دانلود مقاله IMSچیست word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله IMSچیست word دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله IMSچیست word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله IMSچیست word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله IMSچیست word :

IMSچیست

« شرکت حمل و نقل توکا در سال 1388 موفق به پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت و محیط زیست بصورت یکپارچه مطابق استاندارد ISO9001:2008 وISO14001:2004 و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی مطابق استاندارد OHSAS18001:2007 و دریافت گواهی نامهIMS از شرکت TUV InterCert آلمان گردید.»

با توجه به یکپارچگی سیستم های مدیریتی در این شرکت گواهینامه بین المللی سیستم مدیریت یکپارچه IMS از سوی شرکت TUV InterCert از کشور آلمان به شرکت حمل و نقل توکا اعطاء شد. دریافت این گواهینامه ها حاصل تلاش مدیران و کارکنان این شرکت در راستاى برآورده سازى الزامات مشترى، ارایه محصولات منطبق با نیاز هاى مشتریان، جلوگیرى از آلودگى محیط زیست و ایمن سازى محل کار براى کارکنان بوده و سبب افزایش سطح رضایت مندى ذینفعان مى شود.این گواهینامه ها که بر مبنای استانداردهای

OHSAS18001:2007 ، ISO9001:2008 ،ISO14001:2004 صادر شده است جهت استقرار حفظ و ارتقای سیستم ها ی مدیریت کیفیت ، محیط زیست و ایمنی و بهداشت شغلی می باشد.

در صدور گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) قسمت های امور اداری، بازرگانی و انبار، تعمیرگاه دیزلی، اعلام بار و راهبری و حمل بار، توسط شرکت توف اینترسرت آلمان (TUV InterCert) ممیزی وکلیه واحدهای تابعه و ادارات ستادی موفق به اخذ گواهینامه های سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) شدند.

شرکت حمل و نقل توکا توانست با توسعه دامنه سیستم هاى خود گواهینامه تطابق با استانداردهاى بین المللى را اخذ نماید. این گواهینامه ها که بر مبناى استانداردهاى 9001:2008 ISO، 14001:2004 ISO و 18001:2007 OHSAS صادر مى شود، به شرکت هایى اعطا مى شود که توانسته اند در راستاى استقرار، حفظ و ارتقاى سیستم هاى مدیریت کیفیت، محیط زیست و ایمنى و بهداشت شغلى گام هاى مثبتى بردارند، ضمن اینکه هر سال ممیزى مراقبتى براى اطمینان از صحت عملکرد سیستم ها و انطباق با استانداردهاى مذکور برگزار مى شود. استقرار سیستم هاى مدیریتى فوق که هم اکنون در بسیارى از مراکز تولیدى و غیرتولیدى مهم جهان به عنوان یک الگوى اثربخش براى کارکرد و مدیریت فعالیت ها به شمار مى رود، مورد نظر مدیریت شرکت توکا قرار دارد.
این گواهینامه ها که اعتبار آن سه ساله مى باشد، بر مبناى استاندارد هاى ایزو 9001، ایزو 14001 و 18001OHSAS به شرکت هایى اعطا مى شود که توانسته اند در راستاى حفظ و ارتقاى سیستم هاى مدیریت کیفیت، محیط زیست و ایمنى و بهداشت شغلى گام هاى مثبتى برداند، ضمن اینکه هر سال ممیزى مراقبتى براى اطمینان از صحت عملکرد سیستم ها و انتطباق با استانداردهاى مذکور برگزار مى شود. استقرار سیستم هاى مدیریتى فوق که هم اکنون در بسیارى از مراکز تولیدى و غیر تولیدى مهم جهان به عنوان یک الگوى اثر بخش براى کارکرد و مدیریت فعالیت ها به شمار مى رود، همواره مورد نظر مدیریت شرکت توکا قرار داشته است.
وجود اطمینان خاطر در موضوعات مختلف و به هنگام بهره گیری از محصولات و خدمات یکی از خواسته ها و انتظارت ذاتی انسان است. در طی دوره های مختلف پدیدآوری و تکامل محصولات و خدمات متفاوت، سازمان هایی با رسالت بوجود آوردن اطمینان در زمینه های گوناگون تاسیس گردیده و به فعالیت پرداخته اند. با رشد صنعت و پیشرفتهای گسترده در صنوف متفاوت، صدور گواهینامه ها و یا تاییدیه های تخصصی باعث ایجاد اطمینان برای مشتریان و ذی نفعان محصولات و خدمات متفاوت گردیده است.

صدور گواهینامه های ارزیابی انطباق برای محصولات صنعتی به نیمه قرن 19 میلادی باز می گردد که به تدریج در سطح تجارت بین المللی جایگاه خود را تثبیت نموده است. پس از صدور گواهینامه انطباق برای محصولات، رفته رفته مبحث صدور گواهینامه برای فرآیند و سیستم نیز مورد توجه قرار گرفت.

با پدید آمدن الزامات متفاوت صنفی، تجاری و بین المللی، استانداردهای گوناگون برای عملکردها و معیارهای فرآیندها و همچنین ساماندهی سیستم های مدیریت با رویکردهای متفاوت تدوین شدند. این امر باعث گسترش فرهنگ ارزیابی ممیزی فرآیندها و سیستم ها و صدور گواهینامه برای آنها گردید.

سازمان های صادر کننده گواهینامه، سازمان های مستقل حقوقی هستند که در نقاط مختلف دنیا تاسیس گردیده اند و بر حسب گسترش های اقتصادی/ تجاری مناطق عملیاتی متفاوتی را تعریف نموده و با بوجود آوردن شعبات و سازمان های وابسته، به صورت بین المللی فعالیت می نمایند.

 

خط مشی سیستم مدیریت یکپارچه IMS
شرکت جهاد نصر یزد که در زمینه مدیریت و ارائه خدمات پیمانکاری، در رشته های حمل و نقل، آب و کاوشهای زمینی، ساختمان، تاسیسات و تجهیزات فعالیت دارد، خط مشی خود را در راستای استقرار سیستم مدیریت یکپارچه (IMS ) به شرح ذیل اعلام می دارد.

1- افزایش رضایت مشتریان ( کارفرمایان) از طریق اجرای پروژه ها با کیفیت و قیمت مناسب و تحویل به موقع.
2- بکارگیری نیروی انسانی کارآمد و متخصص بعنوان سرمایه های اصلی شرکت.
3- استفاده از ماشین آلات و تجهیزات مناسب و مواد و مصالح مرغوب جهت اجرای پروژه ها.
4- پایبندی به رعایت الزامات قانونی و تلاش در جهت پیاده سازی استاندارد های جهانی.
5- تلاش در جهت کاهش پیامدهای زیست محیطی ناشی از اجرای پروژه ها.
6- ترویج فرهنگ‌ایمنی وبهداشت در مجموعه‌شرکت از طریق آموزش و افزایش انگیزش کارکنان.
7- تلاش در جهت افزایش ایمنی و بهداشت محیط کار و ماشین‌آلات از طریق کنترل فعالیتهای خط

رناک و نظارت بر عملکرد پیمانکاران شرکت در راستای کاهش حوادث.

شرکت جهاد نصر یزد استقرار سیستم مدیریت یکپارچه (IMS ) را بعنوان نشانه احترام این سازمان به نوع بشر برگزیده و در این راستا استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2000 ، سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001:2004 و استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی OHSAS 18001:1999 را بعنوان الگوهای طراحی سیستم مدیریت یکپارچه با حفظ رویکرد برنامه ریزی راهبردی انتخاب نموده است.

مدیریت شرکت بهبود مستمر در تمامی زمینه ها را سر لوحه امور خود قرار داده و در این راستا ازکلیه پرسنل انتظار دارد خود را در بهبود کیفیت اجرای پروژه ها و سایر خدمات ارائه شده سهیم دانسته و بدین منظور مدیر حوزه مدیریت بعنوان نماینده مدیریت، مسئول نظارت و حصول اطمینان از عملکرد صحیح سیستم مدیریت یکپارچه (IMS ) می باشد.

زیرسیستم چند رسانه ای مبتنی بر ( IMS ) IP و مقایسه آن با سیستمهای مختلف
IP Multimedia subsystem

خلاصه :
زیرسیستم چند رسانه ای مبتنی بر پروتکل اینترنت یا (IMS ) استاندارد جدیدی در ارتباطات است که توسط پروژه شراکت نسل سوم یا (3GPP ) تعریف میشود . IMS به صورت یک دید ترکیبی از دو فن آوری از موفق ترین فن آوری های ارتباطات یعنی شبکه های سلولی و اینترنت میباشد . در یکپارچه سازی سرویسهای تعریف شده در IMS کاربران توسط ابزار سلولی خود

قادر به دسترسی به سرویسهای داخل اینترنت به آسانی ، به طور مؤثر ، قابل اعتماد و با قیمت منطقی میباشند . تمامی ارتباطات شبکه براساس پروتکل اینترنت (IP ) میباشد . پیشبرد IMS ما رابه شبکه نسل آتی (NGN ) راهنمائی میکند . این مقاله به بررسی و توضیح ایده و مفهوم فن آوری IMS ، ساختار و پروتکل آن ، اتصــالات ، مفهوم NGN و مثالی از سرویس ارائه شده توسط سیستمهای چندرسانه ای پیام گذاری آورده میشود . (MMS )

 

اینتـــرنت راه ارتباطـــات را تغییر داد . استفاده از پست الکترونیکی (e – mail ) ، تور جهان گستر (WWW ) ، پیام بلادرنگ (IM ) بطور نمایشی همراه با افزایش مشترکین افزایش یافته است . نیازهای اینترنت تلفنی ، به تقاضای عظیمی تبدیل شده است و تمامی اپراتورها مجبور به پذیرفتن وضعیت شده اند . با تلفن سلولی ، وسیله ای کوچک (موبایل) ، شخص میتواند به هرجا و هروقت زنگ بزند و همه به او زنگ بزنند . حال موبایل فقط برای تماس تلفنی مورد استفاده قرار نمیگیرد ، بلکه عمل انتقال پیام با استفاده از سرویس پیام کوتاه (SMS ) و اکنــــون ، سرویس پیام دهی چند رسانـــه ای (MMS ) به خدمات آن اضافه شده‌اند .

3GPP استانداردی برای مفهوم مخابرات آینده که به هدف یکپارچه سازی دو فن آوری ، سیستم جهانی برای ارتباط سیار (GSM ) شبکه سلولی و اینترنت میباشد . روش IMS یکپارچگی این سرویسها به یک روش واحد ، براساس پروتکل اینترنت ، در شبکه های با ساختار دستیابی باز ، استقلال فن آوری دستیابی اساسی ، در میان ابزارهای مختلف ، بصورت همزمان میباشد . این رؤیای شبکه های 3G است که نرم افزارهای همزمان چند رسانه ای را بصورت بی سیم فراتر از هر مرزی تأمین میکند . در آینده شخص میتواند با موبایل 3G با دوست خود مکالمه کند و همزمان دوست او از کامپیوتر خود در یک کافه به یک LAN بی سیم (WLAN ) متصل است و در حین مکالمه e – mail خود را میگشاید یا به صفحات وب نیز سرمیزند .
آنها میتوانند مکالمه دو نفره خود را به یک کنفرانس چند رسانه ای توسط زدن دکمه صحبت کردن که شامل اشخاص دیگر است ، تبدیل کنند . این بخشی از آینده ارتباطات است که توسط IMS قابل تحقق میباشد .
سه دلیل عمده وجود دارد که چرا ما نیاز به برقراری IMS داریم . اولین آنها ، این است که IMS میتواند تمامی انواع مستقل ارتباطات را از هر نوع رسانه ای گرد هم جمع سازد . در آینده مردم میتوانند از هر وسیله ای برای اتصال به وسیله دیگر استفاده کنند . دلیل دوم کیفیت سرویس (QOS ) میباشد . IMS تعیین میکند که چه نوع سرویس استفاده شده است و پهنای باند مناسب آن بسته به سرویس موردنظر تأمین میگردد . دلیل سوم مفهوم شارژینگ میباشد . با IMS تأمین کننده میتواند روش شارژینگ متفاوت براساس سرویس بسازد .
در آینده ، IMS نه تنها به سوی یکپارچه سازی سرویسها ، بلکه به سمت یکپارچه سازی تمامی شبکه های ارتباطی به یک شبکه جهانی میرود . مؤسسه استانداردسازی مخابراتی اروپا (ETSI) یک گروه اصلی به منظور پیشبرد استانداردهای شبکه نسل آتی (NGN ) دارد . گروه ETSI – TISPAN بدنه ای است که هدف آن پیشبرد یک شبکه ارتباطی جهانی مشتمل بر تعداد زیادی زیرسیستم با IMS به عنوان شبکه مرکزی میباشد . هر زیرسیستم میتواند با دیگری توسط آدرس IP آن ارتباط برقرار کند . ETSI – TISPAN NGN اطمینان میدهد که استفـاده کنندگان هر وقت و هرجا میتوانند متصل شوند ، علاوه بر آن موبیلیتی (قابل تحرک بودن) و تغییر مکان زندگی برای کاربران و وسیله هایشان را تأمین میکند و زیرسیستم های جدید مستقیماً میتوانند به آنها متصل شوند . بمنظور ترسیم برخی از سرویسها در IMS و ETSI – TISPAN NGN ، میتوان از MMS به عنوان سرویس آینده ارتباطات استفاده کرد نه برخلاف SMS ، با MMS کاربر میتواند متن همراه با صوت ، عکس و ویدئــو را ارسال کند . MMS بر روی شبکه های IP به مانند شبکه های سوئیچینگ مداری کار میکند . با مفهوم TISPAN NGN در آینده MMS میتواند از ترمینال PSTN بدون توجه به نوع وسیله مورد استفاده ، برای رسیدن به مقصد خود استفاده کند . با این قابلیت انعطاف و کارائی ، MMS یک راهگشای جدید در ارتباطات میباشد .

 

بخش I معرفی زیرسیستمهای چند رسانه ای مبتنی بر ( IMS ) IP
I . 1 – عناصر ، پروتکل ها و ساختار IMS
3GPP ساختار استاندارد IMS را عنوان کرد . حال بروی نسخه 6 استانداردسازی آن کار میکنند .
بزودی تا پایان سال 2005 نسخه شماره 7 مستقر خواهد شد . شکل زیر عناصر اساسی و ساختار IMS نشان میدهد .

شکل 1 – عناصر اصلی و ساختار IMS

جهت درک مکانیزم اساسی شکل بالا پروتکل های مستقر در IMS بحث میشوند . پنج پروتکل در اینجا وجود دارد :
1-پروتکل ترتیب دهی نشست (SIP ) ، در قسمت کنترل قرار گرفته است . این پروتکل از استقـرار نشست چند رسانه ای استفاده میکند که شامل ایجاد و قرار دادن وظایف بر روی شبکه های IP میباشد . SIP براساس طراحی SMTP و HTTP ساخته شده است . بعداً ما خواهیم دریافت که تقریباً تمامی نرم افزارها در IMS براساس این دو پروتکل بنا شده اند . برقراری اتصال با استفاده از پروتکل SIP در دیاگرام سیگنالینگ که در شکل 2 آمده است ، دیده میشود . SIP قابلیت انعطاف به سرویسهای مراکز در رسانه های مختلف و امکان گردهم آوردن سرویسهای گوناگون در ارتباطات چند رسانه ای چون پیامدهی بلادرنگ ، ارسال جریان ویدئوئی ، چت کردن صوتی و غیره را دارد .
2-Diameter (قطر) در قسمت کنترل و مدیریت قرار گرفته است . این پروتکل جهت تصدیق صحت و صدور اجازه در تعدادی از واسط ها میباشد .
3-پروتکـــل انتقال همزمان (RTP ) و پروتکل کنترل RTP به نام (RTCP ) در قسمت دیتا قرار گرفته و جهت انتقال همزمان رسانه هایی مانند ویدئو کنفرانس استفاده میگردد .
4-ســـرویسهای با سیاست باز مشترک (COPS ) جهت انتقال سیاست های بین نقطه تصمیم گیری سیاست (PDP ) و نقطه اعمال سیاست (PEP ) استفاده میگردد .
5-H . 428 توسط گروههای سیگنالینگ جهت کنترل گره ها در بخش رسانه استفاده میگردد ، به طور مثال جهت کنترل وظایف
y رسانه (MGCF )

شکل 2 – دیاگرام سیگنالینگ SIP

در ایـــن پروتکل ها ، عناصر IMS با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و سازوکاری را جهت ترتیب دهی نشست براساس SIP برقرار میکنند . بعضی از عناصر IMS عبارتند از :

1-عمل کنترل مکالمه یا نشست (CSCF ) . CSCF گروه اصلی در سیستمهای IMS میباشد . زیرا تمامی فرآیند سیگنالینگ در CSCF اتفاق می افتد . CSCF از 3 قسمت تشکیل گردیده است که هر بخش وظایف مخصوص به خود را داراست .

ترمینال IMS و شبکه IMS کار این بخش مانند سرور پروکسی SIP در باند یا خارج باند است . در P – CSCF تمامی درخواستهای SIP به سوی آدرسهای موردنظر خودش هدایت میشوند . P – CSCF ممکن است شامل عمل تصمیم گیری سیاست (PDF ) باشد . PDF یکی از عناصر IMS است که وظیفه تعیین و مدیریت QOS در تمامی سرویسهای IMS را دارد . بنابراین P – CSCF ممکن است به عنوان یک کنترل کننده QOS رفتار کند و در عین حال اطلاعات شارژینگ را استخراج کند بدلیل اینکه هر دو وظیفه درون PDF قرار دارند . P – CSCF میتواند در شبکه خودی و یا شبکه مقابل قرار گرفته باشد .

CSCF بازپرسی یا (I – CSCF ) : I – CSCF وظیفه یک سرور پروکسی SIP مرتبط با بخشهای مدیریتی را برعهده دارد . با SLF مرتبط و براساس HSS در پروتکل Diameter به جهت بازیابی مکان کاربر ، در جائی که کاربر قرار دارد ، میباشد . بنابراین اطلاعات مسیریابی میتواند جمع آوری گردد .

ICSCF شامل gateway مخفی سازی توپولوژی شبکه داخلی (THIG ) میباشد ، که وظیفه آن کد کردن پیامهای SIP و اطلاعات راجع به دومین و نامهای DNS است . I – CSCF در شبکه خودی قرار دارد ، اما در بعضی موارد خاص میتواند در شبکه مقابل هم قرار بگیرد.
CSCF نشست یا (S – CSCF ) : S – CSCF یک وظیفه اصلی به عنوان ثبت کاربر دارد . هرکدام از پیامهای SIP که به شبکه IMS وارد و از آن خارج میشود ، توسط S – CSCF بازرسی میگردد و S – CSCF عامل HSS را بسته به مشخصات کاربر چک میکند که از چه سرویسهایی میتواند استفاده کند . بعد از آن ، ارتباط با سرور نرم افزار (AS ) جهت برقراری سرویس براساس پیامهای SIP ، برقرار میگردد . به این دلیل است که S – CSCF به HSS و AS متصل است . S – CSCF همیشه در شبکه خودی قرار دارد .
2-سرور نرم افزار (AS ) : AS یکی از عناصر SIP است که وظیفه آن جایدهی و فعال کردن سرویسها میباشد . AS دارای سه نوع سرور است :
SIPAS : جهت جایگزینی و فعال کردن سرویسهای چندرسانه ای IP
دستیابـــی به سرویس به صورت باز – سرور توانائـی سرویس (OSA – SCS ) OSA – SCS واسطی جهت سرور برنامه های OSA میباشد .
وظیفه سوئیچ کردن سرویس چندرسانه ای (IM – SSF ) : توسط IMS جهت استفاده مجدد تمام سرویسهایی که قبلاً بوجود آمده در شبکه GSM میباشد .
3-سرور مشترکین خانه ای (HSS ) : HSS بخش مرکزی اطلاعات مربوط به مشترک میباشد . شامل مکان کاربر ، اطلاعات کاربر ، قسمت امنیت ، و S – CSCF میباشد که برای کاربر ایجاد گردیده است .
4-وظیفه مکان مشترک (SLF ) : SLF جهت تطبیق نقشه کاربر به HSS بکار میرود .
5-وظیفه منبع رسانه (MRF ) : MRF منبعی از رسانه را جهت شبکه خانه ای تأمین میکند و در همان زمان یک کـــــد انتقالی بین کد کننده ها و دیکدکننده های مختلف دیگر نرم‌افزاری رد و بدل میکند .
6-وظیفه کنترلGateway مربوط به تغییر مسیر (BGCF ) :

BGCF برای وظایف مسیردهی براساس شماره PSTN در یک ارتباط از مدار قدیمی CSPSTN به شبکه IMS استفاده میگردد . این بخش یک Gateway از نوع PSTN / CS در همان شبکه و نیز شبکه مناسبی بین دومین های CS انتخاب میکند .
7-گیت وی PSTN / CS : شبکه IMS دارای Gateway های متعددی به دومین CS جهت قادر ساختن آن به برقراری ارتباط یا دریافت مکالمه از شبکه تلفن شهری (PSTN ) یا ISDN میباشد . این گیت وی ها عبارتند از :

GW مربوط به سیگنالینگ ، که واسطی در طرح سیگنالینگ از شبکه IMS به دومین CS است .
GW کنترل وظایف (MGCF ) نقطه مرکزی گیت وی PSTN / CS است .
گیت وی رسانه (MGW ) : واسط بخش رسانه از شبکه IMS به شبکه PSTN / CS است و در مورد ترمینال IMS کد کننده و دی کد کننده شبکه PSTN / CS را حمایت نمیکند . MGW این کار را انجام میدهد .
I . 2 – برقراری نشست و ثبت کردن در IMS

به منظور درک مفهوم برقرارسازی نشست در IMS اول مفهوم شبکه خودی و شبکه میزبان توضیح داده میشود . برگرفته از شبکه GSM ، شبکه IMS از همان مفهوم برای شبکه خود استفاده میکند . شبکه خودی (Home ) به معنای این است که کاربر در پوشش شبکه خود میباشد . بنابراین از زیرساخت آن اپراتور بهره میبرد . در حالت دیگر ، گاهی یک کاربر بایستی به کشور یا منطقه دیگری مسافرت کند که در آنجا زیرساخت اپراتور خودش وجود ندارد . در این مورد کاربر بایستی از زیرساخت اپراتور دیگر استفاده کند . این مورد ، به نام سناریوی رومینگ شناخته میشود و کاربر در شبکه میزبان (Visited ) قرار دارد .
تمام عناصر IMS به جز P – CSCF در شبکه خودی قرار دارند . برقراری نشست در IMS براساس

شکل 3 صورت میپذیرد .

شکل 3 – مفهوم برقراری نشست در IMS
شکل 4 چگونگی جریان دیتا در شبکه IMS را بیان میکند . در اولین مرحله (نقطه 1) سیگنال به عنوان اولین اتصال در شبکه IMS به سوی P – CSCF جریان پیدا میکند .
پیام SIP به سمت I – CSCF میگذرد به صورتیکه مکان کاربر (نقطه 2) توسط SLF و HSS مشخص گردد ، همچنین در این مرحله نوع سرویس درخواستی کاربر تشخیص داده میشود . سپس I – CSCF یک S – CSCF مناسب وابسته به اطلاعات دریافتی قبل (نقطه 3) را انتخاب میکنـــد . S – CSCF مشخصات کاربر را از HSS دریافت و ثبت میکند و تصمیم میگیرد که یک کاربر از سرویس درخواستی خود میتواند استفاده کند یا خیر (نقطه 4) . در نقطه 5 ، S – CSCF از دریافت کننده دعوت میکند که به نشست ملحق گردد . نقطه 6 عبور جریان دیتا همزمان با برقراری ارتباط را به ما نشان میدهد . دیتا به چند پکت تقسیم میگردد . دیتا با استفاده از TCP یا UDP منتقل میگردد . TCP برای انتقال دیتا بصورت بسیار مطمئن استفاده میگردد بخاطراینکه TCP به هر پکت
دیتا یک Index میدهد قابلیت اطمینان آن بیشتر است . TCP کاربر را از رسیدن دیتا به مقصد صحیح مطمئن میسازد .

شکل 4 – جریان عبور دیتا و سیگنال در IMS

دیاگرام سیگنالینگ از ثبت نشست بالا میتواند به شکل زیر استخراج گردد :

شکل 5 – دیاگرام سیگنالینگ در نشست IMS

I . 3 – رومینگ در IMS
وقتی که یک کاربر IMS در رومینگ قرار دارد ، میتواند یک مکالمه را با ارسال پیام Invite از طریق SIP برقرار کند که این مکالمه از ترمینال IMS به سمت P – CSCF شبکه میزبان انجام میپذیرد . توسط P – CSCF پیام دعوت SIP به سوی I – CSCF شبکه خودی هدایت میگردد و دوباره به کلاس مربوطه S – CSCF در شبکه خودی تماس گیرنده هدایت میگردد . S – CSCF ترمینال مقصد را با آدرس IP وابسته که در HSS پیدا کرده جابجا میکند و ترمینال سمت مقصد مکالمه را دریافت میکند .

اگرام سیگنالینگ کامل برای این مورد در شکل پائین نشان داده شده است :

شکل 6 – دیاگرام سیگنالینگ رومینگ در IMS

I . 4 – شناسائی کاربر IMS
IMS بایستی قــــادر به شناسایی مشترکین خود از دیگر مشترکین باشد ، درست همانند PSTN که هــر مشترک توسط یک شماره تلفن منحصربفرد شناسایی میگردد . IMS دو روش جهت شناسایی کاربر دارد . اول هویت خصوصی کاربر ، یک ID منحصربفرد به هر مشترک IMS میدهد . همچنین ممکن است که یک مشترک دو هویت خصوصی کاربر داشته باشد . مانند یک شخص که دارای دو سیم کارت موبایل است . هویت خصوصی کاربر تشکیل شده است از مشخصه دستیابی شبکه

(NAI ) به شکل Username @ Operator . COM و هویت خصوصی کاربر در یک سیم کارت درست شبیه به موبایل در سیستم GSM ذخیره شده است . راه دوم مشخص کردن کاربر استفاده از هویت عمومی کاربر میباشد . هر هویت خصوصی کاربر میتواند چند هویت عمومی کاربر داشته باشد بطوریکه یک کاربر میتواند از (هویت عمومی کاربر) های متفاوتی برای سرویسهای متفاوت استفاده کند . در 3GPP نسخه 6 ، همچنین میتوان 2 یا چند هویت خصوصی کاربر برای دربرگرفتن یک هویت عمومی کاربر را درنظر گرفت . جهت اتصال به ترمینال دیگر IMS هویت خصوصی کاربر از مشخص کننده منبع

متحدالشکل SIP یعنی URI بهره میبرد . فرم SIPURI به شکل زیر مشخص میگردد :
Sip + ( Country code ) – ( region code ) – ( operator code ) – ( unique sequence no ) @ operation . COM
در مورد متصل شدن به ترمینال PSTN یا دریافت مکالمه از ترمینال PSTN ، ترمینال IMS از شکل TELURI جهت برقراری یک ارتباط استفاده میکند .
TELURI به شکل زیر مشخص میشود :
Tel : + (country code ) – ( region code ) – ( operator code ) – ( unique sequence no )
ارتباط بین شناسه خصوصی کاربر و شناسه عمومی کاربر در پائین شکل شماره 6 آمده است :

شکل 7 – شناسه کاربر در IMS
II

. شبکه نسل آتی NGN
II . 1 – رابطه TISPAN با NGN
TISPAN (سرویسهای همگرای مخابراتی و اینترنتی و پروتکل هایی برای شبکه سازی پیشرفته) یک گروه کاری در انستیتوی استانداردهای مخابراتی اروپا (ETSI ) میباشد که روی توسعه استانداردهای مفاهیم آینده شبکه های مخابراتی به نام شبکه های نسل آتی (NGN ) کار میکند .
برخی موارد NGN که درTISPAN بحث میشوند . عبارتند از : سرویسها ساختار ، پروتکل ، امنیت شبکه ، QOS ، قابلیت تحرک در شبکه های ثابت و یکپارچه سازی با فن آوری شبکه های موجود TISPAN بطور تنگاتنگی با 3GPP وابسته میباشد ، که بدنه استانداردسازی IMS میباشد ، که وابسته به موارد استفاده آن در هسته شبکه است . تا این زمان ، در نسخه 1 TISPAN NGN ، ساختار و برخی قسمتهای عناصر شبکه ها مشخص گشته و جنبه های دیگر در کمیته بحث میگردند .
ETSI – TISPAN پیش فرض را برای ساختار NGN به عنوان یک شبکه ارتباطی که تمامی مــوارد سرویسهای چند رسانه ای را پوشش میدهد مشخــص کرده اند ، در تمامی شبکه های ثابت یا موبایل ، کار بر روی شبکه IP جهت حمل محتویات اطلاعات ، توسط یک مکانیزم کنترل وظایف که وابسته به وظیفه انتقال میباشد کنترل میشود .
تمام شبکه ، شامل PSTN ، اینترنت بر DSL ، WLAN ، UMTS و شبکه های GSM بخشی از شمای NGN هستند . بنابراین مشخصه های گوناگونی دارند ، از قبیل :
چند – پروتکل : تحت پوشش بسیاری پروتکل ارتباط حمایت میشود ، بخصوص پروتکل باز اینترنت مانند HTTP ، SMTP ، WAP و غیره .
چند – سرویس : توسط انواع زیادی از سرویسها میباشد شامل Streaming ، پیام بلادرنگ ، اینترنت تلفنی ، Push – to – talk و غیره .
چند – دسترسی : از هر نوع شبکه قابل دسترسی است از قبیل : ثابت و موبایل ، شامل IMS به عنوان هسته شبکه ، GSM ، ISDN / PSTN ، WLAN و غیره .
شبکه های IP قابل اعتماد ، قابل اطمینان و امن .
ساختار NGN از دید نسخه 1 ETSITISPAN در شکل 8 نشان داده شده است :

شکل 8 – ساختار ETSI – TISPAN NGN

ETSI – TISPAN NGN زیرسیستمهای جدید دیگر را قادر میسازد تا به شبکه ملحق شوند . با اتصال پروتکل باز ، الحاقیه زیر سیستمهای جدید جهت رسیدن به اهداف جدید در آینده انجام میگردند . همانطور که در شکل 8 دیده میشود IMSC بخشی از زیرسیستمها در TISPAN – NGN و نسخه 6 IMS که توسط ETSI – TISPAN به عنوان هسته شبکه جهت اتصال آن به زیرسیستمهای دیگر میباشد با چند ویژگی اضافی از نسخه 7 IMS و خود ETSITISPAN این مهم قابل تحقق است . تمامی اتصالها با استفاده از IP انجام میشود و توسط عناصر اصلی در NGN کنترل میشوند . زیرسیستمهای الحاق شبکه ( NASS ) و زیرسیستمهای کنترل منابع و پذیرش (RACS )
II . 2 – NASS و RASS
NASS برای قرار گرفتن IP ترتیب داده شده است . به عنوان سرور DHCP همانند LAN عمل میکند . هر عنصر در هر زیرسیستمی ابتدا به NASS دسترسی پیدا میکند که آدرس IP درنظر گرفته شده را درخواست کند . بنابراین سرویس TISPAN – NGN را میتوان در این مورد بکار برد .
وظیفه دوم NASS جهت رمزگذاری و تأئیدیه دادن میباشد . رمزگذاری باتوجه به مشخصات کاربر در HSS IMS انجام میپذیرد . برای هر درخواست سرویس از یک ترمینال زیرسیستم در NGN ، NASS ابتدا در پایگاه داده های کاربر جهت رمز دادن به ترمینال این مطلب که آیا میتواند از سرویس خواسته شده استفاده کند ، را بررسی میکند . دادن تأئیدیه در لایه IP انجام میپذیرد ، کار آن مشخص کردن آدرس برای اتصال سرویس خواسته شده میباشد . NASS محل حضور سرویس را پیدا میکند و بنابراین NGN میتواند مشخص کند که از اتصال داخلی استفاده کند و یا اینکه بایستی از طریق رومینگ به آدرس IP تعیین شده ترمینال برسد . در نسخه 1 ، ETSITISPAN ساختار NASS در شکل 9 مشخص گردیده است اما چگونگی کارکرد مبسوط آن هنوز توضیح داده نشده است .

شکل 9 – ساختار NASS در نسخه ETSI – TISPAN


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.