دانلود مقاله در مورد طبقه بندی غذاهای اصلی انسان در قرآن فایل ورد (word)


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله در مورد طبقه بندی غذاهای اصلی انسان در قرآن فایل ورد (word) دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله در مورد طبقه بندی غذاهای اصلی انسان در قرآن فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله در مورد طبقه بندی غذاهای اصلی انسان در قرآن فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله در مورد طبقه بندی غذاهای اصلی انسان در قرآن فایل ورد (word) :

طبقه بندی غذاهای اصلی انسان در قرآن

فلینظر الانسان الی طعامه ـ انا صببنا الماء صبا * ثم شققنا الارض شقا * فأنبتنا فیها حبا * و عنبا و قضبا * و زیتونا و نخلا * و حدائق غلبا * و فاکهه و ابا * متاعا لکم و لانعامکم. ( عبس 24 ـ 32)
پس انسان باید به خوراک خود بنگرد * که ما آب را به صورت بارشی فرو ریختیم * آنگاه زمین را شکافتیم * و در آن، دانه رویانیدیم * و انگور و سبزی * و زیتون و درخت خرما * و باغ های انبوه * و میوه و علف * [ تا وسیله ] استفاده شما و دام هایتان باشد.

در قرآن چهار مرتبه کلمه فلینظر بیان شده که دو مورد آن ( سوره کهف، آیه 19 * سوره عبس، آیه 14 ) درباره غذای انسان، یک مورد درباره عمل انسان ( سوره حج، آیه 15 ) و مورد دیگر آن ( سوره طارق، آیه 5 ) درباره چگونگی خلقت وی است.
در سوره عبس، ابتدا خداوند متعال انسان را متوجه غذای او می کند که از چه موادی تشکیل شده است و کدام یک در اولویت قرار دارد.

این مطلب را همیشه مد نظر قرار دهید که « و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبی»( سوره انعام، آیه 59 )
( و هیچ تر و خشکی نیست مگر آنکه در کتابی روشن [ ثبت ] است)
یعنی خداوند در کتاب خود همه مطالبی که مورد نیاز انسان بوده، بیان کرده است. در این آیات نیازمندی های بدن انسان به مواد غذایی به ترتیب اولویت آمده که جای بسی شگفتی است.
در مرحله اول به پروتئینها ( دانه های گیاهان ) «حبّا» اشاره می شود خصوصا پروتئینهای گیاهی، مورد تأکید است. پروتئین های گیاهی بیشترین مواد تشکیل دهنده بدن انسان است همه پروتئین های گیاهی ضد سرطان هستند.
در مرحله دوم قندها ( انگور و ; ) و «عنبا و قضبا» توصیه می شود. نیاز انسان به مواد قندی نسبت به سایر مواد کمتر است ولی بخاطر اهمیت فوق العاده این مواد که زمینه ساز فعالیتهای فیزیکی و فکری می باشد در مرحله دوم ذکر شده اند.
در مرحله سوم چربی ها ( زیتون و ; ) و « زیتونا و نخل»ا تجویز می شود. چربیها از اهمیت خاصی برخوردارند. زیرا غشاء سلولهای بدن از این مواد تشکیل شده است و نیز اکثر هرمونهای بدن از مواد چربی ساخته می شوند.
در مرحله چهارم ویتامینها ذکر می شود که به وفور در سبزیجات و میوه جات یافت می شود اگر دقت کنید به این مطلب پی خواهید برد که قرآن تمامی انواع غذاها را با مثالهایی از گیاهان بیان کرده که اهمیت غذاهای گیاهی را می رساند.
در آزمایشگاه های تشخیص طبی برای کشت انواع میکروب و پارازیت ها از پنج ماده استفاده می شود که عبارتند از: 1) آبگوشت 2) خون 3) آگار« دو نوع جلبک سبز و قرمز که از آبهای گرم گرفته می شود و نیز نوعی ژله که در قنادی ها استفاده می شود» 4) بلاد آگار 5) شکلات
نکته بسیار جالب اینکه در این آیات هیچ نامی از این مواد که عامل رشد میکروب هستند و غذای اکثریت مردم را همین گونه غذاها تشکیل می دهند نیامده است.

اعجاز در گیاهان
و در روى زمین قطعه زمینهائى در کنار هم قرار دارد،در حالی کهدر آنها باغهای انگور، کشت و درخت های خرما ا نوع صنو و غـیر صن وجود دارد، که همه با یک آب آبیاری میشوند ولی از نظر غذائی آنها را بر یکدیگر برتری میدهیم! دراین موارد برای کسانیکه فکر میکنند نشانه هائی وجود

دارد “. ـ جدارهاى کوچک کنار هم ناهمگون هستند:در زمان محمد انسان می دانست که خاکهای زمین با هم فرق میکنند، ولی اینکه خاک دو مزرعه کوچک چسـبیده به هم نیز دقـیـقـاً یکی نیستند، از عـلـم امـروزی بشر است که با امکانات پیچیده علمی امروزی آنرا بدست آورده استــصفات و خصوصیات میان درختان به صِنو و غیر صِـنـو بودن آنها بستگی دارد. صفات و خصوصیات میان درخت

ان به صنو و غیر صنو بودن آنها بستگی دارد:درختی که از درخت دیگر روئیده باشد صِـنـْـو نامیده می شود و درختی که از بذر روئیده باشد غیر صنو نامیده می شود. آیه صفات و خصوصیات درختان را به صنو و غیر صنو بودن آنها مربوط می داند. واقعیت هـم همین است. درخت صِنو (یعنی درختیکه از درخت دیگری روئیده باشد) تمامی صفات و خصوصیاتوراثتی درخت مادر خود را دربـردارد. یعنی از

نظر رنگ، طـعـم، مـزه و غــیـره دقـیـقـاً مانـنـد درخـت مـادر است. ولی درخـتی که از بذر روئیده باشد، صفات و خصوصیات آن ترکیبی است از صفات و خصوصیات درخت مادر بعلاوه صـفـات و خصوصیات درخت پدر (که به درخت مادر تـلـقـیح شده است ـ در

دروقت ریختن باران بعضى از بکتریا قوت زیاد در خود می آبد
موارد مزبور نشانه هائی وجود دارد:{وفی الأرض قطعٌ متجاورات وجنّاتٌ من أعنابٍ وزرعٌ ونخیلٌ صنوانٌ وغیر صنوان یسقى بماء واحد ونفصّل بعضها على بعض فی الأکل إنّ فی ذلک لآیات لقوم یعقلون} [ سوره رعد] آیه 4 (منظور از وجود “نشانه ها”، وجود هدایت خداوندی است). آیه این موضوع را مطرح می کند که در صورت نبودن هدایت پشت پدیده ها اگر بنا می بود چیزی بروید، در یک خاک و از یک آب منطقاً می بایست فقط یک نوع گیاه می رویید، نه اینکه مثلاً درخت خرما در انواع خاکها بروید.چنانکه می دانیم در موجودات زنده از جمله گیاهان عنصری وجود دارد که گیاه را هدایت می کند. این عنصر که ژن نامیده می شود اطلاعاتی از ویژگیهای پدیده خود را با خود دارد که بنابر آن

اطلاعات، پدیده خود را هدایت می کند.خداوند در سوره انعام مى فرماید: ” و این اوست که از ابر باران میفرستد، با آن جوانه های انواع رستنیها را در میآوریم، و از جوانه ماده سبز را درمی آوریم، که با آن ماده سبز دانه های خوشه ای درست میکنیم، و از تاره های نـخل پَـنگهای خـوردنی درست می کنیم، و باغهای انگور و زیتون و انار که ترکیبات مشترک زیادی دارند ولی همانند نمائی نمی

کنند را درست می کنیم” مفهوم آیه: همه گیاهان ماده سبز درست می کنند که آن بنوبه خود دانه و ثمر درست می کـند:در سلول گیاهی کیسه های غشائی هست که در آن موادی درست می شود که کلروفـیل نامـیـده می شود. کلروفـیل به معنی «ماده سبز گیاهی و سبزینه» است که معادل آن در عربی «خـَضِـر» است (یعنی همان چیزیکه در آیه مطرح شده است). این ماده سبز (خضر) انرژی نوری خورشید را جذب می کند و به انرژی شیمائی تـبـدیـل می کند. ریشه های گ

یاه آب و مواد معدنی را از خـاک می مکـنـد کـه بـطـرف بـرگـها رسـانـده می شـوند و بـرگـهـا نیز از هوا دی اکسید می گیرند، بعد خَـضِر (یعـنی کـلـروفـیلها)، مواد غـذائی مورد نیاز درخت را تولید می کنند که به سراسر آن صادر می شـود و بدنه درخت و مــیــوه و ثــمــر آن را درست می کـند.کیسه غشائی (کلروپلاست) که درسلول قرار دارد بطور متوسط یک پانصدم میلیمتر است. سلول برخی از گیاهان صدها عدد از آن دارند. درون آن انبوهی غـشـاء وجود دارد. که در آنها خَـضِـر (ماده سبز، کـلـروفـیـل) وجود دارد.
ــ نخل، انگور، زیتون و انار ترکیبات مشترک زیادی دارند ولی همانند نمائی نمی کنند: ثمر نخل و انگور و انار و زیتون ضمن اینکه هـمانـنـد نـمـائی نمی کـنـنـد تـرکـیـبـات مـشـتـرک زیادی دارند. از جـمـلـه:هـمـه آنها روغن، آب، پروتئین، مـواد معدنی و مواد قـندی دارند. {وأنبتنا فیها من کل شی

ءٍ مّوزون} [سوره حجر ]آیه 19″ و در زمین هر نوع گیاهی را در تعادل و توازنی آفریدیم”همه درختان و گیاهان از مواد اساسی مشترکی سـاخـتـه شده اند از جمله: کربن ـ اکسیژن ـ نیتروژن و فسفـر. تنها اختلاف میان انواع گـیـاهـان و انـواع درخـتان با همدیگر در اندازه هر یک از عناصر مزبور در آنهاست. یعنی هـر کدام از آنها در تعادل و توازنی از عناصر مزبور هستند.
رطبیا خرما:خرما از نظر پزشکی بسیار با ارزش است( دائره المعارف پزشکی اسلام) آرام بخش و ملیّن و محرک قلب است و از فراموشی جلوگیری می کند. برای ناراحتیهای تنفسی به طور کلی

و به ویژه برای تنگی نفس( آسم) مفید است. خرما لینت آور، مدِرّ و مقوی قویه باه است. و با توجه به تمام خواص و ترکیباتش می توان آن را غذایی کامل و نیروبخش دانست. ضماد آرد هسته خرما برای شفای بیماریهای چشمی مخصوصاً ورم قرنیه و چشم درد مفید است.الله تبارک وتعالى مى فرماید: و تنه نخل را تکان بده، رطب تازه را بر تو خواهد ریخت. بخور و بیاشام و به آرامش و شادابی برس;”. سوره مریم :25- 26 .آیه خطاب بهمریم مادر عیسی مسیح است که هنگام ولادت

حضرت عیسی از مردم فاصله میگیرد و بجای دوری از شهر می رود تا وضع حمل
کند و اندوهگین بوده است. خداوندخطاب به وی می گوید رطب تازه بخورد و توان و آرامش پیدا کند و شادمان بشود. رطب ثمر درخت خرما پیش از خرما شدن است. و آنچه در تصویر می بینیم مرحله نیمه رطب بودن آنست، و تقریباً 400 نوع درخت خرما وجود دارد که ثمرهای آنها اندازه ها و رنگها و مزه های گوناگون دارد. در این آیات چند اعجاز علمی وجود دارد:ــ آرامش و شادمانی در رطب. رُطـَب یکی از مراحل ثمر نخل است (قبل از خرما شدن آن). این غذا از میزان بالائی از مواد کربوهیدرات برخوردار است و مواد قندی آن به 75 درصد می رسد. بدن با استفاده از آن انرژی و گرمای بالائی را تولید می کند. رطب میزان بالائی از پروتئینها، ویتامینها و املاح معدنی گوناگونی مانند کلسیوم و سدیم دارد که بدن به آنها احتیاج دارد. و بدن را گرم و شاداب می کند. و چنانکه میدانیم وضعیت روحی زن هنگام زایش تأثیر زیادی روی راحتی یا سختی زائیدن دارد. بمیزانی که راحت باشد و مشکلاتی نداشته باشد، عمل زایش را راحتر انجام میدهد. و هر چه گرفتاری و ناراحتی های روحی و گرفتاری داشته باشد عمل زائیدن برای وی سختر میشود.ــ خوردن رطب در آسـتانـه زایـش: درِ رحـم پـیـش از زایـمـان دو و نـیم س

انتیمتر مکعب است ولی هنگام زائیدن به بیش از 750 سانتیمتر مکعب میرسد. رطب موادی دارد که باعث انبساط رحم میشود و زایش را آسانتر و راحت تر میکند.رطب احشاء درون روده ها را نرم و تمیز میکند، و این امر باعث راحت تر و آسانتر شدن زایمان میشود. ــ نوشیدن پس از خوردن: رطب و هر شیرینی دیگری برای اینکه بتواند خوب و سریع حل و جذب بشود، انسان باید پشت سر آن آب بخورد.ـــ رطب از جمله مواد غدائی است که خیلی سریع هضم و حل و جذب میشود. رطب از

دهان تا تبدیل شدن به انرژی فقط بیست دقیقه طول میکشد.پـرورش و رشـد دانـه: در قرأن کریم ذکر شده است: { وترى الأرض هامده فأنزلنا علیها الماء اهتزت وربت وأنبتت من کل زوج بهیج } [سوره حج] آیه 5 ” و زمین را بی گـیـاه می بـیـنـی ولی هـمـیـنـکـه آب بر آن نازل می کنیم به جـنـب و جـوش درمی آیـد و می پـرورانـد و انـواع گـیـاهـاننـشـاط انـگـیـز را می رویـانـد

“!اعجاز علمى : با نازل شدن آب بر زمین، زمین به جنبش در می آید، پروریده می شود و میر

ویاند: در خاک دانه های بسیار ریزی وجود دارد که ما آنها را نمی بینیم. قطر آنها از جمله حول و حوش 3 هزارم میلیمتر است. هر کدام از آنها از معادن مختلف تشکیل شده اند و شکل هر یک از آنها به شکل صفحه صفحه (لایه لایه) روی هم است. از آنجا که دانه ها از معادن مختلف تشکیل شده اند همینکه باران بر آنها ببارد صفحه ها بار الکتریسیته مختلف بخود می گیرند و این باعت ایجاد جنبش آن صفحه ها میشود. و جنبش آنها باعث نفوذ آب میان آنها میشود. بعد دانه ها با مواد غذائی درون خود که از مادر به ارث برده اند پروریده می شوند و بعد می رویند. دقیقاً همان مراحل و وضعیتی که قرآن گفته است.
قران و گیاهان به عدالت صحابه گواهی می دهند
در کار نویسندگی ما چنین پیش آمد که از آیات معجزات قرآن کریم و گیاه شناسی تفسیر علمی آیه 29 سوره فتح تحت عنوان ( کزرع اخرج شطاه ) بیان کنیم. و امروزه ما با اعجاز دیگر در این آیه و آغازی جدید بفضل خداوند متعال زندگی می کنیم و آن گواهی گیاهان زیبا بر اساس اقرار آیه قرآنی شماره 29 سوره فتح برای یاران رسول اکرم (ص) میباشد که آنان ( رضایت خداوند بر ایشان باد ) بعد از رسول الله(ص) تغییر جهت نداده ، بدعت آفرین نبوده ، بلکه هر کدام از آنان به تنهایی هر جا که بوده اند نماینده معتمد حضرت رسول الله(ص) بوده اند و برنامه و رسالت رسول الله(ص) را دنب

ال کرده و ابلاغ نموده اند . قبل از اینکه این معجزه علمی و گواهی گیاهی قرآنی را بشناسیم ، بر ما لازم است که بدانیم: تولید و تکاثر گیاهان بذری چگونه است؟ از نظر علمی ثابت شده است که تولید و تکاثر گیاهان بذری به دور روش اساسی صورت می گیرد: روش اول: تکثیر جنسی (بذری)

و در این روش اتحاد یاخته نرینه ( در نطفه بذر) همراه با آمیخته ماده (تخمک) برای بدست آمدن گیاه جدیدی به پایان می رسد که تمام صفات و ویژگیهای اصول (آباء) خود را از آنان به ارث می

برد.

ویژگی های تکاثر جنسی و بذری

در این نوع تکاثر (تکاثرجنسی و بذری) انتقال صفات ارثی و ژنتیکی قطعی نیست و از لحاظ م

حصول هیچ ضمانتی ندارد ، چون گاهی در صفات ارثی و ژنتکی گیاه نوزاد تغییر ایجاد می شود که کاملاً گیاه نوزاد با گیاه مادر در صفات ظاهری و ژنی متفاوت است . گیاه جدید از گیاه مادر جدا می شود و بعد از یخته شدن بذر و دانه رابطه اش نسبت به (گیاه مادر) عادتاً قطع می شود و تحت پوشش درخت مادر تا مدتی طولانی زندگی نمی کند و از آن حمایت نمی کند ، و او را قوی نمی کند بلکه اگر در محیط پیرامون آن بروید مادر را ضعیف و سست می کند و مدت طولانی می خواهد تا گیاهان جدید به بار بنشینند و میوه بدهند.

روش تکاثر دوم: تکاثر قلمه ای یا تکاثر غیر بذری و جنسی

و این روشی است که گیاهان بذری با آن ، با بستن ، و شکوفه و پیوند کردن ، و ریشه , و ساقه ، و غیره تکثیر می شوند .

خصائص تکثیر قلمه ای و غیره

در این نوع تکثیر و پرورش گیاهان تازه ای تولید می شود که به طور کلی مشابه گیاه مادر در ترکیت ژنتیکی و مظهر خارجی هستند

گیاهان جدید با شکوفه دادن سریع و ثمره دادن تنها در درختان بزرگ و کوچک برای ساخت هرمون شکوفه دهی و غنچه دادن در بافت گیاه مادر و منتقل شدنش به گیاهان تازه تشخیص داده می شود .

(موضوع هرمون شکوفه زدن و اختلاف شب و روز را در کتاب ما آیات معجزات از قرآن کریم و دنیای گیاهان ملاحظه کن)
گیاه جدید (جوانه) با تقویت گیاه مادر (اصل) و با حمایت آن از مادر ممتاز می گردد.
زمانیکه که گیاه جدید به جا و مکان نو و جدید منتقل شود نسخه بدل برابر با اصل گیاه مادر قرار می گیرد . چ

ضرب المثل معجزه قرآن مجید

خداوند سبحانه و تعالی مثال علمی ، نباتی – قرآنی و خارق العاده را بیان می دارد که مدلل به دلایل علمی و قرآنی است که همانا یاران پیامبر(ص) دین را انتشار دادند ، و خود تغییر نخوردند و بدعت روا نداشتند ، و به عقب برنگشتند و مرتد نشدند و هر یکی از ایشان در رشد و توسعه ی علمی و عقیدتی و سلوکی با رسول خدا (ص) مشابه بودند و رسول الله (ص) را حمایت کرده و تقویت نمودند و ایشان دین را از وطن اصلی ایشان مکه مکرمه و مدینه منوره به نقاط دور انتشار دادند تا اینکه به اندلس و قسطنطنیه و بوسنی و هرزگوین و ایران و تونس و شام و سودان و مصر و هرجای دیگر ایشان و پیروان بزرگوار و نیکوی و شایسته ایشان رسیدند .

خداوند متعال میفرماید:
خداست که پیغمبر خود را همراه با هدایت و دین راستین روانه کرد تا این آیین را بر همه آیینها پیروز گرداند و کافی است الله به گواه بودن محمد فرستاده خداست و کسانیکه با او هستند در برابر کافران تند و سرسخت و نسبت به یکدیگر مهربان و دلسوزند ایشان را در حال رکوع و سجود می بینی آنان همواره فضل خدای را می جویند و رضای او را می طلبند نشانه صلاح ایشان بر اثر صحبت در پیشانی هایشان نمایان است این توصیف آنان در تورات است اما تعریف ایشان در انجیل چنین است که مانند کشتزاری هستند که جوانه های خود را بیرون زده و آنها را نیرو داده و سخت نم

وده و بر ساقه های خویش راست ایستاده باشند به گونه ای که برزگران را به شگفت می آورد تا کافران را به سبب آنان خشمگین کند .
خداوند به کسانی از ایشان که ایمان بیاورند و کارهای شایسته بکنند آمرزش و پاداش بزرگی را وعده می دهد. مفسرین در معانی کلمات چنین می فرمایند . اخرج شطاه: یعنی : نهالهای گوناگون در اطرافش آنچه که از زراعت بیرون آید و از اطرافش پخش شود . فراخ النخل: پاجوشه

ای درخت خرما و زراعت .
ورق الزرع: برگ زراعت و کشت .

درخت زمانیکه شاخ و فروعش را بیرون کند . فروع: قسمت بالای یک چیز که از اصل آن به وجود آمده .
از درخت آنچه از دور و براصلش بیرون شود و به اطراف منشر شود . شاخه ها و برگها .
راغب اصفهانی (رح) در کتاب مفردات الفاظ قرآن میفرماید:
شطء الارض: فروخ الزرع: نهال و پاجوشهای زراعت ، و آنچه که از درخت بیرون شود و در اطرافش بالابیاید . و جمع آن اشطاء است .
فاستغلظ: یعنی از باریکی کم کم درخت و تنومند و کلفت شد .

فاستوی علی سوقه: یعنی بر اصل و ساقه اش راست ایستادند .

یعجب الزراع: شگفت زده می کند دهقانان را به قوی بودنش و انبوهی و غلظتش منظر نیکویش ، جلب توجه آنان را بنماید . مفسرین میفرمایند: این ضرب المثلی است که خداوند سبحانه و تعالی برای صحابه رضوان الله علیهم بیان کرد ، که در ابتدای اسلام اندک بودند ، سپس روز بروز بر تعدادشان افزوده شد سپس قوی و نیرومند شدند که امرشان روز به روز ترقی می کرد بگونه ای که مردم را به تعجب انداختند و دشمنان خدا را به سبب آنان خشمگین کند.

و همچنین گفته اند : در انجیل نوشته شده که بزودی قومی می آیند که زراعت کاری کرده و

گیاهان را میرویانند و از اینها قومی بیرون می شود که امر به معروف و نهی از منکر می کنند و این ضرب المثلی است که خداوند متعال در ابتدای اسلام پیش از ترقی روز افزونش بیان داشته اند تا اینکه نیرومند و استوار شد زیرا آنحضرت (ص) به تنهایی بپاخواستند سپس خداوند متعال او را

با کسانی که همراهش بودند تقویت فرمود.

دکتر وهبه الزحیلی در ( التفسیر المنیر) در مورد آیه:

( خداوند به کسانی از ایشان که ایمان بیاورند و کارهای شایسته بکنند وعده می دهد ) میفرماید: منهم
( ایشان) منهم در اینجا برای بیان جنس است یعنی صحابه و برای تبعیض نیست زیرا همه شان به این صفات مذکوره متصف بودند.

پس ای برادرم! آگاه باش به این قول به خوبی توجه کن تا دچار اشتباه نشوی و نگوئی که همه ی صحابه را در برنمی گیرد بلکه برخی اندک و نگشت شمارند خیر بلکه کل یاران رسول الله (ص) را در برمی گیرد .
تفسیر علمی و معجز آیه:

این ضرب المثل معجزانه دنیای گیاهان و زیست شناسی گیاهی است که خداوند متعال برا

ی رسول خدا(ص) مثال زراعت و برای صحابه و دیگر متبعان آنان تا قیامت مثال و الذین معه زده است .

پس رسول(ص) زرع و اصل است و یارانش شطء و آنچه که از مدرسه ی آنان فارغ التحصیل می شوند و خط و مشی آنان را تا قیام قیامت دنبال می کنند و میلیونها شاگرد و برگ سبز دیگر گیاه آنان را در بر می گیرد نه اینکه افرادی که از آنان به عنوان گیاه خودرو و هرز یاد می کنند (العیاذبالله)

و هنگامیکه به عالم نبات برمی گردیم می بینیم که این ضرب المثل یک حقیقت علمی غیر قا

بل انکار است .

گیاهان نسل دار در یک سال (یک شکوفه) مانند گندم و جو و برنج اینها اصل غذای جهانیان از زمین می باشند که اول جوانه زده و سپس ساقه ی اولی اش یک و ضعیف و لاغر بیرون می آید سپس نه چندان دور از بندهای ساقه هم سطح زمین جوانه و شکوفه زده و شاخه های فرعی خود را بیرون می دهد ، و از این طریق گیاه ما در ویک ساقه دارانی فروع متعددی افزون بر پنجاه تا می شود و این فروعها دارای خصائصی هستند که قبلاً در تکثیر قلمه ای و غیر بذری ذکر کردیم منجمله:

1 – عدم تغییر صفات ارثی 2 – تقویت درخت مادر (اصل) و حمایتش 3 – موجب اعجاب و تحسین کشاورزان می شود .

4 – موجب خشم و ناراحتی حسودان و شایعه فراکنان می شود همین روش در مورد درخت خرما(نخل) هم صادق است که پاجوشهای زیادی پیرامون آن رشد می کند و این بطور کلی

همانچیزیست که قرآن کریم توصیف کرده است .
پس رسول خدا (ص) اصل (زراعت) و یاران و پیروانش فروع (جوانه ها) هستند.

کشاورزان وقتی که جوانه را می بینند که روئیده و دروبر اصل بیرون آمده خوشحال می شو

ند و به یکدیگر بشارت می دهند و مطمئن می شوند که زراعتشان (اصل) ریشه هایش را در خاک وارد کرده و برگهایش را قوی کرده و بعد از مدتی جوانه را طوری می یابند که زمین را پوشانده و آن را با فرعهایی که تماماً مشابهه با اصل هستند پر کرده و بعد از آن هزاران شکوفه و غنچه ظاهر می شود که هزاران ثمره و ریشه و دانه می دهد . در بعضی از گیاهان دانه ی واحد بیش از 5 هزار دانه میدهد . (وخداوند مضاعف می گرداند برای هر کس که بخواهد و خداوند واسع و داناست)
و بعضی جنسهای نباتی دیگر از گیاهان شکوفهای وقتی که که برگهایش از ساقه هایش بیرون می شود ساقه قطرش را قوی و افزایش میدهد . همچنانکه این گیاهان چندین پاجوشهایی بیرون می آورد که درخت مادر را تقویت و کمک می کند و صفات ارثی آن را بدون تغییر و تبدیل و تحریف منتقل میکند.

و درخت موز ساقه اش از برگها می باشند این همان چیزیست که گیاه را تقویت و استوارش می کند و از نابود شدن حمایتش می کند و پاجوشهایش صفتهای ارثی آن را منتقل می کند .

و این همان مثل صحابه و مسلمانان پیرو نه بدعت گزار است علم و عمل و راه و روششان را از ع

لم رسول خدا (ص) و سنتهای علمی و قولی و روشهایش می گیرند و می رسانند آنرا به دیگران آنچنانکه حمل کردند آنرا از اصل بدون تغییر یا تحریف اینها عادل و قابل اعتمادند ، چنانکه علماء حدیث در تعریف حدیث صحیح میفرمایند:
در حدیثی است که سندش با رسول خدا(ص) بذریعه نقل شخصی عدل ، ضابط از مثل خود تا آخر متصل باشد و هیچگونه شذوذ و علت در آن نباشد.

آنها منتقل کردند و منتقل می کنند علم درست (دین را) به هر انسانی یا جایی که می رسند به آن با عدالت و ضبط بدون شذوذ یا علت و هر یکی از ایشان تصویر واقعی و تمام نمای رسول خدا(ص) در محیط جدید و تازه بودند.

و از جمله ی روش تکثیر قلمه ای زراعت بافتها و سلولها هستند و دراین نوع تکثیر گیاهی بافت مرستیمی گیاه گرفته می شود و در یک محیط مغزی صنعتی کشت می شود تا گیاهان جدید تماماً مشابه مادر از آن تولید شود. یا گیاه واحد تولید دهها هزار از گیاهان جدید را مطابق با اصل را برای ما ممکن می سازد و این دلالت می کند که قرآن عجائبش پایان پذیر نیست و از تکرار زیاد کهنه نمی شود. و هر یکی از ما الان می تواند انیکه جوانه ای باشد که به نشر درست و بدون تغییر و تبدیل علم دین از طریق شبکه جهانی اینترنت که شبکه ای مهم عادل و ضابط و به دور از شذوذ و علت باشد بپردازد البته به نقل از مصدر و نقل صحیح و ذکر مصدر آن.

بنابر این مسئله افزایش و تکثیر گیاهان به روش غیر بذری به عدالت صحابه رضوان الله علیهم و اتباع آنان از رسول الله (ص) و نقل دین آنچنانکه از رسول خدا(ص) فرا گرفته بودند گواهی می دهد.

چنانکه خداوند متعال میفرماید: تعریف ایشان در انجیل چنین است که همانند کشتزاری هستن

د که جوانه های خود را بیرون زده و آن را نیرو داده و سخت نموده و بر ساقه ی خویش راست ایستاده باشند به گونه ای که دهقانان را به شگفت می آورد تا کافران را به سبب آنان خشمگین کند. (فتح 29 )

صحابه شاخه ها و برگهای آنند

اگر معتقد باشیم که شطء همان جوانه ای است که برگیاهایی دوربر خود دارد ، و به گیاهان و درختانی مثل توت ، انجیر ، و سیب زمینی و گلابی برمی خوریم می بینیم که از شکوفه های جانبی آن غنچه ها و شاخه های برگ مانند ی می روید: در صورتی که درخت یک اصل بوده و شامل هزاران غنچه و شکوفه است که همگی حامل صفات ژنتیکی و ظاهری درخت مادر هستند.

بدون فرع و شاخه ها گیاه قوی نمی شود و شکوفه و ثمره و تولیدش کم می شود.

همچنین رسول (ص) اصل و صحابه و آنانی که از ایشان پیروی کردند فروع و شاخه هایی هستند که رسالت رسول الله(ص) را به دوربر و محیط و اطرافی که با گیاه است حمل کردند و هنگامیکه به زراعت هر فرعی از آن در جای جدید برای تکثیر از طریق قلم و نهال اقدام می کنیم: کار هر یکی از آنها همان کار اصل است و این گواهی معجز علمی قرآن است آشکار می کند که صحابه از رسول خدا(ص) متفرع شدند ، تغییر جهت و مشرب نداده و به او پشت نکردند ، و پیرویشان تا روز

قیامت بدون تغییر یا تبدیل مثل آنها است.

اهمیت فرعها و شاخه ها

(فرعها و شاخه ها): همان چیزی هستند که اصل را تقویت می کنند.
( فرعها و شاخه ها) همان چیزی هستند که شکوفه ها و ثمره ها را به بار می آورد.
( فرعها و شاخه ها) همان چیزی هستند که دور و اطراف گیاه سایه می افکند
(فرعها و شاخه ها) که در تکثیر گیاهان و درختان از آن ها استفاده می شود.
صحابه مانند برگهای گیاه هستند:
زمانیکه مراد از شطء اوراق باشد چنانکه بعضی از مفسرین میگویند پس اوراق:
1 – راز بقای زندگی گیاه اند.
2 – تولید کننده ی غذای درخت اند.
3 – مقوی و حامی درخت اند.

و برگ گیاهی

بزرگترین نیروی کنترل نیروی خورشیدی بر زمین است.
محیط را از دی اکسید کربن پاک کرده و اکسیژن تولید می کند.

درجه حرارت زمین را برای زندگی مخلوقات زنده بر آن به خوبی تنظیم می کند.
هوا را صاف نگه می دارد و آنرا کثیف نمی کند.

و برگها سبب مهم شکوفه دادن و ثمره دادن درختان و زندگی هستند.
و همچنین یاران رسول خدا(ص) برگها و شاخه ها هستند و رسول(ص) اصل و ریشه است.
برای چه گیاه همانند زراعت است؟!

خداوند سبحانه و تعالی ضرب المثل گیاه را برای رسول الله (ص) زدند زیرا گیاه راز زندگی در روی زمین است.وهرگاه گیاه نباشد غذا هم نیست و نیرو و قدرت هم از بین می رود و بهره برداری از آب زمینها هم از دست می رود . و زندگی از روی زمین بر داشته می شود .
زندگی بر روی زمین بدون گیاه نیست .

ودر حقیقت بدون رسول خدا (ص) و یارانش و آنانی که با نیکویی تا قیامت از ایشان پیروی می کنند در زمین زندگی ممکن نیست .


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.