاد، من و فرامن) می‌بیند و نظام رفتارگرا، سلامت روانی را در رفتارهای سازش یافته و آموخته شده در محیط تعریف می‌کند. انسان‌گراها سلامت روان را در ارضای نیازهای اساسی و رسیدن به مرحله خودشکوفایی و تحقق خویشتن می‌دانند

ویکتور امیل فرانکل1 عصب‌شناس، روانپزشک و روان‌شناس وجودگرای قرن بیستم و بنیان‌گذار نظریه «تحلیل وجودی» (معنا درمانی) است که با نگرش مثبت به ماهیت سه بعدی انسان (جسم، روان و روح) و اصالت بخشیدن به بعد روحانی وی، تلاش می‌کند نظریه نوپای خود را که عملاً در سال‌های اسارتش در زندان‌های «داخائو» و «آشویتز» به آزمون گذاشته وخود نیز از آن سر بلند بیرون آمده، استحکام بخشد و با تألیف کتاب‌ها و سخنرانی‌های متعدد در دانشگاه‌های معتبر، این پیام را به گوش انسان‌ها برساند که با داشتن معنا در زندگی می‌توانند سلامت واقعی را تجربه کنند، حتی اگر در دشوارترین شرایط قرار گیرند. وی متأثر از فیلسوفان وجودی، چون کی‌یرکگارد، شوپنهاور، هایدگر و; بر این باور است که محور اصلی شخصیت انسان، روح اوست و تن و روان همچون لایه‌ای آن را احاطه کرده‌اند. عناصر اساسی این ساحت روحانی، یعنی آزادی، معنویت و مسئولیت، راهنمای انسان به سوی سلامت و سعادت هستند. بنابراین، سخن از ماهیت انسان بدون در نظر گرفتن یک‌پارچگی و تمامیت او در سه بعد جسم، روان و روح، و سخن از سلامت انسان، بدون توجه به هسته مرکزی شخصیت (روح)، نیازها و عناصر اصلی ساحت روحانی، سخنی گزاف خواهد بود

فرانکل در بیان نیازهای متعالی روحانی، از شش نیاز اصیل انسان: پویایی اندیشه، معناجویی، تعالی خویشتن، ابدیت، دین و گروه دوستی عاطفی یاد می‌کند و چارچوب شخصیت سالم را بر پایه آن بنیان می‌نهد. شخصیتی فراسوی بهنجاری که در تلاش برای حصول به سطح پیشرفته کمال و تحقق استعدادهای وجودی خویش، حداکثر استفاده را از ویژگی‌های ماهیتی خود (آزادی، مسئولیت و معنویت) ببرد

نوشتار حاضر درصدد پاسخ به این سؤال است که انسان سالم از دیدگاه فرانکل چه مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی دارد؟ بدیهی است تبیین ویژگی‌های انسان سالم از این دیدگاه می‌تواند گوشه‌ای از ابهامات مربوط به سلامت روان را برطرف کرده و در کنار سایر نظریه‌های شخصیت، راه‌گشای انسان طالب سلامت در مسیر حرکت به سوی رشد و تکامل باشد و در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و تربیتی برای پرورش انسان‌هایی متعالی نقشی مؤثر ایفا کند

انسان سالم و ویژگی‌هایش، از منظر فرانکل

روان‌شناسان کمال که اغلب خود را انسان‌گرا و حامی جنبش استعداد بشری2 می‌نامند، با نگرش انتقادی به نظریه‌های روان‌کاوی و رفتارگرایی، بر این باورند که اشکال سنّتی روان‌شناسی با محدود کردن ماهیت انسان و شکل‌گیری شخصیت او در محیط یا دوران کودکی، سلامت را نداشتن بیماری عاطفی یا ارضای تمامی نیازها و سائق‌ها می‌دانند، حال آنکه انسان چیزی بیش از اینهاست. فقدان بیماری عاطفی، انسان را در سطح بهنجاری قرار می‌دهد، لکن مفهوم سلامت، فراتر از بهنجاری است. چه بسا افرادی که از زندگی در شرایط به ظاهر مطلوب و راحت، شغل مطمئن و خانواده‌ای گرم و صمیمی بهره‌مند بوده و به این معنا بهنجار هستند، اما احساس خوشبختی و رضایتمندی از زندگی نمی‌کنند و از نظر روانی، سالم نیستند

فرانکل با تأسیس اصل «اراده معطوف به معنا» در برابر «اراده معطوف به لذت» فرویدی و «اراده معطوف به قدرت» آدلری، شخصیت سالم را در قالب این اصل، تبیین می‌کند. به عقیده او انسان سالم، انگیزش بنیادینی به نام «اراده معطوف به معنا» دارد. این انگیزش چنان نیرومند است که می‌تواند همه انگیزش‌های انسانی دیگر را تحت‌الشعاع قرار دهد. «اراده معطوف به معنا‌دار بودن زندگی» شرط حیاتی سلامت روان است. در زندگی بی‌معنا، دلیلی برای ادامه زیستن باقی نمی‌ماند

گرچه جست‌وجوی معنا، وظیفه‌ای سخت و مبارزه‌جویانه است و موجب افزایش تنش درونی می‌شود، لکن سلامت روان در گرو حد معینی از تنش است. شخص سالم همواره در حال «شدن» و تلاش برای رسیدن به اهدافی است که با آنها به زندگی‌اش معنا ببخشد. درک فاصله بین آنچه هست و آنچه باید باشد، آنچه بدان دست یافته و آنچه باید بدان دست یابد، تنشی را به او تحمیل می‌کند که نتیجه آن، تلاش و تکاپوی بیشتر و حرکت به سمت کمال است

انسان سالم، انسانی است که احساس خوشبختی و رضایتمندی از زندگی دارد، اما هدف او رسیدن به خوشبختی نیست. فرانکل، خوشبختی را لذت بردن از زندگی تعریف نمی‌کند و معتقد است هدف قرار دادن لذت، به نوعی تفکر بیمارگونه است. «یک انسان بیمار، کل معنای زندگی را در لذت، و هدف همه فعالیت‌های انسان را خوشبختی می‌داند».4 نظریه نقش غالب اصل لذت در کل زندگی روانی، از اصول اساسی مکتب روان‌کاوی است. اما مکتب تحلیل وجودی بر این باور است که لذت نمی‌تواند هدف و معنای زندگی باشد و فقدان لذت، زندگی را از معنا تهی نمی‌کند

پذیرش اصل لذت به عنوان معنای کلی زندگی، توالی فاسدی دارد که به دو مورد از آنها پرداخته می‌شود

1 لذّت، محصول دستیابی انسان به خواسته‌ها و مطالباتش بوده و خواسته‌های انسان پایانی ندارد. او با وصول به هر لذتی، لذت فراتری را طالب است که نهایتی برای آن متصور نیست. در نتیجه، او هرگز احساس رضایت از زندگی را تجربه نخواهد کرد. 2 با پذیرفتن اصل لذت به عنوان هدف همه فعالیت‌های انسان، تمایزی میان افعال اخلاقی و غیر اخلاقی انسان باقی نمی‌ماند و همه اهداف، یک جهت پیدا می‌کنند. بر این اساس، فرقی نمی‌کند انسان پولش را صرف خرید غذای بیشتر و بهتر برای خودش کند یا صرف انفاق و کمک‌رسانی به دیگران، چون در هر دو حال، پول، لذت آفرین بوده است و ارزش‌گذاری اخلاقی بین این دو عمل، تأثیری ندارد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله انگلیسی همسویی راهبردهای کسب و کار با فناوری اطلاعات با ترجمه فارسی word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله انگلیسی همسویی راهبردهای کسب و کار با فناوری اطلاعات با ترجمه فارسی word دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله انگلیسی همسویی راهبردهای کسب و کار با فناوری اطلاعات با ترجمه فارسی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود مقاله انگلیسی همسویی راهبردهای کسب و کار با فناوری اطلاعات با ترجمه فارسی word

چکیده

مقدمه

همسویی استراتژیک چیست؟

تاریخچه و اهمیت موضوع

مدل های همسویی استراتژیک;

1- مدل کلارک;

3-  مدل C4 همسویی;

گامهای همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان

1-  تعیین ارزشهای سازمان

2-  رتبه‌بندی اولویت‌های ارزش‌های کسب و کار

3- تخصیص مجدد منابع به اولویتها

4- اطلاع رسانی وضعیت فعلی همسویی در سازمان و ارائه برنامه‌ای برای افزایش آن

5-  سازماندهی جهت حفظ همسویی

مراحل رفع عدم همسویی;

1- کشف و شناسایی;

2- اصلاح

3 – پیشگیری;

نتیجه گیری;

منابع و ماخذ

چکیده

در محیط پر تلاطم کسب و کار امروز ، موفقیت سازمان ها در گرو جهت گیری همه بخشهای سازمان ، در راستای مسیر استراتژیک آن است. امروزه که بیشترین سرمایه گذاری سازمانها بر روی فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی صورت می گیرد ، سازمانها در جهت رسیدن به اهداف استراتژیک خود چاره ای جز استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان یک منبع استراتژیک ندارند و اینجاست که مفهوم همسویی استراتژی های فناوری اطلاعات و کسب و کار (‌همسویی استراتژیک ) ، معنی پیدا می کند . همسویی استراتژیک ، به بکارگیری فناوری اطلاعات به شیوه ای شایسته و بهنگام و در توازن با استراتژی ها ، اهداف و نیاز های کسب و کار اشاره دارد. تحقیقات انجام شده در زمینه همسویی استراتژیک ، وجود ارتباط مثبت و مؤثر بین استراتژی های رقابتی ، فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی را نشان می دهد و مدیرانی که در سازمانهایشان موفق به ایجاد همسویی استراتژی های کسب و کار وفناوری اطلاعات شده اند، تاکید می کنند که ایجاد یکپارچگی برای بقا و موفقیت سازمانها ضروری به نظر می رسد

اما متاسفانه باوجود اینکه واژه همسویی استراتژیک از سال 1970 در محافل علمی خارج از کشور مطرح بوده است و تحقیقات مختلف نشان دهنده ارتباط بین همسویی استراتژیک و عملکرد سازمانی است، تاکنون این مطلب کمتر در سازمانها و محافل علمی کشورمان مورد توجه قرار گرفته است . پس امیدواریم که با ارائه این مقاله علاوه بر بیان مفاهیم مرتبط با همسویی استراتژیک و معرفی یکی از مشهورترین مدل های ارائه شده در زمینه همسویی استراتژیک، راهکار های عملی جهت سنجش میزان همسویی استراتژیک ارائه دهیم و زمینه را برای بحث بیشتر پیرامون این مقوله فراهم آوریم .در این مقاله ابتدا تعاریفی از همسویی استراتژیک ارائه می شود و پس از بیان تاریخچه و اهمیت این موضوع به ارائه مدلهایی در زمینه همسویی استراتژیک می پردازیم.در ادامه گامهای لازم برای رسیدن به همسویی استراتژیک، چالشهای رسیدن به همسویی و در نهایت مراحل رفع همسویی نداشتن استراتژیک را بیان می کنیم

 مقدمه

همسویی استراتژیک چیست؟

وقتی صحبت از همسویی استراتژیک می‌شود، اصطلاحاتی مانند توازن وهم آهنگی، به هم پیوستگی، ائتلاف و ترکیب ، یکپارچگی و تطابق به عنوان عباراتی مترادف با عبارت همسویی به کار می‌روند. در این قسمت با هدف آشنایی بیشتر با مفهوم همسویی استراتژیک به ارائه تعاریفی از این واژه می پردازیم

1- به عقیده لوفتمن همسویی بین استراتژی فناوری اطلاعات و کسب و کار بر بکارگیری فناوری اطلاعات به شیوه‌ای شایسته و بهنگام و در توازن با استراتژی‌ها، اهداف و نیازهای کسب و کار سازمان اشاره دارد.ضمن آنکه همسویی استراتژیک حدی است که در آن حد ، استراتژی های فناوری اطلاعات ، از استراتژی های کسب و کار حمایت می کنند و توسط استراتژی کسب و کار نیز حمایت می شوند(Luftman, 2002, P.3)

2- تالون همسویی استراتژیک را در قالب 2 مبحث «نقصان فناوری» و «نقصان استراتژی» مورد بررسی قرار می دهد. نقصان فناوری وقتی مطرح می‌شود که قابلیتها و تواناییهای موجود فناوری اطلاعات در پشتیبانی مناسب از استراتژی کسب و کار سازمان دچار شکست می‌شوند. نقصان استراتژی زمانی مطرح می‌شود که استراتژی کسب و کار سازمان در کسب مزایای کامل از قابلیتها و تواناییهای موجود فناوری اطلاعات سازمان دچار شکست می‌شود

می‌توان همسویی استراتژیک را این‌گونه تعریف کرد

همسویی استراتژیک عبارت است از میزان پشتیبانی استراتژی سیستم‌های اطلاعاتی از استراتژی کسب و کار سازمان و میزان پشتیبانی استراتژی کسب و کار سازمان از استراتژی سیستم‌های اطلاعاتی سازمان (Tallon, 1999, P.3)

3-  «ریچ و بند بست» نیز، در تعریف همسویی استراتژیک ، دو نوع همسویی را ذکر می کنند

1- همسویی استراتژیک کوتاه مدت : در این نوع همسویی ، مدیران اجرایی کسب و کار و فناوری اطلاعات ، علاوه بر اینکه درک روشنی از اهداف و برنامه های یکدیگر دارند، در تدوین اهداف و برنامه های کوتاه مدت یکدیگر نیز مشارکت می کنند

2- همسویی استراتژیک بلند مدت : در این نوع همسویی ، مدیران اجرایی کسب و کار و فناوری اطلاعات ، در تدوین این چشم‌انداز که چگونه فناوری اطلاعات باید در موفقیت کسب و کار مشارکت کند، سهیم می شوند.(Walker,2003,p.20)

تاریخچه و اهمیت موضوع

Abstract

In the turbulent business environment today, successful organizations in all sectors of the organization depends orientation, in line with its strategic direction. Today, most organizations invest on information technology and information systems might be based organizations to achieve their strategic objectives choice but to use IT as a strategic resource, and here are the concept of alignment of IT and business strategies work (strategic alignment), to find meaning. Strategic alignment, the use of information technology competent and timely manner and in balance with the strategy, goals and needs of the business refers to. Research done in the field of strategic alignment, effective and positive correlation between competitive strategy, information technology and organizational performance shows that managers fail to create Sazmanhayshan business alignment strategies have been information technology, emphasizing that integration necessary for survival and success of organizations appears

Unfortunately, despite the strategic alignment of 1970 words in scientific circles abroad has been raised and several studies indicate the relationship between strategic alignment and organizational performance is far less than this in our organizations and academic circles has been considered. After offering the hope expressed in this article also related to concepts of strategic alignment and the introduction of a famous models presented in the context of strategic alignment, practical approach to measure strategic alignment and give the background for further discussion on this issue we provide . In this paper, definitions of strategic alignment is presented and then express the history and importance of this issue to provide strategic alignment models in pay. more steps needed to achieve strategic alignment, the challenges to achieve alignment and ultimately eliminate steps Lack of strategic alignment to give

Introduction

What is strategic alignment

When you are talking about strategic alignment, balancing both expressions like song, to the coherence, the coalition and composition, integration and adaptation as synonymous terms are used to align the words. The aim of this section to learn more about the concept of strategic alignment to provide definitions of the term pay
-1 Lvftmn opinion between the alignment of IT strategy and business use of IT competent and timely manner and in balance with the strategies, goals and business needs of the organization refers to. While strategic alignment so that the limit, IT strategies, business strategies are supported by the business strategies are supported (Luftman, 2002, P.3)
-2 Talvn strategic alignment in the form of two topics “technology deficit” and “strategy deficit” will examine.when it comes to the deficit technology abilities available appropriate information technology in support of business strategies fail are organized. Strategy shortcoming when it comes to the business strategy of the organization’s business capabilities and abilities of the full benefits of the IT organization will fail
the strategic alignment can be defined
Strategic alignment is simply the amount of information systems strategy supports business strategy and how the organization supports the business strategy of the organization of information systems strategy of the organization (Tallon, 1999, P.3)
-3 “Rich and closed the ward”, too, in defining strategic alignment, the alignment of two types are mentioned
-1 Short-term strategic alignment: In this type of alignment, business executives and information technology, in addition to being a clear understanding of each other’s goals and objectives are the development goals and other short programs also participate
-2 Long-term strategic alignment: In this type of alignment, business executives and information technology, in developing this perspective on how IT should be successful business partnership, the shares are. (Walker, 2003, p.20 )

History and importance

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله سموم سیانوباکتریایی word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله سموم سیانوباکتریایی word دارای 63 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله سموم سیانوباکتریایی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود مقاله سموم سیانوباکتریایی word

چکیده

مقدمه

فصل اول

انواع سیانوباکترها (جلبک‎های سبز ‎- ویژگیهای بیولوژیکی، ظاهری و ‎بلومهای سمی آنها) 

1-1-  تاریخچه

1-2- ویژگیهای ساختاری و بیولوژیکی سیانوباکترها

1-3- شکوفایی ‎(Bloom)

1-4- مهمترین راسته‎های جلبک‎های سبز ‎- آبی

1-5- تقسیم‎بندی سیانوباکترها از لحاظ شکل ظاهری

1-5-1- سیانوباکترهای رشته‎ای

1-5-2- سیانوباکترهای کلنی

فصل دوم

طبقه‎بندی سموم سیانوباکتریایی

2-1- طبقه‎بندی سموم سیانوباکتریایی براساس مکانیسم عمل

2-1-1- نوروتوکسین‎ها

2-1-2- هپاتوتوکسین‎ها

2-1-3- درماتوتوکسین‎ها

2-2- انواع سیانوتوکسین‎ها

2-2-1- نودولارین

2-2-2- ساکسی توکسین‎ها

2-2-3- آناتوکسین ‎a و هوموآناتوکسین ‎a

2-2-4- آناتوکسین ‎a(S)

2-2-5- ‎Cylindrospermopsin

2-2-6- میکروسیس‎تین

2-2-6-1- دوام و پایداری میکروسیس‎تین در سلولها

2-2-6-2- خارج شدن سم هپتاپپتید (میکروسیس‎تین در طی تجزیه ‎Microcystis aeruginosa

2-3- طبقه‎بندی سیانوتوکسین‎ها براساس ساختمان شیمیایی

2-3-1- پپتیدهای حلقوی

2-3-2- آلکالوئیدها

2-3-2-1- آلکالوئیدهای سیتوتوکسیک;

2-3-2-2- آلکالوئیدهای درماتوتوکسیک;

2-3-3- سموم لیپوپلی‎ساکاریدها ‎(LPS)

فصل سوم

اثرات مضر سموم سیانوباکترها

3-1-1-قرار گرفتن در معرض اثرات حاد و غیرمزمن

3-1-2- قرار گرفتن در معرض اثرات مزمن

3-2- ارزیابی خطر

3-3- اثر بر ماهیان

3-4- اثر بر موجودات آبزی

3-5- تولید ترکیبات بیواکتیو

3-6- صدمه از راه تماس تفریحی

3-7- مسمومیت حیوانی

3-8- اثر بر زئوپلانکتونها

3-9- اثر بر باکتریهای آبزی

فصل چهارم

روش‎های کنترل و جلوگیری از شکوفایی

4-1 انعقاد یا چسبیدن، معلق بودن هوای محلول و جذب سطحی کربن فعال

4-2- کلرزنی

4-3- فیلتراسیون سریع و فیلتراسیون کند شنی

4-4- فرآیندهای غشایی

4-5- دما

4-6- اسیدیته (‎PH)

4-7- کاهش فسفر و ازت

4-8- سولفات مس;

4-9- سیمازین

4-10- ازن‎دار کردن

4-10-1- میکروسیس‎تین‎ها و نودولارین

4-10-2- آناتوکسین ‎a، آناتوکسین ‎(S)a و ساکسی توکسین

4-10-3- محصولات فرعی ازنی شدن

4-11- نور

4-12- کنترل بیولوژیک;

4-12-1- تغذیه توسط زئوپلانکتون‎ها

فهرست منابع فارسی

فهرست منابع غیرفارسی

چکیده

سیانوباکترها (جلبک‎های سبز ‎- آبی) جزء پروکاریوت‎ها محسوب می‎شوند. این فیتوپلانکتون‎ها معمولاً در آب‎های شیرین و لب شور یافت می‎شوند و از لحاظ شکل ظاهری به دو گروه رشته‎ای و کلنی تقسیم می‎شوند

سیانوباکترها در هنگام بلوم (شکوفایی)، سمومی را تولید می‎کنند که سلامت آب آشامیدنی را به مخاطره می‎اندازند و اثرات مضری بر روی موجودات زنده دارند. این سموم عبارتند از: میکروسیس‎تین‎ها، نودولارین‎ها، ساکسی توکسین‎ها، آناتوکسین ‎a، آناتوکسین ‎S(a) و ‎Cylindrospermopsin. این سموم از نظر ساختمانی متفاوتند و محدوده عصبی را شامل می‎شود. وجود سیانوباکترها و سموم آنها در مخازن آبی مورد استفاده برای آشامیدن به علت عدم مدیریت صحیح منابع و مخازن آبی است

روش‎های تیمار آبی که در این پروژه مورد بحث قرار گرفته‎اند عبارتند از: کلرزنی، فیلتراسیون سریع یا کند، به ویژه استفاده از ازن و غیره، از موثرترین روش‎ها در از بین بردن سیانوباکترها هستند

مقدمه

بعضی از جلبک‎های سبز ‎- آبی سمومی تولید می‎کنند که وجود این سموم و افزایش آنها در آب آشامیدنی باعث ایجاد اثرات حاد و مزمن می‎گردد و ممکن است حیات موجودات زنده آبزی و دیگر موجوداتی را که از این آب آلوده استفاده می‎کنند، تهدید کنند

فعالیت‎های انسانی مانند ورود فاضلابهای شهری، صنعتی و کشاورزی که حاوی عناصر غذایی فراوانی هستند باعث شکوفایی این جلبک‎ها می‎گردد و در نتیجه اکسیژن آب کاهش می‎یابد و آب رنگ و بوی نامطبوع پیدا می‎کند و سبب افزایش مرگ و میر موجودات زنده و یا افزایش بیماریهای حاد و مزمن می‎شود. مدیریت صحیح منابع آبی می‎تواند از لوم این جلبک‎ها جلوگیری کند

با ارزیابی این سموم در منابع آبی و تعیین مقادیر آنها و اتخاذ روشهای مناسب برای مبارزه و کنترل آنها می‎توان میزان آلودگی منابع آبی و تعیین مقادیر آنها و اتخاذ روشهای مناسب برای مبارزه و کنترل آنها می‎توان میزان آلودگی منابع آبی به سموم سیانوباکترها را تا حد قابل ملاحظه‎ای کاهش داد و سلامت و بقاء موجودات زنده را تضمین کرد

پژوهش‎ها و مطالعات فراوانی در زمینه روشهای کنترل این سموم صورت گرفه است و این روشها تا حد قابل ملاحظه‎ای در کاهش سموم سیانوباکترها مؤثر واقع شده‎اند. این روشها عبارتند از کنترل یا مبارزه بیولوژیک و یا افزودن مواد شیمیایی به منابع آب

البته سیانوباکترها در بعضی از نقاط دنیا به علت اینکه شرایط مناسبی فراهماست تجمع زیستی پیدا کرده‎اند

فصل اول

انواع سیانوباکترها (جلبک‎های سبز ‎- ویژگیهای بیولوژیکی، ظاهری و ‎بلومهای سمی آنها)

 جلبک‎های سبز ‎- آبی دارای 150 جنس و 2000 گونه هستند که در حال حاضر کمتر از 40 گونه سمی تشخیص داده شده‎اند. جلبک‎های سبز ‎- آبی با بیش از 3 میلیون سال قدمت از قدیمی‎ترین موجودات بوده که سالانه با بلوم خود سبب مرگ و میر بسیاری از آبزیان و احشام می‎گردند

1-1-  تاریخچه

سیانوفیت‎ها یا جلبک‎های سبز ‎- آبی در واقع همان سیانوباکترها هستند که تا سال 1978 این میکروارگانیسم‎ها جزء جلبک‎ها محسوب می‎شدند تا اینکه در سال 1978 دانشمندی به نام ‎Stanier و همکارانش بررسی علمی بسیار منطقی روی این میکروارگانیسم‎ها انجام دادند و ثابت نمودند که سیانوفیت‎ها نه تنها فاقد هسته و غشاء هسته می‎باشند، بلکه از نظر ضریب رسوبگذاری میتوکندری ‎SRNA شانزده می‎باشند که شباهت بسیار زیاد بین آنها و باکتریهاست

1-2- ویژگیهای ساختاری و بیولوژیکی سیانوباکترها

سیانوباکترها فاقد هسته مشخص، مژک و تاژک بوده و گروه اصلی پروکاریوتها را تشکیل می‎دهند. از نظر ساختمانی حاوی دیواره سلولی هستند، که در باکتریهای گرم منفی وجود دارد. با این تفاوت که در بسیاری از آنها لایه پکتینی و سلولزی نیز موجود است. سیانوباکترها دارای رنگدانه‎های مخصوص بیلوپروتئین‎ها (فیکواریترین ‎C)، زانتین، کلروفیل ‎a و کاروتین. معمولاً کلروفیل ‎c و ‎b در سیانوباکترها وجود ندارند. جلبک‎های سبز ‎- آبی علاوه بر کلروفیل ‎a دارای رنگ خاص آبی به نام فیکوسیانین می‎باشند. رنگ قرمز فیکواریترین هم در برخی گونه‎ها دیده می‎شود. تقریباً در تمامی گونه‎ها اطراف سلول را یک غشاء ژله‎ای فرا گرفته است که از بخش غشاء سلولی و یا از سلول مستقیماً ترشح می‎شود. واکوئل در سیانوباکترها از انواع هوایی و یا غذایی هستند که واکوئل‎های هوایی موجب شناوری سیانوباکترها در سطح آب و بهبود فتوسنتز می‎گردند. معمولاً ذرات رنگی (کروموبلاست) بر روی تیلاکوئید قرار دارند. سنتروبلاست‎ها در مرکز سلول قرار دارند و برخلاف کروموبلاست‎ها ناحیه بی‎رنگ محسوب می‎شوند. طیف رنگ و رنگدانه‎ها در سیانوباکترها با توجه به نوع گونه متفاوت است. معمولاً، هیدراتهای کربن در سیانوباکترها وجود دارند که به آمیلوپکتین معروفند. برخی از چربیها و پروتئین‎های دیگر نیز در سیانوباکترها دیده می‎شوند

جلبک‎های سبز ‎- آبی براساس نوع و نسبت رنگدانه‎ها ممکن است به رنگ‎های چمنی، سیاه، قرمز، قهوه‎ای، زرد و یا بنفش دیده شوند و با وجودی که سیانوباکترها فاقد هرگونه مژک یا تاژک‎اند، ولی نوعی حرکت ویژه در گونه‎های رشته‎ای دیده می‎شود که هنوز مکانیسم دقیق آن روشن نشده است. در حقیقت گونه‎های رشته‎ای یک حرکت بطنی خزنده دارند و گونه‎های تک سلولی و تشکیل دهنده کلنی فاقد تحرک هستند. برخی از گونه‎های جلبک‎های سبز ‎- آبی (در گونه‎های رشته‎ای) تا حدی بزرگ می‎شوند که با چشم غیرمسلح قابل دید هستند. در جلبک‎های رشته‎ای مواد ژله‎ای به شکل لوله بوده و سلولها در امتداد یکدیگر از طریق پلاسمودیوم به یکدیگر متصل‎اند. شناسایی مواد ژله‎ای به ویژه زمانی که بی‎رنگ هستند از طریق میکروسکوپ مشکل است. ردیف‎های سلولی در گونه‎های نخی شکل را تریکوم گویند

تکثیر جلبک‎های سبز ‎- آبی از طریق غیرجنسی (پاره شدن غلاف ژلاتینی و دو نیم شدن سلولها) صورت می‎گیرد، یعنی تکثی در قسمت داخلی دیواره سلولی انجام می‎شود ولی بخش خارجی بدون تقسیم باقی می‎ماند به طوری که یک تراکم بالای سلولی رسیده و تشکیل کلنی می‎دهند

تشکیل اسپور: نانویست‎ها سلولهای بسیار کوچکی هستند که با سرعت از طریق تقسیم سلول مادر و پی‎درپی تشکیل می‎شوند. این سلولها تا حد طبیعی رشد می‎یابند بنابراین اسپورهای داخلی از طریق تقسیم متوالی یک سلول بزرگ مادر حاصل می‎شوند. ولی اسپورهای خارجی در بخش سلولهای انتهایی تشکیل می‎شوند در تکثیر جلبک‎های رشته‎ای جدا شدن رشته‎های کوچک از رشته اصلی را هورموژنی و جدا شدن سلولها را پلانوکوکون گویند

هرویست‎های سلولهای فاقد مواد فتوسنتزی بیرنگ یا زردرنگ هستند و اغلب دارای دیواره‌ ضخیم سلولی بوده که در گونه‎های رشته‎ای در دوره‌رشد در بین سلولها در انتهای رشته ظاهر می‎شوند

جلبک‎های سبز ‎- آبی از قدیمی‎ترین جانداران فوتواتوتروف به شمار می‎روند که معمولاً در دریاها، آب‎های لب شور و شیرین به صورت پلانکتونی و بنتیک زندگی نموده و می‎توانند دامنه وسیعی از شوری و تغییرات درجه حرارت را تحمل نمایند. البته بیشتر جلبک‎های سبز ‎- آبی ساکن آب‎های شیرین می‎باشند و این جلبک‎ها فیتوپلانکتون‎های غالب تابستانی هستند

سیانوفیت‎ها در صنایع مختلف از جمله آرایشی، دارویی، غذای دام، طیور، ماهی‎ها، ماکیان و نیز غذای انسان مصرف دارند. البته این میکروارگانیسم‎ها به دلیل داشتن ژلاتین  زیاد برای تغذیه چندان مناسب نیستند ولی بعضی از انواع آن، مثل نوستوک ‎(Nostoc) به علت داشتن پروتئین و چربی زیاد مصرف می‎گردد

1-3- شکوفایی ‎(Bloom)

بلومهای سمی سیانوباکترها در ابتدا از طریق گزارشات موجود پیرامون مرگ و میر آبزیان مورد توجه قرار گرفت. اولین مدرک از این نوع گزارشات در سال 1878 در استرالیا مشاهده شده است (1878، ‎Francis)

سیانوباکترها معمولاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می‎شوند و معمولاً در تمام طول سال حضور دارند. اخیراً با استفاده از دستگاه‎های مدرن اغلب می‎توان ایجاد بلوم‎های سمی با فرکانس زیاد را حتی قبل از اینکه مسمومیتی اتفاق بیفتد، گزارش و پیش‎بینی نمود

در زمان بلوم سیانوباکترها، بر روی سطح آب به صورت غلاف موسیلاژی درآمده (به دلیل داشتن واکوئل‎های گازی) و اکسیژن محلول را کاهش می‎دهند. تولید توکسین (سم) توسط این جلبک‎ها زندگی آبزیان و سایر مصرف‎کنندگان را به مخاطره می‎اندازند

در تمامی دنیا سم کبد (هپاتوتوکسیک حاوی میکروسیس‎تین) ناشی از بلومهای سیانوباکترهای آب شیرین نسبت به بلومهای نوروتوکسین‎ها فراوان‎تر است

بلومهای سم کبد تا به حال تقریباً از تمامی نقاط دنیا گزارش شده است ولی توده‎های سیانوباکترها عامل نوروتوکسین در بعضی کشورها مثل شمال آمریکا و اروپا و استرالیا گزارش شده است

جنس‎های میکروسیس‎تیس و عمدتاً ‎Mycrocystis aeruginosa در سراسر جهان بارها باعث شکوفایی و تولید سموم کبدی شده است

گونه‎های ‎M.viridis، ‎M.botrys تولیداتی مانند میکروسیس‎تین‎ها را ایجاد می‎کنند. توجه شود که در قسمت 2، 2 میکروسیسی‎تین یک ژن غیرنیتروژنی است که اغلب در شرایط کم غذایی غالب است (مخصوصاً در محلی که تولید آمونیاک چشمگیر است). جنس‎های آنابنا که عامل تولید میکروسیس‎تین است از کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه و نروژ گزارش شده‎اند. مطالعات اخیر در مصر حاکی از آن است که 25% گونه‎های آنابنا و نوستوک در مزارع برنج و پیکره‎های آبی شامل میکروسیس‎تین می‎باشد

Planktothrix agardhii و ‎Planktothrix rubescen  عمدتاً تولیدکننده میکروسیس‎تین در نیمکره شمالی هستند و به عنوان گونه‎های غالب باعث شکوفایی در چین، آلمان و سوئد شناسایی شده‎اند. در دریاچه‎های سوئیس گونه ‎Oscillatoria limosa (در رسوبات و صخره‎ها) تولیدکننده عامل میکروسیس‎تین است. علیرغم وقوع گسترده شکوفایی سیانوباکتر در استرالیا، شکوفایی توسط ‎Planktothrix نادر است. این مسئله ناشی از دمای بالا و افزایش گل‎آلودگی است

در ابتدا ‎Anabaena flos-aquae به عنوان تولیدکننده نوروتوکسین و آناتوکسین ‎a در کانادا معرفی شد. بعدها گونه‎های ناشناخته‎ای از جنس‎های ‎Oscillatoria، ‎Aphanizomenon، ‎Cylindrospermum در اسکاتلند و ایرلند معرفی شدند. هومو آناتوکسین ‎a تنها در گونه ‎Anabaena flos-aquae در آمریکا و اسکاتلند و گونه ‎Anabaena Lemermannii در دانمارک دیده شده است

شکوفایی ‎Aphanizomenon flos-aquae در آمریکا، برای مدت زمان طولانی تنها تولیدکننده بزرگ ساکسی توکسین در میان سیانوباکترها قلمداد می‎شد. اخیراً ساکسی توکسین در رودخانه‎های استرالیا توسط ‎Anabaena circinalis یافت شده است. در آمریکای شمالی گونه Lynbya wollei (کفزی آب شیرین) و در برزیل گونه ‎Cylindrospermopsi raciborskii به عنوان تولیدکننده ساکسی توکسین معرفی شده‎اند

براساس مشاهدات به طور معمول در دریاچه‎های غنی شده جلبک‎های سبز ‎- آبی از گونه‎های غالب جلبک به شمار می‎روند. این جلبک‎ها قادرند نیتروژن را به طور مستقیم از اتمسفر جذب کنند، بنابراین برای کنترل غنی شدن این دریاچه‎ها در درجه اول می‎باید غلظت فسفر به عنوان یک عامل محدودکننده تحت کنترل قرار گیرد. پس فسفر مهمترین عنصر محدودکننده سیانوباکترها است. به منظور محاسبه‌ مقدار فسفر و نیتروژن مورد نیاز برای رشد سیانوباکترها که برای فرمول فتوسنتز آنها مفید خواهد بود

+H18 + 20H122 + 2-4HPO + ‎-3NO16 + ‎2CO

(فرمول 1-1) 2O138 + ‎P6N 110O 263H 106C

 براساس تخمین به منظور تولید مقدار مشخصی از جلبک‎ مصرف نیتروژن 7 برابر فسفر است. توضیح دیگر اینکه اگر نسبت  در آب بیشتر از 20 واحد باشد در این حالت فسفر به عنوان عامل محدودکننده عمل می‎کند. نسبت‏های  برابر 5 یا کمتر از 5 واحد بیانگر ایجاد محدودیت از سوی نیتروژن است. سویر اظهار داشت که غلظت‎های بالاتر از 015/0 میلی‎گرم بر لیتر فسفر و 3/0 میلی‎گرم بر لیتر نیتروژن به منظور رشد و جوانه‎زنی جلبک‎ها کافی است. این نتایج، با نتایج تحقیقاتی که در سالهای اخیر انجام گرفته همسویی دارد، به طوری که امروزه بیان می‎شود که غلظت 01/0 میلی‎گرم بر لیتر فسفر در آب قابل قبول، در حالی که غلظت 02/0 میلی‎گرم بر لیتر و بالاتر از آن بسیار زیاد و غیرقابل قبول است

نکته مهمی که بایستی به آن توجه داشت این است که انسان همیشه در به وجود آمدن این توده‎های سمی از طریق آلودگی ناشی از پدیده غذایی دخالت ندارند. مثلاً‌ بلومهای غلیظ از سیانوباکترهای سمی از مخازن دست نخورده یا تقریباً مدرن اغلب می‎توان ایجاد بلومهای سمی با فرکانس زیاد را حتی، قبل از اینکه مسمومیتی اتفاق بیفتد گزارش و پیش‎بینی نمود

1-4- مهمترین راسته‎های جلبک‎های سبز ‎- آبی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق بررسی میزان کمرویی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق بررسی میزان کمرویی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده word دارای 71 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق بررسی میزان کمرویی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود تحقیق بررسی میزان کمرویی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده word

چکیده :  
مقدمه  
ــ انسان ، مهارتهای اجتماعی و یا کمرویی :  
ــ  تبیین موضوع :  
ــ کمرویی واقعی کیست ؟  
ــ اهمیت موضوع :  
سؤال پژوهش :  
فرضیه :  
اهداف تحقیق :  
ــ تعریف اصطلاحات :  
تعریف نظری کمرویی :  
تعریف عملیاتی کمرویی :  
کمرویی shness :  
کمرویی از دیدگاه فرهنگی :  
کمرویی از دیدگاه اجتماعی :  
اضطراب چیست ؟  
کمرویی و احساس تنهایی :  
شیوع کمرویی :  
ـ ویژگی های  رفتار افراد کمرو :  
کمرویی و جنبه ها و جلوه های مختلف آن :  
نمودهای روانی :  
ــ کمرویی و ترمزهای روحی :  
علل کمرویی :  
1- علت فیزیکی :  
2- علت عاطفی :  
بعد شناختی :  
بعد عاطفی – روانی – اجتماعی :  
عواقب کمرویی ( آثار بدنی کمرویی ) :  
عواقب خانوادگی کمرویی :  
عواقب و آثار کمرویی در وجدان :  
جبران کمرویی :  
روش درمان :  
معالجات علیه کمرویی :  
ج ) اطمینان نگاه :  
نمونه ای از تحقیقات انجام شده :  
تحقیق براش و مونر در سال 1989 :  
تحقیق بل و ناسنی در سال 1985 :  
تحقیقات انجام شده :  
جامعه آماری :  
نمونه و روش نمونه گیری :  
طرح تحقیق :  
ابزار اندازه گیری :  
روش جمع آوری اطلاعات :  
آزمون آماری :  
بحث و نتیجه گیری :  
خلاصه تحقیق :  
منابع :  
فهرست منابع خارجی :  

بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود تحقیق بررسی میزان کمرویی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده word

1 سروری – محمد حسین – 1374 – تفاوتهای فردی – چاپ اول زمستان ، انشارات سخن

2 ژانشاریتر – تالهو برانیه – 1369 ، کمرویی و راهنماییهای درمان آن مترجم هوشیار رزم آزما چاپ اول تابستان ، انشارات سپنج

3  ریموند – دوسن اوران ، 1373 – قدرت اراده – چاره کمرویی – دقت ، مترجم دکتر محمد حسین سروری  چاپ هفتم تابستان ، انتشارات مهر آئین

4 مدیر مسئول افروز ، غلامعلی ، 1373 ، نشریه پیوند 185 ، نشریه آموزشی – تربیتی چاپ اسفن

5 مدیر مسئول افروز ، غلامعلی ، 1373 ، نشریه پیوند 184 ، نشریه آموزشی – تربیتی چاپ بهمن

6 مدیر مسئول نجفی زاده منصور 1368 ، نشریه پیوند 119 ، نشریه آموزشی – تربیتی چاپ تیر – مرداد – شهریور

7 کلاس و همکاران 1370 ه مباحث عمده در روانپزشکی ، مترجم وهاب زاده ، انشارات آئین

8 آیسنگ و گلن ویلسون اسفند ماه 1363 ، خودشناسی ، مترجم شهاب قهرمان ،‌چاپ افق انشارات شیاویز

9 علی بختی زاده ،‌محمدرضا بازدار 1368 ، پایان نامه رابطه کمرویی با پیشرفت تحصیلی ، استاد راهنما : افتخار

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود تحقیق بررسی میزان کمرویی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده word

1 aggression hn the scool : self – csteemand olvius , ciain and levensgtieny

2. ramous its companests and relations with ither vaviables pwrryymon publications

3. zocolwom , rogersk – 1991 – charactristis of middli order childremn in comparicon with cibhimgs

4. caspi , a – elder – 1998 – overt  paffernsof earehting  and itseffect on behvior problems hn children psychology cal claaterly

5. rocnbaum – j . l – 1989 – family dysfunction – and its  results on self – esteem .social psychological strdies

6. healy , Brenner . 1994 – emperiem ceso thirlyin family – youth yournol

7. Quinton . d . and rutter , m – 1998 – proental child reaving and birth order . e

Drcation  and reaving

8. drush Monroe – a – 1989 – falnilial  and developmental of social pgobia : Issucs and findings . spical  Issue : soeial : phobia

9. bell – naney – y – 1985 – family constellation , soeial competence and cem – role development

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش مقایسه کمرویی بین فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده است

در این پژوهش فرضیه به صورت زیر است

« میزان کمرویی بین فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده تفاوت معنادار وجود دارد

ابزار اندازه گیری در این پژوهش آزمون کمرویی استنفورد است ، برای این منظور از دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهرستان ایذه ، 100 نفر به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند

جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون    tدر دو گرو مستقل استفاده شد

نتیجه نشان داد که

بین فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهرستان ایذه با  اطمینان 95% تفاوت معنا داری وجود ندارد

 

مقدمه

کمرویی « یک ناتوانی و معلولیت اجتماعی است در هر جامعه ای درصد قا بل توجهی کودکان  نوجوانان و بزرگسالان با این اختلال رفتاری و عامل بازدارنده رشد شخصیت اجتماعی مواجه هستند» در بسیاری از مواقع کمرویی  «اصلی ترین مانع شکوفایی قابلیت ها ، خلاقیت ها و ایفای مسئولیت هاست » کمرویی به یک معنا ، نقیصه ای جدی در زندگی فردی و خانوادگی و موجب خسران در حیات اجتماعی است ، چرا که همیشه توده ای  از ابرهای تیره کمرویی ، طلوع خورشید وجود و ظهور استعدادهای نهفته قبل نوجوانان و جوانان مستعد و هوشمند را پنهان می کند . بنابر این نباید پدیده کمرویی به عنوان یکی از اساسی ترین آفات رشد متعادل در خانواده ها و جامعه اسلامی پدیدار شوند . ( افروز 1373 ) کمرویی یک نوع حجب و حیا و یا به تعبیر دیگر ترس و تشویش بی موردی است که امکان تلاش و تقلا را از فرد کسب می کند و وی را به نوعی فلج روحی – جسمی دچار می کند

( هوشیار – رزم آرا ، 1375 )

احساسات و افکار ناشی از کمرویی چه در آنهایی  که دائم گرفتار این عارضه هستند و چه در افرادی که فقط گاهگاهی دچار آن می شوند شبیه به هم است ، ولی آنهایی که بیشتر دچار آن هستند بیشتر دچار رنج ناشی از آن می گردند و تفاوت بین فرد عادی و یک فرد کمرو در تجزیه و تحلیلی است که از شخصیت خود دارند

کسی که ذاتاً از بیماری کمرویی رنج می برد در تنهایی خود را از اینگونه موارد سرزنش می کند ، ولی تعجب اینجاست که چنین فردی که شخصیت بیمار گونه دارد برای تبرئه و رهایی  از سرزنش خود تقصیر را به گردن دیگران می اندازد

کم روی یک نوع زندان عجیب و مخصوص است که در ان خود شخص هم زندانی وهم زندانبان خویش است .مدام قوانین پیچیده و دلایل مشکل و بی سر و ته را برای خود وضع می کند ضمن مطیع بودن در مقابل زندانبان خویش یعنی خودش از این گرفتاری به شدت متنفر است کمروی زندگی خیلی از اشخاص سایه میافکند و اثر میگذارد شاید تعجب کنید ولی طبق اجرای بعضی مقیاسهای سنجش کمروی در آمریکا و چین حاکی از آن است که کودکان چینی بطور قابل ملاحظه ای کمروتر از بچه های آمریکایی هستند ( افروز – 1373 )

پس از تحقیقات زیاد روانکاوان به این نتیجه رسیده اند که در بین ما تعداد زیادی افراد کمرو وجود دارد . افراد کمرو سعی دارند حرکات و رفتار خود را برابر با سلیقه سایرین تغییر دهند تا مورد انتقاد آنها قرار نگیرند

کمرویی مانع از آن می شود که شخص موجودیت خود را بروز و محاسن و معلومات خود را آشکار سازد ، در صورتی که ممکن است دارای بزرگترین و بهترین لیاقت برای احراز این مقامها باشد

پس به این نتیجه می رسیم که اگر بحران خجالت ( یا همان کمرویی ) به هیجان زدگی شدید منجر شود ، بایستی به دنبال علل و انگیزه های خاص این پدیده بر آمد

در واقع با تعلیم و تربیت و عکس العملهای مناسب باید رفتار فرد کمرو را به واقعیت نزدیک کرد

حال متوجه مخاطرات آموزشهای ناقص می گردیم که تعداد وقفه ها و ترمزها رو به ازدیاد می رود و از حد معمول می گذرد و زنجیره ای بی انتها را بوجود می آورد و در ضمیر سر ریز می گردد و ، وا پس زدگی ایجاد می کند

 از کمرویی غالباً به عنوان یک پدیده عاطفی تعریف می شود به این ترتیب هر آدم عاطفی الزاماً در ردیف کمروها قرار می گیرد ولی اگر پدیده عاطفه هیجان با دقت ملاحظه شود این نکته آشکار می شود که کمرویی با آن هیچ ارتباطی ندارد و بر حسب تجارب بدست آمده این مسأله به اثبات رسیده که اکثر افراد خجول به هیچ وجه عاطفی نیستند و عکس قضیه نیز مصداق دارد . این قبیل ترمزهای روحی یعنی کمرویی انرژی را مسدود می کند ، ( مثل اختلالاتی که در حافظه بوجود می آید و تمام قسمتهای آن یا جزیی از آن را پاک می کند و یا به حالتی که به لکنت زبان گاهی به لالی کامل منجر می شود . )

حال این سؤال پیش می آید که اساساً وجود چنین ترمزهای روحی در کار آموزش مفید ، فایده دارد یا خیر ؟

پاسخ به این سؤال مثبت است . مثلاً بایستی کودک را از بعضی اعمال غریزی نمی کرد مثل انگشت مکیدن ، بازی کردن با مدفوع ، کتک زدن ، شکستن و خراب کردن ، ;

ولی در این حالت نیز وجود یک محیط سالم و درست بایستی مورد توجه واقع شود تا ترمز و مانعی که ایجاد می شود در حد طبیعی قرار گیرد . در این لحظات انرژی لازم و ضروری با بروز اضطراب و تنش درونی از بین می رود و آنگاه وقفه در واکنش پیش می آید . پس کمرویی از مجموعه ای از اختلالات و به ناهنجاریهایی تشکیل می شود که گاهی ریشه و منشأ آن به دوران کودکی و تعلیم و تربیت غلط والدین و مربیان که هر گونه اعتماد نفسی را در فرزندان و شاگردان خود از بین می برند می رسد ( هوشیار – رزم آرا ، 1375 )

ــ انسان ، مهارتهای اجتماعی و یا کمرویی

انسان اصالتاً موجودی است انسانی است اجتماعی و نیازمند برقراری ارتباط با دیگران . بسیاری از نیاز های عالیه انسان و شکوفا شدن استعدادها و خلاقیتهای او فقط از طریق تعامل بین فردی و ارتباطات اجتماعی می تواند ارضا شود و فعلیت یابد

در واقع ، خودشناسی ، برقراری ارتباط مؤثر و متقابل با دیگران ، پذیرش مسئولیت اجتماعی و نیل به کفایت اقتصادی ، از اهداف اساسی همه نظامهای تربیتی است

در دنیای پیچیده امروز ، یعنی در عصر ارتباط سریع و پیوندها ی اجتماعی ، ضرورت هر چه بیشتر تعاون و همکاری های ملی و همفکری های علمی ، حضور فعال فرهنگی و احاطه بر زنجیره علوم، فنون و تکنولوژی برتر ، بدون تردید پدیده کمرویی یک معلولیت اجتماعی است

در هر جامعه ای درصد قابل توجهی از کودکان و بزرگسالان بدون آنکه تمایلی داشته باشند ناخواسته خود را در حصاری از کمرویی محبوس و زندانی می کنند و شخصیت واقعی و قابلیتهای ارزشمند ایشان پشت توده ای از ابرهای تیره کمرویی ، ناشناخته می ماند

چه بسیار دانش آموزان و دانشجویان هوشمند و خلاقی که در مدارس و دانشگاهها به دلیل کمرویی و معلولیت اجتماعی ، همواره از نظر پیشرفت تحصیلی قدرت و خلاقیت و نو آوری نمره کمتری از همکلاسان عادی خود عایدشان می شود ، چرا که کمرویی یک مانع جدی برای رشد قابلیتها و خلاقیت های فردی است

پدیده کمرویی در بین بزرگسالان و افراد مسن پیچیده تر است ، چنین پیچیدگی روانی ممکن است در اغلب موارد ، نیازهای درونی ، تمایلات ، انگیزه ها ، قابلیت ، فرصتها ، هدفها و برنامه های شغلی ، حرفه ای و اجتماعی جوانان ایشان را بطور جدی متأثر و دگرگون می کند

پرداختن به پدیده کمرویی و بررسی مبانی روان شناختی آن از این رو حائظ اهمیت است که تقریباً همه ما به گونه ای تجاربی از کمرویی را در موقعیتهای مختلف داشته ایم

نکته قابل توجه این است که بعضی ها در همه شرایط و موقعیت های اجتماعی دچار کمرویی قابل توجه می شوند . به عبارت دیگر می توان گفت که اکثر قریب به اتفاق مردم در مواردی از زندگی اجتماعی خود به گونه ای دچار کمرویی شده اند اما

ــ بعضی ها صرفاً در مواقع و موقعیتهای خاصی دچار کمرویی می شوند

ــ بعضی ها در برخی از مواقع و موقعیتها دچار کمرویی می شوند

ــ بعضی ها در قالب مواقع و موقعیتها دچار کمرویی می شوند

ــ بعضی از کودکان ،‌نوجوانان و بزرگسالان که شمارشان نیز قابل ملاحظه است ، تقریباً در همه موقعیتها ی اجتماعی دچار کمرویی می شوند

روند تحولات اجتماعی گویای این حقیقت است که مسأله کمرویی غالباً با گذشت زمان ، فشردگی و پیچیدگی ، روابط بین فردی و تشدید فشارهای اجتماعی ، رقابتها ، گوشه گیریها ، تکرویها ، عزلت گزینه ها و تنهایی ها گسترده تر و بدتر شده ، درصد بیشتری از جوانان و بزرگسالان را فرا می گیرد. مگر اینکه بتوانیم با تشخیص سریع و استفاده از روشهای تربیتی و درمانی مناسب و مؤثر از گسترش کمرویی و تشدید آن پیشگیری کنیم . باید توجه داشت که این مسأله باید هر چه زودتر شناسایی ، پیشگیری و درمان شود

ــ  تبیین موضوع

کمرویی یکی از شایع ترین مشکلات افراد تقریباً در همه جوامع است اثرات منفی کمرویی بر زندگی فردِ کمرو دامنه ای وسیع دارد . کمرویی یک ناتوانی و معلولیت فرا گیر اجتماعی است . در هر جامعه درصد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان با این اختلال رفتاری و عامل بازدارنده رشد شخصیت اجتماعی مواجه هستند . در بسیاری از مواقع کمرویی اصلیترین مانع شکوفایی قابلیتها ، خلاقیتها و ایفای مسئولیت است

جامعه ی اسلامی ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند انسانهایی پویا و کوشا ، هوشمند و خلاق و متعهد و مسئولیت پذیر و با فضیلتها و شجاعتهای اخلاقی است

بنابراین نباید پدیده کمرویی به عنوان یکی از اساسی ترین آفات رشد متعادل در خانواده ها و جامعه اسلامی فراگیر شود . البته بدون تردید اختلال کمرویی قابل پیشگیری و درمان است . در نوجوانان و جوانان کمرویی می تواند به عنوان باری اضافه بر این  مشکلات مربوط به دوران بلوغ به حساب آید که توانایی سازشی فرد را بیش از پیش مخدوش می نماید

انسان اصالتاً موجود اجتماعی است و نیازمند برقراری روابط اجتماعی با افراد است . بسیاری از  نیازهای عالیه انسان از طریق همین تعاملات اجتماعی ارضاء و به فعلیت می رسند .در هر جامعه ای عده ای از کودکان و نوجوانان بدون آنکه تمایلی داشته باشند ناخواسته خودشان را در حصاری از کمرویی محبوس و زندانی می کنند و شخصیت واقعی آنها نا شناخته می ماند

 چه بسا دانش آموزان و دانشجویان هوشمندی که در مدارس و دانشگاهها فقط به دلیل معلولیت اجتماعی کمرویی و عدم توانایی ابزار وجود همواره از نظر پیشرفت تحصیلی و قدرت خلاقیت و نوآوری همیشه نمره کمتری از همسالان عادی خود عایدشان می شود

کمرویی تجربه ای است که اثرات منفی و عمیقی بر فرد کمرو بر جای می گذارد

زیمباردو در مورد کمرویی می گوید ، کمرویی به عنوان یک سبک شناختی است ، که رفتارهای بیانی و اسنادهایی که فرد را با دیگران مرتبط می سازد را متأثر می نماید . ( 1982 )

هریس ( 1984 ) اظهار می دارد کمرویی بیش از آنکه واژه روانشناختی باشد واژه ای در علوم اجتماعی است بطور کلی افراد کمرو کسانی هستند که در موقعیت های اجتماعی ناراحت به نظر می رسند و به نظر می رسد که از مشارکت در تعاملهای اجتماعی اجتناب می ورزند

باس ، کمرویی را واکنش تنش، نگرانی ، احساس ناراحتی در مهار رفتارهای اجتماعی مورد انتظار تعریف می نماید

( تالهو و برانیه ) کمرویی را نوعی بیماری روانی تلقی می کنند که ابتدا در ضمیر باطن ریشه می دواند و مزمن می شود و سرانجام جسم را از تحرک می اندازد . ( علی بخشی زاده – محمد رضا بازدار )

ــ کمرویی واقعی کیست ؟

کمرویی واقعی شخصی است که اوقات و فرصتهای کمرویی و خجالت کشیدن بیشتر از دیگر افراد در اختیار او میگیرد . تا به جایی که آشکارا می توان گفت تمام روز خود را با این عارضه می گذراند و در این صورت او قربانی غیبت و فقدان کامل اعتماد به نفس خود می شود . او در این حالت اگر بخواهد دست به ساده ترین کارها بزند و یا اینکه آسانترین برخورد با دیگران را داشته باشد دچار تنش و نگرانی می شود . اگر ناچار شود در محفلی نا آشنا لب به سخن بگشاید دچار آشفتگی و پریشانی می شود ، به این ترتیب می کوشد تا خود را از مسیر مراودات و مبادلات اجتماعی کنار بکشد . انقباض و کنشی که در این حالتها گرفتار فرد کمرو می شود و ترس و اضطرابی که گریبانش می گردد هیجان زده به وی می بخشد که بطور دائم با او می ماند و خلاصه تمام شبانه روز او در دلهره و تشویش سپری می شود . ( هوشیار و رزم آرا – 1375 )

ــ اهمیت موضوع

در اهمیت موضوع به تفاوتهای فردی اشاره می شود ، تفاوتهای فردی چه از لحاظ رفتار و چه از لحاظ ساختار شخصیتی و وضع ظاهری افراد آنچنان بدیهی است که برای اثبات آن نیازی به دلیل و برهان نمی باشد و کافی است که با چشم باز به اطراف خود نگریست تا ملاحظه کرد که افراد مختلف به صورت یکسان رفتار نمی کنند.( سروری 1373 )

با توجه به این تحقیق پژوهشی موضوع کمرویی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در اهمیت موضوع همین بس که این مقوله در تمامی ابعاد زندگی انسان اعم از تحصیلی – شغلی و اجتماعی دخیل می باشد، اما میزان آن در افراد مختلف بسته به جنبه های روحی متفاوت است

 سؤال پژوهش

آیا بین میزان کمرویی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده تفاوت معنی داری وجود دارد ؟

 فرضیه

بین فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده از نظر میزان کمرویی تفاوت معنا داری وجود دارد

 اهداف تحقیق

در این تحقیق با توجه به موضوع اهداف زیر دنبال می شود

1 مطالعه کمرویی در فرزند ارشد در مقایسه با فرزند دوم خانواده

2 تعریف و مطالعه کمرویی در افراد

3 پاسخ به سؤال تحقیق که عبارت است از

آیا بین میزان کمرویی در فرزند ارشد با فرزند دوم خانواده تفاوت معنا دار وجود دارد .در این صورت سعی می شود با دقت و توجه کامل به این موارد ، اهداف به نحو مطلوب ارائه شود و به سلامت نیز به نحو قابل قبولی پاسخ داده می شود

ــ تعریف اصطلاحات

تعریف نظری کمرویی

کمرویی به این معناست که انعکاسی در بدن انسان وجود دارد و پدیده های عصبی از قبیل : سرخ شدن ، ضربان قلب ، لکنت زبان وجود دارد

کمرویی نوعی دلسردی خارجی است که مانع هر گونه گسترش روابط دوستانه شده و آنها را محدودتر می کند این حالت مصیبت ناراحت کننده ای است زیرا محبت دو جانبه نه تنها ایجاد جذابیت می کند بلکه اساس خاصه ی خانوادگی را هم پی ریزی می کند . ( سروری 1373 )

در تعریف شخص کمرو گفته اند : کسی که فاقد جرأت است و کسی را تحت تأثیر منبع روانی قرار گرفته است

تعریف عملیاتی کمرویی

کمرویی ویژگی است در این پژوهش ، که از طریق آزمون استنفورد کمرویی سنجیده می شود

فرزند ارشد

به فرزندی که اول خانواده متولد می شود ، گفته می شود

فرزند دوم

به فرزندی که بعد از فرزند اول متولد می شود ، گفته می شود

کمرویی shness

کمرویی یک تجربه غیر عادی و مضطربانه به خویشتن در یک موقعیت اجتماعی است که در نتیجه آن فرد دچار نوعی تنش روانی – عضلانی می شود و شرایط عاطفی و شناختی اش متأثر گردیده ، زمینه بروز رفتارهای خام و ناسنجیده و واکنشهای نامناسب در وی فراهم می شود

به کلام ساده ، کمرویی یعنی «خود توجهی »فوق العاده و ترس از مواجه شدن با دیگران ، زیرا کمرویی نوعی ترس یا اضطراب اجتماعی است که در آن فرد از مواجه شدن با افراد نا آشنا و ارتباطات اجتماعی گریز دارد ، بنابراین

1 کمرویی رو به رو شدن با افراد جدید را برای فرد نگران کننده و دشوار می کند

2 کمرویی وارد شدن به اماکن جدید و کسب و کار و تجارب تازه را برای فرد سخت می نماید

3 کمرویی مخفی شدن از انظار و احساس عجز در عین توانمندی را سبب می شود

باید توجه داشت که احساس کمرویی افراد همیشه در برابر انسانها متبلور می شود و نه حیوانات ، اشیاء و موقعیتهای طبیعی و جغرافیایی . ( افروز 1373 )

کمرویی از دیدگاه فرهنگی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله ابریشم بافی در استان گلستان word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله ابریشم بافی در استان گلستان word دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله ابریشم بافی در استان گلستان word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود مقاله ابریشم بافی در استان گلستان word

مقدمه

فصل اول

صنعت ابریشم بافی در جهان

صنعت ابریشم بافی در ایران

تاریخ ابریشم بافی در گلستان

فصل دوم

معرفی مواد ولوازم ابریشم بافی

مواد وابزار ابریشم بافی

الف)مواد اولیه

ب)دستگاه بافت

ج)ابزار

فصل سوم

پرورش کرم ابریشم

تهیه ابریشم خام

فصل چهارم

بافت فراورده ای ابریشمی

الف)چله کشی

ب)آماده سازی تار

ج )بافت

فصل پنجم

تولیدات ابریشمی

انواع شال

انواع روسری

انواع دستمال

انواع نوار

انواع چادر شب

منابع و مآخذ

بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود مقاله ابریشم بافی در استان گلستان word

محمد فاروق فرقانی ، تاریخچه ابریشم در ایران ، کتاب ما و تاریخ جغرافیا بهمن

علی کردی ، ابریشم از ابتدا تاکنون نشریه صنعت نساجی

حسن مرادیان فر ، پرورش کرم ابریشم ، اهمیت اقتصادی و اجتماعی در ایران . مزرعه شماره 36 ، خرداد

 عبدالرضا یازرلو، بررسی صنعت دستی ابریشم و تاثیر آن در جامعه ، رامیان بهار

مقدمه

استان گلستان چشم سبز استان ایران است،چشمی که سبزی آن از لطافت چمن های نرم حاصل شده است،چشمی پاک که اشک آن حاصل عرق ریختن مردمان زحمتکش این آب وخاک است.آب وخاکی که در آن همه مردمان چه مرد وچه زن در آن زحمت می کشند بر روی شالی زمینها ،بر روی گندم زارها ،بر روی هرتکه از آن خاک که سبز بماند و زندگی بدهد.در این میان دستانی هنر مند متولد می شوند که از نرمی برگهای درختان الگو می گیرند،تا نرمینه ای از ابریشم خلق کنند

ابریشم بافی هنری است که از دیر باز در استان گلستان علی الخصوص شهر رامیان رواج داشته است.رامیان ،سرسبزترین نقطه استان گلستان است که از سرخی انار های باخهای سرسبزش الهام گرفته تا سرخی ابریشم را ببافد

نقشینه ای راکه تار وپود آنرا از سقف کلبه ای می گیرند که مأمن جانوری است کوچک که تنها چند روزی مهمان زمین ماست،گویی به فرمان خداوند خلق شده که ماحصل عمر آن لباسی باشد بر تن آدمیان

شاید اگر در لابه لای تمام صندوقچه مادر بزرگ های این سرزمین سبز را جستجو کنم در نگاه اول به یک یادگار میرسیم و آن همین پارچه ای است که آنه با تمام وجود آنرا در گو شه ای از خانه پنهان کرده اند تا به یادگار بماند از آنها برای فرزندانشان و این سنت این مردمان است

من در زمان بدست آمده به یاری خداوند می خواهم آغاز کنم شرح آفرینش این نقش و نگار را که چگونه از قلب طپنده موجود تنها رگ و پی های وجودش را می شکند ،تار وچودی می کنند،  صندوقچه مادر بزرگ هایشان بی یادگاربماند.گرچه بضاعت مان در شرح این راه بسیار کمتر از دانه های عرقی که در لابه لای چین و چروک خسته صورتشان پنهان شده و هیچ توان شرح زحمت آنها را نداریم.اما تنها به گوشه ای از انجام مراحل تولید آن اشاره می کنم تا شاید ذره ای گویای این جمله باشد که هنر در نزد ایرانیان است وبس

 فصل اول

صنعت ابریشم بافی در جهان

نام وکلمه ابریشم،هر ایرانی وشاید هریک از مردم جهان را به یاد جاده ابریشم و چین بیندازد.بنا به شواهد تاریخ کشف کرم ابریشم و ابریشم و پرورش کرم ابریشم برای نخستین بار در چین چین باستان اتفاق می افتد.چینی ها پس از کشف ابریشم و استفاده از آن در تهیه انواع پارچه ها و پوشاک توانستند سالهای متمادی آنرا همچون یک راز از دیگران خصوصا مردم سایر جوامع پنهان دارند.اما به هر حال پس از حدود سه هزار سال پنهان کاری و رازداری چگونگی پرورش وتهیه ابریشم ،دیگر جوامع از آن اطلاع می یابند و به فن و روش و شیوه های آن پی می برند.آنچه که قابل ذکراست که چگونگی کشف ابریشم و حتی چگونگی افشای راز پرورش کرم ابریشم با افسانه های بسیاری آمیخته است

صنعت ابریشم بافی در ایران

مردم ایران از زمانهای باستان به دلایل متعدد همچون ویژگی های فردی مردم و خصوصیات محیط های جغرافیایی این سرزمین در اکثر هنرها به ویژه در صنایع دستی سرآمد جهانیان بوده اند وآثار بدست آمده از حفاریهای مارلیک و چراغعلی تپه این ادعا را تأئید می نماید.کیفیت پارچه های بدست آمده در مارلیک از رشد صنعتی ریسندگی و بافندگی مردم روستا نشین ایران در دوره ما قبل تاریخی حکایت می کند.اگرچه پارچه های بدست آمده از تکه های پوسیده کوچکی تجاوز نمی کند ولی از نظر بافت تنوع داشتند و تار و پود پارچه بنا بر مورد مصرف آن تغییر می نموده است

در زمان اشکانیان برای اینکه تجارت کشور و جاده ابریشم همچنان پر رونق و محفوظ بماند ،نخستین قرار داد تجاری بین چین و حکومت اشکانیان منعقد می گردد.ایرانیان در دوره هخامنشیان ابریشم را شناخته و نسبت به تهیه و تولید انواع پارچه های ابریشم داشته اند ویکی از عوامل پیدایش صنعت ابریشم در ایران آن زمان وجود روابط بازرگانی ایران با کشورهای شرقی و در مسیر ارتباطی بین شرق و غرب قرار گرفتن و از همه مهمتر دسترسی مستقیم به جاده ابریشم می باشد.در همین دوران طبرستان از ولایات مهم ایران بود که قرنها از مراکز عمده صدور ابریشم محسوب می شد.علاوه بر آن کارگاههای تهیه ابریشم در سایر شهرستان های ایران از جمله یزد،بم،جندی شاپور،شوشتر نیز دایر بوده و در خراسان شهر سرخس به مناسبت چادر های زنانه ،دستمال،عمامه و;شهرت داشت.در گرگان و طبرستان پارچه هایی به سبک پارچه های ابریشمی چین تهیه می گردید

تاریخ ابریشم بافی در گلستان

در محدوده فعلی استان گلستان که در گذشته به نام گرگان از آن یاد می شده است ،ابریشم بافی و تولید ابریشم دارای سابقهای دیرینه می باشد.توجه به منابع تاریخی نشان میدهد که در دوره حمله سابقه ای دیرینه می باشد.توجه به منابع تاریخی نشان می دهد که در دوره حمله مغلان و عهد صفویه ،گرگان یکی از مناطق مهم تولید ابریشم ایران بوده است و در این دوره ها مقادیر قابل توجهی ابریشم خام به نقاط دیگر کشورها و حتی کشور های دیگر صادر می شده است.به موازات پرورش ابریشم و تولید پنبه ،تولید پارچه های ابریشمی نیز رواج داشته واین امر امروزه نیز در نقاط مختلف این استان به ویژه در رامیان و مینو دشت دیده می شود

 فصل دوم

معرفی مواد ولوازم ابریشم بافی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید