دانلود بررسی آیات وارده در شأ ن حضرت امیر(ع) از دیدگاه مفسران شیعه وسنت فایل ورد (word)


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود بررسی آیات وارده در شأ ن حضرت امیر(ع) از دیدگاه مفسران شیعه وسنت فایل ورد (word) دارای 120 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسی آیات وارده در شأ ن حضرت امیر(ع) از دیدگاه مفسران شیعه وسنت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود بررسی آیات وارده در شأ ن حضرت امیر(ع) از دیدگاه مفسران شیعه وسنت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود بررسی آیات وارده در شأ ن حضرت امیر(ع) از دیدگاه مفسران شیعه وسنت فایل ورد (word) :

دانلود بررسی آیات وارده در شأ ن حضرت امیر(ع) از دیدگاه مفسران شیعه وسنت فایل ورد (word) در 120 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی آیات وارده در شأ ن حضرت امیر(ع) از دیدگاه مفسران شیعه وسنت فایل ورد (word)
فهرست مطالب

عنوان صفحه

کلیات ......................................................................................................................... 1

مقدمه........................................................................................................................... 2

اهمیت موضوع.............................................................................................................. 3

سوال فایل.................................................................................................................. 3

فرضیه.......................................................................................................................... 3

پیشینه فایل................................................................................................................ 3

چکیده.......................................................................................................................... 4

فصل اول...................................................................................................................... 5

بررسی آیات از دیدگاه شیعه و سنت............................................................................... 5

مقدمه........................................................................................................................... 6

تفسیر آیات وارده ........................................................................................................ 6

فصل دوم: مقدمه علل اختلافات تفاسیر شیعه و سنی........................................................ 97

مقدمه........................................................................................................................... 98

نتیجه کلی..................................................................................................................... 118

مقدمه:

از آنجا اهل تشیع به گفته خود پیامبر(ص) برای نجات خود از گمراهی و ضلالت باید به دوچیز متمسک بشوند و آن دو یکی قرآن ودیگری اهل بیت (ع) هستند، در این سعی براین شد که به بررسی آیاتی در قران که شأن نزول آنها در موردامام علی (ع) اولین امام و جانشین پیامبر (ص) است پرداخته شود، لذا موضوع خود را تحت عنوان دیدگاه مفسرین شیعه و سنی در مورد آیاتی که شأن نزول آنها درمورد امام علی (ع) است قرار دادم وبه بررسی نظرات مفسران شیعه واهل سنت پرداختم و دلیل اینکه اهل سنت باوجود این آیات چرا امامت امام علی (ع) را انکار وبه آیات قرآن و وصیّت پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد (ص) عمل نکردند. که در این تا حدودی مشخص می شود و همچنین دلیل ا طاعت نکردن از دستور خدا وپیامبر(ص) چه بوده است، و چرا اهل سنت حاضر نبودن که واقعیت را قبول کنند و امامت را به جانشین بر حق پیامبر خدا( ص) یعنی حضرت علی( ع) واگذار کنند تا مشکلاتی که برای اسلام و جهان اسلام پیش آمده، رخ نمی داد، که دامنه آن حتی تا امروز نیز کشیده شده است. امید است توانسته باشم که حق مطلب را اداء کرده باشم .

اهمیت موضوع:

در رابطه با اهمیت موضوع امام علی(ع) در قرآن از دیدگاه مفسران شیعه و سنی نکاتی را بیان می نمایم :

1-آیات زیادی وجود دارد که در قرآن شأن نزول آنها در مورد امام علی(ع) و اهل بیت(ع) است و این موضوع به اندازه ای مهم بوده است که قرآن نیز به آن اشاره کرده زیرا جامعه اسلامی می طلبد که همیشه پیشوا و رهبر داشته باشد تا به گمراهی و ضلالت نرود.

2- علاقه ای که بنده به حضرت امیر(ع) دارم و همچنین مقام والایی که حضرت دارند و تاامروز کسی پی به عظمت و مقام آن بزرگوار نبرده اند، اینجانب را بر آن داشت که به این موضوع از دیدگاه قرآن بپردازم .

سوال فایل :

1-چه آیاتی در قرآن در عظمت شأن حضرت امیر(ع) نازل شده است ؟

2-چه آیاتی در قرآن امامت حضرت امیر (ع)را اثبات می نماید ؟

3-دیدگاه اندیشمندان شیعی و سنی در مورد آن دسته از آیات چیست ؟

فرضیه :

قرآن کریم در آیات عدیده ای به اتفاع شأن و امامت حضرت امیر(ع) اشاره کرده است.

پیشینه بحث:

چون بحث من بخشی از آیاتست، پیشینه آن به تمام تفاسیری بر می گردد که آ‎یات قرآن را تفسیر کرده اند، البته کتابهایی در این باره نوشته شده که مهمترین آنها: کتاب الغدیر علامه امینی می باشد .

چکیده:

مطالب مندرج در این فایل شامل دوفصل می شود که در رابطه با هر فصل توضیح مختصری بیان می کنیم :

در فصل اول به بررسی چند آیه در سوره های بزرگ قرآن که شأن نزول آنها در مورد امام علی(ع) نازل شده از دیدگاه مفسران اهل سنت و شیعه می پردازیم. مفسران اهل تشیع و اهل تسنن در مورد اکثر آیات بیان کرده اند که شأن نزول این آیات در مورد حضرت امیر (ع) است و حتی آنرا با توجه به احادیث وروایات و اقوال مختلفی تأیید کرده اند. اما بعضی از مفسران اهل سنت متأسفانه در کنار این قول، اقوال دیگری را ذکر کرده اند و بعضاً گفته اند که شأن نزول این آیه علاوه بر علی (ع) کسان دیگر نیز هستند و حتی بعضی از مفسران اهل تسنن آورده اند که شأن نزول این آیات در مورد حضرت امیر (ص) نیست و اشخاص دیگری را ذکر کرده و یا چیزی در مورد آن ذکر نکرده اند. در فصل دوم به علل اختلاف تفاسیر شیعه و سنی در مورد بعضی از این آیات اشاره شده که دلیل این اختلافات چیست و چرا با وجود این همه دلائل و احادیث باز عده ای از مفسران اهل تسنن این موضوع را منکر شده اند .

مقدمه:

در این فصل به بررسی چند آیه از سوره های مطول قرآن که شأن نزول آنها در مورد حضرت امیر (ع) آمده از دیدگاه مفسران شیعه و اهل تسنن پرداخته شده است، به این صورت که آیه ذکر شده ودیدگاه و نظر مفسران شیعه و اهل تسنن به ترتیب در مورد هر آیه ذکر شده و درآخر هر آیه نتیجه ای از آن گرفته شده است.

تفسیر آیات وارده:

یکی از آیاتی که شأن نزول آن در مورد حضرت امیر است آیه 274از سوره بقره است که در زیر به بررسی آن می پردازیم:

الَّذینَ یُنفِقُونَ اَمْوالَهُم بِالَّیْلِ وَ النَّهارِ سرًّا وَعَلِانَیهً فَلَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لَاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون.بقره 274

: آنها که اموال خودرا، شب وروز، پنهان وآشکار، انفاق می کنند، مزدشان نزد پروردگارشان است، نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند.

علامه طباطبائی در ذیل این آیه اینچنین می گوید:

در مجمع البیان در ذیل آیه شریفه آمده که آیه در شأن علی(ع) نازل شده است که آن حضرت چهار درهم داشت یکی را در شب ،و یکی را در روز، سومی را پنهانی ،و چهارمی را علنی صدقه داد، به دنبال آن این آیه نازل شد که((کسانی که اموال خود را شب وروز سرّی و علنی انفاق می کنند)) مرحوم طبرسی سپس می گوید:این روایت هم از امام باقر(ع)و هم از امام صادق (ع) نقل شده است.

علامه طباطبائی می گوید : این معنا را عیاشی نیز درتفسیرش وشیخ مفید در اختصاص و شیخ صدوق در عیون آورده اند، و در الدر المنثور است که عبد الرزاق و عبد بن حمید، وابن جریرو ابن ابی حاتم و طبرانی و ابن عساکر از طریق عبد الوهاب بن مجاهد از پدرش مجاهد از ابن عباس روایت کرده اند که در تفسیر آیه: «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ اَمْوالَهُم بِالَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرَّاً وَ عَلانِیهً» گفته است: این آیه در شأن علی( ع) نازل شد، که چهار درهم داشت یکی را در شب ودومی را درروز وسومی را پنهانی و چهارمی را علنی صدقه داد و در تفسیر برهان از کتاب مناقب بن شهر از ابن عباس و سدی و مجاهد و کلبی و ابی صالح و واحدی طوسی و ثعلبی، طبرسی و ماوردی و قیسری و شمالی و نقاش و…. نقل کرده اند که همه نامبردگان در تفسیرهای خود گفته اند: علی بن ابی طالب چهار درهم نقره داشت یکی را شبانه ،دومی را در روز، سومی را سّری ،و چهارمی را علنی صدقه داد، به دنبال آن، آیه «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ اَمْوالَهُم بِالَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرَّاً وَ عَلانِیهً» نازل شد، ودر آن به تک تک درهم های آن جناب مال نامیده شده و او را به قبول صدقاتش بشارت داده است

«بحث روایتی»

در کتاب کافی از علی بن ابراهیم، از پدرش ،از ابن ابی عمیراز عمر بن اذینه نقل می کند که او از زراره و فضیل بن یسار و بکر بن اعین و محمد بن مسلم و برید بن معاویه وابی الجارود روایت کرده است که حضرت ابی جعفر(ع) فرمود: خدای عزو جل رسول خود را امر کرد به ولایت علی (ع) و این آیه را نازل فرمود، «إِنَّما وَلِیُکُم اللهَ وَ رَسُولُهُ والَّذِینَ آمَنُوا…» و نیز ولایت اولی الامر را هم برامّت اسلام واجب کرد و چون مردم نفهمیدند مقصود از ولایت چیست رسول خدا را دستورداد تا برایشان ولایت را تفسیر کند همانطورری که معنای نماز و زکات و حج و روزه را تفسیر فرموده است وقتی این دستور رسید رسول الله سخت پریشان شد و ترسید مردم از شنیدن این فرمان از دین بیزاری جویند و مرتد شوند و اورا تکذیب کنند ناچار به خدای خویش رجوع کرد و خدای متعال هم این آیه را نازل فرمود: «یا ایُّها الرَّسولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلً إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکْ…» بعد از نزول این آیه رسول خدا قیام به امتثال وانجام دستور خدای متعال نمود، یعنی در روز غدیرخم ولایت علی (ع) را بر مردم ابلاغ کرد، دستور فرمود تا ندا کنند که «الصلوه» جامعه مردم آماده نماز شوند آنگاه دستور پروردگار را مبنی بر ولایت علی (ع) به مردم گوشزد نمود و فرمود تاحاضرین ماجرا را به غایبین برسانند، عمربن اذینه راوی این حدیث می گوید: غیر از ابی جارود مابقی آنان که من از آنان روایت را نقل می کنم همه گفتند که حضرت فرمود: این فریضه آخرین تکلیفی است که از ناحیه آفریدگار جهان بشر نازل شد و لذا این آیه فرمودآمد: «اَلْیُومَ لَکُمْ اَکْمَلْتُ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُم نِعْمَتی» آنگاه امام باقر (ع) فرمود: خدای تعالی می فرماید: بعد ازاین دیگر فریضه ای برای شما مسلمین نازل نمی کنم برای اینکه فرایض شما تکمیل شد. ودر کتاب تفسیر برهان و کتاب غایه المرام از صدوق (ع) روایت می کند که در ذیل آیه: «إنَّما وَلیُکُم الله و …» و از ابی الجارود از حضرت ابی جعفر (ع) روایت می کند، که فرمود: طایفه ای از یهود مسلمان شدند از آن جمله عبدالله بن سلام ـ اسد ثعلبه ـ بودند که همگی خدمت رسول خدا عرض کردند: یا نبی الله حضرت موسی (ع) وصیّت کرد به یوشع بن نون و او را جانشنین خود قرار داد، وصّی شما کیست یا رسول الله؟ و بعد از تو ولی و سرپرست ما کیست؟ در پاسخ این سوال این آیه نازل شد انما ولیکم الله و رسوله و... آنگاه رسول خدا فرمود: برخیزید، و همه برخاسته و به مسجد آمدند، مردی فقیر و سائلی داشت از مسجد بطرف آن جناب می آمد، حضرت فرمود ای مرد آیا کسی بتو چیزی داده؟ عرض کرد: آری این انگشتر را یک نفر همین اکنون به من داد، حضرت پرسید: چه کسی؟ عرض کرد: آن مردی که مشغول نماز است، پرسید: در چه حالی بتو داد؟ عرض کرد: در حال رکوع، حضرت تکبیر گفت اهل مسجدهمه تکبیر گفتند حضرت رو به آن مردم کرد و فرمود: پس از من علی (ع) ولیّ شماست آنان نیز گفتند ما به خدای تعالی و به نبوت محمد(ص) و ولایت علی (ع) راضی و خشنودیم، آنگاه این آیه نازل شد «وَمَنْ یَتَوَلَّ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الْغالِبونَ» 1

مؤلف: همین روایت را عیاشی در تفسیر خود از آن حضرت نقل نموده، در تفسیر عیاشی به اسناد خود از حسن بن زید از پدرش زیدبن حسن از جدش روایت می کند که گفت:شنیدم ازعماریاسر که می گفت: در هنگام رکوع نماز مستحبی ـ سائلی برابر علی بن ابی طالب (ع) ایستاد حضرت انگشتر خود را بیرون کرده و به وی داد آنگاه نزد پیغمبر آمد و داستان خود را گفت، چیزی نگذشت که این آیه نازل شد، «إنَّمَا وَلِیُکُم اللهَ وَ…» رسول الله (ص) آیه را بر ما تلاوت نمود و سپس فرمود: «هرکه من مولای اویم علی مولای اوست، بارلها دوست بدار هرکه علی (ع) را دوست بدارد ودشمن بدار هر که علی (ع) را دشمن بدارد.»1



دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.