دانلود تحقیق اهمیت‌ و جایگاه‌ مطالعه‌ word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق اهمیت‌ و جایگاه‌ مطالعه‌ word دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق اهمیت‌ و جایگاه‌ مطالعه‌ word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق اهمیت‌ و جایگاه‌ مطالعه‌ word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق اهمیت‌ و جایگاه‌ مطالعه‌ word :

ضرورت‌ مطالعه‌ و به‌ تبع‌ آن‌، اشاعه‌ اطلاعات‌ در جوامع‌ امروزی‌، جایگاه‌ ویژهای‌ دارد و دراین‌ میان‌ توصیفگران‌ و تسهیل‌ کنندگان‌ امر اطلاع‌ رسانی‌، کسانی‌ جز کتابداران‌ و متخصصان‌دانش‌شناسی‌ نمی‌باشند، اما افسوس‌ که‌ تا به‌ امروز آن‌ شأن‌ واقعی‌ را نیافته‌ و هنوز بسان‌جزیره‌ای‌ ناشناخته‌ در تلاطمی‌ از ابهامات‌ پیش‌ پا افتاده‌، سردرگمند و ناپیدا. اگر اطلاعات‌ نیازاست‌، کتابدار و دانش‌شناس‌، ضرورت‌ است‌ و اطلاعات‌ و اطلاع‌ رسانی‌ لازم‌ و ملزم‌ همدیگرند.کتابداری‌ عبادت‌ است‌ زیرا کتابخانه‌ها در رویارویی‌ با مردم‌ و خدمت‌ به‌ جامعه‌ معنا و مفهوم‌واقعی‌ خود را می‌یابند. کارهای‌ کتابدار بکلی‌ وسیله‌ایست‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ یک‌ هدف‌ و این‌ هدف‌خدمت‌ است‌ و غیر از کتابدار متخصص‌ از کس‌ دیگری‌ ساخته‌ نیست‌ و کس‌ دیگری‌ نمی‌تواندجای‌ او را بگیرد. (عماد خراسانی‌، 1379، ص‌ 4)
فلذا بر آن‌ شدیم‌ تا مقاله‌ای‌ در شناخت‌ جایگاه‌ مهم‌ کتابخانه‌ها، بویژه‌ کتابخانه‌های‌ عمومی‌و ضرورت‌ اطلاعات‌ و نقش‌ منحصر به‌ فرد کتابداران‌ در ترغیب‌ و ترویج‌ فرهنگ‌ عادت‌ به‌مطالعه‌، ارایه‌ نماییم‌، انشاءاللّه‌ که‌ مثمرثمر واقع‌ شود.

کتابخانه‌
کتابخانه‌ باب‌ دانایی‌ است‌ و دانایی‌ توانایی‌ است‌. توانایی‌ برای‌ کسب‌ پیروزی‌، سعادت‌ وافتخار.
کتابخانه‌ها وسیله‌ ایجاد انگیزه‌ و ترغیب‌ و پیشرفت‌ تمایل‌ به‌ مطالعه‌ و «اشاعه‌ فرهنگ‌ عادت‌به‌ مطالعه‌» هستند. کتاب‌، یک‌ رسانه‌ گروهی‌ است‌ که‌ در آن‌ مطالبی‌ ضبط‌ شده‌ و قابل‌ انتقال‌می‌باشد و بازیابی‌ مطالب‌ آن‌ از نظر زمان‌ و مکان‌ محدودیت‌ ندارد. آموزش‌ بعنوان‌ مقدس‌ترین‌فعالیت‌ آدمی‌ و یادگیری‌ بعنوان‌ عالی‌ترین‌ فرصت‌ در زندگی‌ و کتاب‌ بعنوان‌ ممتازترین‌ ابزارارتباط‌ و مبادله‌ دانش‌ بشری‌ در طول‌ تاریخ‌ مطرح‌ بوده‌ و هست‌. در تاریخ‌، کتاب‌ همواره‌بعنوان‌ عامل‌ اصلی‌ انتقال‌ دانش‌ و اندوخته‌های‌ بشری‌ شناخته‌ شده‌ و از ارکان‌ مهم‌ تعامل‌فرهنگ‌ها و اندیشه‌های‌ مردمان‌ و جوامع‌ در همه‌ ادوار تاریخی‌ می‌باشد. از دیرباز حتی‌ دردورانهایی‌ که‌ هنوز کاغذ پس‌ از چاپ‌ وارد عرصه‌ زندگی‌ انسان‌ نشده‌ بود و کتابها بر پیوست‌آهو و نظایر آن‌ نوشته‌ می‌شد، باز هم‌ کتاب‌ از جایگاهی‌ رفیع‌ و تعیین‌ کننده‌ در انتقال‌ طولی‌ وعرضی‌ علوم‌ برخوردار بوده‌ است‌. بخش‌ عمده‌ای‌ از تثبیت‌ و ماندگاری‌ دانش‌ و فرهنگ‌،مرهون‌ کتاب‌ است‌. کتاب‌، دریچه‌ای‌ است‌ به‌ سوی‌ جهان‌ شگفت‌انگیزعلم‌ و معرفت‌ و مطالعه‌راهی‌ است‌ بسیار ساده‌ و عملی‌ برای‌ پرورش‌ استعدادهای‌ خدادادی‌ انسان‌، و آموزش‌ علوم‌ وفنونی‌ است‌ که‌ او را در مسیر رشد و تکامل‌ راهنمایی‌ می‌کند. اگر بتوانیم‌ مطالعه‌ را در انسان‌ به‌صورت‌ عادت‌ درآوریم‌، دیگر ارتباط‌ او با جهان‌ دانش‌ و آگاهی‌ سخت‌ نخواهد بود و بدون‌ هیچ‌دشواری‌ و زحمتی‌، خواهد توانست‌ از راه‌ مطالعه‌، درک‌ و اندیشه‌ خود را نسبت‌ به‌ جهان‌هستی‌ رشد و تعالی‌ بخشد. بر این‌ اساس‌ برای‌ حفظ‌ و صیانت‌ از فرهنگ‌ ملی‌ و دستیابی‌ به‌توسعه‌ فرهنگی‌، پرداختن‌ به‌ کتابخوانی‌ از اهم‌ مسایل‌ است‌ و جامعه‌ امروزی‌ به‌ آستانه‌ فرهنگی‌غیرمادی‌ که‌ در آن‌، اطلاعات‌، آموزش‌ و شناخت‌ محور است‌، قدم‌ می‌گذارد. لذا برای‌ ورود به‌این‌ مرحله‌ از حیات‌ انسان‌ و جامعه‌ نیاز به‌ کسب‌ آمادگی‌ است‌.

تعریف‌ مطالعه‌
مطالعه‌ از باب‌ مفاعله‌ است‌ و فرد با بهره‌ جستن‌ از آن‌ به‌ روشنی‌ درونی‌ دست‌ می‌یابد،همان‌ گونه‌ که‌ خورشید طلوع‌ می‌کند و صبح‌ روشن‌ را مژده‌ می‌دهد. در فرهنگ‌ فارسی‌ عمید،مطالعه‌ از نظر معنا و مفهوم‌، به‌ معنی‌ اطلاع‌ یافتن‌ از چیزی‌ با ادامه‌ نظر در آن‌، خواندن‌ کتاب‌ یانوشته‌ دیگر و دقت‌ کردن‌ در آن‌ می‌باشد. بنظر آلفرد آدلر، مطالعه‌ یا هنر خواندن‌، جریانی‌است‌ که‌ فکر بدون‌ کمک‌ منبع‌ خارجی‌ و یا تمرکز روی‌ مطالب‌ با استفاده‌ از نیروی‌ خویش‌،سبب‌ ارتقاء شود. در نتیجه‌ مطالعه‌، فکر از درک‌ کمتر به‌ ادراک‌ و فهم‌ بیشتر می‌رسد. اعمال‌مختلف‌ ماهرانه‌ای‌ که‌ باعث‌ این‌ ارتقاء می‌شود، هنر مطالعه‌ یا خواندن‌ را تشکیل‌ می‌دهد. مطالعه‌در فرهنگ‌ انگلیسی‌ به‌ فارسی‌ حییم‌ در برابر واژه‌ study قرار گرفته‌ است‌ و معانی‌ دیگر آن‌عبارتند از: تحصیل‌ کردن‌، درس‌ خواندن‌، مواظب‌ بودن‌ و بررسی‌ کردن‌. در فرهنگ‌ انگلیسی‌آکسفورد، واژه‌ study عبارت‌ است‌ از صرف‌ کردن‌ وقت‌ در یاد گرفتن‌ چیزی‌ یا مطلبی‌.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله سعادت مطلوب فطرىانسان word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله سعادت مطلوب فطرىانسان word دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله سعادت مطلوب فطرىانسان word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله سعادت مطلوب فطرىانسان word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله سعادت مطلوب فطرىانسان word :

سعادت مطلوب فطرىانسان
«سعادت‏»; مطلوب فطرى انسان
همه مردم طالب سعادت و فطرتا دنبال خوشبختى‏اند، از گرفتارى‏ها به تنگ مى‏آیند و در صدد نجات از آن‏ها برمى‏آیند. اما در چند زمینه با همدیگر اختلاف‏نظر دارند; یکى از آن‏ها تعیین مصداق «سعادت‏» – همان گمشده فطریشان – است. همه مى‏خواهند خوشبخت‏باشند و هیچ وقت دچار گرفتارى و بدبختى نشوند، اما بسیارى از آن‏ها نمى‏دانند که خوشبختى واقعى کدام است.

بسیارى از مردم تصور مى‏کنند مطلوب‏فطرى‏آن‏هاهمین لذت‏هاى زودگذر دنیوى است. بنابراین، همه توان خود را صرف رسیدن به آن مى‏کنند و دنبال چیز دیگرى نمى‏روند. این‏ها تلاش نمى‏کنند تا دریابند سعادت واقعى کدام است.
دسته‏اى دیگر از مردم اجمالا مى‏دانند که لذت‏هاى زودگذر لیاقت دل‏بستگى را ندارد، مى‏بینند که هر روز مردم به یک چیز دل مى‏بندند و توجهشان را صرف به دست آوردن آن مى‏کنند ولى هر قدر هم نسبت‏به چیزى علاقه‏مند بوده و از رسیدن به آن خرسند شده باشند، برایشان باقى نمى‏ماند و از بین مى‏رود، مى‏بینند که آنچه مردم‏زندگیشان را صرف به دست آوردن آن کرده بودند پایدار نمى‏ماند و به اصطلاح، «آنچه را نپاید دل‏بستگى را نشاید»، در مى‏یابند که آن‏ها لیاقت دل‏بستن ندارند، اما نمى‏دانند آنچه را باید دنبال کنند چیست. این قبیل افراد دو دسته‏اند:

یک دسته کسانى‏اند که به کمک عقل و راهنمایى‏هاى افرادى که از سوى خداوند آمده‏اند هدف اصلى‏شان را مى‏شناسند و مى‏فهمند سعادت واقعى چیست; همان که در اصطلاح، از آن به «قرب خداوند» تعبیر مى‏کنیم. «فمنهم شقى و سعید فاما الذین سعدوا ففى الجنه خالدین فیها ما دامت السماوات و الارض.» (هود:107) پس سعادت واقعى این است که انسان نزد خداوند از خوشبختى ابدى و بى‏نهایت‏بهره‏مند باشد.
اما دسته دیگر وقت صرف مى‏کنند، فکر مى‏کنند، بحث مى‏کنند، اما در شرایطى قرار مى‏گیرند که موفق نمى‏شوند بفهمند، دچار شک و شبهه‏هاى واهى و وسوسه‏هاى شیطانى مى‏شوند; نه خدا را درست مى‏شناسند و نه قیامت را رست‏باور دارند; کوتاهى نمى‏کنند، اما تشخیص هم نمى‏دهند.

کسانى که سعى مى‏کنند و راه درست را مى‏شناسند و مى‏فهمند که سعادت واقعى در قرب خدا و جوار رحمت اوست‏باید در صدد برآیند که راه صحیح را بشناسند. اما برخى از این افراد در این زمینه، وقت کافى نمى‏گذارند، به قدر کافى تحقیق نمى‏کنند; متوجه مى‏شوند که سعادت حقیقى در ایمان به خدا و روز جزاست، در این است که انسان نزد خداوند معزز و مقرب باشد

، اما سعى نمى‏کنند که بفهمند راه آن کدام است. به حرف هر کس یا هر شرایطى که در جامعه حکم‏فرماست، هرچند درست نباشد، اعتماد مى‏کنند و به قدر کافى به تحقیق نمى‏پردازند. کسانى هم که در اطراف آن‏ها هستند، نمى‏توانند راه صحیح را به آن‏ها نشان دهند. البته نشناختن این دسته مراتبى دارد; برخى در مسائل فردى به شناخت کافى نمى‏رسند و برخى در مسائل اجتماعى یا سیاسى یا غیر آن.

اما در هر صورت، برخى افراد موفق مى‏شوند به شناخت کافى برسند. ولى پس از این، نوبت «عمل‏» مى‏رسد; یعنى رسیدن چنین اشخاصى به سعادت مطلوبشان در گرو اینست که چه قدر در این راه پاى‏مردى نمایند، از راه صحیح منحرف نشوند و افراط و تفریط نکنند.
برخوردارى مؤمنان از نعمت‏هاى ویژه الهى در دنیا و آخرت
اگر کسانى تحقیق کردند، هدف را شناختند، به درستى هم عمل کردند، آیا ممکن است‏خداى متعال چیزى از آن‏ها کم بگذارد؟ آیا ممکن است چیزى به صلاحشان باشد و خدا به آن‏ها ندهد، چه در دنیا و چه در آخرت؟ محال است چنین باشد; زیرا خداوند بخیل نیست، عالم را هم آفریده تا انسان‏ها با حرکت اختیارى خودشان، راه تکامل را طى کنند و به فیوضات و رحمت‏هاى ابدى او نایل شوند و اصلا هدف الهى این است

که وقتى کسى راه درست را شناخت و تمام نیرویش را صرف عمل کرد و کوتاهى ننمود خداوند درباره‏اش کوتاهى نکند. خداوند به کسانى که اهل عصیان و تمردند و از یاد خدا غفلت ورزیده‏اند نعمت‏هاى فراوان مى‏دهد، آیا ممکن است‏به کسانى که توانشان را صرف هدایت‏خود و عمل به دستورات خدا کرده‏اند، عنایت نکند؟ خیر، خداوند هر چه را به نفعشان باشد،

در دنیا و آخرت، به آن‏ها خواهد داد. از نعمت‏هاى آخرت، که هیچ تزاحمى با همدیگر ندارد، به قدرى که افراد لیاقت داشته باشند، به آن‏ها خواهد داد; «جنه عرضها کعرض السماء والارض‏» (حدید: 21); بهشتى که گستره‏اش به اندازه تمام آسمان‏ها و زمین است در اختیارشان مى‏گذارد. هر قدر بتوانند از آن استفاده کنند مضایقه‏اى نخواهد بود; زیرا بهشت و نعمت‏هاى آن مثل این دنیا نیست که مثلا، اگر کمى غذا خوردند سیر شوند یا اگر زیاد خوردند مریض شوند.

در آن‏جا، تزاحمى نیست. چنین نیست که اگر از چیزى تمتع بردند، خسته شوند یا دیگر نتوانند استفاده کنند. در آن جا، نه خستگى وجود دارد، نه ملالت، نه ضعف، نه درد،; . خدا مى‏داند که آن جا چه عالمى است! و چه نعمت‏هایى در اختیار بندگان شایسته‏اش قرار مى‏دهد! چنین کسانى که راه را به خوبى شناخته‏اند و به خوبى آن را پیموده‏اند، در آخرت، هیچ مشکلى ندارند

و هر چه بخواهند در اختیارشان قرار مى‏گیرد حتى بیش از آنچه تصور مى‏کنند و به عقلشان مى‏رسد. معمولا انسان باید تصورى از چیزى داشته باشد تا آن را بخواهد. اما خداوند آن قدر نعمت مى‏دهد که تصورش را هم نمى‏کنند; «فیها ما تشتهیه الانفس و تلذ الاعین.» (زخرف: 71) در جایى هم مى‏فرماید: «لهم ما یشاؤون فیها و لدنیا مزید» (ق: 35); هر چه بخواهند مى‏دهیم، بیش‏تر هم مى‏دهیم.

اما در دنیا، خیرات و نعمت‏ها کمابیش با یکدیگر تزاحم دارد. نعمت‏ها هرچند حلال و مشروع هم باشد، انسان به قدر محدودمى‏توانداز آن‏ها استفاده کند، چه در خوردنى‏ها باشد، چه در نوشیدنى‏ها، چه در پوشیدنى‏ها یا دیگر نعمت‏ها. دنیا همه چیزش محدود است و به قدر محدود باید از آن‏ها استفاده کرد. اگر از حد خودش بگذرد نتیجه معکوس مى‏دهد; مثلا، اگر انسان پرخورى کند، مریض مى‏شود. خداوند هم وقتى مى‏خواهد در این دنیا به کسى چیزى بدهد به مقدار محدود مى‏دهد، وقتى هم نعمت‏هاى مادى و معنوى او با یکدیگر تزاحم پیدا مى‏کند، نعمتى را که برایشان اصل است‏به آن‏ها مى‏دهد.

به همین دلیل است که گاهى بندگان شایسته در این دنیا مبتلا به گرفتارى‏هایى مى‏شوند. این طبیعت دنیاست که به دلیل این تزاحمات، گرفتارى‏ها ایجاد مى‏شود. اصلا زندگى دنیا بدون سختى ممکن نیست. اما قرار بر این است که بندگان شایسته خدا هر چه خواستند، خداوند در این دنیا هم به آن‏ها بدهد، مگر مصلحتى قوى‏تر در کار باشد و نعمتى با دیگرى تزاحم پیدا کند. بندگان خدا چیزهایى را مى‏خواهند، اما این خواست گاهى موجب محرومیت آن‏ها از چیزهاى دیگر مى‏شود. در چنین مواقعى، خداوند به آن‏ها چیزى مى‏دهد که به صلاحشان باشد.

البته بندگان شایسته خدا هم کارشان را به خدا واگذار مى‏کنند و معمولا مطابق خواسته دلشان از خدا چیزى نمى‏خواهند، مى‏گویند: خدایا، هر چه را براى ما بهتر است نصیبمان کن. خداوند هم چنین اراده مى‏کند که به عنوان مثال، براى محفوظ ماندن آن‏ها از گرما، ابرى بفرستد تا بر سرشان سایه بیندازد یا اگر از باران روز ناراحت مى‏شوند، شب برایشان باران بفرستد. ولى واست‏خداوند چنین است که اگر این نعمت‏ها با یکدیگر تزاحم پیدا کرد، آن را که برایشان بهتر است عطا کند; حتى گاهى از دنیایشان کم مى‏گذارد و بر نعمت‏هاى اخرویشان مى‏افزاید و درجاتشان را بالا مى‏برد.

پس با دلایل عقلى و برهانى، مى‏توان اثبات کرد که اگر کسانى راه صحیح را بشناسند و آن را درست‏بپیمایند، هر چه را برایشان خیر باشد خدا به آن‏ها مى‏دهد، حتى اگر به این صورت باشد که در روز گرم تابستان، ابرى بر سرشان سایه بیندازد یا اگر مریض شدند شفا پیدا کنند، مگر این‏که خداوند خیرشان را در غیر از این دیده باشد. در هر صورت، قرار بر این است که هیچ ناراحتى نبینند.

سعادتمند واقعى کیست؟
این‏ها چه کسانى‏اند؟ آیا کسانى که مقصد را شناخته‏اند، راه رسیدن به آن را هم در میان تمام مسائل فردى و اجتماعى و دیگر جنبه‏هاى زندگیشان به خوبى شناخته‏اند و توفیق عمل داشته‏اند یهودى‏اند یا نصرانى یا بودایى یا غیر آن؟

بر اساس عقیده ما، راه صحیح «اسلام‏» است و هر کس مسلمان باشد سعادت آخرت را به خوبى شناخته است. گم‏شده حقیقى انسان نزد خدا و در عالم ابدى است. پس مطلوب مسلمان «خدا» است. براى رسیدن به او نیز تنها راه «اجراى دستورات اسلام‏» است. بنابراین، ممکن نیست کسى مسلمان باشد، اما ضروریات اسلام را نداند. پس هر کس مقصد را شناخته، راه را هم کمابیش یافته است. چنین شخصى مستحق دریافت نعمت‏هاى بى‏منتهاى خدا در دنیا و آخرت است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله لیکا چیست word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله لیکا چیست word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله لیکا چیست word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله لیکا چیست word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله لیکا چیست word :

لیکا چیست

یکی از روش های تهیه دانه های سبک استفاده از کوره گردان است .وقتی برخی از انواع رس با دانه هایی به ریزی صفر تا دو میکرون در دمای بالاتر از 1000 درجه سانتیگراد در این کوره ها حرارت می بینند ،گازهای ایجاد شده در داخل آنها منبسط می شوند و هزاران سلول هوای ریز تشکیل می دهند .با سرد شدن مواد ،این سلول ها باقی می مانند و سطح آن ها سخت می شود .

مهمترین ویژگی های لیکا عبارتند از :
وزن کم ،عایق حرارت ،عایق صوت ، باز دارنده نفوذ رطوبت، مقامت در برابر یخ زدگی ،تراکم ناپذیری تحت فشار ثابت و دائمی ،فساد ناپذیری ،مقاومت در برابر آتش و PH نزدیک به نرمال .
وزن کم این دانه ها و در نتیجه هزینه حمل پایین آن باعث شده است تا از لیکا در پر کردن فضاهای خالی استفاده شود .در کاربرد های خاص نظیر زیرسازی ساختمان و تسطیح و شیب بندی بام ،خواص عایق حرارتی و دوام لیکا مشخصات فنی مناسبی برای آن فراهم می کند .

در راهسازی نیز از تراکم ناپذیری لیکا برای کنترل نشست پلاستیک بستر های سست استفاده می شود .همچنین جذب آب مناسب ،تخلخل و دوام لیکا آن را برای کشاورزی بدون خاک مناسب ساخته است . همین خواص باعث شده است تا در تصفیه فاضلاب های خانگی از فیلتر های ساخته شده از لیکا استفاده شود.
ویژگی های بتن لیکا

خواص لیکا باعث شده است تا در بتن سبک لیکا کاربردهای فراوانی داشته باشد . مهمترین ویژگی های بتن لیکا عبارتند از ،وزن کم ،سهولت حمل و نقل ،بهره وری بالا هنگام اجرا ،سطح مناسب برای اندود کاری ،مقاومت و باربری در شرایط خاص ،عایق حرارت ،مقاومت در برابر آتش ،عایق صدا مقاومت در برابر یخ زدگی ،بازدارندگی در برابر نفوذ رطوبت و دوام در برابر مواد آهکی .

متناسب با وزن و مقاومت مورد نظر از بتن سبک لیکا به عنوان پر کننده ،عایق و یا باربر استفاده می شود . بتن لیکا می تواند درجا ریخته شود و یا به صورت بلوک ،اجزای ساختمانی و سایر قطعات پیش ساخته به کار رود . در هر مورد متناسب با کاربرد و روش اجرا از دانه بندی های مناسب لیکا استفاده می شود .

بتن های پرکننده و عایق اغلب در پی سازی و زیر سازی ساختمان ،شیب بندی کف و بام ،بلوک ها یا اجزای دیوارهای جداکننده و محیطی غیر باربر به کار می روند .
در حالی که از بتن های سبک سازه ای – که البته عایق نیز خواهند بود – در ساخت اجزای مقاوم نظیر بلوک های باربر ،پانل های دیواری و سقفی مسلح و نیز اسکلت بتن مسلح ساختمان ها استفاده می شود .قابل توجه است که به دلیل الزامات مقاومت و دانه بندی ،تنها با استفاده از دانه های لیکا می توان در ایران بتن سبک سازه ای ساخت .
اندازه کاربرد

(لیکای درشت )بادامی 10-20mm پی ،پرکننده سبک،تولید بلوک کف ،عایق سازی کف ،سقف عایق سازی ابنیه تسطیح بام ،زیر سازی ساختمان ،زهکشی
(لیکای متوسط)نخودی 3-10mm تولید بتن سبک لیکا ،تولید بلوک ،دال و اجزای ساختمانی ،زیر سازی ساختمان
لیکاری ریز و بسیار ریز 0-3mm تولید بلوک ،دال و اجزای ساختمانی تولید بتن سبک ،تولید اندود و ملات لیکا
جدول کاربردهای لیکا بر حسب اندازه دانه ها

لیکا در راه سازی
دانه هاى لیکا که وزن فضایى آن در طیف دانه بندى از 0 تا 25 میلى متر بین 300 تا 600 کیلوگرم بر متر مکعب است و همچنین به دلیل هدایت حرارتى کم در حد %9 تا 0101 W/m.k و خاصیت زهکشى بالا ، کاربردهاى مفیدى در امور راهسازى دارد.

وزن فضایی کم
کنترل نشست
در خاک های رسوبى ضعیف و تراکم ناپذیر ، بار خاکریزى یکى از عوامل مهم تحکیم و نشست خاک است. میزان نشست به تناسب ارتفاع خاکریزى و خواص تحکیم پذیرى خاک میتواند در هموارى ، عملکرد و دوام راه بطور جدى مشکل آفرین باشد. علاوه بر بار ناشی از خاکریزى ، پرکردن ترانشه ها و کاهش سفره هاى آب زیرزمینى نیز مى تواند موجب نشست خاک بستر راه گردد.استفاده از لیکا به دلیل وزن فضایى کم از یک طرف باعث سبک شدن خاکریز جاده و به دلیل حجم فضایى بیشتراز خاک از جانب دیگر موجب کاهش تراکم و نتیجتأ عامل مهمى در کنترل نشست و تحکیم خاکریز به شمار مى رود. بار وارده بر زیر اساس ناشى از پرکردن ترانشه ها و کاهش سطح آب زیرزمینى موجب نشست غیر یکنواخت مى گردد که با کاربرد لیکا میتوان این نشست را به مقدار زیادى کاهش داد .

پایدارى خاکریزها
بار وارده به زیر اساس باعث گسیختگى لایه هاى خاک و خرابى خاک ریزى روى خاک هاى ضعیف گردد. بار خاکریزى روى بستر راه را مى توان با استفاده از لیکا کاهش داد تا پایدارى خاک تأمین گردد.
عایقکارى یخبندان
کاهش آسیب یخ زدگى

یخ زدگى زیر اساس در اثر نا همگونى زیر اساس، سنگ ها و نقاط بالاى عمق نفوذ یخبندان در سنگ و نیز در اثر جریان آب در زیر اساس روی مى دهد.در زمان ذوب یخ ها، آب حاصل از ذوب یخ با خاصیت نفوذپذیرى باعث کاهش ظرفیت باربرى زیر اساس و لایه هاى جسم راه مى گردد.با عایق کارى جسم راه با لیکا ، اثرات یخ زدگى جاده و آسیب هاى ناشى از آن و نیز کاهش ظرفیت باربرى در اثر ذوب یخ از بین مى رود. عایق لیکا در لایه هاى جسم راه قرار مى گیرد و مقاومت آنها را در برابر یخ بندان به دلیل ظرفیت عایق حرارتى بالاتر نسبت به دانه هاى سنگى ، افزایش مى دهد
تسطیح تورم یخبندان

با پوشش عریض ترى از یک لایه لیکا با ضخامت کمتر به عنوان بخشى از روسازى مى توان از تغییرات طبیعى موثر که موجب تورم طولى و عرضى ناشى از یخبندان مى گردد جلوگیرى نمود.
کاربرد لیکا به عنوان زهکش
با استفاده از لیکا و انجام زهکشى موثر لایه هاى روسازى مى توان از افت باربرى آن در اثر ورود آب جلوگیرى شود و ظرفیت باربرى مطلوبى را در طول عمر راه تامین شود.به دلیل خواص مطلوب انتقال آب، لیکا به عنوان مصالح پرکننده و هدایت کننده آب در کانال هاى زهکش مورد استفاده قرار مى گیرد.به هدایت مستقیم جریان آب زیرزمینى توسط یک لایه لیکا با شیب ملایم به کنار جاده، خسارت یخبندان و افت ظرفیت باربرى جاده حذف مى گردد.

نتیجه گیرى
با توجه به ویژگیهاى لیکا و از آن جمله وزن فضایى کم، زهکشى، عایق بودن، موئینگى کم، دوام، مقاومت در برابر تغییر شکل و ظرفیت باربرى کافى ، کاهش رانش دیوارهاى حایل پل ها و شیروانى ها همراه با اجراى صحیح مى توان بسیارى از مشکلات راه سازى را حل و ایمنى و دوام آن را تضمین شود
کاربرد رس منبسط شده درراه سازی

رس منبسط شده به دلیل وزن کم ، هدایت حرارتی کم ، زهکشی بالا و ; می تواند در کارهای خاکی، راهسازی ، تونل و راه آهن مورد استفاده قرار گیرد.در هنگام احداث یا بهره برداری از جاده مشکلات زیادی مانند یخ زدگی خاک های مستعد ، ورود جریان آب زیر زمینی به جاده ، تا”مین پایداری خاکریزها ، نشست ها و;. مانع حداکثر بهره برداری از جاده ها می شود . رس منبسط شده بسیاری از مسائلی را که در راهسازی رخ می دهد حل کرده باعث افزایش کارایی جاده می شود. در این مقاله به برخی از موارد کاربرد رس منبسط شده در راهسازی اشاره کرد

1- وزن فضایی کم :
الف : استفاده از لیکا در کنترل نشست به دلیل وزن کم
در خاکهای رسوبی ضعیف و تراکم پذیر ، بار خاکریزی یکی از عوامل مهم تحکیم و نشست خاک می باشد.میزان نشست بستر به ارتفاع خاکریزی ، عمق لایه ضعیف و خواص تحکیم پذیری خاک می تواند در همواری ، عملکرد و دوام راه به طور جدی مشکل آفرین باشد. علاوه بر بار ناشی از خاک ریزی ، پر کردن ترانشه ها و کاهش سطح آب زیرزمینی نیز می توانند موجب نشست خاک بستر راه گردد.تغییرات لایه های زیرین و تغییر باربری بستر جاده در فواصل کوتاه ، موجب نشست های موضعی در راه می شود . نشست های غیر یکنواخت و پله ای اغلب در محل های
زیر روی می دهند:

– اطراف لایه های ضعیف
– در محل تغییر مقاومت زیر اساس
– در ابنیه پل ها ، کانال های زهکشی و لوله ها که پر کردن کانال ها ، خاکریزی ها و یا کاهش سطح آب زیر زمینی باعث افزایش بار بر زمین گردد.
در برآورد پتانسیل آسیب ناشی از نشست های کلی و نسبی ، باید به عوامل زیر توجه نمود :
حرکت دینامیکی بر سطح راه

میدان دید راننده
عملکرد و قابلیت خسارت سازه مجاوریا نزدیک خاکریز
ترمیم نشست ها و درزها و مسائل مربوط به آن
هزینه ترمیم
هزینه تقویت بستر راه

بار ناشی از خاکریزی روی بستر راه و نیز نشست های کلی و نسبی را می توان با سبک کردن خاکریز جاده کاهش داد. اگر سبک کردن خاکریز راه کافی نباشد ، می توان مقدار بار عامل نشست را با جایگزینی لایه های ضعیف با مصالح سبک ، باز هم کمتر کرد. با توزیع بار کل ، نشست نا متقارن کاهش می یابد. توزیع کامل بار معمولا” در خاکریزهایی که یا نزدیک به سازه های بدون نشست و صلب هستند ، برای حذف نشست نسبی در مرز بین خاکریز و سازه لازم است.به علاوه بارهای اضافی وارد بر سازه ناشی از نشست زیر اساس نیز باید حذف شود.بار وارد به زیر اساس ، حاصل از پر کردن ترانشه ها و کاهش سطح آب زیرزمینی و نشست غیر یکنواخت ناشی از این بارها، با سبک کردن مصالح پر کننده و ترانشه و زیر

اساس کاهش می یابد. در کناره های لایه های ضعیف خاک ، در نقاط تغییر در مقاومت جسم راه و در نقاط اتصال سازه به خاکریز جاده، تغییرات خطرناک و جدی نشست ها را می توان با لنزهای نازک رس منبسط شده اصلاح نمود. در نتیجه بار وارد بر بستر راه به خاطر تغییرات شیب سطح جاده تا محدوده مجاز کاهش می یابد. غالبا” استفاده از لیکا در تقویت بستر راه لزومی ندارد. در بسیاری از مسائل ، ترکیبی از راه حل هایی نظیر پیش بارگذاری ، زهکشی قائم ، تحکیم عمق (با چاه های پر شده از آهک و;) و استفاده از ژئو تکستایل ها و ژئوگریدها مفید خواهد بود
ب- پایداری خاکریزها با استفاده از سبکی لیکا

بار وارد بر زیر اساس می تواند باعث گسیختگی لایه های خاک و خرابی خاکریزی جاده روی خاک های ضعیف گردد. هنگام احداث خاکریز رابررسی نمود. بار خاکریزی راه را می توان با استفاده از لیکا کاهش داد تا پایداری کافی خاکریز تامین شود.برای پایدار سازی خاکریزها علاوه براستفاده از لیکا ممکن است از روش هایی نظیر بار گزاری پله ای ، کاربرد ژئوتکستایل یا ژئوگرید و یا تحکیم در عمق استفاده گردد
2- لیکا برای عایقکاری یخبندان
الف- کاهش آسیب یخ زدگی

یخ زدگی زیر اساس به ویژه یخ زدگی های موضعی موجب آسیب هایی به صورت نا همواری سطح راه و ترک در رویه راه می گردد. یخ زدگی زیر اساس در اثرنا همگونی زیراساس ، سنگها ، تخته سنگها و نقاط بالای عمق نفوذ یخبندان در سنگ و نیز در اثرجریان آب در زیر اساس روی می دهد. قابلیت یخ زدگی زیر اساس در جایی که منطقه سنگی به خاک مستعد یخ زدگی یا از برش مستعد یخ زدگی به خاکریز مقاوم در برابر آن تبدیل می شود ، نیز تغییر می کند. در زمان ذوب یخ ها ، به دلیل آن که آب ذوب یخ باعث کاهش ظرفیت باربری زیر اسا س و لایه های جسم راه می گردد ، آسیب هایی مشاهده می شود. با عایقکاری جسم راه با لیکا ، اثرات یخ زدگی جاده و آسیب های ناشی از آن و کاهش ظرفیت باربری در اثر ذوب

یخ ، از بین می رود. عایق لیکا در لایه های جسم راه قرار می گیرد و مقاومت آنها را در برابر یخ بندان به دلیل ظرفیت عایق حرارتی بالاتر نسبت به دانه های سنگی ، افزایش می دهد. با قرار دادن ضخامت مناسب عایق لیکا، یخ زدگی بستر راه به کلی حذف می شود. از نقطه نظر مسایل فنی عایقکاری ، بهتر است یک لایه ماسه زیرعایق اجرا شود.کناره های لایه عایق با ضخامت متغیر و رو به کاهش ساخته می شود تا از نشست های غیر یکنواخت در امتداد طولانی جلوگیری شود


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله در مورد فضلیت و جایگاه تفکّر در قرآن کریم word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله در مورد فضلیت و جایگاه تفکّر در قرآن کریم word دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله در مورد فضلیت و جایگاه تفکّر در قرآن کریم word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله در مورد فضلیت و جایگاه تفکّر در قرآن کریم word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله در مورد فضلیت و جایگاه تفکّر در قرآن کریم word :

قرآن کریم سراسر تفکر یا دعوت به تفکّر است و خداوند در آیات بسیاری امر به تفکّر و تدبر کرده است این امر در قرآن به راههای مختلف تذکر داده شده .
چنانکه مشاهده می شود . آیا دانایان و نادانان یکسانند؟ مسلم است که دانایی ثمره تفکّر است و علم نورانی نتیجه تفکر حقیقی . ملاحظه می شود که در بیش از سیصد آیه مردم به تفکّر و تذکّر و تعقّل دعوت شده اند و یا به پیامبر (ص) استدلالی را برای اثبات حقی و یا از بین بردن باطلی می آموزد فضیلت و جایگاه تفکّدر //////

آن حضرت دائم در تفکّر بود و هیچ کاری را بدون تفکّر انجام نمی داد در هم امور تدبّر و تأمل داشت . «یحزن لسانه الّا فیما یعنیه »
////// خود را از سخنان بی مورد باز می داشت و تنها به جا سخن می گفت انسانی که اهل تفکر باشد اهل سخنان بی فایده نیست و الینه لازم تفکّر سکوت است حضرت حسین (ع) گوید از پدرم پیرامون سکوت رسول خدا (ص) سوال کردم فرمود سکوت آن حضرت بر چهار مبنی بود : بردباری –دور اندیشی –اندازه نگاهداری و تفکّر سکوتش در انداز نگاهداری از آن باب بود که همه مردم را به یک چشم ببیند و به گفتار هه به یک نحو گوش دهد اما سکوتش در تفکر آن بود که در چیزهای باقی و فانی فکر می کرد و بردباری و شکیبایی برای او با هم جمع شده بود و به همین جهت هیچ چیز او را به خشم نمی آورد و بر نمی انگیخت .

ثمرات فکر
ثمرات و پیامدها و نتایج فکر بسیار است و به طور کلی ثمره فکر علم و احوال و اعمال است اما محصول ویژه فکر همان علم است اگر علم در قلب حاصل شود حاصل قلب عوض می شود اعمال اعضا و جوارح تغییر می یابد چراکه عمل تابع حال قلب است حال هم تابع علم است علم نیز تابع فکر . قرآن کریم دعوت به تفکّر در مجاری گوناگون و اساسی می نماید از وجه
الف-انسان شناسی -«ما او را از آب نطفه مختلط آفریدیم و او را شنوا و بیان کردیم .

«ما از اوییم و به سوی او باز می گردیم » و از امیرالمونین نقل شده است . شناخت خود سودمندترین شناختهاست .
ب-جهان شناسی : «و فی الارض آیات للموقنین » در زمین نشانه هایی است برای اهل یقین به حقیقت در گردش شب و روز بلکه در هر چیزی که خدا در آسمانها و زمین خلق فرموده برای اهل خرد و تقوا علامت و نشانه های خدا پدیدار است .

به بیان امام خمینی : همه عالم اسم الله است . تمام عالم چون اسم نشانه است هم موجوداتی که در عالم هستند اینها نشانه ذات مقدس حق تعالی هستند منتها نشانه بودنش را بعضیها می توانند به عمقش برسند که این جور نشانه است و بعضی هم به طور اجمالی می توانند بفهمند که نشانه چیست تاریخ شناسی و شناخت سنن و قوانین تاریخ : تاریخ گذشتگان را بیان کن باشد که در آن تفکّر کنند .

قرآن کریم به گردش در زمین و نگرش به تحوّلات تاریخی و کسب اعتبار دعوت می کنند و روشن است که عبرت جز در سایه تفکّری عمیق میسر نیست .
قرآن اساساً بیان تاریخ را برای تفکّر و منبع آن می شمارد قرآن کریم زندگی گذشتگان و فراز و نشیب حیات آنان و دقت در علل عظمت و انحطاطشان را از موضوعات مهم تفکر می داند .
حرّیت
حریّت در اسلام به معنای از بیگانه رستن و به دوست پیوستن است طوق بندگی غیر خدا را باز کردن و بسته کمند محبوب گشتن . انسان آنگاه که به رستگاری می رسد و از دنیا آزاد می شود از خود خلاصی می یابد و عبد می شود محّر می گردد. آنکه هیچ تعلّقی از تعلّقات عالم او را اسیرش نکرده است .
سیر پیامبر اکرم (ص) سیره حریت است و شأن او آزاد کردن انسان از همه غُلها و زنجیرهای اسارت تاحّر تربیت نماید .
حریت چیست و چه تفاوتی با آزادی در معنای متداول دارد ؟

واژه آزادی به معنایی که امروز متداول است بیش از چند قرن از عمرش نمی گذرد و این معنا به دنبال رنسانس غرب و پس از آنکه بشر غربی جهت خود را نسبت به عالم و آدم و خدای عالم و آدم تغییر داد پیدا شده است .
او بنا را بر این گذاشت که دیگر چیزی جز خود را پیوسته خود را عین حق پنداشت و به جای آنکه خود را مخلوق و مظهر اسم او بداند خدا را مخلوق خویش دانست . او بندگی اهوا و امیال نفسانی و عبودیت نفس اماره و بندگی شیطان را آزادی پنداشت .

چون انسان موجودی اجتماعی است طبعا به سوی اجتماع سوق داده شده و به موجب خاص اجتماعی بودن همیشه اراده و افعال خود را در خود اراده و افعال دیگران قرار داده است و همین موجب شده است که در برابر قانون نیز خضوع کند و تسلیم باشد زیرا این قانون است که با ایجاد حدّ و مرز اراده و اعمال انسانها را تعدیل کرده و آنها را درحدّی معین نگه می دارد پس همان

طبیعتی که آزادی اراده و عمل را ایجاب می کند همان موجب محدودتیش شده است اما تمدن جدید چون وضع قانون را بر اساس بهره مندی از لذائذ مادی می داند لذا انسانها را در امور دینی و اخلاقی آزاد می گذارد و چنین می گوید که انسان در خارج از چهارچوب قانون از آزادی کامل

برخوردار است ولی اسلام قانونگذاری خود را بر اسا توحید و ثانیا بر اساس فضائل اخلاقی قرار داده است قانون اسلام تمام ///// فردی و اجتماعی انسانها را مورد توجّه قراد داده در هر امر بزرگی و یا کوچکی نظر داده شده است و هر موضوعی که به نحوی با انسان ارتباط داشته باشد نسبت به آن اظهار نظر کرده است چیزی که در این مکتب هست آنکه آدمی تمام اعمال و اراده های خود از قیّد عبودیّت و بندگی غیر خدا آزاد است .

جهت گیری تربیت در سیره نبوی بدان مقصد است که انسان آزاد از تعلّقات غیر الهی تربیت کند و با زدودن رنگ تعلّقات رنگ فطری الهی را ظاهر سازد .
اسلام با عبودیت الله حریّت را تدارک می کند و در حقیقت اقرار و اعتراف به بندگی خداوند است که موجب آزادی انسان از بندگی دیگران می شود و موجب کرامت شخصیت او می گردد .
خصوصیات انسان حرّ
1-گشاده رویی
پیامبر خویی پسندیده داشت و خویش برخورد و خوش مجلس بود آن حضرت مزاح می کرد و جز سخن حق چیزی نمی گفت و هنگام سخن گفتن تبسم می کرد .

2-حیا و عفت
به درستی که حیا و پاکدامنی از خصوصیات اخلاقی اهل ایمان و خوی آزادگان است .
حیا چنان با ایمان پیوند خورده است که درز بان پیشوایان حق قرین یکدیگر تعبیر شده است که با رفتن یکی از آن دو دیگری نیز می رود .
3-کینه نداشتن و فریب ندادن
پیامبر الگوی حریت ، از هر کینه و فریبی آزاد بود آن حضرت در امور مربوطه هیچ کینه ای در دل نداشت قرآن هم زجر ها و تهمتها و بدیها را ندیده می گرفت و تنها برای حفظ حرمت الهی بود که غضبناک می شد .
استقلال
از مسائلی که باید از سیر پیامبر آموخت استقلالی که در در حضرت مشاهده می کنیم چه استقلال فکری و چه استقلال عملی هر که پیمان با هوالموجود بست گردنش از بند هر معبود رست اینها هستند که شدید و سازش ناپذیر نسبت به کفارند در میان خود مهربان و با گذشت اند و به دنبال فضل و رضای پروردگار ند اینها هستند که روی پای خود می ایستند به استقلال دست می یابند .
سیره شورش پیامبر یعنی تربیت انسانی که وابستگی به خود نداشته باشد تا مستقل گردد چرا که ریشه و منشأ همه وابستگیها وابستگی به خود است و استقلال فردی و اجتماعی جز در سایه این گونه تربیت حاصل نمی شود .
پیامبر فرمود هرگز در کارهای خود از دیگران و لو به اندازه یک قطه چوب مسواک کمک نخواهید .
کارهای خود را خود انجام دهید با کار و تلاش خود زندگی خویش را تأمین می کرد . سیره آن حضرت و پیروانش سیره استقلال بود .

عدم تکلّف
سیره نبی اکرم (ص) برعدم تکلف استوار بود و آن را از افتخارات خود می شمرد افتخار در بری بودن از تصنّع و خود آرایی و بستن چیزی به خود و خود را به مشقت انداختن در هیچ مورد ظاهر سازی نمی کرد .
خود بود و الگوی خودی و بی تکلّفی امام صادق(ع) فرمود هیچ انسانی تکبّر یا ستمگری ننمود . مگر به سبب ذلّت و حقارتی که در نفس خویش دارد.

اصل نظم و انضباط
از اصول جالب توجّه در منطق عملی پیامبر اکرم (ص) اصل نظم و انضباط است به طوری که در همه جلوه های زندگی آن حضرت عینیت داشت و همان طور که هستی منظم است آن جلوه تام حق و وجه الله الاعظم به تمامه نظم بود .
آن گاه که به خانه وارد می شد اوقات خود را تقسیم می کرد و هر بخش آن را برای انجام برنامه ای خاص در نظر می گرفت .

پیامبر اسو نظم و انضباط بود نظمی دقیق و الهی بر همه ////// و رفتار وی حاکم بود همان چیزی که در حیات نورانی ائمه چشمگیر است و مبنی بر این سیره تلاش شده است تا مسلمانان منظم و بر حیات و بی نظمی الهی حاکم شود بر تقسیم کردن اوقات و داشتن برنامه ای مشخص در کل اوقات تأکید شده است .

اصل حفظ حدوداللّه
حسین (ع) گوید از پدرم از سیر رسول خدا (ص)در خارج از منزل پرسیدم که چگونه بود ؟ فرمود در باره حق کوتاهی نداشت و تجاوز هم نمی کرد .
کلم حد به معنای حاجز و مانع و فصل و پرد بین دو چیز است که اجازه نمی دهد یکی با دیگری اختلاط پیدا کند مثلاً «حدّ زمین » یعنی آن مرزی که این زمین را از زمین دیگر جدا می کند .
پیامبر اکرم (ص) حافظ حدود بود . چون حافظ دین و اسلام بود و اسلام به تمام حدّ است مرز است .
آنچه در حیات پیامبر به عنوان یک اصل مطلق در تمام امور و کلیه مراحل مشاهده می شود اصل حفظ حدود و مرزهای الهی است رعایت این اصل نه تنها در برخورد با مومنان و مسلمانان لازم است بلکه در برخورد با کافران و مشرکان و حتی دشمنان حربی نیز لازم است رعایت شود خداوند در قرآن می فرماید «اینها حدود الهی است از آن تجاوز نکنید »

در هم امور حتی در تقابل با دشمن استاد شهید مطهری در این باره می گوید :
آیا آن جایی که دشمن مشرک است و ضدّ ماست حدّ در کار است ؟ آری قران می فرماید «ای کسانی که ایمان آورده اید با این کافران که با شما در ستیزند بجنگید ولی هرگز حد را از دست ندهید .
آیا می شود گفت که از حد تجاوز کردن در یک مواردی جایز است ؟ هرگز از اصل تجاوز کرده و در هیچ موردی جایز نیست و اگر می گوید من با دشمن می جنگم برای آنکه می خواهم خاری را از سر راه بشریّت بردارم خارکه برداشته شد کافی است دیگر چه کاردارد که آن شاخه را بردارد ؟
قتال در راه خدا یعنی قتال در مرزها و الّا تجاوز از حق است و دیگر اطلاق فی سبیل اللّه به آن نمی توان کرد حتی این حدود آن قدر است که علما و فقهای اسلام می فرمایند در جنگ و نبرد باید ابتدا دعوت به اسلام و محاسن آن باشد و این حدود رعایت شود آنگاه در صورت عدم پذیرش مساله قتال مطرح است .

تصلّب در حفظ حدود الهی و اجرای آن
باید در حفظ و اجرای حدود الهی تصلّب داشت و نباید در اجرای حدود الهی گرفتار محبّتها و احساسات بی مورد شد احساسات و محبّتی که نتیجه اش چیزی جز فساد و آلودگی اجتماع نیست و برای خنثی کردن انگیزه ای این گونه احساسات مسأله ایمان به خدا و روز جزا را پیش می کشد چرا که شأن ایمان به مبدا و معاد تسلیم مطلق در برابر فرمان اوست ایمان به خداوند عالم حکم سبب می شود که انسان بداند هر حکمی حکمتی دارد و بی دلیل تشریح نشده و ایمان به معاد سبب می شود که انسان در برابر مخلّفها احساس مسئولیت کند .

حضرت امیر (ع) می فرماید : لو حفظهم حدود اله سبحانه لعجّل لکم من فضله الموعود.
اگر حدود الهی را حفظ کنید خداوند از کرمش (در ارسال ) موعود به شما شتاب خواهد کرد .
اصل کیفیت استخدام وسیله
«و ماکنت متخدالمضلّین عضّداً » و من گمراه کنندگان را دستیار نمی گیرم .
در اسلام همان گونه که هدفها مقدّس هستند و انسان باید در انتخاب اهدافش مسلم و مؤمن باشد در استخدام وسیله برای رسیدن به آن هدفها نیز باید مسلم و مومن باشد برخی از مردم از نظر هدف مسلمان نیستند در زندگی مقصدی جز خور و خواب و خشم و شهوت ندارند لذّت جویی همه چیز آنهاست .

دسته دوم انسانهایی هستند که هدفشان خوب است از نظر هدف مسلمان هستند به دنبال هدفهای پاک و مقدّس و عالی هستند امّا در استخدام وسایل و انتخاب راه و به کارگیری روش برای رسیدن به آن اهداف مسلمانان نیستند .
دسته سوم کسانی هستند که هم در هدف مسلمانند و هم در کیفیّت استخدام وسیله و این گروه اندک اند .
کافی نیست که انسان تنها به دنبل هدفهای والا باشد بلکه لازم است که در رسیدن به آن هدفها به کار گرفته می شود مناسب و سازگار با آن هدفها باشد و با هم سنخیت داشته باشد .
حسین (ع)گفت : از پدرم امیرالمؤمنین (ع) اصل تعادل از سیره رسول خدا در خارج از منزل پرسیدم فرمود در حکم امور میانه رو بود گاهی افراط و گاه تفریط نمی کرد .

اصل تعادل از اصولی است که در قران کریم بدان عنایت زیادی شده است و در حیات نورانی پیامبر اکرم (ص) و ائمه هوی (ع) در کلیّه اعمال و رفتارشان آن را مشاهده می کنیم .
ریشه بسیاری از اغرافات فردی و اجتماعی را می توان در عدم رعایت اصل تعادل جست در قرآن کریم آیات متعددی درباره اصل تعادل در همه امور فردی ، خانوادگی

، اجتماعی ، نظامی ، اقتصادی آمده است و لزوم رعایت این اصل گوشزد شده است
چگونه است اسلامی یک است میانه و حد وسط است .
اعتدال اصلی است که برتمام تعلیمات اسلام احاطه دارد اعتدال در عقیده (یعنی نه ///// شرک ) نه جبر نه تعویض ، نه تشبیه و نه تعطیل هیچکدام در عقاید اسلامی راه ندارد؟ یک مسلمان واقعی نمی تواند انسان یک بعدی باشد و بلکه انسانی همه جانبه متفکّر .
رسول خدا (ص ) فرمود «خیرالامور اوسطها » بهترین کارها حد وسط آن است .
هرکس میانه روی را ترک کند و از راه حق منحرف خواهد شد . راه رشد ،عدالت ،درستی ، کمال راه تعادل است و انسانی بهر درست از زندگاین این جهانی و آن جهانی خواهد بود که در این مسیر سیر کند و در همه امور تعادل را حفظ و رعایت نماید .
یکی از امور که بسیار ظریف و زیبا بیان شده تعادل در خانواده و چگونگی رابطه افراد این کانون با یکدیگر و تعادل محبّت در این کانون است .ودرقرآن کریم می فرماید خطر عدم تعادل در آن را موجب هلاکت می شود و در این باره دو دسته آیات داریم آیاتی که خطاب به والدین است :
«آگان باشید که مالهای شما و فرزندان شما فتنه است » .

ما دشمن شمایند از آنان برحذر باشید و اگر عفو کنید و از خطاهاشان بگذرید و بدیهایشان را ندیده بگیرید کاری خدای کرده اید چون خدا هم غفور و رحیم است جز این نیست که اموال و اولاد شما فتنه و مایه آزمایش شمایند و نزد خدا پاداش بزرگ است .
در این آیات اولاد را به عنوان آزما


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله کاشی کاری در قرن ششم word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله کاشی کاری در قرن ششم word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله کاشی کاری در قرن ششم word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله کاشی کاری در قرن ششم word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله کاشی کاری در قرن ششم word :

دوره های سلجوقی و ایلخانی به عنوان اولین مظاهر شگرف کاشی کاری اسلامی به حساب می آیند که در این برهه های تاریخی تحت حاکمیت این دو سلسله در تکنیک های گوناگون صنعت سفالگری انجام گرفت . نکته جالب اینکه شمار زیادی از کاشی هایی که اکثرا دارای تاریخ و امضا صنعتگران خود بوده از این دوران باقی مانده اند. افزون بر آن حمایت های وسیع مذهبی که توسط حاکمان و شخصیت های برجسته مذهبی هر دو سلسله صورت گرفته باعث ساختن بناهای متعددی به عنوان مقبره گردید که مهم ترین این مقبره ها با کاشی های زرین فام تزئین می شدند.
دوران تاریخی مورد بحث با سلطنت سلجوقیان بزرگ که تبار ترکی داشته شروع می شود این سلسله بین سالهای 1194-1038/591-430 در عراق و ایران حکومت کردند. اگرچه انشعاباتی جداگانه از آنان در سوریه و کرمان نیز گسترش یافتند اما آنچه که بیشتر باعث شگفتی می شود این است که شروع موج فعالیت هنری آنان تنها در روزهای آخر استقرار حکومت شان رخ داد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید