دانلود مقاله بتن شفاف word دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله بتن شفاف word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
موضوع اول : بتن شفاف
مقدمه
سنگ های نیمه شفاف
فیبرهای نوری
تأثیرات سازه ای
ساختار + مقاومت
ترکیبات
ابداع لاتیراکن
محاسن لاتیراکن
ساخت بتن شفاف
بتن عبور دهنده نور (لایتراکان )
موارد کاربرد
پوشش کف
طراحی داخلی
کاربرد در هنر
بلوکها
رنگها و بافت ها
توزیع فیبرها
اندازه بلوکها
لامپ لایترا کیوب
موضوع دوم : کاربرد مواد نانو در صنعت بتن
مواد نانو کمپوزیت
بتن با عملکرد بالا ([1]HPC)
نانو سیلیس آمورف
نانو لوله ها(NANOTUBES)
نتیجه گیری
موضوع سوم : بتن انعطاف پذیر
بتن انعطاف پذیر
منبع
بتن انتقال دهنده نور با نام تجاری ™ Litracon محصول نسبتا جدیدی است که در سال یب 96% بتن معمولی و 4% فیبرهای نوری محصولی منحصر به فرد را برای هزاره جدید به ارمغان آورده است
هم اکنون بتن لیتراکن با دانسیته 2400-2100 کیلو گرم بر متر مکعب ، مقاومت فشاری 50 نیوتن بر میلیمتر مربع و مقاومت کششی 7 نیوتن بر میلیمتر مربع در سه رنگ خاکستری، سیاه و یا سفید و با ابعاد استاندارد 300*600 میلیمتر و با ضخامت 500-25 میلیمتر تولید میگردد. ازنظر تئوری فیبرهای به کار رفته در لیتراکن قادر به انتقال نور در بتنی به ضخامت 20 متر می باشد. همچنین استفاده از فیبر نوری در اجزای باربر سازه ای بدون تاثیر منفی در مقاومت بالای فشاری و کششی آن می تواند اثری خوب با ایجاد فضاهایی روشن و جذاب داشته باشد
بتن یک ماده ساختمانی ساخته شده از ترکیب آب ، سیمان ، سنگ دانه ، ماسه و شن می باشد و معمولاً به عنوان سنگ مصنوعی تعریف می شود. بتن با بیروزی های بزرگ مهندسی ، ساخت پل ها ، کارخانه های بزرگ و ; پیوند خورده است. فیبرهای شیشه ای تأثیر منفی بر روی مقاومت فشاری بالای بتن ندارد
سنگ های نیمه شفاف فقط یک توده مصالح ساختمانی شفاف نیستند. ولی گذشته از این یک وسیله بیان در دست هنرمندان و معماران است
لاتیراکن ارائه دهنده مفهوم بتن انتقال دهنده نور به عنوان یک ماده ساختمانی برای ساختمان های جدید به طور وسیع و قابل اجرا می باشد. این می تواند برای دیوارهای داخلی و خارجی ، روش ساختن سنگفرش ها یا حتی در هنر یا طراحی اشیا استفاده شود
بتن انتقال دهنده نور ترکیبی از رشته های شیشه ای نوری و بتن صاف شده می باشد که می تواند برای بلوک ها یا صفحات پیش ساخته استفاده بشود
هزاران رشته شیشه ای به شکل ماتریس و به طور موازی در هر جایی میان دو سطح اصلی همه بلوک ها پخش می شود. نسبت رشته ها کم می باشد و در حدود 4% حجم کلی می باشد. به این دلیل که این به عنوان اجزاء سازه ای در بتن استفاده می شوند. سطح بلوک های باقی ماندن مثل بتن همگن به نظر می رسد. رشته های شیشه ای نور را در دو سمت از بتن هدایت می کند. دلیل که موقعیت موازی آنها در سمت روشن دیوار به همین شکل ( بدون تغییر ) در سمت تاریکتر ظاهر می شود. سایه ها در سمت مخالف دیوار نمایش داده می شوند و رنگ نور مشابه باقی می ماند
در تئوری ، یک دیواره سازه ای ساخته شده از لاتیراکن می تواند ضخامت دو متر داشته باشد. نورها با حداقل اتلاف نوری تا 20 متر کار می کنند
سازه های تحت فشار نیز می تواند از این بلوک ها ساخته شوند. رشته های شیشه ای تأثیر منفی قابل توجهی روی مقاومت فشاری بتن ندارند. بلوک ها می توانند در سایزهای مختلف ساخته شوند و البته شامل عایق حرارتی جاسازی شده می باشند
بهتر است دو ترکیب رزین ابوکسی استفاده شود. وقتی بلوک های لاتیراکن به هم چسبیده می شوند ، قسمت دیگر قطعه می تواند با مصالح ملاط رقیق سیمانی مستقر در سمت رنگی مانند بلوک ها پر شود
بتن : 98% فیبر نوری : 4% چگالی : 2400 ـ
مقاومت فشاری : 50 مقاومت خمشی
حداکثر سایز : 300 * 600 سایز استاندارد : 300 *
ضخامت : 500 ـ
لاتیراکن توسط Aron Losoncziاختراع شد. او در مورد بتن های قابل انتشار نور می گوید
هزاران رشته شیشه ای نوری ماتریسی شکل و پخش شده به طور موازی در هرجایی بین دو صفحه اصلی هر بلوک . سایه ها در سمت روشن تر با طرح کلی تنیر و سخت در سمت تیره تر ظاهر می شوند. هر رنگ به شکل اصلی باقی می ماند. این تأثیرات ویژه این حس کلی را القا می کند که ضخامت و عرض دیوارهای بتنی از بین رفته است
می توان دیوار با هر ضخامتی توسط لاتیراکن ها ساخت ـ می توان نور را تا 20 متر در سراسر بتن بدون اتلاف روشنایی انتقال دهد ـ اگر از این ماده بیشتر و بیشتر در ساختمان سازی استفاده شود. نور طبیعی بیشتری می تواند برای نور دفاتر و انبارها استفاده شود. این می تواند منجر به کاهش زیاد در مقدار الکتریسیته استفاده شده برای نور ساختمان ها شود. وقتی در روز از نور طبیعی استفاده می شوند. همچنین وقتی مردم از پرتوهای خورشید استفاده کند معمولاً خوشحال تر و سودمندتر خواهند بود. بنابراین این ها دلایل گسترش عرضه و استفاده از بتن های نیمه شفاف می باشد
بتن انتقال دهنده نور با نام تجاری ™ Litracon محصول نسبتا جدیدی است که در سال 2004 توسط یک معمار 27 ساله مجارستانی به نام آرن لوسونزی ابداع گردید. این محصول با ترکیب 96% بتن معمولی و 4% فیبرهای نوری محصولی منحصر به فرد را برای هزاره جدید به ارمغان آورده است
هم اکنون بتن لیتراکن با دانسیته 2400-2100 کیلو گرم بر متر مکعب ، مقاومت فشاری 50 نیوتن بر میلیمتر مربع و مقاومت کششی 7 نیوتن بر میلیمتر مربع در سه رنگ خاکستری، سیاه و یا سفید و با ابعاد استاندارد 300*600 میلیمتر و با ضخامت 500-25 میلیمتر تولید میگردد. ازنظر تئوری فیبرهای به کار رفته در لیتراکن قادر به انتقال نور در بتنی به ضخامت 20 متر می باشد. همچنین استفاده از فیبر نوری در اجزای باربر سازه ای بدون تاثیر منفی در مقاومت بالای فشاری و کششی آن می تواند اثری خوب با ایجاد فضاهایی روشن و جذاب داشته باشد
دانلود مقاله تزئینات آجری word دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله تزئینات آجری word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
تزئینات آجری
دوران اول، از قرن دوم تا اوایل قرن پنجم(سامانی، غزنوی، آل زیار و آل بویه):
دوران دوم ازآغاز قرن پنجم تا نیمه قرن هفتم(سلجوقیان و خوارزمشاهیان):
دوران سوم از نیمه قرن هفتم تا قرن دهم(ایلخانیان-تیموریان وآل مظفر )
دوران چهارم، از آغاز قرن دهم تا قرن دوازدهم(صفویه):
دوران پنجم از قرن دوازدهم تا پایان قرن سیزدهم (زندیه و قاجاریه)
انواع آجر های تراش ایرانی
نقوش آجری خفته و راسته
نقوش جناقی:
منابع ومأخذ
منابع ومأخذ
آشنایی با معماری ایران/غلام حسین معماریان
آشنایی با هنر اسلامی/محمد یوسف کیانی
معماری ایران/پروفسور پوپ
معماری اسلامی/پاپادوپولو
فرهنگ معماری ایران/مهندس پرویز ورجاوند
مجله معمار
بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران/دکتر وحید قبادیان
آجر کاری
آجر قدیمی ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده بشر پس از سنگ است
تاریخ پیدایش نخستین کوره های پخت خشت، برای تهیه آجر و نیز کوره های پخت ظروف گلی، برای فراهم آوردن آوندهای سفالی، با یکدیگر پیوسته است ;. خشتهای پخته از هزاره چهارم پیش از میلاد به دست بابلیان ساخته می شده است. آجر خود واژه ای است بابلی و خشتهایی که بر آن فرمانها، منشورها و داده ها قوانین را می نوشتند آجر خوانده می شده است
کوره های پیدا شده در شوش قدمت استفاده از آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران را نشان می دهد. ایرانیان باستان نیز از دیرباز با آجر آشنایی داشته و از آن در قسمتهای مختلف ساختمان، اسکلت، قوسها، پوشش سقفها، نماسازی و پوشش کف استفاده می کردند
بزرگترین و قدیمی ترین اثر معماری آجری پیش از اسلام، معبد چغازنبیل در خوزستان است که به دوران عیلامی تعلق دارد
این زیگورات پنج طبقه که زوایای آن به سوی جهات اربعه است، نقشهای مربع شکل دارد و ارتفاع آن حدود 25 متر است. چغازنبیل تماماً از خشت خام ساخته شده که باروکار آجری به ضخامت دو متر پوشید شده است و به فاصله هر ده آجر، یک رج از آجرها دارای کتیبه است
بناهای عظیم دوران هخامنشی و ساسانی عمدتاً از سنگ بوده ولی در آثار دوره اشکانی استفاده از آجر در کوه خواجه سیستان مشاهده می شود. ستونهای مسجد تاری خانه دامغان (قبل از اسلام) نیز نمونه ای از آثار آجری است
به دلیل کمبود چوب و نیز وجودموریانه در ایران مرکزی که امکان استفاده از چوب را به حداقل می رساند و نیز تبادل حرارتی بالای سنگ، که در اقلیم گرم و سرد چندان قابل استفاده نموده و با توجه به تنوع آب و هوا در ایران، آجر جای خود را به طور وسیع در این سرزمین باز کرد و در سراسر ایران گسترش یافت. پس از اسلام نیز به دلیل تجربه طولانی در استفاده از اجر آثار معماری زیبایی به دست معماران ایرانی و در دورانهای مختلف تاریخ ساخته شد
دکتر پرویز ورجاوند در مقاله جامع« آجر کاری در معماری ایران دوره اسلامی» ضمن توضیح خصوصیات این مصالح ارزان و در دسترس، ترکیب خاک و جنس و نحوه پخت، انواع کوره های آجرپزی شامل تنوره ای، هوفمن و تونلی، شکل و اندازه و نام آجر ها، شامل مربع، قزاقی ، سلاتی ، ختایی، نظامی، تابه و تخت، گونه های مختلف آجر چینی تزئینی شامل آجر واکوب ، آجر آبمال، آجر پیشبر، آجر مهری، آجر تراش، آجر تزئینی قالبی، تراش، آجر آبساب و آجر قواره بری و همچنین شیوه های مختلف آجر چینی شامل رگ چینی، گل اندازی، گره سازی، گره سازی رنگی، خفته و رفته خوون چینی و مهری را معرفی کرده و سپس به آجر کاری در دورانهای مختلف تاریخی پرداخته و شروع آجر کاری با آجر های تزئینی نقشدار(یا مهری) را در دوران ایلخانی و استفاده از آجر های تزئینی و قالبی و تراش را خاص دوران قاجار دانسته است. در همان مقاله آجر کاری را در دورانهای مختلف تاریخی پس از اسلام به پنج دوره تقریبی تقسیم کرده و سپس به توضیح ویژگی های هر دوره پرداخته و اشاره کرده که این ویژگیها به معنای آن نیست که همه بناهای آجری،در آنها مشترک اند. او ضمن پرداختن به نکات مهم تعدادی از آثار معتبر دوران اشاره کرده که در هر دوره شیوه کار دوران قبلی به یکباره و در همه جا تغییر نیافته است
با اشاره کوتاهی به این دوران پنج گانه به معرفی آجرکاری در شهرهای مختلف ایران در دوران قاجار و پهلوی اول می پردازیم
دکتر ورجاوند این دوره را شکل گیری و تکوین نام نهاده است. ویژگی این ودره هماهنگی و وحدت کامل میان تزئینات و کل بنا است. نمونه های مهم این دوره عبارتند از: گنبد قابوس، برجهای لاجیم و رسگت در سواد کوه ، میل رادکان غربی و پیر علمدار دامغان در ایران شرقی (افغانستان)، خراسان بزرگ(بخارا) شمال و مرکز ایران
در این بناها آجر در کل بنا به صورت ساده مورد استفاده قرار گرفته و در میانه یا بالاترین قسمت آن با کتیبه های آجری، گاه با خط کوفی و گاه با خط پهلوی مواجه می شویم که با مهارت و زیبایی زینت یافته است. نحوه آجر چینی در گنبد قابوس، برج لاجیم ومیل رادکان غربی و پیر علمدار به صورت نیمانیم است و بدنه بنا ساده و تقریبا بدون تزئین بوده و از سادگی و وقار خاصی برخوردار است. نقشه اولی ستاره ای و نقشه بقیه دایره است
این دوره گسترش و تکامل هنر آجر کاری در ایران محسوب می شود. برجهای خرقان قزوین، مسجد جامع اصفهان، رباط شرف، مناره های خراسان، اصفهان و گنبد سرخ مراغه نمونه ای از بناهای این دوران اند
در دوران ایلخانیان تیموریان وآل مظفرحاکمیت مطلق آجر از دست میرود َاید به این دلیل که دیگر امکان افزودن طرح ونقش جدیدی به گنجینه دوران سلجوقی وجود ندارد
بنابر این ترکیب کاشی وآجر ودر برخی موارد سنگ وآجر جای ان را میگیرد در این دوران پس از ساخته شدن بنا یا سفت کاری سطح خارجی ان با آجر پوشیده »ی شود از آثار برجسته این دوران مسجد ومقبره مولانا زین الدین ابوبکر در تایباد و گنبد خانه ی مسجد جامع یزد و ناصر الحق و شمس طبرسی در آمل و ددرویش فخرالدین در بابل را میتوان نام برد
ترکیب آجر و کاشی به طراحان ومعماران این امکان را دادکه با استفاده از رنگ نقش های اجری را برجسته تر به نمایش بگذارند و به جای برجسته وفرو نشاندن آجر (خفته ورفته یا پتگین )از رنگ استفاده کنند
تزئینات آجری که در دوره قبل فقط به یک حاشیه نوشتاری محدود بود، در این دوره به اشکال بسیار متنوع و زیبایی گسترش می یابد. اسماء مقدس مانند الله، علی و محمد تکرار و ترکیب می شود و ازحاشیه بالایی ساختمان به بدنه و سقف منتقل می شود. در این دوران آجر کاری به اوج خود می رسد و دوران گسترش و تعاول هنر آجر کاری به شمار می آید
تراش دادن و آبساب کردن آجر از ویژگیهای دوران صفویه است. ولی در این دوران به دلیل توجه بیش از حد به کاشی از اهمیت آجر کاسته می شود و نمای بیشتر ساختمانهای عمومی را با کاشی تزئین می کنند. بی توجهی به این مصالح زیبا، قابل انعطاف و ارزان موجب می شود که در دوران بعدی یعنی دوران قاجار هم استفاده از آجر دیگر رونق گذشته را بازنیابد
دوران پنجم، از قرن دوازدهم تا پایان قرن سیزدهم (زندیه و قاجاریه)
در دوران قاجار بندهای عمودی حذف می شوند و آجر ها از عرض به هم می چسبند و آجر کاری به قاب دور سطوح و کتیبه های کاشی محدود می شود. در نماهای آجری نیز استفاده از آجر های تزئینی قالبی و تراش که آجر در اندازه و شکلهای مختلف هندسی و غیر هندسی است. به اوج خود می رسد. آجر کاری بناهای مسکونی بافتهای تاریخی شهرهای ما اغلب به دوره پنجم تعلق دارند
جالب اینکه آجر کاری در این دوران در سراسر ایران ویژگیهای یکسان ندارد، بلکه در نقاط مختلف بسیار متنوع است و با اینکه به نظر می رسد دوران آجر دیگر سپری شده ، در جنوب ایران با پدیده هایی حیرت انگیز مواجه میشویم
البته با ورود معماری متاثر از مغرب زمین به ایران در دوره قاجار، با وجود تبحر آجر کاران و فرهنگ غنی آجر کاری، با جزئیات آجری مواجه می شویم که همچون نمونه های گذشته، در حد اعلای پختگی، زیبایی، سادگی، وقار و تنوع نیست. در ادامه به نمونه هایی از آجر کاریهای این دوران در تهران و شهرهای دیگر ایران می پردازیم
تهران: آجر کاری در تهران بیشتر در سردر ورودیهای خانه ها و نیز کتیبه بالای پنجره ها دیده می شود که شاید اولین قدم به سمت برونگرایی و توجه به ظاهر ساختمان و نمای آن است. آجر کاریها از نظر تنوع بسیار چشمگیرند و بیشترین تزئینات را با ترکیب آجرهای تزئینی و قالبی و گچ دارند
در کتاب نقوش سر درخانه های تهران قدیم به تعداد قابل توجهی از این نمونه هااشاره شده. در نمونه های بررسی شده در تهران، گل و بوته ها و طرحهای اسلیمی که با اسلیمیهای کاشی و قالی قرابتی ندارند و طرحهای سنتوری و قوسهای ترکیبی مفصل و نقشهای رنگارنگ، فرشته، ملائکه، تاج، فره و هر، فلس ماهی و شیر دیده می شود که نماهای یونانی و رومی را تداعی می کنند. فقط در تعداد اندکی از نمونه ها ردپای آجر کاری و موتیفهای ایرانی مشاهده می شود. دراین نمونه ها تظاهر و خودنمایی جایگزین سادگی و وقار پیشین شده است
در دوران قاجار بندهای عمودی حذف می شوند و اجر کاری به قاب دور سطوح و کتیبه های کاشی محدود می شود در نماهای اجری نیز استفاده از اجر های تزیینی قالبی و تراش که اجر در اندازهو شکل های مختلف هندسی وغیر هندسی است به اوج خود می رسد اجر کاری بنا های مسکونی بافتهای تاریخی شهر های ما اغلب به دورهی پنجم تعلق دارند
جالب اینکه اجر کاری در این دوران در سراسر ایران ویزگی یکسان ندارند
بلکه در نقاط مختلف بسیار متنوع است و با اینکه به نظر می رسد دوران اجر دیگر سپری شده در جنوب ایران با پدیده هاییی حیرت انگیز مواجه می شویم
البته با ورود معماری متاثر از مغرب زمین به ایران در دوره ی قاجار با وجود تبحر اجر کاران و فرهنگ غنی اجر کاری با جزییات اجر کاری با جزییات اجری مواجه می شویم که همچون نمونه های گذشته در حد اعلای پختگی ریبایی سادگی وقار وتنوع نیست در ادامه از اجر کاری های این دوره در تهران و شهر های ذیگر ایران می پردازیم
دانلود تحقیق درباره اربعین حسینى word دارای 40 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود تحقیق درباره اربعین حسینى word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
اشاره
چکیده
مقدمه
بررسى وقایع مرتبط با واقعه اربعین
1 مدت زندانى بودن اهل بیت سیدالشهداء در کوفه و زمان حرکت آنان به سوى شام
2 مسیر کاروان اسرا از کوفه تا شام
3 زمان صرف شده براى رسیدن به شام
4 مدت زمان اقامت اهل بیت امام در شام
5 عزیمت به کربلا و رسیدن به آن جا در اربعین اول
نتیجه
کتاب نامه
1 طبرسى، ابوعلى فضل بن حسن، إعلام الورى بأعلام الهدى، تحقیق على اکبر غفّارى ، چاپ اول، بیروت، دارالمعرفه، 1399 ق
2 سید محسن امین، أعیان الشیعه ، چاپ پنجم: بیروت ، دارالتعارف ، 1403 ق
3 الاحتجاج على أهل اللجاج ، تحقیق ابراهیم بهادرى و محمّدهادى به، چاپ اول: تهران: دار الاُسوه ، 1413 ق
4 دینورى، ابوحنفیه، الأخبار الطوال، تحقیق عبدالمنعم عامر ، چاپ اول: قم، منشورات رضى ، 1409 ق
5 الإرشاد فى معرفه حجج الله على العباد ، أبو عبدالله محمّدبن محمّدبن النعمان العکبرى البغدادى المعروف بالشیخ المفید(ت 413 هـ ) تحقیق : مؤسّسه آل البیت (علیهم السلام) ، قم : مؤسّسه آل البیت(علیهم السلام) ، الطبعه الاُولى ، 1413 هـ
6 الإقبال بالأعمال الحسنه فیما یعمل مرّه فى السنه ، أبو القاسم علیّ بن موسى الحلّى الحسنى المعروف بابن طاووس (ت 664 هـ ) ، تحقیق: جواد القیّومى ، قم : مکتب الإعلام الإسلامى ، الطبعه الاُولى ، 1414 هـ
7 التهذیب (تهذیب الأحکام فى شرح المقنعه) ، أبو جعفر محمّد بن الحسن المعروف بالشیخ الطوسیّ (ت 460 هـ . ق) ، بیروت : دارالتعارف ، الطبعه الاُولى 1401 هـ
8 الطبقات الکبرى ، محمّد بن سعد کاتب الواقدى (ت 230 هـ ) ، بیروت : دارصادر
9 العدد القویّه لدفع المخاوف الیومیّه ، جمال الدین أبى منصور الحسن بن یوسف بن علیّ المطهّر الحلّى المعروف بالعلاّمه (ت 726 هـ ) ، تحقیق : السیّد مهدى الرجائى ، قم : مکتبه آیه الله المرعشى ، الطبعه الاُولى ، 1408 هـ
10 الفتوح، أبو محمّد أحمد بن أعثم الکوفیّ (ت 314 هـ )، تحقیق : على شیری، بیروت : دار الأضواء ، الطبعه الاُولى 1411 هـ
11 الکافى، أبو جعفر ثقه الإسلام محمّد بن یعقوب بن إسحاق الکلینى الرازى (ت 329 هـ ) ، تحقیق : على أکبر الغفّارى ، طهران : دارالکتب الإسلامیه ، الطبعه الثانیه ، 1389 هـ
12 الکامل فى التاریخ ، أبو الحسن علیّ بن محمّد الشیبانیّ الموصلیّ المعروف بابن الأثیر (ت 630 هـ ) ، تحقیق: على شیرى ، بیروت : دار إحیاء التراث العربیّ ، الطبعه الاُولى 1408 هـ
13 المصباح فى الأدعیه والصلوات والزیارات ، تقى الدین إبراهیم بن زین الدین الحارثى الهمدانى المعروف بالکفعمى (ت905 هـ ) ، قم : منشورات الرضى
14 اللهوف فى قتلى الطفوف ، أبو القاسم علیّ بن موسى بن طاووس الحسینى الحلّى (ت 664 هـ ) ، تحقیق : فارس تبریزیان ، طهران : دار الأسوه ، الطبعه الاُولى ، 1414 هـ
15 أمالى الصدوق ، أبو جعفر محمّد بن علیّ بن الحسین بن بابویه القمّى المعروف بالشیخ الصدوق (ت 381 هـ ) ، بیروت : مؤسّسه الأعلمى ، الطبعه الخامسه ، 1400 هـ
16 بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمّه الأطهار(علیهم السلام) ، محمّد باقر بن محمّدتقى المجلسى (ت 1110 هـ ) ، تحقیق : دار إحیاء التراث ، بیروت : دار إحیاء التراث ، الطبعه الاُولى ، 1412 هـ
17 تاریخ الطبریّ (تاریخ الاُمم والملوک) ، أبو جعفر محمّد بن جریر الطبریّ الإمامى (ق 5 هـ ) ، تحقیق : محمّد أبو الفضل إبراهیم ، بیروت : دار المعارف
18 تحقیق در باره اول اربعین حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)،محمد على قاضى طباطبایى، تهران : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ،سازمان چاپ و انتشارات، 1383 ش
19 تسلیه المجالس و زینه المجالس،محمد بن ابى طالب المجدى الحسنى الموسوى الحائرى، قم : مؤسسه المعارف الاسلامیه
20 سیر أعلام النبلاء ، أبو عبدالله محمّد بن أحمد الذهبیّ (ت 748 هـ ) ، تحقیق : شُعیب الأرنؤوط ، بیروت : مؤسّسه الرساله ، الطبعه العاشره 1414 هـ
21 شرح الأخبار فى فضائل الأئمّه الأطهار ، أبو حنیفه القاضى النعمان بن محمّد المصریّ (ت 363 هـ ) ، تحقیق : السیّد محمّد الحسینى الجلالى ، قم : مؤسسه النشر الإسلامى ، الطبعه الاُولى ، 1412 هـ
22 فرحه الغرى فى تعیین قبر أمیر المؤمنین علیّ(علیه السلام) ، غیاث الدین عبد الکریم بن أحمد الطاووسى العلوى (ت 693 هـ ) ، قم : منشورات الشریف الرضى
23 کامل الزیارات ، أبو القاسم جعفر بن محمّد بن قولویه (ت 367 هـ ) ، تحقیق : عبدالحسین الأمینى التبریزى ، النجف الأشرف : المطبعه المرتضویه ، الطبعه الاُولى ، 1356 هـ
24 مصباح المتهجّد ، أبو جعفر محمّد بن الحسن بن علیّ بن الحسن الطوسى (ت 460 هـ ) ، تحقیق : علیّ أصغر مروارید ، بیروت : مؤسسه فقه الشیعه ، الطبعه الاُولى ، 1411 هـ
25 مع الرکب الحسینى (علیه السلام)،محمد جواد طبسى، قم ،مرکز الدرساه الاسلامیه للممثلیه: 1424 هـ
26 مقتل الامام الحسین(علیه السلام)،محمد رضاالطبسى النجفى، قم : محبین، 1382 ش
27 مقتل الحسین(علیه السلام) ، موفّق بن أحمد المکّى الخوارزمیّ (ت 568 هـ ) ، تحقیق: محمّد السماویّ ، قم : مکتبه المفید
28 موسوعه الإمام علیّ(علیه السلام) فى الکتاب والسنّه والتاریخ ، محمّد الرَّیشَهرى و آخرون، قم و بیروت : دار الحدیث ، 1422 هـ
29 موسوعه مقتل الامام الحسین(علیه السلام)،محمد عیسى آل مکباس، قم : للطباعه و النشر ، 1422 هـ
30 نفس المهموم فى مصیبه سیدنا الحسین المظلوم(علیه السلام)،عباس القمى، قم: ذوى القربى ، 1421 هـ
31 ینابیع المودّه لذوى القربى ، سلیمان بن إبراهیم القندوزى الحنفى (ت 1294 هـ ) ، تحقیق : على جمال أشرف الحسینى ، طهران : دارالاُسوه ، الطبعه الاُولى ، 1416 هـ
32 التهذیب (تهذیب الأحکام فى شرح المقنعه) ، أبو جعفر محمّد بن الحسن المعروف بالشیخ الطوسیّ (ت 460 هـ . ق) ، بیروت : دارالتعارف ، الطبعه الاُولى 1401 هـ
33 . المصباح فى الاعیه و الصلوات و الزیارات، للشیخ تقى الدین ابراهیم بن على بن الحسن العاملى الکفعمى (ت 900 هـ.ق) منشورات الشریف الرضى ـ قم
34 . توضیح المقاصد، محمد بن الحسین العاملى (1030) هـ ق.) انتشارات آیه الله العظمى مرعشى نجفى، قم
35 . مهیّج الاحزان، حسن یزدى حائرى، (1242 هـ .ق)
مسئله اربعین سید الشهداء(علیه السلام) و این که آیا خاندان آن حضرت پس از رهایى از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانسته اند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نایل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، از جمله مسائلى است که از دیرباز صاحب نظران در باره آن اختلاف نظر داشته و هریک با استشهاد به ادله تاریخى براى اثبات یا نفى آن تلاش کرده اند. در این مقاله با توجه به متون تاریخى معتبر احتمالات ممکن را تبیین کرده و ضمن بیان نظر مدافعان این واقعه، دیدگاه خود را مبنى بر نبود دلیل کافى و قابل اعتماد بر مسئله اربعین سید الشهداء(علیه السلام)تبیین خواهیم نمود. هم چنین امکان رسیدن کاروان اسرا را نیز به کربلا در اربعین اول تقریبا ناممکن دانسته و در پایان، دلیل الحاق سر مطهر امام حسین(علیه السلام) را به جسم شریفش مورد خدشه قرار داده و وجود حدیث شریفى که زیارت اربعین را از علائم مؤمنان مى شمارد براى استحباب و فضیلت آن زیارت کافى دانسته ایم
کلید واژگان: اربعین، کربلا، حسین(علیه السلام)، شهادت، اهل بیت، اسارت، کوفه، شام
ورود خاندان مکرّم سیدالشهداء به کربلا در راه بازگشت از شام به مدینه در روز اربعین و الحاق سر مقدس اباعبدالله الحسین(علیه السلام) به پیکر مطهّرش در آن روز، یکى دیگر از وقایع مبهم واقعه عاشورا و حوادث پس از آن است. به راستى اگرچه حادثه عاشورا دل خراش ترین و غمبارترین حادثه اى است که در طول تاریخ، قلب شیعیان و دوست داران خاندان عصمت و طهارت را جریحه دار ساخته و جا داشت تمامى وقایع آن بدون هیچ کم و کاستى در کتاب هاى تاریخ نقل شود، امّا مع الاسف از آن جا که هم در زمان وقوع حادثه عاشورا و هم پس از آن شیعیان على بن ابى طالب و فرزندان معصومش تحت بیشترین فشارها و آزارها بوده، سخت ترین شکنجه ها و تحریم ها را متحمّل شده و عملا در حاشیه قرار گرفته بودند ، هیچ گاه امکان ضبط و نقل وقایع غم بار عاشورا و آن چه بر خاندان مکرم سید الشهداء گذشت پدید نیامد. به راستى وقتى تاکنون به طور قطع و یقین سرنوشت سر مقدس اباعبدالله الحسین(علیه السلام)که در واقع یکى مهم ترین امورى است که باید مورد توجه قرار مى گرفت روشن نشده است و اقوال در باره دفن سر مطهر آن حضرت مختلف و متشتت است چگونه مى توان انتظار داشت وقایع ریز و درشت دیگرى همچون مدّت حبس خاندان سید الشهداء در کوفه ، روز حرکت از کوفه و مسیر حرکت آنان از کوفه تا شام، میزان اقامت آنان در شام و بالأخره مسیر بازگشت آنان به درستى و روشنى ، و بدون هیچ گونه اختلافى ثبت و ضبط شده باشد؟!
مى دانیم که بخش اعظم وقایع عاشورا و حوادث پس از آن، توسط مورخان اهل سنت که بعضاً تلاش مى کردند دامن یزید و خاندان بنى امیّه را از این لکه ننگ ابدى، پاک سازند نقل شده است، پس نباید انتظار داشت تمام وقایع و حوادث بدون کمترین تحریفى نقل شده باشد. از آن گذشته اگر مورخان نیز قصد نگارش حوادث را به صورت صحیح و بدون تحریف داشتند، حکّام وقت ممانعت به عمل آورده و معلوم نبود که چه سرنوشتى در انتظار نویسنده و نوشته او بود
تلاش نگارنده این سطور بر آن است که مسئله بازگشت کاروان اسراى بنى هاشم (علیهما السلام)را از شام بررسى کرده و نتیجه گیرى نهایى را براساس متون موجود، بازگو نماید. باشد که این
تحقیق گامى مثبت در جهت هرچه روشن تر شدن حوادث پس از عاشورا باشد و مرضى پروردگار واقع گردد
مشهور بین عرف شیعه آن است که امام سجاد(علیه السلام) به همراه اهل بیت سیدالشهداء(علیه السلام) در راه بازگشت از شام، به کربلا رفته و روز اربعین موفق به زیارت قبر مطهر حسین بن على(علیه السلام) و اصحاب باوفایش شدند و پس از سه روز عزادارى و اقامه ماتم به مدینه الرسول(صلى الله علیه وآله)بازگشتند. و نیز بین شیعیان مشهور است که زین العابدین(علیه السلام)سر مطهر پدر را در آن روز به بدن شریفش ملحق نمود. اما با وجود این از دیرباز در میان محقّقان و صاحب نظران در باره رسیدن کاروان اسرا در اربعین اول به کربلا اختلاف نظر بوده است. برخى آن را تایید کرده، شواهد تاریخى بر آن اقامه مى کنند و برخى دیگر، حضور خاندان سید الشهداء(علیه السلام) را در اربعین اول انکار کرده تحقق آن را امکان پذیر ندانسته یا محقق شده نمى دانند
نویسنده این سطور نیز بر این باور است که کاروان اسرا در روز اربعین به کربلا نرسیده و نیز معتقد است «احتمال رسیدن کاروان اسرا به کربلا در روز اربعین» با «تحقق آن» دو امر مستقلند که در این مسئله معلوم نیست که هردو با هم رخ داده باشند. بنابراین، به باور نویسنده هرگز نمى توان گفت که منکران قضیه اربعین به بى راهه رفته اند
ما در این مقاله بر آن شدیم تا وقایعى را که پس از اسارت اهل بیت سیدالشهداء(علیه السلام)اتفاق افتاد و با رسیدن یا نرسیدن کاروان اسرا به کربلا در روز اربعین اوّل ارتباط مستقیم دارد مرور کرده، تحقیقى مختصر درباره آن ارائه نماییم
دانلود مقاله کتاب کودک word دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله کتاب کودک word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده
مقدمه
اهمیت مطالعه
اهداف و انگیزه های مطالعه
عوامل مؤثر بر رشد فرهنگ کتابخوانی
الف) کودکان قبل از دبستان
1ـ آماده شدن برای خواندن
2ـ کودکان دوست دارند با آهنگ کلمات بازی کنند
3ـ برای بچه های خیلی کوچک کتاب را با صدای بلند بخوانید
4ـ کتابهایی برای کودکان زیر چهار سال
5ـ کتاب را برای کودکان چهار و پنج ساله بلند بخوانید
6ـ کتابهایی برای کودکان چهار و پنج ساله
7ـ بچه ها دوست دارند کتابهایی برای خودشان داشته باشند
ب) دانش آموزان
خانواده
کتابخانه
مدرسه و معلم
عادت دادن کودکان به مطالعه از طریق برنامه درسی
وسایل ارتباط جمعی
حکومت
جدول جمع بندی مطالب
ج) معلمان
روشهای ایجاد فرهنگ مطالعه در بین معلمان
بررسی چند تحقیق
موانع مطالعه ی غیر درسی از دیدگاه تحقیقات تربیتی
شیوه های افزایش مطالعه از دیدگاه تحقیقات علوم تربیتی
پیشنهادها و رهنمودهای کاربردی
خلاصه
منابع و مآخذ
کتاب و فرهنگ کتابخوانی، افروز، غلامعلی، ماهنامه پیوند، تهران، انجمن اولیا و مربیان، تابستان
چگونه مطالعه کنیم؟، بیابانگرد، اسماعیل، ماهنامه پیوند، تهران، انجمن اولیا و مربیان، مهر
چگونه بچه هایمان را به مطالعه تشویق کنیم؟ لاریک، نانسی، مترجم مهین مهتاج، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،
نقش خانواده در استقرار عادات مطلوب فرهنگی، دانه کار، آذر، ماهنامه پیوند، تهران، انجمن اولیا و مربیان، آذر
در این مقاله ابتدا در مورد اهمیت مطالعه توضیحاتی داده شد و به طور کامل به اهمیت آن اشاره شد
9 مورد اهداف و انگیزه های مطالعه بیان ودلایل مطالعه کردن در افراد مختلف معرفی شد
در ادامه عوامل مؤثر بر رشد فرهنگ کتابخوانی در سه گروه کودکان قبل از دبستان، دانش آموزان و معلمان مورد بررسی قرار گرفت
گروه الف کودکان قبل از دبستان بود که در دوره ی آمادگی شرایط لازم برای شروع مطالعه در آنها توضیح داده شد، که مواردی مانن کتاب خواندن با صدای بلند و دادن کتاب به آنها از آن جمله بود
در گروه ب یعنی دانش آموزان عوامل مؤثرمانند خانواده مدرسه و; به طور کامل توضیح داده شد
برای گروه ج یعنی معلمان به 13 شیوه برای رشد فرهنگ کتابخوانی اشاره شد
با مراجعه به پژوهشکده ی تعلیم و تربیت به 3 نمونه تحقیق در این مورد دسترسی پیدا کردم که نتایج این تحقیق ها را نیز در پایان بحث ارائه نمودم
باشد که حاصـل این مطالعـه و مقـاله مثمر ثمر واقع شـود
کتاب دریچه ای است به سوی جهان شگفت انگیز علم و معرفت و مطالعه راهی است بسیار ساده و عملی برای پرورش استعدادهای خدادی انسان و آموزش علوم و فنونی که او را در مسیر رشد و تکامل راهنمایی کند
اگر بتوانیم مطالعه را در انسان به صورت یک عادت در آوریم، دیگر ارتباط او با جهان دانش و آگاهی سخت و ممتنع نخواهد بود و بدون هیچ زحمت و مرارتی خواهد توانست از راه مطالعه درک واندیشه خود را نسبت به جهان هستی رشد و تعالی بخشد. درباره ارزش کتاب اهمیت فرهنگ کتابخوانی و ضرورت ایجاد و گسترش کتابخانه های عمومی و تخصصی، بسیار گفته، شنیده و خوانده ایم. اما سؤال این است که چرا در میان دانش آموزان یعنی کودکان و نوجوانان کشورمان به گونه ای که شایسته و بایسته است عادت مطلوب کتابخوانی مشهود نیست؟
واقعیت این است که همه کارگزاران تعلیم و تربیت و به طور کلی مسئولان فرهنگی کشورمان همواره علاقه مندی و آمادگی خود را در فراهم ساختن امکانات لازم برای کتابخوانی نشان می دهند و همه خانواده ها نیز دوست دارند که فرزندانشان اهل کتاب و مطالعه باشند، اما هنوز در رفتار نوجوانان و جوانان کشورمان گرایش و عادت به کتابخوانی دیده نمی شود. از طرف دیگر باید توجه داشت که مطالعه، کوشش سازنده و در عین حال لذت بخش می باشد و نوعی تغذیه و تلطیف روان انسان را موجب می شود کتاب و دیگر منابع مطالعه بهترین یاران تنهایی و فراغت از اشتغالات روزانه اند
مطالعه، در تحقق بخشیدن به ظرفیت های شناختی، اجتماعی، اخلاقی و عاطفی ـ هنری کودک و نوجوان نقش مهمی دارد، میل او را به پیشرفت فردی ارضا می کند و افزایش می دهد، احساس مسئولیت او را در قبال خود و جامعه بالا می برد و در مجموع، در تحول ابعاد متفاوت شخصیت او بسیار مؤثر است. مهمترین تأثیر مطالعه وقتی مشهود است که از کودکی آغاز شود و به صورت عادت در آید. یکی از مؤلفان درباره علاقه به کتاب در کودکی چنین می گوید: “اگر از همان اوان کودکی عشق به کتاب در نهاد کودک بارور نشود و اگر مطالعه به مثابه یک نیاز معنوی زندگی کودک در نیاید، روح او در سنین جوانی تهی خواهد ماند و آن وقت است که سادگی و نپختگی جوانی راه را برای بدیها باز می کند و گوشه های تاریکتر طبیعت انسان آشکار می شود.”
برخی مطالعات نشان داده است دانشجویانی که در دانشگاه بیشترین استفاده را از کتابخانه می کنند معمولاً آنهایی هستند که از کتابخانه دبیرستان استفاده می کرده اند و اکثر این دانش آموزان هم از کودکی استفاده از کتابخانه را آغاز کرده اند آمارهایی در زمینه کتابخوانی نشان داده است که در اروپا بچه ها به طور متوسط بیش از بزرگسالان مطالعه می کنند . در بعضی کشورها درصد مطالعه کنندگان بزرگسال به نصف حد متوسط کودکانی می رسد که کتاب می خوانند. در برخی نواحی، مدارسی هستند که 70 تا80 درصد کودکان آنها با جدیت مطالعه می کنند. نتایج تحقیقات بیانگر آن است که مهمترین عامل مؤثر در ایجاد چنین موقعیتی، نظام و فضای آموزشی موجود در این مناطق است. حال آنکه مقایسه بین این نظامها با آموزش و پرورش سایر کشورها، نشان دهنده آن است که تعلیم و تربیت در کشورهای در حال توسعه مبتنی بر روش آموزشی مستقل از مراجعه به کتابخانه و مواد خواندنی جانبی است
در کشور ما هم محدود بودن منبع مطالعه دانش آموزان به کتابهای درسی، یکی از مسائل مبتلا به مدارس امروز است. این در حالی است که میدانیم چنین وضعیتی از یک طرف تحول ذهنی و پیشرفت شاگردان را در چارچوب و حدود محتوای همان کتابها محدود می کند و از طرف دیگر مانع افزایش علاقه ذاتی آنان به خواندن می شود. از همه مهمتر آن که به تربیت افرادی منجر می شود که در بزرگسالی فاقد هرگونه انگیزه برای کتابخوانی و کسب اطلاعات و آگاهیهای متنوع و جدید هستند
“گری و راجرز” فهرستی از اهداف و انگیزه های مطالعه را ارایه نموده اند. از دیدگاه آنان عادت به مطالعه از نیازهای فطری سرچشمه می گیرد
انگیزه های مطالعه از دیدگاه آنان به قرار زیر است
1 عادت
2 وظیفه
3 گذراندن اوقات فراغت
4 آگاهی از مسایل جاری
5 ارضای میل شخصی، علایق و سرگرمی ها به ویژه در جنبه ذوقی و حرفه ای
6 نیاز زندگی روزمره
7 ارضای نیاز های شهری و اجتماعی
8 ارضای نیاز های مبرم روحی و معنوی
9 ارتقای سطح فرهنگی(رشد عمومی)
بررسی اهداف و انگیزه های مطالعه نشان می دهند که افراد دلایل مختلفی برای مطالعه دارند. برخی از این دلایل کاملاً شخصی و فردی بوده، و برخی دیگر جنبه اجتماعی دارند. در هر حال، رابطه تنگاتنگی بین آنها وجود دارد. در سمپوزیوم یونسکو در باب انگیزه های مطالعه، تعدادی از این انگیزه ها مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و تأکید گردید که در درک و تشخیص انگیزه ها، بررسی تأثیر عوامل درونی و بیرونی اهمیت خاصی دارد
در هر حال لازم است درباره ی این مهم غور و تفحص بیشتری داشته باشیم که چرا عادت به به عنوان یک عادت مطلوب فرهنگی در بین اقشار جامعه، مخصوصاً کودکان ونوجوانان که آینده سازان جامعه ی خود باشند، چندان رواج ندارد؟ برای پاسخ به این سوال به نظر می رسد که توجه به عوامل زیر اجتناب ناپذیر باشند
دانلود مقاله بررسی میزان پایبندی به قوانین و مقررات اجتماعی در بین کارکنان دولت word دارای 72 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله بررسی میزان پایبندی به قوانین و مقررات اجتماعی در بین کارکنان دولت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
تقدیر و سپاس و تشکر 1
پیشگفتار 2
مقدمه 5
چکیده 6
فصل اول
طرح و بیان موضوع 8
فرضیه ها ی تحقیق 13
اهداف تحقیق 14
اهمیت و ضرورت تحقیق 15
محدودیت های تحقیق 16
تعریف واژه ها و اصلاحات 17
فصل دوم
تاریخچه 19
ادبیات موضوع: 22
نظریات: 23
علل پیروی از هنجار 27
قانون در بیان امام خمینی 37
فصل سوم
تعریف فرضیه 41
تعریف جامعه آماری 44
انواع روش تحقیق 47
فصل چهارم
تجزیه وتحلیل اطلاعات باجدول تراکمی ورسم نمودار 52
فصل پنجم
نتیجه گیری فرضیه هاونتیجه گیری کلی ازاین تحقیق 59
نتیجه گیری 60
رهنمودهاوتوصیه ها 63
پرسش نامه 65
منابع ومآخذ 67
1)حق پناه_رضا (جایگاه قانون وقانون گرایی درجامعه)فصلنامه اندیشه حوزه ،موسسه چاپ وانتشارات آستان قدس رضوی،چاپ سوم پاییز
2)عضدانلو-حمید(توماس هابزوجان لاکدرآستانه ورود به جامعه مونی)ماهنامه اطلاعات سیاسی اقتصادی -موسسه اطلاعات،
3)فرهادیان –بهروز(قانون دربیان امام خمینی )نشریه ثبت ،چاپخانه حیدری،
4)مدیریت تحول سازمانی ،دکترمحمدسعیدتسلیمی،سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاها(سمت)سال
5)برنامه ریزی ومدیریت استراتژیک،پیرس ورابینسون ترجمه دکترسهراب خلیلی شورینی،عضویت علمی دانشگاه صنعت نفت،انتشارات یادواره کتاب
یکی از اصولی ترین لازمه زندگی اجتماعی وجود قوانین و قواعد مدون و مشخص است که مورد پذیرش همه افراد جامعه است
در واقع بدون چنین قوانینی جامعه بشری قوام و دوام نخواهد داشت از مهمترین بر آیندهای قوانین و مقررات اجتماعی ایجاد نظم و انضباط اجتماعی است در جامعه ای که قانون حاکمیت نداشته باشد هر رفتاری از هرکس متحمل است اضطراب اغتشاش و تجاوز به حقوق نتیجه طبیعی فقدان قانون در جامعه است و در حقیقت رشد اجتماعی افراد یک جامعه را می توان بر اساس شاخص رفتار های قاعده مند و منطبق با قانون سنجید . علیرغم فواید بیشماری که قانون و پایبندی به آن برای جامعه انسانی به ارمغان می آورد گاه از سوی افراد جامعه بی توجهی و غفلت قرار میگیرد . در حقیقت برای عده ای از افراد جامعه بی اعتنائی به قوانین و زیر پا گذاشتن آنها به صورت یک عادت و شاید بتوان گفت به صورت یک هنجار در آمده است و بسی جای تامل و تحقیق است که چرا در جامعه ما که اکثریت همه مسلمان و دارای مذهب تشیع هستیم توجه زیادی به اجدای قانون نداریم و تاآنجا که راه داشته باشد می خواهیم از قانون فرار کنیم
چکیده این تحقیق عبارت است فصل اول موضوع تحقیق که بررسی میزان پایبندی به قوانین و مقررات اجتماعی بین کارکنان دولت و بعد از آن تعریف موضع تحقیق است و معانی کلمات موضوع است و فرضیه های این تحقیق که شامل چهار فرضیه می باشد و بعد آن اهداف تحقیق می باشد که هدفهای خودم را از ارائه این تحقیق بیان کرده ام و ضرورت تحقیق که به چه دلیل این تحقیق را انجام داده ام
فصل دوم در مورد تاریخچه تحقیق و ادبیات موضوع که شامل نظریات برخی دانشمندان در مورد قانون و هم چنین نظر امام در این باره می باشد و سپس در مورد هنجارها بحث شده است
در فصل سوم تعریفی از فرضیه شده است و هم چنین فرضیه ها توضیح داده شده است و هم چنین تعریف جامعه آماری و انواع نمونه گیری انجام شده و مشخص شدن جامعه آماری این تحقیق و روش تحقیق و انواع آن تعریف و توضیح داده شده است و روش جمع آوری اطلاعات از طریف پرسش نامه ها مصاحبه ، مشاهده ی ساده و مشاهده ستماتیک را توضیح داده شده است و در فصل چهارم تجزیه و تحلیل اطلاعات است هریک از فرضیه ها نوشته و هم چنین سئوالات فرضیه در زیر آن نوشته شده است و سپس جدول فراوانی و نمودار ستونی هر یک رسم شده است و فصل پنجم هم نتیجه گیری فرضیه ها بیان شده است در پایان فصل ها هم پرسش نامه و رهنمود توصیه ها و نتیجه گیری و منابع ومآخذ آورده شده است
واژه قانون عرب canon در اصل سریانی یا یونانی است و پس از انتقال به لغت عربی در معنای اندازه ، مقیاس اشیاء و قضیه کلی که بیا نگر یک رشته جزئیات است و نیز به معنای اصل چیزی به کار رفته است این کلمه مجازاً به معنایی قاعده و دستور می باشد قانون در اصطلاح علوم مختلف معنای متفاوت دارد . همانند قوانین طبیعی ، قوانین فلسفی ، قوانین فیزیکی و قوانین ریاضی که هریک به گونه ای خاص تعریف شده اند . قانون در اصطلاح حقوق اساسی قضایایی است که شیوه رفتار انسان را در زندگی اجتماعی تعیین می کند و به این معنی که انسانها در زندگی فردی و اجتماعی باید چنین کنند و چنین نکنند
بنابراین قانون ، ضوابط و اصول کلی معینی است که از طرف منبع دارای قدرت و اعتبار اجتماعی مقرر می شود و درآن برای همه ی کسانی که در قلمرو آن و منبع قدرت زندگی می کند تکالیف ، حقوق و مسئولیتهایی تعیین میگردد که همگان قوی یا ضعیف به رعایت آن ملزم باشند و به عواقب تخلف ازآن گردن نهند
همچنین در تعریف قانون می توان گفت قانون یعنی تعیین مرزهای مجاز هرکس و وسیله داوری درباره کسانیکه که این مرزهارا زیر پا گذارند ، یا : قانون مجموعه ای از قواعد است که اگر افراد جامعه خود را با آن تطبیق دهند علیرغم وجود انبوه انسانها با گرایشها و سلیقه های متفاوت و گاه متضاد هرکس در محدوده حقوق خویش عمل می کند .و اصطلاک و رویایی مستقیم به وجود نمی آید
در این تحقیق مراد از قانون ، آن قوانین به ظاهر ساده ایست که بسیاری از ما آنها را پیش پا افتاده تلقی کرده و خیلی راحت آنها را زیر پا می گذاریم . کارمندی که هر روز دیر سرکار خود حاضر می شود ،راننده ای که دور از چشم پلیس از چراغ قرمز عبور می کند ، کارگری که سعی دارد به هر طریق از زیر کار در رود و به اصطلاح از خود بدزدد و ; همه و همه به نوعی از قانون فرار می کنند
براستی چرا؟ چرا بعضی افراد خیلی راحت قوانین را زیر پا میگذارند ؟
هنجار واژه ی است که برای کلمه norm به کار برده می شود . نرم از ز بان لاتین و یونانی و به معنی مقیاس است با این مفهوم که هر جزئی که بخواهد در یک شبکه کلی تر قرار گیرد ، باید درآن شبکه « جور» و «مقیاس» باآن متناسب باشد
یک کارکرد مهم ( نرم ) یا هنجار تنظیم روابط اجتماعی و ایجاد نظم اجتماعی است وبه همین علت داهرندورف و برخی دیگر از دانشمندان از اصطلاح « گرامر اجتماعی » استفاده می کنند اگر انسانها در هنگام نواختن در یک ارکستر ، هنگام عبادت دریک کلیسا ، در موقع طواف ، در هنگام ازدواج ، در صف اتوبوس در ترافیک شهرتهران و.. قواعد ، و دستور العمل ها را رعایت نکنند روابط اجتماعی و کنشهای متقابل دچار اختلال می شود و نظم اجتماعی بهم می خورد و بدترین وضع جامعه به بیماری ( فلج اجتماعی ) دچار می شود
رعایت قوانین و مقررات اجتماعی در همه زمینه ها لازم میباشد و انسانها باید ملزم به رعایت آن باشند یکی از مکان هایی که رعایت قوانین در آن بسیار لازم است سازمان ها و ادارات دولتی می باشد که کارکنان آنها باید از یک سری دستورها طبق ضوابط مشخص و معین پیروی کنند . کار و امور اجتماعی
که این ضوابط مشخص و معین در آن سازمان قانون آن سازمان گفته می شود
با توجه به سیستم های پیچیده بخش های مختلف، کارکنان زیاد و ; که در ادارت و سازمان ها وجود دارد باید یک سری قوانین در این بخش ها و سیستم ها و بین کارکنان وجود داشته باشد که کارکنان باید به صورت دقیق و مشخص ازاین قوانین اطاعت و پیروی کنند . که اگر این کار را به درستی انجام ندهند آن هماهنگی دیگر در بین بخش ها وسیستم ها وجود ندارد و هر رفتاری از هرکس درآن اداره و سازمان محتمل است و هم چنین روابط اجتماعی و واکنش های متقابل دچار اختلال می شود و اغتشاش و تجاوز به کارکنان به یکدیگر و همچنین به مردم نتیجه طبیعی فقدان قانون در آن اداره میباشد
پس اگر می خواهیم نظم خاصی حاکم باشد باید به صورت درست از قوانین و مقررات پیروی شود
پس نتیجه میگیریم که رعایت قانون و مقررات در هر اداره ای لازم میباشد و یکی از کارکردهای اصلی قانون ایجاد نظم می باشد و وقتی کارکنان خود را ملزم به رعایت قانون میدانند کار در آن محیط برای همه لذت بخش خواهد بود و کارها بسیار سریع و آسان انجام میشود و مهم تر از همه اینکه مردم از نتیجه کار آن سازمان راضی خواهند ماند
بشر هیچگاه بدون قانون و آیین زندگی و مقررات اجتماعی به سر نبرده است و از ابتدا به ضرورت مقرراتی چه به صورت آداب و رسوم و چه قانون مدون اذعان داشته است
به نظر میرسد قدیمترین و در عین حال فراگیرترین و جهانی ترین قوانین برا ی اولین بار در کشور آباد بابل ، به دست حمورا بی تنظیم شد ه بود ولی ارسال 2123 تا 2080 قبل از میلاد در بابل سلطنت میکرده است منشور جهانی که وی صادر کرد بیشتر مربوط به اموری چون : افتراء ، قسم دروغ ، رشوه دادن به قاضی بی عدالتی در قضاوت ، روابط ارباب و رعیت ، حقوق تجاری ، حقوق خانواده ، احکام مربوط به ارباب نسبت به غلام و کنیز و بر عکس آزاد بودن مردم و مساوی بودن بابلی و غیر بابلی بود
پس از او کوروش کبیر در قرن 5 قبل از میلاد منشوری قابل توجه و دارای قوانینی مترقی نسبت به زمان خود صادر نمود . پس از کوروش قوانینی که توسط مجلس سنای روم ( که مایه اصلی آنرا از یونان گرفتند ) به نام الواح ده گانه وضع شد و نیز نظریه سقراط ( 464-399 ق.م ) مبنی بر اینکه سیاست را تابع اخلاق می دانست و معتقد بود که درشهر دولت باید جایی باشد که افکار و استعداد های افراد امکان جولان داشته حیثیت و مقام فرد محفوظ و محترم باشدو رشد و نمو نماید ، قابل توجه میباشد
شاگرد برجسته سقراط ، افلاطون ( 427-347 ق.م ) مدینه فاضله خیالی ترسیم نمود و قوانینی را که باید اجرا شود ، در کتاب جمهوریت به رشته تحریر دراورد
اولین اصل برای تاسیس جامعه قانونگرا به نظر وی این بود که می گفت : راه رستگاری بشر دراین است که یا فلاسفه زمامدار باشد و یا زمامداران فیلسوف گردند
ارسطو شاگر افلاطون در کتاب معروف سیاست طرح سعادت فرد و جامعه تنظیم و عرضه نحوه پس از این سه فیلسوف به موازات تحولات تحولات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی در گوشه و کنار جهان ، نظریات جدیدی درباره حقوق و قوانین مدنی ابراز گردید . مثلاً (زنون) در آتن مکتب رواقیون و در سال 301 ق.م تاسیس نمود و از آزادی و برا بری جامعه جهانی طرفداری جدی کرد . نظرات فلسفی و حقوقی رواقیان نه تنها قبل از میلاد و در محدود یونان اثر عمیقی بر جای گذاشت ، بلکه قرنها افکار دانشمندان و فلاسفه و زمامداران را متاثر ساخته و آنها حکومت کرد ه . بعد از نهضت قانون گذاری رواقیان تا مدتها قانون مهم و فراگیری تدوین نیافت و تنها به حفض مواریث گذشته اکتفا می شد در قرون وسطی ( قرن 5 تا 15 میلادی ) مردم اروپا بر اثر فشار ، اربابان یک جرات اظهار عقیده نداشتند و این منطقه در تاریکی و بی قانون به سرمی برد . وضع سایر نقاط جهان بهتراز اروپا نبود در مناطق وسیعی ازآسیا ، آفریقا و شبه قاره هند و ماورا النهر مردم توده وار و تحت سیطر و سلطنت سلاطین و امپراطوران روسایی قبایل و خوانین به سر می بردند و آنان جزء به اعمال خواسته های خود نمی اندیشدند
اروپا پس از گذر از دوره قرون وسطی و خواب رفتگی بابراندازی سلطه اربابان سرکوبگر یک که تحولی همه جانبه یافت به سوی وضع قانون پیش رفت وبا اعلامیه حقوق انگلستان در 1988م و تشکیل سازمان ملل در 1945 و تدوین منشور ملل متحد و سرانجام تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر در 1948سیر نهضت قانونگذاری را تکمیل نمود. هر چند قوانین موضوعه آنان همچون سایر کشورها پیاپی دچار اصلاح وتغییر ودگرگونی شده است وآنچه ذکر شد پیشینه تاریخی قانون بشری بودکه حداکثر به 2123 سال پیش از میلاد منتهی می شود اما از نظر قوانین الهی پیشینه آن به قبل از دوران بر می گردد. حضرت نوح یکی از پیامبران الوالعزم و صاحب شریعت بوده که پیش از حضرت موسی وعیسی می زیسته است وزندگی انسانها قبل از زمان حضرت نوح بسیار ساده وبسیط بوده است. یعنی هنوز به صورت زندگی شهری واجتماعات وسیع در نیامده بود. بعضی غار نشین وبعضی بیابانگرد یا جنگل نشین بوده اند. ولذا روابط پیچیده ای نداشته اند که نیازمند قانون باشند. زندگی ساده عهد قدیم ضوابطی متناسب با همان زمان را می طلبید. گسترش جوامع وبروز اختلاف بر سر منافع مادی ،نژادی،قومی،ملی وجنگلها وخونریزیها باعث شد پیامبران پیاپی قوانین متناسب را برای رفع اختلاف ونشان دادن راه سعادت بیاورند. این قوانین در قالب دین روز به روز کاملتر و فراگیرتر می شده تا اینکه صورت جامع آن بر آخرین پیامبر فرود آمد