دانلود مقاله در مورد انواع جریان فرآیند تولید و طراحی در سطح کارخانه word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله در مورد انواع جریان فرآیند تولید و طراحی در سطح کارخانه word دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله در مورد انواع جریان فرآیند تولید و طراحی در سطح کارخانه word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله در مورد انواع جریان فرآیند تولید و طراحی در سطح کارخانه word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله در مورد انواع جریان فرآیند تولید و طراحی در سطح کارخانه word :

انواع جریان فرآیند تولید و طراحی در سطح کارخانه

طرحریزی واحدهای صنعتی و انواع جریانهای فرآیند تولید
طرحریزی واحد های صنعتی از زمان راه یابی آن به دانشگاه ها تاکنون با نام پروفسور جیمز مک گرگور اپل استاد نامدار انستیتو فنی جورجیا همراه بوده است. کتاب اپل ابتدا در سال 1950 منتشر شد و در سالهای 1963 و 1978 بازنویسی شده است.
جامعه جهانی مهندسین صنایع به پاس زحمات اپل در راستای گذار طرحریزی واحد های صنعتی از صنعت به دانشگاه، و از هنر صرف به سمت علم، به نام ایشان و استاد دیگری در طرحریزی واحد های صنعتی به محققین و اساتید Apple/Read Award جایزه ای را تحت عنوان برجسته صنایع اعطا. می نماید

تعاریف
l طرحریزی واحد های صنعتی ، تعیین چیدمان تجهیزات و انتخاب سیستم حمل و نقل می باشد که در آن چیدمان عبارتست از“ انتخاب مؤثرترین ترتیب چیدن و هماهنگی تجهیزات یک واحد تولیدی به طوریکه حداکثر کارایی از تلفیق منابع
( ماشین آلات، مواد، نیروی انسانی) لازم برای عملیات تولیدی ممکن شود“ و
سیستم حمل و نقل عبارتست از ” تعیین سیستمی که با حداقل هزینه، جریان کالا (افراد یا اطلاعات) را طوری برقرار نماید که مطلوبیت مکانی لازم برای انجام عملیات تولیدی بر اساس نحوه تجهیزات میسر گردد.

اطراف خود نگاه کنید هر جائی ممکن است باشند بسیاری از انها ممکن است در لباس و بر روی بدنتان باشد حلقه ای که بر روی انگشت دارید و یا ساعت مچی, عینک همگی قطعاتی هستند که به کمک روش های ساخت و تولید ساخته شده اند.
به هر طرف که نگاه کنید قطعاتی مشابه را خواهید دید. قطعات و اتصالات روشنائی –رادیورتورها-وسایل آشپزخانه یا لوازم منزل .

هر اتومبیل از صدها قطعه تشکیل شده است.این فهرست را میتوان مرتبا ادامه داد.قطعات رادیو و تلویزیون – همینطور موشکها – هواپیماها –قطارهاو; را میتوان به انها اضافه کرد کلیه ی قطعاتی که در ساخت و تزئین ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرند.و حتی سازه های عظیم فولادی و غیره و در کل انچه از مصنوعات بشری که به چشم می ایند همه و همه به کمک روش های ساخت و تولید مبتنی بر تکنولوژی و علم نوین ساخته و تولید شده اند
همه ی موارد فوق ازتغییرمواد خام مختلف سرهم شدن انها طی فرایندهای متفاوتی که انها را ساخت مینامیم بدست امده اند.ساخت در مفهوم وسیعش فرایند تبدیل مواد خام به محصولات مورد نظر است.
منظور از تولید کل فرایند فراوری و ساخت تعداد انبوهی از یک قطعه کار شامل طراحی- براورد ابزار –مواد خام –ماشین الات وفرایندهای تولید است.تتولید در ساخت تعداد انبوهی از قطعات معنی می یابد نه در ساخت تعدادی محدود.
منظور از طراحی در واقع انجام محاسبات مربوط به قطعات مورد نیاز روز است که
به کمک علوم در طراحی جامدات چون استاتیک-دینامیک –مقاومت مصالح و طراحی اجزا انجام میشود.

ابزار و مواد خام مورد نیاز برای ساخت توامان و با توجه به طراحی های انجام شده و مقاومت مورد نیاز و کارائی مورد انتظار از قطعه انتخاب می شوند در این راستا از علومی چون شیمی –علم مواد وغیره استفاده ی وسیعی میشود.
بخش وسیعی از مطالعات رشته ی ساخت و تولید به بررسی ماشین الات و تجهیزات مورد استفاده در فرایندهای ساخت قطعات تحت عنوان ماشین ابزار یا ماشین افزار اختصاص می یاب

د به عبارت دیگر شناخت ماشینهای ابزار مورد استفاده اجزا وطرز کار قسمت های مختلف-روش تولید قطعه توسط انها و سعی در رفع اشکالات و محدودیتهای ماشینهای افزار و تکمیل این دستگاه ها و تجهیزات از مهم ترین موارد پرداخته شده در ساخت و تولید میباشد.
در گسترش ماشین الات و ابزارهای مورد استفاده در ساخت قطعات میتوان ابزارهای دستی مثل سوهان واره و;تا دستگاه های پیشرفته ماشینکاری به کمک کامپیوتر CNC را نام برد .
در کنار این ماشینهای افزار سیستم هائی چون هیدرولیک و پنو ماتیک و سیستم های ساخت به کمک شبکه های کامپیو تری برای کم کردن محدودیتها-افزایش سرعت و بهره وری در تولید قطعات کاربرد فراوان دارند.
بعبارتی طرحریزی واحد های صنعتی ، ترتیب قرار گرفتن سالن ها ، بخش ها ، ایستگاه های کاری ، ماشین آلات و تجهیزات ، مواد ، نیروی انسانی به نحوی است که حداکثر راندمان در تولید محصول بدست آید.
اهمیت طرحریزی
1اقتصادی بودن تولید: برای حفظ کارایی سیستم باید جریان مواد مناسب باشد.
2کارایی: برای حفظ کارایی به یک سیستم مرتب ومنظم نیاز داریم.
3حجم بالای سرمایه گذاری: ایجاد واحد های صنعتی ، درصد بالایی از تولید ناخالص ملی را در بر می گیرد لذا باید کاری کرد که سرمایه به هدر نرود.
4 بهبود و گسترش: واحد های صنعتی برای توسعه و بهبود سطح فعالیتها توسعه می یابند. معمولاً 25% سطح زیر بنای هر واحد تولیدی در حال گسترش می باشد .
5هزینه بالای حمل و نقل : حدود 30 تا 35 درصد هزینه های تولیدی، هزینه حمل و نقل است.
6ضرورت صرفه جویی در منابع مواد اولیه: به دلیل محدود بودن.
اهداف طراحی کارخانه
آسان سازی فرایند تولید و ایجاد جریان مواد مناسب

کوتاه کردن زمان تولید و به حداقل رساندن حمل و نقل
حداقل کردن سرمایه گذاری روی ماشین آلات
افزایش انعطاف پذیری کارخانه در تغییرات
حداکثر بهره وری از نیروی انسانی، ماشین آلات و زمین
تأمین راحتی، ایمنی و اطمینان پرسنل
مراحل طراحی کارخانه

10.بررسی رابطه فعالیتها
11تعیین انبارهای مورد نیاز

12فعالیتهای خدماتی و پشتیبان تولید
13تعیین فضاهای مورد نیاز
14تخصیص فضا به فعالیتها
15بررسی نوع ساختمان
16تهیه طرح اصلی
17ارزیابی، کنترل و اصلاح طرح
18تصویب طرح
19پیاده سازی طرح
20پیگیری امور در طول طرح الف) از دیدگاه فرانسیس:
1جمع آوری اطلاعات اولیه
مطالعه بازار، پیش بینی فروش، طراحی محصول، بررسی فنی و اقتصادی، مکان یابی
2تحلیل اطلاعات اولیه(نمودار مونتاژ)
3طراحی فرایند تولید(نمودار فرایند)
4طراحی الگوی جریان مواد
5بررسی طرح کلی انتقال مواد
6محاسبه تجهیزات مورد نیاز

7طراحی ایستگاه های کاری
8انتخاب تجهیزات انتقال مواد
9هماهنگی فعالیتها

10ساخت ماشین آلات در صورت لزوم
11تهیه زمین و تسطیح و خاکبرداری و.
12خرید ماشین آلات و آموزش پرسنل
13نصب و راه اندزی ماشین آلات
14تولید آزمایشی (واقعی)
15انبار کردن
16توزیع – مواد اولیه،قطعات و محصولات
17فعالیت برای توسعه و گسترش
18جستجو و گرفتن بازارهای متعدد
19بررسی حل مشکلات و حل آنها
20 تعیین مقامات و مسئولیت ها ب) از دیدگاه اپل:
1جمع آوری اطلاعات اولیه

مطالعه و بررسی بازار
2 پیش بینی فروش
3طراحی محصول
4طراحی فرایند عملیات
5طراحی عملیات ساخت
6طرح ریزی
طرح استقرار و سیستم حمل و نقل
7طرح ساختمان تاسیسات
8برآورد هزینه طرح وتامین منابع مالی
9ارزیابی مالی طرح

سطوح طراحی کارخانه
1 سطح کلان (Site Plan) : طرحی است که داخل کارخانه و همه عناصر اصلی آن مثل سالن تولید، مراکز خدماتی و غیر تولیدی، خیابانها، فضای سبزو عناصر جنبی مثل خط آهن را نشان می دهد.
2 سطح میانی(Production Department): که در آن داخل سالن های کاری و کارگاههای مربوط به هر سالن را نشان می دهد.
3سطح جزئی(Work Station): در این سطح ایستگاههای کاری داخل هر کارگاه و محل ماشین ها، ابزارآلات، قفسه ها و غیره را نشان می دهد.
منابع اطلاعاتی اصلی در طرحریزی
اطلاعات کلیدی مورد نیاز جهت طرحریزی واحد های صنعتی بطو

ر خلاصه به قرار زیر است:(P.Q.R.S.T)
1. محصول(Product): چه چیزی قرار است تولید شود.
2 مقدار(Quantity): چه مقدار از هر یک از اقلام باید تولید شود.
3روش تولید(Routing): محصول چگونه ساخته میشود.(فرایند و ترتیب عملیات).
4 خدمات پشتیبانی(Supporting): چه ماشین آلات و تجهیزاتی مورد نیاز است.
5 زمان(Time): طی چه زمانی باید محصول تولید شود.
انواع جریانهای فرآیند تولید در سطح کارخانه
انواع سیستم های تولیدی
1- محصولی (خط تولید = انبوه سازی):

در این روش تنوع محصولات کم، تعداد تولید زیاد، انعطاف پذیری کم، جریان مواد پیوسته، تولید محصولات به شکل دسته ای است.
2- فرایندی(کارگاهی = عملکردی):
در این روش تنوع محصولات زیاد، تعداد تولید کم، انعطاف پذیری زیاد، جریان مواد نامعلوم(غیر پیوسته)، محصولات به صورت کالای نیمه ساخته می باشد.
3- تولید سفارشی (متمرکز = پروژه ای = تکی):
در این روش محصولات بصورت تکی ساخته میشود(هواپیما سازی، کشتی سازی، خانه سازی)، مواد اولیه و نیروی انسانی و تجهیزات به محل استقرار محصول می روند، معمولاً تولیدات به صورت مواد و امکانات اولیه می باشد.
4- سلولی (گروهی):

این روش ترکیبی از دو سیستم محصولی و کارگاهی می باشد، در چهارچوب استقرار کارگاهی خواص استقرار محصول را پیاده می کنیم، قطعات مشابه را در یک سلول(خانواده) قرار میدهیم، هر سلول سیستم کارگاهی و برای مونتاژ کل سیستم محصولی بکار میرود، دوره تولید محصولات کم و قطعات از نظر طراحی و ساخت مشابه هستند.
5-زنجیری:
در این روش تعداد محصولات وماشین آلات زیاد است، اولین گام طراحی و بکارگیری جداول شدت ترافیک است، طراحی سیستم حمل و نقل بسیار ساده است.
طراحی و تولید
مسلماً طراحی کارخانه فقط برای کارخانجات جدید مصداق پیدا نمیکند و بسیاری

از مسائل طراحی کارخانه در انواع مختلفی پیش می آید که متداولترین آنها عبارتند از:
1 تغییر طرح محصول
2 بزرگ کردن دپارتمانها
3 کوچک کردن دپارتمانها
4 اضافه کردن محصول جدید
5 تغییر محل یک دپارتمان
6 اضافه کردن یک دپارتمان
7 جایگزینی دستگاه های قدیمی

8 تغییر روش تولید
9 طراحی کارخانه جدید
طرح ریزی واحدهای صنعتی عبارت است از برنا مه ریزی،طرح،بهبود وپیاده سازی سیستم های استقرار و حمل و نقل موادی به نحوی که حداکثر کارایی حاصل شود.
منظور از طرح استقرار چیدمان منسجم و هماهنگ تجهیزات و ماشین آلات در یک واحد تولیدی است و منظور از سیستم های حمل و نقل ، طراحی سیستمی است که بتواند با کمترین هزینه جریان مواد را در واحد تولیدی برقرار سازد و طراحی هر دو مورد ذکر شده باید به گونه ای باشد که حداکثر بهره برداری از ترکیب نیروی کار، مواد ، تجهیزات و ماشین آلات حاصل گردد.
:: انواع مسائل طراحی کارخانه ( موارد کاربرد طرح ریزی )
1- تغییر طرح محصول
2- اضافه کردن و تولید محصول جدید
3- بزرگتر کردن یا کوچکتر کردن دپارتمانها
4- تغییر مکان یک بخش

5- افزودن یک بخش جدید
6- جایگزینی و تعویض دستگاههای قدیمی
7- تغییر در روش تولید
8- کاهش هزینه
9- طراحی و احداث یک کارخانه جدید
:: مراحل طراحی استقرار :
طراحی محصول
طراحی محصول باید به این سوال پاسخ دهد که چه محصولی می خواهیم تولید کنیم؟
محصول

محصول خروجی یک سیستم است که می تواند به صورت کالا یا خدمات باشد.
هر محصول (کالا یا خدمت) دارای یک سری ویژگیها است که این ویژگیها شامل ویژگیهای عمومی و فنی است. اصولاً مشخصه های عمومی به مشخصه هایی گفته می شود که برای مصرف کننده اهمیت دارد و مشخصه های فنی برای مشتری اهمیت چندانی ندارد اما برای تولید کننده اهمیت زیادی دارد.
طراحی ظرفیت
میزان خروجی یک سیستم را ظرفیت ( تولید) آن سیستم می نامند.
ظرفیت واقعی : میزانی است که ما طراحی کرده ایم و آن را تعریف نموده ایم.
ظرفیت اسمی : میزانی است که در واقعیت و درعمل از سیستم گرفته می شود.
طراحی فرآیند تولید

فرآیند: مکانیزم تبدیل ورودی ها به خروجی ها است.
در این مرحله باید به مشخص کنیم که چگونه می خواهیم تولید کنیم ؟
فرآیندها خود از نظر نوع خروجی ، مشخصات عملیات، نوع استقرارو نوع منابع و غیره به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.
انتخاب و محاسبه ماشین آلات مورد نیاز
بعد از طراحی فرآیند نوبت مشخص کردن نوع و تعداد ماشین آلات مورد نیاز برای تولید است. انتخاب ماشیت آلا نیز بر اساس معیارهایی صورت می گیرد که برخی از آنها عبارتند از: عمومی یا تخصصی بودن ماشین، یک منظوره یا چند منظوره بودن ماشین، میزان سرمایه گذاری، هزینه تعمیرات و نگهداری، تجهیزات جانبی و مواردی از این قبیل.
می توانیم واحدهای تولیدی را به چهار گروه بر اساس تعداد ماشین- تنوع تولید تقسیم بندی کنیم :
1- یک نوع ماشین– یک نوع محصول
2- چند نوع ماشین– یک نوع محصول
3- یک نوع ماشین– چند نوع محصول
4- چند نوع ماشین– چند نوع محصول

نیروی انسانی مورد نیازدر تولید
با توجه به اینکه اپراتور خود بعنوان یک ماشین عمل می کند و یا همراه یک ماشین کار می کند می توان نیروی انسانی مورد نیاز را تعیین کرد.
محاسبه فضای مورد نیاز برای ماشین آلات با استفاده از روش تولید
با استفاده از « روش تولید» این کار را انجام می دهیم
فضای لازم ماشین، فضای حرکت ماشین، ،فضای عملیاتی و فضای تعمیراتی ماشین را محاسبه نموده و حاصل جمع این اعداد فضای مورد نیاز یک ماشین را به ما می دهد.
استقرار تسهیلات
چهار نوع استقرار وجود دارد :

1- استقرار بر اساس محصول
2- استقرار کارگاهی یا فرآیندی
3- استقرار تکنولوژی گروهی
4- استقرار ایستا
تعیین نوع استقرار
دو تکنیک برای انجام این کار وجود دارد :
1- P-Qتکنیک (تنوع – مقدار )
2- تکنیک C-Q (هزینه – مقدار)
طراحی جریان مواد در جریان فرآیند تولید
جریان مواد
به مسیر گردش مواد از ابتدای ورود به کارخانه تا خروج از کارخانه را جریان مواد می گوییم.
از نظر فضا های موجود در کارخانه فضا ها به 6 دسته تقسیم می شوند :
سطح زیر زمین، سطح همکف، سطح حرکت محصولات، سطح آزاد، سطح اسکلت فلزی و سطح پشت بام.
الگوهای عمومی جریان مواد :
مدل های افقی
مدل های عمودی
مدل های افقی مانند مدل خط مستقیم، مدل L شکل، مدل زیگزاگ، مدل U شکل، مدل دایره ای شکل و مدل ترکیبی.
طراحی استقرار :

با استفاده از الگوهای دستی یا کامپیوتری می توان یک طرح استقرار برای ایجاد یا بهبود یک واحد صنعتی به دست آورد.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود بررسی کارایی گیربکس word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود بررسی کارایی گیربکس word دارای 43 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسی کارایی گیربکس word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود بررسی کارایی گیربکس word

گیربکس

کنترل مقدار روغن

شافت اصلی

دیفرانسیل از نوع بلبرینگی

انتخاب واشر خار دار

تعویض دسته دنده و بوشها

تعویض کانال هدایت کننده روغن

انژکتور

انواع نازل یا سوخت پاش

انژکتور نوع سوراخ دار

سوخت پاشهای زبانه ای یا تنبل

آزمایشهای انژکتور

تمیز کردن سوخت پاش


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق در مورد آموزش الکترونیکی برای معلمان                                                                          word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق در مورد آموزش الکترونیکی برای معلمان                                                                          word دارای 110 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق در مورد آموزش الکترونیکی برای معلمان                                                                          word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : این پروژه به همراه فایل پرسشنامه ارسال خواهد شد

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود تحقیق در مورد آموزش الکترونیکی برای معلمان                                                                          word

فصل اول : کلیات                          
ـ موضوع سؤال تحقیق                                                                                                 
ـ فرضیه های تحقیق                                                                                         
ـ روش تحقیق                                                                                                 
ـ هدف تحقیق                                                                                                 
ـ ضرورت و اهمیت تحقیق                                                                                  
ـ مفاهیم کلی                                                                                                 

فصل دوم : مبانی نظری تحقیق
ـ نتایج پژوهش های مربوط به روش آموزش به کمک رایانه                                          
ـ برخی از نتایج تحقیق بین المللی توسعه ICT در آموزش و پرورش                               
ـ استراتژی آموزش الکترونیکی در کشورهای اروپایی                                                 
ـ مفهوم خلاقیت از دیدگاه صاحبنظران                                                                 
ـ رابطه خلاقیت ، هوش و پیشرفت تحصیلی                                                           
ـ رابطه خلاقیت و نبوغ با بیماریهای روانی                                                             
ـ خلاقیت در سطح اجتماعی                                                                             
ـ دانش                                                                                                       

فصل سوم : مزایا و محدودیت های سیستم های رایانه
ـ رایانه ماشین دلهره آور                                                                                  
ـ محدودیت های رایانه                                                                                    
ـ آموزش برنامه ای                                                                                         

ـ انواع برنامه های آموزش برنامه ی
ـ نتایج پژوهش های مربوط به روش آموزش برنامه ای                                           
ـ ماشین آموزشی                                                                                        
ـ آموزش به کمک رایانه                                                                                     
ـ مزایای آموزش رایانه ای                                                                                
ـ زمینه های تسهیل کننده توسعه ICT  در آموزش و پرورش                                  
ـ یادگیری راهی به سوی پرکردن شکاف دیجیتالی                                               

فصل چهارم : داده های آماری
ـ ابزار جمع آوری                                                                                          
ـ روش جمع آوری اطلاعات                                                                            
ـ یافته های تحقیق                                                                                        
ـ جدول شماره ?                                                                                         
ـ نمودار شماره ?                                                                                          
ـ جدول شماره 2                                                                                    
ـ نمودار شماره 2                                                                                         
ـ جدول شماره 3                                                                                        
ـ نمودار شماره 3                                                                                        
ـ جدول شماره 4                                                                                           
ـ نمودار شماره 4                                                                                         
ـ جدول کل                                                                                                 
ـ نمودار کل                                                                                                

فصل پنجم : وارسی فرضیات و نتیجه گیری
ـ تجزیه و تحلیل یافته ها                                                                                    
ـ نتیجه گیری                                                                                                  

فصل ششم : ارائه پیشنهادها و راهکارها
ـ فیلتر کردن راهی برای ایجاد محیط سالم در اینترنت                                                
ـ اثر بخش کردن استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت                                                
ـ راهکارهای گسترش کارآمد و بهینه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش . . .                   
ـ آموزش الکترونیکی برای معلمان                                                                         
ـ دیدگاه آرمانی                                                                                               
ـ توصیه ها                                                                                                       
ـ موانع و مشکلات اصلی در اجرای برنامه آموزش رایانه ای                                             
ـ شرایط اجرایی                                                                                                


?  پیوست ها
?  منابع


مقدمه :

بررسی اهداف آموزش و پرورش در سطح جهان و ایران ، به خصوص در طرح کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران   نشان می دهد که هدف اساسی ، تربیت افرادی است که با اتکاء به نیروی اراده و تعقل خویش منطقی و خلاق بیاندیشند و به جای وابستگی و استفاده از دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی دیگران ، مولد دانش ، تکنولوژی و فرهنگ مناسب برای زندگی مستقل ، فعال و خلاق در « عصر دانایی » باشند .
این موضوع اخیرا" توجه بسیاری از اندیشمندان و مسئولان کشورهای مختلف و به ویژه ممالک در حال توسعه را به خود جلب کرده است به نحوی که تغییر نظام آموزش و پرورش از نظری صرف به نظری توأم با عمل (کاربردی) و پرورش افراد پویا و خلاق به جای افراد ایستا مورد توجه خاصی قرار گرفته است . درضمن ، خلاقیت و نوآوری به عنوان یک شاخص در گزینش افراد در مشاغل مختلف و از جمله صنایع نیز مطرح گردیده است .
درباره مفهوم خلاقیت تعریف های متعدد و گاه متضادی ارائه شده است ولی در مورد تعریف زیر یک اتفاق کلی مشاهده شده است . 

« خلاقیت توانایی فرد برای تولید ایده ها ، نظریه ها ، بینش ها یا اشیاء جدید و بدیع و بازسازی مجدد درعلوم و سایر زمینه ها است که توسط متخصصان ، اصیل و از نظر علمی ، زیباشناسی ، تکنولوژی و اجتماعی با ارزش تلقی گردد .»
یکی از سؤالاتی که در چهار دهه گذشته ، ذهن بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان تعلیم و تربیت را به خود مشغول کرده و تحقیقات بسیاری را به وجود آورده این است که « آیا می توان خلاقیت را پرورش داد ؟ »
بررسی پیشینه های تحقیقات (مک کین ?968) و (مانسفید و باس ?98?) و (کتل و بوچر ?968) نشان می دهد که پیروان اصالت ذات ، خلاقیت را یک توانایی و صفت بالقوه   تلقی می کردند ولی حتی متفکران پیشرو (ترمن ?925) ، (کاکس ?926) و (گالتن ?869) نیز بر این باور بودند که هر چند خلاقیت نیز مانند هوش بعد ارثی دارد ، باز هم عوامل محیطی می توانند بر این توانایی اثر بگذارند .
در رابطه با پرورش خلاقیت ، پژوهش ها (آلبیرخ ?987) ، (محمدی ?370) نشان داده اند که افراد خلاق به مراتب بیش از افراد غیر خلاق ، توانایی پرورش خلاقیت را در دیگران دارند .

وانگ    (?990 به نقل از ولف و همکاران ?987) در یک مطالعه نتیجه می گیرد که در میان 228 عاملی که بر یادگیری تأثیر می گذارد ، فراشناخت دارای تأثیر بسیار مثبتی است . مطالعات نشان می دهد که دانشجویان دارای فراشناخت بالا ، پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته اند .   سرعت فوق العاده تحول در همه ابعاد زندگی بشر به ویژه در حوزه تولید ، ارتباط و اطلاعات از یکسو و نزدیک شدن و به هم پیوستن سرنوشت کشورها از سوی دیگر ، نوعی انگیزه اجتماعی پدید آورده است که می توان آن را نوجوئی و نوآوری نامید . این انگیزه و ناخشنودی ها و ناخرسندی های همراه آن در بسیاری از اجتماعات ، به خصوص کشورهای در حال پیشرفت ، زمینه را برای اصلاحات و گاه انقلاب های  سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی و ازجمله نوسازی نظام آموزش و پرورش فراهم کرده است و مردم این اجتماعات درباره وضع خود و چگونگی تعلیم و تربیت فرزندان خویش به چون و چرا می پردازند .
آنها گاه چنان شیفته نو و نوآوری می شوند که سنتهای سنجیده برآمده از میراث فرهنگی خود و امکانات و شرایط نوسازی و نوآوری را از یاد می برند و در میان کهنه و نو سردرگم می مانند .

رایانه با قابلیت های فراوانی که دارد ، قادر است دانش آموزان را به سوی خودآموزی ، خود فعالی ، تعمیق درک و فهم و پرورش استعداد و خلاقیت رهنمون سازد ، به علاوه امکان تداوم و خارج ساختن آموزش از حصار مدارس به ویژه هدایت آن به داخل منازل را    میسر می سازد . اما به لحاظ برخی محدودیت ها از جمله عدم شناخت معلمان از کارآیی آموزشی رایانه ، بی توجهی نظام تعلیم و تربیت کشور به این مسئله و به هر دلیل دیگری که تصور شود ، متأسفانه مدارس ما از این ماشین ارزشمند به مثابه ابزاری آموزشی  محروم اند . در این پژوهش کوشیده ایم به برخی امتیازات آموزشی این ماشین که برای توسعه آموزش ، یادگیری و خلاقیت بسیار مفیدند اشاره نماییم .
به امید روزی که از رایانه به منزله یک ابزار آموزشی در چرخه فعالیت های آموزشی و پرورشی استفاده شود نه به عنوان وسیله ای تجملی و زینت بخش .


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله در مورد مسجد word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله در مورد مسجد word دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله در مورد مسجد word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله در مورد مسجد word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله در مورد مسجد word :

مسجد

مقدمه
مسجد خانه خدا و جایگاه انبیاء و رسولان وحی و مامن مومنان است. مسجد بهشت روی زمین و تنها مکانی است که انسان با حضور در آن به ساحل آرامش و اطمینان می رسد. مکانی که با حضور در آن می توان به قدرت مطلقه الهی اتکا کرد و با امید و توکل به او پله های رشد و کمال را طی نمود. آشنایی بیشتر با این مکان مقدس و شناخت ویژگی ها و احکام و مسائل پیرامون آن به انسان کمک می کند تا به نگاهی عمیق تر در این مکان حضور یابد.
از آنجا که اسلام دین انسان سازی است و هدف از تعالیم و آموزش های دینی، ساختن و تربیت انسانها است ، همه ابزارها و امکانات نیز در این جهت بکار گرفته می شوند.

مسجد نیز با داشتن جایگاهی بس رفیع در فرهنگ اسلامی خود مکان و امکانی برای ساختن و تربیت انسانهاست.
انقلاب اسلامی ایران نیز به دلیل داشتن خاستگاه و محتوای دینی، فرزند و مولود مسجد است و بی شک ادامه حیات آن نیز جز در ستیه مسجد امکان پذیر نیست. سخنان و رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره ) و مقام معظم رهبری حضرت ایت الله العظمی جامنه ای مدظله العالی در مورد جایگاه مسجد در اقلاب اسلامی برخاسته از همین دیدگاه مهم است.

مرکز رسیدگی به امور مساجد در راستای ترویج فرهنگ مسجد و جذب اقشار مختلف به ویژه جوانان بسوی مسجد تشکیل شده است که در این گفتار به شناسایی و مطالبی پیرامون این مرکز پرداخته ایم.
موقعیت جغرافیایی
مرکز رسیدگی به امور مساجد واقع در تهران- خیابان جمهوری اسلامی- خیابان دانشگاه جنوبی- نبش کوچه عطار- شماره 188 می باشد.
نحوه تاسیس و سیر مراحل کار

در سال 1368 به دستور مقام معظم رهبری در طی حکمی به آیت الله العظمی مهدوی کنی دستور تاسیس و ایجاد مرکزی جهت رسیدگی به امور مساجد داده شد و مرکز تاسیس گردید.
در ابتدا ریاست مرکز به عهده آیت الله العظمی مهدوی کنی بود ولی ایشان به دلیل مشغله زیادی کار را ادامه ندادند و لذا طی حکم دیگری از سوی مقام معظم رهبری ریاست مرکز به عهده آیت الله العظمی محی الدین انواری سپرده شد. در آبان ماه سال 1381 بنا به دستور مقام معظم رهبری به منظور ایجاد تحول در ساختار اداری و عملکردی مرکز، شورای ساست گذاری تشکیل گردید.

آیت الله العظمی محی الدین انواری طی حکم رهبر ریاست شورا را به عهده گرفتند و لذا ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد آیت الله العظمی ابراهیمی سپرده شد که ایشان نیز از طریق حمک مقام معظم رهبری به این سمت گمارده شدند. طبق حکم مقام معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای شورای سیلست گذاری با 9 عضو انتخاب شدند- که اسامی اعضای این شورا عبارتست از :
1- آیت الله العظمی انواری0000 رئیس شورا

2- حجه السلام و المسلمین ابراهیمی;; رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد
3- حجه السلام و المسلمین سیدرضا تقوی;;. رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور
4- حجه السلام و المسلمین دعاگو;;.. از فرهیختگان ائمه جماعت کشور
5- حجه السلام و المسلمین ذاکری ;;.. نماینده مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت
6- حجه السلام و المسلمین مصلحی ;;. نماینده مقام معظم رهبری در بسیج

7- حجه السلام و المسلین سعیدی;;.. نماینده مقام معظم رهبری در سپاه پاسداران
8- جناب آقای باغبانی ;; رئیس و مسئول دیوان عالی کشور
9- جناب آقای دکتر خاموشی ;.. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
اهداف مرکز رسیدگی به امور مساجد
اهداف کلی
بر حیص اهمیت مساجد و موضوع مهم ائمه جماعات و لزوم ساماندهی برنامه های مختلف فرهنگی و تبلیغی مساجد ، عملکرد هماهنگ و دور از پراکندگی مساجد و به طور خلاصه ساماندهی امور مرتبط با ماسجد و ائمه محترم جماعات.
اهداف جزئی
رضایت مردم از امور مساجد
عمران معنوی مساجد

افزایش ظرفیت شوق آفرینی در مساجد
استفاده بیشتر از جوانان در امور مرتیط با مساجد
ترویج فرهنگ مسجد و جذب انتشار مختلف بویژه جوانان
هدف ساماندهی
هدف ساماندهی نظم بخشیدن به امور استفاده مطلوب از امکانات موجود با نظارت مستمر و دائم به نحوه عملکرد وظایف می باشد. عدم ساماندهی موجب در آراء و تصمیم گیری نادرست در خصوص فعالیت های مسجد و استقرار نامناسب نیروها در جایگاههای اصلی می باشد.
فعالیت های مهمی که در ساماندهی می توان انجام داد عبارتند از :

1- ساماندهی ائمه جماعات کشور الف) استفاده از افراد جوان
ب) انتخاب ائمه جماعات برای مساجد غیر فعال و نیمه فعال
2- بکار گیری خادمان تمام وقت و تامین هزینه زندگیشان و جذب خادمان افتخاری
3- تعیین شرح وظایف همه فعالان مسجد
4- تعیین مدیر برای امور اجرایی
5- ساز و کار و نوع فعالیت هیات امنا مشخص می شود.
فعالیت های مرکز رسیدگی به امور مساجد

1- ساماندهی امور مساجد که شرح آن در گفتار پیشین گفته شده است.
2- اعزام مبلغان دینی در جهت تحقیق اهداف الهی و معنوی
3- ارتباط و هماهنگی بین مساجد جهت اجرای برنامه های مختلف مذهبی، تاریخی، فرهنگی و ;.
4- تعیین شرح وظایف برای فعالان مساجد و نظارت بر حسن اجرای وظایف
5- انتخاب ائمه جماعات برای مساجد و صدور حکم توسط رئیس مرکز

7- فرستاده نمایندگانی از سوی مرکز برای اطلاع از وضعیت اداره امور مسجد
8- رسیدگی به شکایات مردمی درباره امامان جماعت و یا جو فعال دیگری که در مسجد وظیفه دیگری انجام دهد
9- سمینارها و جلسات سالیانه امامان جماعت در استانها جهت مطرح کردن مشکلات و محدودیت ها و تعیین راه حلها و برنامه ریزی هایی برای آینده
10- نحوه ارتباط با سازمانهای دیگر از طریق شورای هماهنگی

11- تبلیغات مرکز از طریق هفته نامه گلبانگ مسجد و ماهنامه مسجد ( مدیر مسئول : حسین سبحانی نیا – صاحب امتیاز: محی الدین انواری و زیر نظر شورای عالی نویسندگان) و کتب و مجلات مختلف در حوزه های علمی- اداری- فرهنگی و ;. البته ماهنامه مسجد که شامل معرفی مساجد نمونه داخل و خارج کشور و برنامه های اجرایشان و معرفی کتب- همایش ها و اجلاس ها و احادیث نبوی و ;. می باشد فقط برای ائمه محترم جماعات ارسال می گردد.

12- مدیریت مربوط به ساماندهی خدام و هیات امنا
13- ارتباط مستقیم با مردم جهت حل مشکلات مختلف ایشان در حوزه ی امور مساجد
14- تعیین شرح وظایف کارکنان از طریق شورای معاونین و معاونت طرح و برنامه زیر نظر ریاست مرکز
مشکلات مرکز
1- از آنجاییکه مرکز رسیدگی به امور مساجد رابطه مستقیم با عموم مردم دارد و به طور خاثص نمی باشد لذا عده ای طرز فکر غلطی نسبت به فعالیت های مرکز دارند. از جمله اینکه عده ای هم مشکلات خود راحتی در صورتی که هیچ ارتباطی با مرکز ندارد با مرکز مطرح کرده و درخواست حل آن را می نماید

2- همان طوریکه گفته شد مرکز رسیدگی به امور مساجد با سازمانها و ارگانهای مختلفی در ارتباط است و این خود مشکلی ایجاد کرده و آن اینکه تمامی ارگانها و سازمانها به نوعی در امور مساجد دخالت دارند و طبق برنامه ریزی خودشان برای مساجد مورد نظرشان برنامه ریزی و تصمیم گیری می نمایند.
3- عدم هماهنگی کامل و منسجم و صحیح بین ائمه جماعات کشور جهت برنامه های مختلف مذهبی- فرهنگی و ;
4- وسعت و گستردگی فعالیتهای مرکز و متمرکز نمودن این فعالیت ها در همه مساجد
5- سالخورده بودن هیات امنا مسجد
6- عدم حضور فعال و مفید جوانان در امور مسجد

7- هیات امنا برای خود ساختاری جدا در نظر گرفته است و خود را جدا از مرکز می داند و هماهنگی های لازم را با مرکز ندارد
8- مرکز به طور کلی با خود مساجد در ارتباط است و کمتر با فعالان مساجد ارتباط برقرار می کند
9- مدیران مسجد و حوزه ها کمتر کارهای تبلیغاتی انجام می دهند
10- هدف مرکز ساماندهی و نظارت عنوان شده است و اجرایی و دستوری نمی باشد در حالی که در پاره ای اوقات مورد دوم ضرورت دارد ولی با هدف سازمان مغایرت دارد

11- تعیین هزینه های مرکز مربوط به نهاد رهبری است و مرکز غیرانتفاعی است و دولتی نمی باشد
انواع شیوه های اداری مسجد
1- مساجد دولتی : مساجدی که از بودجه و اعتبارات دولتی ساخته می شوند و مدیریت آن هم بر عهده نهادها- ادارات سازمانهای دولتی می باشند
2- مساجد مردمی یا عمومی : مساجدی که توسط مردم ساخته می شود و کل

روهند
3- مساجد موقوفی یا موروثی : مساجدی که معمولا یک فرد خیر از طریق وقف زمین و با دارایی خویش آنها را می سازد و خودش به عنوان متولی یا فردی از طرف وی اداره مسجد را برعهده می گیرد و بعدها هم اداره مسجد به وارث او تعلق می گیرد. این گونه مساجد عموما توسط افراد یا خانواده های خاص اداره می شود.
منابع نیروی انسانی
مهمترین منابع نیروی انسانی در مسجد عبارتند از :
1- امام جماعت
2- خادم
3- مدیر مسجد
4- هیات امنا

برای هر کدام از منابع انسانی ذکر شده از سوی مرکز ( معاونت طرح و برنامه ) شرح وظایفی تعیین شده که عبارتست از :
وظایف امام جماعت مسجد
1- اقامه نماز جماعت در 3 نوبت صبح- ظهر و عصر- مغرب و عشاء
2- حضور فعال و مستر در تمامی فعالیت های عبادی- اجتماعی- سیاسی
3- پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی مورد نیاز مراجعان و نمازگذاران به ویژه جوانان
4- میان احکام شرعی و معارف اسلامی برای نمازگذاران

5- آموزش قرآن کریم و نیز صحبت قرائت نماز
6- اقامه نماز غیر طولانی و صحبت کوتاه و با جاذبه و جدید و منظم در بین نمازها
7- داشتن رفتار خردگرایانه و شیوه های عامه پسند- جذاب و هوشمندانه و حکیمانه در برخورد با مسائل
8- راهنمایی ارشاد مومنین جهت عمل به دستورات اسلامی و اخلاقی و غیره
وظایف خادم مسجد
1- پخش اذان در مواقع شرعی ( صبح- ظهر- عصر- مغرب- عشاء ) به صورت حلقوی یا از طریق نوار ضبط صوت یا بلندگو

2- اجرای دستورات و اوامر مسئول عمران و خدمات مسجد
3- مراقبت و نگهداری کلیه اموال مسجد
4- بازنمودن درب مسجد قبل از برپایی نماز یومیه
5- رعایت ادب و احترام برای مراجعان و نمازگذاران مسجد
6- همکاری با برگزارکنندگان مراسم و مجالس شادی و ترحیم
7- پاسخگو بودن به مراجعات مسجد و ارجاع آنان به مسئولین مربوطه مسجد
8- نظافت دستشویی وضوخانه به طور مستمر در طی روز و غیره

وظایف مدیر مسجد
1- اداره مسجد به عنوان یک سازمان معنوی از طریق هماهنگ کردن منابع مادی- انسانی در جهت تحقق هدفهای الهی و معنوی
2- پیشنهاد افراد جهت تصدی مسئولیت امور مختلف فعالیتهای مسجد به هیات امنا
3- انجام و پیگیری تمام اموری که از طرف هیات امنا به ایشان ابلاغ می گردد
4- گزارش فعالیت واحدهای مختلف مسجد ( کم و کیف و میزان موفقیت و عدم موفقیت واحد ) به رئیس هیات امنا

5- تنظیم اهم مصوبات جلسه هیات امنا و ثبت آن
6- ارجاع مصوبات مربوط به اعضای هیات و نیز واحدهای تابعه آن
7- مسئولیت کلیه ارتباطات با خارج از مسجد
8- نظارت دائم بر کلیه فعالیت های واحدهای تابعه
9- رسیدگی به مشکلات واحدهای تابعه
10- حلقه اتصال کلیه واحدها با هیات امنا
11- ریاست جلسه هیات امنا در صورت عدم حضور امام جماعت در جلسه ( نائب رئیس محسوب می شود ) و غیره

وظایف هیات امنا مسجد
1- تهیه دستورالعمل و شرح وظایف هیات امنای مسجد – مدیریت و مسئولین واحدهای مختلف مسجد
2- رسیدگی به کلیه امور مربوط به مسجد
3- ارائه طرح های تازه و برنامه ریزی اصولی برای فعالیت های مسجد در کلیه واحدها
4- استماع گزارش ارائه شده توسط مدیریت مسجد از نحوه عملکرد و فعالیت های واحدهای تابعه مدیریت مسجد

5- استماع گزارش حوادث و اتفاقاتی که در مسجد و محل حادثه شده به طور مرتب و هفتگی
6- تصمیم گیری در خصوص دعوت از سخنرانان یا مبلغین برای ایام محرم- رمضان و دیگر مناسبتهای اسلامی- ملی
7- انتخاب مدیریت مسجد
اعضای هیات امنای مسجد
– رئیس : امام جماعت مسجد
– نائب رئیس : مدیریت مسجد

– اعضاء : 5 نفر از میان نمازگذاران و اقشار مختلف
– نمایندگان : نماینده بانوان ( با رای گیری ) نماینده جوانان ( با رای گیری ) و فرمانده پایگاه بسیج
ساختار پیشنهادی مدیریت مسجد
1- روحانی مسجد : رئیس هیات امنا و مدیر مسجد وظایف روحانی مسجد در گفتار پیش شرح داده شد

2- مسئول بسیج یا یکی از اعضای توانمند هیات امنا : قائم مقام مدیریت وظایف انجام وظایف مدیر مسجد در حد توان پاسداری از امنیت و دفاع از ارزش ها به تناسب مسئولیت بسیجی خود
3- مسئول کانون مسجد : مسئول امور فرهنگی وظایف : ترتیب دادن مباحث منظم فرهنگی و آموزشی برای قشرهای مختلف بویژه برای جوانان – ایجاد یک کتابخانه غنی در مسجد
4- یکی از اعضای هیات امنا امور مناسبتها و تبلیغات وظایف: استفاده و دعوت از افراد هنرمند و علاقمند – استفاده از ابزارهای صوتی و تبلیغی و تصویری- برگزاری مراسم در مناسبتهای مختلف مذهبی- تاریخی و ;. در مسجد

5- یکی از اعضای هیات امناء : امور مالی و تدارکات
وظایف : شناسایی افراد خیر محل برای مقرر کردن یک منبع دائمی برای مسجد- بهره برداری مناسب و حتی تبدیل بخش هایی از مسجد به امور در آموزشگاه با رعایت حرمت مسجد و لحاظ کردن مسائل شرعی – افتتاح شماره حساب برای مسجد و اعلام به مردم- دریافت وجوهی از افراد که مراسم های مختلفشان را درد مسجد برقرار می نمایند
6- یکی از اعضای هیات امنا : امور سیاسی
وظایف : بالا بردن آگاهی و معرفت سیاسی اقشار مختلف مردم- تبیین مفهوم واقعی سیاست و آشکار نمودن شگردهای سیاست بازان داخلی و خارجی – تحلیل وقایع و رویدادهای سیاسی و ;.

7- یکی از اعضای هیات امنا : امور ساختمان و تعمیرات و توسعه
وظایف : نگهداشت ساختمان مسجد- پیگیری امور مربوط به تعمیرات و بازسازی- تاسیسات موتور خانه،شوفاژ، کولر- نظارت بر کار خادم مسجد- نظارت بر بهداشت سرویس های بهداشتی در مسجد، ابدارخانه ، آشپزخانه
8- یک خواهر : مسئول امور خواهران
وظایف : ارائه کلاسهای آموزشی، فرهنگی، مذهبی برای بانوان- مطرح کردن مشکلات بخش نمازخوانی خواهران و ;.
9- یک جوان : مسئول امور جوانان و نوجوانان

وظایف : تشکیل کلاسهای احکام ویژه جوانان و نوجوانان – راه اندازی واحد سمعی و بصری و توزیع نوارهای مناسب جوانان و نوجوانان و ;.
10- خادم مسجد : مسئول امور نظارت و پاکیزگی مسجد
وظایف: خادم قبلا به طور مشروح ذکر شده است
همانطوری که در گفتارهای قبل گفته شد هیات امنا برای خود ساختار جداگانه ای در نظر گرفته

است که در زیر آورده شده است :
– شورای مرکزی هیات امنا کشور
رئیس : نماینده مقام معظم رهبری
نائب رئیس: دبیر کل هیات امنا مساجد کشور
اعضا: 7 نفر به انتخاب مجمع عمومی هیات امنا ( حداقل 1 زن )
نمایندگان: روسای قوای سه گانه


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق رویارویی کشورهای در حال توسعه با چالش ها تکنولوژی word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق رویارویی کشورهای در حال توسعه با چالش ها تکنولوژی word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق رویارویی کشورهای در حال توسعه با چالش ها تکنولوژی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق رویارویی کشورهای در حال توسعه با چالش ها تکنولوژی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق رویارویی کشورهای در حال توسعه با چالش ها تکنولوژی word :

شیوه های رویارویی کشورهای در حال توسعه با چالش های تکنولوی های نوین اطلاعات و ارتباطات
ICT(Information-Communication Technology تکنولوژی های جدید اطلاعاتی ارتباطی شامل تمامی فن آوری هایی است که گونه های مختلف ارتباطات را میان انسان ها با یکدیگر ، انسان ها با سیستم های الکترونیکی و سیستم های الکترونیکی با هم میسر می سازد به نظر می رسد که نگاه جهانیان به این پدیده بر طیفی از شیفتگی تا انزجار قرار می گیرد که در یک سوی آن ، جهت گیری کاملاً مثبت ، همراه با شیفتگی و انتظار دستیابی به دموکراسی جهانی و مدینه فاضله دیده می شود که تجسم همپوشی فرهنگی بخشی از انواع نگاه های کاملاً مثبت به آن است و در آن سوی (Cultural Overlar) و (Push Information) طیف جهت گیری منفی قرار دارد که با اصطلاح فشار اطلاعات منفعل شدن مخاطب و شکل گیری بزرگراه‌های مصرف شروه و به حوزه تلاش به منظور نجات جامعه بومی وارد و با توصیف وضعیت به صورت امپریالیسم فرهنگی و تهاجم فرهنگی از سرانجام بی‌ملیتی و‌آمریکایی شدن سخن می گوید .
شاید بتوان مقدمه ورود کشورهای در حال توسعه به عصر ICT را آغاز دهه 1990 دانست که با پوشش گسترده آسیایی شروع به کار کرد . تحقیقات نشان می دهد که STAR شبکه ماهواره‌ای برخی از حکومت ها درآسیا بدون شناخت دقیق وضعیت و آینده نگری ، هر کدام در جایی از آن طیف شیفتگی تا انزجار قرار گرفتند ، به گونه‌ای که عکس العمل آنها در شش دسته جای گرفت . دسته اول ، کشورهایی بودند که نه تنها استفاده از تلویزیون ماهواره‌ای را مجاز دانستند ، بلکه تسهیلاتی نیز برای دریافت برنامه ها به وسیله مردم فراهم کردند . مانند سنگاپور و کویت ، گروه دوم کشورهایی که مانعی ایجاد نکردند ، اما با تعیین مالیات برای نصب آنتن ، به طور غیرمستقیم با عمومی شدن آن مقابله کردند . مانند پاکستان . گروه سوم کشورهایی که مجاز دانستند ولی اقدامات رقابتی را نیز آغاز کردند . مانند هند ، اندونزی ، کره جنوبی و سریلانکا . گروه چهارم کشورهایی که با پشتوانه امکانات قوی خود پیش از ممنوعیت ، در رقابت موفق شدند . مانند ژاپن و گروه پنجم کشورهایی که همراه با ممنوعیت قانونی ، اقدامات رقابتی را نیز دنبال کردند . مانند عربستان سعودی ، بحرین، قطر ، شارجه ، دبی و مالزی . گروه ششم کشورهایی که سردرگم ، تصمیم قانونی نگرفته و هیچگونه اقدام رقابتی را نیز آغاز نکردند . مانند ایران و برخی از کشورهای تازه استقلال یافته آسیای میانه (محسنیان راد ، 1373 ، صص47029).
البته ، در سال های بعد ، برخی از این کشورها جای خود را بر طیف فرضی ما تغییر دادند . در نگاهی کوتاه به بخش مثبت طیف ، می توان به عنوان نمونه به نظرات کلیفورد گیرتز اشاره کرد که بسیار خوشبینانه ، سرانجام این عصر را همپوشی فرهنگی می داند . او در (C.Geerts) تعریف فرهنگ می گوید ، فرهنگ در جوهره خود اطلاعاتی است که گروهی در آن شریک اند . خصلت اطلاعات به عکس اشیاء آن است که دهنده ، آنچه را که داده می تواند برای خود نیز حفظ کند . به این ترتیب فرهنگ ها با یکدیگر همپوشی یافته با هم تعامل پیدا می کنند و وابستگی متقابل می‌سازند . آنچه اتفاق خواهد افتاد همان است که در فرهنگ مشترک میان یک زوج روی می دهد (1994McCreery , ) . زیرا آنها می آموزند که چه انتظاری از یکدیگر داشته باشند برخی از کشورهای خوش بینی خود را در عمل اینگونه نشان داده که علیرغم اختلافات دیرینه با جامعه دیگر ، فضای حاصل از ICT را وسیله ای برای نزدیکی بیشتر با خصم دیرینه تلقی کرده اند . نمونه اقدامات کره جنوبی در مقابل ژاپن از مصادیق بارز چنین مواردی است . (2000Ryall, )
در کنار چنین خوش‌بینی هایی ، افرادی مثال پیرلازولی - نویسنده لیبراسیون - معتقد است که در ICT فقط منابع نظام سرمایه داری ، سودپرستی ، توسعه تبلیغات بازرگانی و افزایش مصرف نهفته است . او می گوید عصر چند رسانه ای می خواهد کتاب را کنار گذارد . او کتاب را از منظر چشم سوداگران با اینترنت مقایسه کرده و می نویسد: آنها از دید تجاری ، به هیچ وجه کتاب را ابزار رسانه ای مناسبی نمی دانند ، چون خودکفاست ، هزینه جانبی ندارد . قابل مبادله و استفاده عده زیادی است . خواننده کتاب می تواند خارج از دسترس تبلیغات و چرخه کسب و کار ، ساعت ها را با کتاب سپری کند . کتاب استدلال خواهی و افزایش حس گرایش به نقد را در مخاطب تقویت می کند . در حالی که اینترنت سال به سال با از رده خارج کردن کامپیوتر قبلی، مصرف کننده را نیازمند دستگاهی جدیدتر می کند . روز به روز بر تعداد سی دی های انبار شده او افزوده می شود . ضمن آنکه صنعت تلفن به خاطر کارکرد اینترنت ، هزینه بیشتری از او دریافت می کند .

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید